2018-05-27, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det blev rätt så tyst i media när det visade sej att det var mamman som hade mördat sina 3 barn och sej själv, i fallet i Stengård. Varför ska just detta fall i Bjärred exponeras?
Ok ja var det så kanske det är det som gäller här med.. Time will tell
Citera
2018-05-27, 12:10
Medlem
Citat:
Det blev rätt så tyst i media när det visade sej att det var mamman som hade mördat sina 3 barn och sej själv, i fallet i Stengård. Varför ska just detta fall i Bjärred exponeras?

Pga av att det är ett ”gemensamt beslut” som refererar till barnens sjukdom. Liksom vi kan läsa på nätet om familicider över hela världen kommer även denna omnämnas av stort intresse i framtiden.

Gårdsten-fallet, tragiskt, men långt ifrån unikt.
Citera
2018-05-27, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Vi har ett par säkra källor i tråden som påstår diagnosen vara ME och dessutom utredda, enligt Remark, av ett stort svenskt sjukhus. Typ mitokondriella sjukdomar skulle varit enkla att diagnosticera.

Hur skulle vi så småningom få veta annat menar du?

Finns väl ingenting vi vet som tyder på ärftlighet men hade förväntat mig att du skulle spekulera i det.
Säker källa i tråden? Du kan inte mena allvar, hur definierar du vilka som är säkra i ett anonymt forum?
Citera
2018-05-27, 14:50
Medlem
Lonnrots avatar
Jag är lite nyfiken på Remarks kommentar om planet från Barbados som skulle landa idag.

Kommer från Guantánamo för att hämta alla här i tråden....?
Citera
2018-05-27, 15:02
Medlem
Citat:

Kollade nu igen upp fallet i Gårdsten.

Det här kan man till exempel läsa i tidningen när den rättsmedicinska undersökning var klar:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BAjJw/gardstenmamman-undanholl-ekonomiska-krisen-for-familjen

Man får information om vem som var gm.
Att barnen dödas (men inte hur).
Dödsorsak till gm (mamman skadade sig själv, men dog av inandning av brandgas).
Att hon inte var psykiskt sjuk (eller att det inte fanns någon indikation att hon var psykiskt sjuk).
Och man ge information av det som kan anses som utlösande faktor: skulder hos kronofogden samt planerad vräkning samma dag.
Det har gjorts en lex-Sara anmälning (inte lex Bobby verkar det som).
Infon kom ca 2.5 månader efter dådet (slutet av juli - början oktober).

Alltså i detta fall har jag ingen behov att vet mera.

Det som är annorlunda med Bjärred som andra också påpekar att det ska vara två gm som inte alls var i den samma utsatta situation som gm i Gårdsten, att båda barn hade över längre tid hemundervisning (som är avvikande), att det saknas hittills för mig en förklaring kring den utlösande faktorn, att den förklaring som gm ange (barnens sjukdom) inte är en rimlig förklaring för mig (subjektiv) med tanke att sjukdomen beskrivs som kroniskt trötthet. Så det är för mig mycket fler frågetecken kvar.

Hade paret i Bjärred skulder hos kronofogden och skulle vräckas samma dag ( jag tror det går inte ur ens egen villa - men bara hypotetiskt), så tror jag, hade jag hade förstått den utlösande faktorn. Klart hade man resonerad att det är helt absurd, att man kunde bett släktingar om hjälp, att det hade funnits en annan lösning etc. Men jag hade på något sett förstått det. Det gör jag inte nu.
Citera
2018-05-27, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
27/5 landar ett specialchartrat plan från Barbados särskilt för denna särskilda händelse.

- Mer kan jag inte säga nu -

Idag är det den 27/5. Jag är väldigt nyfiken och förväntansfull på att få höra vad det
specialchartrade planet från Barbados har för inverkan och betydelse för denna tråd.

Remark, kan du förhoppningsvis säga mer nu?

