2018-05-29, 09:53
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag vet inte om rätt statistik finns, men jag har ett förslag på något som kanske är värt att kika vidare på för t.ex. Tullius eller någon annan med rätt kunskap och insikt.

Vid första anblick verkar det som att OP, Tobin m. fl. har haft vinstmarginaler som rör sig kring 20-40% i sina projekt? I alla fall om man ska gå efter vad de haft för vinstmarginaler som helhet som företag.

Det betyder ju att man i praktiken har byggt hus med en vinstmarginal på kanske 10% eller mer. Och därefter tagit upp ett lån på typ 150 miljoner kronor och skickat med lånet till bostadsrättsföreningen.

De målar upp detta som nödvändiga investeringar för att få projektets ekonomi att gå ihop. Men det enda som inte går ihop för mig är varför de öht måste belåna huset? När de skulle göra en grov vinst i sina projekt, enbart på insatserna?

Och varför accepterar bankerna det här upplägget? Hur kan man tillåta ett fullt finansierat företag att låna upp 150 miljoner kronor som man saknar investeringsbehov för? Och gå med på att skriva över lånet på en drös privata borgenärer som knappt känner till att de har ett lån och ännu mindre är goda för det? Det är rent vansinne.

Antagligen för att folk kan ha svårt att låna upp till insatsen privat.

Jag tycker personligen att upplägget är korkat då föreningens lån är dyrare. Dels eftersom föreningen inte kan göra ränteavdrag. Dessutom har jag lägre ränta på mitt lån än vad föreningen betalar. Men jag är tyvärr i minoritet i min brf så det verkar inte som vi kommer att lösa lånen.
2018-05-29, 10:04
Avslutad
Antal bostadsobjekt i Stockholms län som uthyres via blocket.se

8/2: 3 209
3/3: 3 321
3/4: 3 499
29/5: 3 924
2018-05-29, 10:18
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag vet inte om rätt statistik finns, men jag har ett förslag på något som kanske är värt att kika vidare på för t.ex. Tullius eller någon annan med rätt kunskap och insikt.

Vid första anblick verkar det som att OP, Tobin m. fl. har haft vinstmarginaler som rör sig kring 20-40% i sina projekt? I alla fall om man ska gå efter vad de haft för vinstmarginaler som helhet som företag.

Det betyder ju att man i praktiken har byggt hus med en vinstmarginal på kanske 10% eller mer. Och därefter tagit upp ett lån på typ 150 miljoner kronor och skickat med lånet till bostadsrättsföreningen.

De målar upp detta som nödvändiga investeringar för att få projektets ekonomi att gå ihop. Men det enda som inte går ihop för mig är varför de öht måste belåna huset? När de skulle göra en grov vinst i sina projekt, enbart på insatserna?

Och varför accepterar bankerna det här upplägget? Hur kan man tillåta ett fullt finansierat företag att låna upp 150 miljoner kronor som man saknar investeringsbehov för? Och gå med på att skriva över lånet på en drös privata borgenärer som knappt känner till att de har ett lån och ännu mindre är goda för det? Det är rent vansinne.
I många ekonomiska planer är kostnaden som köparen betalar dessutom uppdelad på insats och upplåtelseavgift. Skall grotta i det till helgen. Är litet upptagen just denna vecka.
2018-05-29, 10:21
Avslutad
Härlett från blocket.se

Begärda hyror, tvåor, kkr/månad, medianvärde

19 januari 2018

Stockholms kommun: 13,5
- Vasastan/Norrmalm: 16,3
- Kungsholmen: 15,0
- Katarina/Sofia: 14,5 (15,0 ett par dagar tidigare)
Täby kommun: 12,0
Göteborgs kommun: 11,0
- Göteborgs innerstad: 12,0
Malmö Stad: 9,3
Uppsala kommun: 9,0
Linköpings kommun: 8,5

