2018-05-28, 12:53
Moderator
Siegfrids avatar
Jan Helin kan tydligen inte släppa rollen som dryg uppfostrare som han drev tillsammans med Thomas Mattson, Expressen i podden MattsonHelin.
Podden lades ner när Helin började som programdirektör på SVT och nu hoppar Helin in som programledare i SVT:s mediegranskande program, Fönster mot medievärlden, lagom till att valrörelsen börjar.

Han skriver på SVT-bloggen:
Citat:
Ansvarig beställare för samhällsutbudet, Helena Olsson, har pekat på mig som värd för programmet. Och jag har tackat ja. Att sätta en programdirektör i den rollen är udda, en god regel är ju att en chef inte ska utöva inflytande över innehåll som berör en själv. Men jag menar att vi inte äventyrar den principen. Våra ansvarsutkrävande och granskande program ändras självklart inte på något sätt av detta. Jag kommer precis som i dag, och som jag alltid strävat efter i ansvarig ställning, att vara så tillgänglig som möjligt för kritiska frågor från ansvarsutkrävande program. Det här ska ses som ett komplement för de som är särskilt intresserade av utvecklingen kring journalistik och medier. Min förhoppning är att jag kan bidra till transparens och skapa en plats för ett samtal om journalistik och medier.
Vilken slump att just han blivit tillfrågad! Det fanns ju ingen annan kunnig och mediekritisk reporter att tillgå i Sveriges avlånga land.

Helin beskriver vad man ska rapporterar om och det är det gamla vanliga. Trump och varför vi måste betala mer för vänstervriden public service, och vad hemskt det är när alternativ media ändrar på praxis inom vad som publiceras.
  • Kommer konsumentens betalvilja att räcka för att finansiera oberoende journalistik framåt?
  • Vad är publicistens svar på politiserad kritik?
  • Vad händer med god publicistisk sed?
Ja för att media tappar annonsörer har inget att göra med att andra annonsbärare lyckas bättre med att leverera kontakt med allmänheten, och de skiter högaktningsfullt i vad som står i tidningen, kritik är naturligtvis alltid politiserad, och den "goda" publicistiska seden kanske handlade om att försöka undanhålla viktiga fakta?

https://www.svt.se/svt-bloggen/post/fonster-mot-medievarlden/
Se eländet här, komplett med Wolodarski och allt:
https://www.svtplay.se/video/18161747/fonster-mot-medievarlden/fonster-mot-medievarlden-basta-valbevakningen-personliga-politiker-och-faktakoll?start=auto
Citera
2018-05-28, 12:55
Medlem
Cemsers avatar
Känns lite som att sätta en nazist som programledare för ett program om judar. Helin och Mattson får mig att tänka på Smeagol och Gollum i Sagan om ringen förutom att det inte finns någon god version.
Citera
2018-05-28, 12:57
Medlem
jay.simpsons avatar
Enda postitiva med att han fortsätter hålla sig i blickfånget är att han eller vad han orsakat Sverige inte glöms bort i första taget.
Citera
2018-05-28, 13:10
Medlem
Skall han inte utses till biskop i Svenska Kyrkan och hedersdoktor på Lunds Universitet också?

Sverige är ta mig fan bortom all räddning, endast en skogsbrand som förvandlar nationen till aska kan ge någon slags hopp om en pånyttfödelse.
Citera
2018-05-28, 13:15
Medlem
Foruejsonlys avatar
Jag hade kunnat se Josefsson i den rollen! Han har ju slutat på UG, kanske på svt med? Men det är klart.....han är ju kritisk och granskande på riktigt. Kanse inte det dom vill ha?
Citera
2018-05-28, 13:19
Medlem
Dofternas avatar
Snyggt att en chef går in och tar ansvar...men ärligt talat så borde de kanske ha tagit något utifrån, typ han "tårtgeneralen", killen med alla tårtdiagram. Eller Sakine Madon.
Citera
2018-05-28, 13:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Jag hade kunnat se Josefsson i den rollen! Han har ju slutat på UG, kanske på svt med? Men det är klart.....han är ju kritisk och granskande på riktigt. Kanse inte det dom vill ha?
Josefsson har inte slutat vad jag vet. Det sades att han istället skulle bli programledare för ett helt nytt program av granskande karaktär. Men mer detaljer vet jag inte om det har framkommit.
Citera
2018-05-28, 13:25
Medlem
Gabriel2017s avatar
Nu är det kris inom Socialdemokraterna, man sätter in det tunga artilleriet för att ytterligare göra PK program, predika den sanna läran. Mer partisk än så här kan väl knappast SVT bli.
Citera
2018-05-28, 13:28
Medlem
Lydans avatar
Har människan ingen skam alls i kroppen?
Citera
2018-05-28, 13:52
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Har människan ingen skam alls i kroppen?

Öhhh... Nej!
Dum fråga, visste du inte det?
Citera
2018-05-28, 14:19
Medlem
Haha Jan Helin bjuder in gamla polare för att sprida propaganda, när man inte trodde det kunde bli värre...
Citera
2018-05-28, 14:34
Medlem
Ankdammsmans avatar
Herregud, det är som att låta Himmler vara värdegrundschef...

Det finns ingen skam eller botten när det gäller de här människorna. Ingen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in