Tillägg; ser nu att Lonnrot frågat detsamma!
Citera
2018-05-27, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Louis Bars upptäcks ofta redan vid 1-2 års ålder och när man nått tonåren sitter de flesta i rullstol. Så denna sjukdom kan vi nog avfärda. Men det utesluter inte dina tankegångar. Vi får se om det framkommer att hela familjen var drabbad av dödliga sjukdomar. Om det är så går det att i viss mån förstå föräldrarnas desperation. Vem ska vårda barnen när vi själva är sjuka och så småningom avlider? Den ångesten.

Ofta är det så med LB. Men det finns en variant som bryter ut i 11-årsåldern och som sedan uppträder lite annorlunda än den tidiga varianten.
Citera
2018-05-27, 16:19
Medlem
Hittade ett fall från Australien där faren försökte att döda hela familjen i en bilolycka, moren var gravid i vecka 30, två söner 7 och 11 år gamal och sig själv. Den 7åriga sonen överlevde. Både sönerna hade en genetisk sjukdom, barnet som väntades var frisk.

Detta fall gör tydligt för mig att här var det inte barnens lidande som var problemet, så som jag ser det, men farens oförmåga att hantera situationen. Det är och förbli grymt och ofattbar.

Faren skrev innan dådet:

” [...] there is too much conspiring against us”
”it is a good time to go — it is only going to get tougher as time goes on.”

”It’s not worth it, neither of us have the skills to make it work. We have both given it our best shot over a long period of time. There is too much conspiring against us. L and B are both happy, B doesn’t know it yet, it is a good time to go. It is only going to get tougher as time goes on. We have been completely S’d over.”

“They are going to have to manage ADD and diabetes, it is going to be too much. They need to exercise and manage their health, it is going to be hard to see this fail.”

Http://www.news.com.au/national/courts-law/inside-milne-family-murdersuicide-it-is-only-going-to-get-tougher-as-time-goes-on/news-story/5600f506c5bee263ed2556c6bffeffc3

Coroner’s kommentar (vet ej hur man översätta coroner till svenska):

“It is unusual for a Coroner to comment on the conduct of a person who has taken their own life,” Mr Day said. “Two other lives were taken by him and the actions of Darren Milne should attract more than the usual disapproval attached to murder and suicide.”

“He [gm] made assumptions about the quality of the boys’ lives. He disregarded the boys’ fundamental human rights. He disregarded potential advances in medical science potentially beneficial to the boys.”

https://www.dailytelegraph.com.au/newslocal/central-coast/coroner-slams-fathers-preventable-role-in-murdersuicide/news-story/2df2f17f8865bf47390e01c7d8eae72f

Dådet var planerad i månader. Faren hade fått behandling hos psykolog (tror jag det var), men avbröt den. Den överlevande sonen bor hos en moster/faster idag.
Citera
2018-05-27, 17:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Hittade ett fall från Australien där faren försökte att döda hela familjen i en bilolycka, moren var gravid i vecka 30, två söner 7 och 11 år gamal och sig själv. Den 7åriga sonen överlevde. Både sönerna hade en genetisk sjukdom, barnet som väntades var frisk.

Detta fall gör tydligt för mig att här var det inte barnens lidande som var problemet, så som jag ser det, men farens oförmåga att hantera situationen. Det är och förbli grymt och ofattbar.

Faren skrev innan dådet:

”It’s not worth it, neither of us have the skills to make it work. We have both given it our best shot over a long period of time. There is too much conspiring against us. L and B are both happy, B doesn’t know it yet, it is a good time to go. It is only going to get tougher as time goes on. We have been completely S’d over.”

“They are going to have to manage ADD and diabetes, it is going to be too much. They need to exercise and manage their health, it is going to be hard to see this fail.”

Http://www.news.com.au/national/courts-law/inside-milne-family-murdersuicide-it-is-only-going-to-get-tougher-as-time-goes-on/news-story/5600f506c5bee263ed2556c6bffeffc3

“It is unusual for a Coroner to comment on the conduct of a person who has taken their own life,” Mr Day said. “Two other lives were taken by him and the actions of Darren Milne should attract more than the usual disapproval attached to murder and suicide.”

