Citat:
Får inte du det omvända problemet?
I årets upplaga av Robinson fanns en deltagare vid namn Henrik Norgren, polis från Strömstad som i unga år adopterats från Indien. Har svårt att tänka mig en mer kulturellt svensk person än denna snubbe.
Här är ett random klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=mf42-SYr8Sg
Det blir liksom absurt att inte definiera snubben som svensk eftersom det är så uppenbart att han är svensk ut i porerna.
Om han nu inte är svensk, eftersom svenskheten inte är renodlat kulturell, vad fan är han då?
Vi får heller inte glömma bort att enligt SIFO så växer SD kraftigt bland kvinnliga väljare just nu.
I årets upplaga av Robinson fanns en deltagare vid namn Henrik Norgren, polis från Strömstad som i unga år adopterats från Indien. Har svårt att tänka mig en mer kulturellt svensk person än denna snubbe.
Här är ett random klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=mf42-SYr8Sg
Det blir liksom absurt att inte definiera snubben som svensk eftersom det är så uppenbart att han är svensk ut i porerna.
Om han nu inte är svensk, eftersom svenskheten inte är renodlat kulturell, vad fan är han då?
Vi får heller inte glömma bort att enligt SIFO så växer SD kraftigt bland kvinnliga väljare just nu.
Om man frågade Henrik om han var "infödd svensk" eller "etnisk svensk" - vad skulle han svara? Skulle han bli kränkt om någon sa att han inte var någondera?
Har han någonsin blivit kallad "svennejävel"? Skulle det vara rasism om han kallades det - eller nästan tvärtom bekräfta att hataren var en icke-rasist i biologisk mening?
Citat:
I detta sammanhang när det är asylinvandrare som begår rasistiska hatbrott så är svenskar ganska brett, det är alla som inte ser ut som invandrare från MENA, Afrika och Centralasien. Alla som asylinvandrare ser som otrogna, svenskar eller försvenskade arbetskraftsinvandrare.
I praktiken är det förstås så. Den som intuitivt betraktas som svensk, hatas i egenskap av svensk. Men det handlar fortfarande om det vaga och läskiga att "se svensk ut" - som ju kan sägas ha med "rasbiologi" att göra. Alternativt släktskap och arv, beroende på om vinklingen är illasinnad eller inte.
Min poäng är att det ytterst vaga begreppet etnisk svensk inte är mer kontroversiellt än man gör det. Om man backar från att det kan finnas yttre markörer på svenskhet för att det känns rasistiskt - så kan man ju inte som du tala om några yttre markörer alls. "Européer" eller "vita" är lika rasistiska, icke-kulturella begrepp som "etnisk svensk", det fångar bara in fler.
Jag menar ju att inte ens kvinnliga väljare skräms bort om du eller Jimmie Åkesson talar om "svenska barn" som mammorna i Staffanstorp förstår orden. Tvärtom. Om SD inte kan tala om etniskt svensk utsatthet, så kommer andra förr eller senare göra det.