29 maj 2018

Stockholms kommun: 13,5
- Vasastan/Norrmalm: 16,0
- Kungsholmen: 15,0
- Katarina/Sofia: 15,0
Täby kommun: 13,0
Göteborgs kommun: 11,0
- Göteborgs innerstad: 12,5
Malmö Stad: 8,7
Uppsala kommun: 9,0
Linköpings kommun: 8,2
2018-05-29, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Professorkalkyl87
Någon som kan svara på varför såväl två-årig som fem-årig bostadsobligation har sjunkit de senaste månaderna? Bankernas rekordmarginaler på bolån växer sig ännu större pga. billigare finansiering. Kvar sitter svenne svensson med svarte petter när han tyckte att han fick en ’bra deal’ när han band hela sitt lån på 6 år hos Danske bank med ’sova gott’-ränta. Nä, svenne svensson sover inte gott. Varje dag ser han hur hans lån blir dyrare att lösa in pga. att banken tillämpar en lägre och lägre jämförelseränta. Dvs. ränteskillnadsersättningarna blir fin-fina för bankerna i takt med att folk belånar sig till 85% och rekommenderas att binda sina lån på långa löptider. Svenne svensson tänkte att ”Nä, nu har vi nått botten, räntorna kan inte bli lägre”. Tydligen så kan de det. Eller ja, bostadsobligationerna stiger inte iaf och nu är den fem-åriga statslåneräntan negativ igen.

Så, varför sjunker bostadsobligationerna? Och kan det tänkas komma nya regler för hur mycket bankerna kan få tjäna på detta?

Om det kostar pengar för pensionsfonder, stora företag, kommuner osv att ha pengar på bankkonto pga reposkatten är det förmodligen lönt att köpa vilka sketna bostadsobligationer som helst vilket ju driver ner priser. En stor del av lönerna går ju med tvång och frivilligt till pensionsfonder som sedan köper obligationer.

Kostnaden årsvis på att sätta in pengar på RB är ju 1.25% och att låna 0.25% för bankernas krav på likvida medel.
2018-05-29, 10:50
Medlem
VemBudars avatar
Angående minskad skuldtillväxttakt från Erik Olssons twitterkonto:

Citat:
Att ökningen av bostadslånen minskade lite i april har ett symbolvärde som skapar ökat lugn på bostadsmarknaden. Snitträntan för nya bolån på 1,54% skall jämföras med kostnaden frö statligt reavinstuppskov som motsvarar 3,25% ränta.

https://mobile.twitter.com/erikolssonfast/status/1001380250415259648
2018-05-29, 12:05
Medlem
javeliners avatar
Någonting som kommer bli mycket intressant att följa är hur bankernas tuffare krav påverkar exempelvis de befintliga köparna av nyproduktion som ännu ej haft tillträde, men avtal påskrivna med tidigare lånelöfte & nu får NEJ av banken.

Så vitt jag vet så innebär det att ett eventuellt överlåtelseavtal/köpeavtal skall hävas.
2018-05-29, 12:36
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det är i goda tider som risker byggs upp, säger Finansinspektionen i (in)stabilitetsrapport. De sänder presskonferens kl 10. Får se om jag hinner kolla och se vilka korkade frågor som de idiotiska journalisterna kommer med denna gång.

https://fi.se/sv/publicerat/pressmeddelanden/2018/det-ar-i-goda-tider-som-risker-kan-byggas-upp/

Spännande förutsättingar europeiska systemrisknämnden (ESRB) har för svenska bostadspriser i stresstesterna 2018. Uppenbarligen är de alla "fattiga hyresråttor" och "bubbelbabblare".

Prisfall svenska bostäder i stresscenariot:
2018-05-29, 12:45
Medlem
Bostadsutvecklaren Axxonen lägger ned hela sin verksamhet
http://www.e55.se/artiklar/axxonen-avvecklar-all-sin-verksamhet/
2018-05-29, 12:57
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Som noterats ovan så finns det nu en intressant debattartikel signerad av fd Swedbankhövdingen Collert & Co. Om ett år har vi krasch om alla inte agerar omedelbums.

Några åtgärder för att förhindra en ny finanskris kan omedelbart sättas i verket utan att det krävs några politiska beslut av regering och riksdag:

Det är nu hög tid att börja höja räntan med hänvisning till att lite smärta nu är bättre än ett stort debacle senare.
I dag är de svenska bankernas internationella upplåning större än på 90-talet och mer än 50 procent av balansomslutningen. Detta är ansvarslöst med tanke på våra interna bubblor, som av omvärlden snart kan utlösa en förtroendekris. Finansinspektionen skulle därför kunna begränsa bankernas refinansiering utomlands.