“He [gm] made assumptions about the quality of the boys’ lives. He disregarded the boys’ fundamental human rights. He disregarded potential advances in medical science potentially beneficial to the boys.”

https://www.dailytelegraph.com.au/newslocal/central-coast/coroner-slams-fathers-preventable-role-in-murdersuicide/news-story/2df2f17f8865bf47390e01c7d8eae72f

Dådet var planerad i månader. Faren hade fått behandling hos psykolog (tror jag det var), men avbröt den. Den överlevande sonen bor hos en moster/faster idag.

Coroner är en historisk beteckning för en typ av administrativ befattning med lite skiftande innehåll inom brittiska samväldet och den engelsktalande världen. Det kan översättas som undersökningsdomare eller ”kronodomare”, och syftar ofta på en rättskunnig tjänsteman med vissa typer av sysslor, däribland undersökning omkring plötsliga och oväntade dödsfall. Personen behöver inte vara jurist eller läkare, men är (får man förmoda) någons (kronans) förtroendeman i exv provinsen med ansvar för — tydligen — vad som påträffas av mänskliga kvarlevor i skog och mark. Och hur de hamnat där.

Idag hos oss är det väl uppdelat på olika funktioner, men den närmaste är väl en rättsmedicinsk chef för en rättsmedicinsk och obducerande avdelning på de större sjukhusen.
Citera
2018-05-27, 17:55
Medlem
Citat:

Faren skrev innan dådet:

Helt otroligt! Bra jobbat. Hur hittade du fallet?
Citera
2018-05-27, 17:58
Medlem
Citat:
Ett fel gör väl inte två rätt. Tycker det fallet också ska granskas!! Varför inte?? Missriktad hänsynsfullhet mot barnamördare. Är det eftersträvansvärt?
Citera
2018-05-27, 18:01
Medlem
Citat:
Kollade nu igen upp fallet i Gårdsten.

Det här kan man till exempel läsa i tidningen när den rättsmedicinska undersökning var klar:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BAjJw/gardstenmamman-undanholl-ekonomiska-krisen-for-familjen

Man får information om vem som var gm.
Att barnen dödas (men inte hur).
Dödsorsak till gm (mamman skadade sig själv, men dog av inandning av brandgas).
Att hon inte var psykiskt sjuk (eller att det inte fanns någon indikation att hon var psykiskt sjuk).
Och man ge information av det som kan anses som utlösande faktor: skulder hos kronofogden samt planerad vräkning samma dag.
Det har gjorts en lex-Sara anmälning (inte lex Bobby verkar det som).
Infon kom ca 2.5 månader efter dådet (slutet av juli - början oktober).

Alltså i detta fall har jag ingen behov att vet mera.

Det som är annorlunda med Bjärred som andra också påpekar att det ska vara två gm som inte alls var i den samma utsatta situation som gm i Gårdsten, att båda barn hade över längre tid hemundervisning (som är avvikande), att det saknas hittills för mig en förklaring kring den utlösande faktorn, att den förklaring som gm ange (barnens sjukdom) inte är en rimlig förklaring för mig (subjektiv) med tanke att sjukdomen beskrivs som kroniskt trötthet. Så det är för mig mycket fler frågetecken kvar.

Hade paret i Bjärred skulder hos kronofogden och skulle vräckas samma dag ( jag tror det går inte ur ens egen villa - men bara hypotetiskt), så tror jag, hade jag hade förstått den utlösande faktorn. Klart hade man resonerad att det är helt absurd, att man kunde bett släktingar om hjälp, att det hade funnits en annan lösning etc. Men jag hade på något sett förstått det. Det gör jag inte nu.

Hade inte så bra koll på Gårdsten-fallet i media insåg jag nu. Håller med om att det finns stora skillnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in