Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Det blev rätt så tyst i media när det visade sej att det var mamman som hade mördat sina 3 barn och sej själv, i fallet i Stengård. Varför ska just detta fall i Bjärred exponeras?
Kollade nu igen upp fallet i Gårdsten.
Det här kan man till exempel läsa i tidningen när den rättsmedicinska undersökning var klar:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BAjJw/gardstenmamman-undanholl-ekonomiska-krisen-for-familjen
Man får information om vem som var gm.
Att barnen dödas (men inte hur).
Dödsorsak till gm (mamman skadade sig själv, men dog av inandning av brandgas).
Att hon inte var psykiskt sjuk (eller att det inte fanns någon indikation att hon var psykiskt sjuk).
Och man ge information av det som kan anses som utlösande faktor: skulder hos kronofogden samt planerad vräkning samma dag.
Det har gjorts en lex-Sara anmälning (inte lex Bobby verkar det som).
Infon kom ca 2.5 månader efter dådet (slutet av juli - början oktober).
Alltså i detta fall har jag ingen behov att vet mera.
Det som är annorlunda med Bjärred som andra också påpekar att det ska vara två gm som inte alls var i den samma utsatta situation som gm i Gårdsten, att båda barn hade över längre tid hemundervisning (som är avvikande), att det saknas hittills för mig en förklaring kring den utlösande faktorn, att den förklaring som gm ange (barnens sjukdom) inte är en rimlig förklaring för mig (subjektiv) med tanke att sjukdomen beskrivs som kroniskt trötthet. Så det är för mig mycket fler frågetecken kvar.
Hade paret i Bjärred skulder hos kronofogden och skulle vräckas samma dag ( jag tror det går inte ur ens egen villa - men bara hypotetiskt), så tror jag, hade jag hade förstått den utlösande faktorn. Klart hade man resonerad att det är helt absurd, att man kunde bett släktingar om hjälp, att det hade funnits en annan lösning etc. Men jag hade på något sett förstått det. Det gör jag inte nu.