---

Vad skulle hända?

Kronan skulle stärkas, importen bli billigare för konsumenterna, vilka får kompensation för räntehöjningen. Exporten försvåras något men främst slår det mot vinstmarginalerna kortsiktigt så att industrin tvingas höja produktiviteten, vilket är nyttigt.
----

En möjlighet, som ligger i politikernas händer, är att avisera och genomföra en nödvändig skattereform.

https://unv.is/svd.se/sverige-ar-pa-vag-mot-en-bostadskrasch

Collert & Co verkar vara av den åsikten att demokratin funkar inte längre. Han har så rätt. Washington is broken har vi fått höra i några decennier och nu har samma sjuka lamslagit Stockholm. Eftersom den politiska kakan är konstant måste alla partier profilera sig och det verkar de göra genom att säga nej till varandra även om de själva i maktposition skulle genomföra åtgärderna. Så nu ligger det på Riksbanken och Finansinspektionen att rädda Sverige.

Efter 90-talskrisen blev Riksbanken självständig. (Ni minns efter Dennis, Wibble och 500%-ränta) Politikerna lät makten till centralbankerna världen över för att slippa ansvar. Alliansregeringen tyckte väl att den svenska Riksbanken blev alltför mäktig och överlät makrotillsynen till Finansinspektionen. Ingves vände på en femöring och började toksänka räntan.

En mycket läsvärd artikel. Bl a örfilar Collert & Co tomtarna på Boverket som säger att det behövs 600 000 nya bostäder. Enligt C&Co är det hälften pga att fattighjon som vi skaffat hit har inte råd att betala.

Vi och andra, som var med och upplevde nittiotalets krasch, tror att den riktiga efterfrågan i dag snarare är 300 000 lägenheter fram till 2025. Detta beror på att det inte finns tillräcklig köpkraft för fler lägenheter även om behovet är större. Felprognosen för verklig efterfrågan kan komma att visa sig vara en grundläggande orsak till varför vi närmar oss en bostadskrasch.

Vilka torgför denna felprognos? Jo, våra medier som inte förmår granska Boverket kritiskt. Mediernas skuld i att haussa upp den stockholmska bostadsmarknaden är stor. Väntar mig mea culpa därifrån men antagligen förgäves.

Intressant artikel. Tack för den. Delar i mångt och mycket det de skriver. Jag anser dock att de glömmer ta upp faktorn att "kreditkranen" har skruvats åt lite och det tror jag är en orsak till att marknaden nu har bromsats in. Misstolka mig inte. Jag anser det är bra att kreditkranen har skruvats åt men jag tror att den spelar roll för att marknaden har blivit "mättad" så fort som den har blivit.

// CC
2018-05-29, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m99
Bostadsutvecklaren Axxonen lägger ned hela sin verksamhet
http://www.e55.se/artiklar/axxonen-avvecklar-all-sin-verksamhet/

Kungsholmsprojektet Altitude som läggs ned ska hittills ha kostat 17 miljoner kronor. Efter förhandling med säljaren Centria återgår projektet till säljaren och Axxonen får tillbaka halva handpenningen samt hälften av de utlägg som Altitudes-projektbolag haft för stämpelskatt och lagfartskostnader. Därmed begränsas förlusten till 12 miljoner kronor, skriver Markus Klasson och ber investerarna om samtycke till uppgörelsen. I annat fall kan förlusten dra iväg.

”Om återgång till säljaren ej verkställs kan i värsta fall ytterligare kostnader uppstå och förlusterna bli större än de upparbetade kostnaderna på drygt 17MSEK, står det i en bilaga till mejlet.

Biografen lämnas tillbaka till Oscars har jag förstått. Men vem eller vilka är säljarna i Altitud-fallet?
2018-05-29, 13:09
Medlem
Personligen tror jag att denhär bostadsbubblan vi har idag kommer att ta död på hela västvärldens ekonomi och vi kommer att bli fattiga.
Finns inga räntor att sänka för att driva igång marknaden igen.

https://m.youtube.com/watch?v=IwWxlNQrb8Y
Finns massvis med länkar men denna länk är nog en film som är lätt att förstå sig på oavsett hur insatt man är i ekonomi och politik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in