2018-05-26, 21:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boubeb
Tack för svaret. Ber om ursäkt för att jag inte haft fullt fokus på fysiklektionerna, försöker upplysa mig lite nu i efterhand.

Objekt som faller mot jorden kan inte förklaras genom att de faller på grund av densitet skillnader mellan objekt och rum eller? Vad fungerar inte med det? Vad gör att det måste bero på en kraft som drar objekten mot jorden?
Om det vore densitet skulle inte människor kunna flyta i luft:
http://youtu.be/3rL7fR36aM0
Citera
2018-05-26, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Vi tar väl Newtons tredje då och du verkar vara otroligt glad i Youtube så här har du ett experiment du kan testa hemma själv.
https://www.youtube.com/watch?v=5eirTBW0rpI
Och denna pimpade pruttkudde ska visa vad?
Citera
2018-05-26, 21:38
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Och denna pimpade pruttkudde ska visa vad?
Newtons tredje. Du kanske inte kan engelska och därmed inte förstår vad det är han säger?
Ett annat experiment du kan göra hemma själv är att skalla väggen, gärna så hårt du kan. Se till att ha tungan mellan tänderna innan du skallar också för maximal effekt.

När du väl har skallat väggen kommer du hitta en skada på väggen, och i ditt ansikte. Den kraft som verkar på ditt ansikte är exakt lika stor som kraften som verkar på väggen.
Citera
2018-05-26, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Vad är det du vill se? En rund jord? Spring upp för en backe så får du ett tydligt exemp på gravitation. Eller släpp ett bowlingklot på tårna.
Det där är ett vanligt argument, du är ny i tråden, men vi har alla hört det till leda. Om du släpper ett bowlingklot på tårna så bevisar det att klotet faller på dina tår, det är allt det bevisar.
Citera
2018-05-26, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Newtons tredje. Du kanske inte kan engelska och därmed inte förstår vad det är han säger?
Ett annat experiment du kan göra hemma själv är att skalla väggen, gärna så hårt du kan. Se till att ha tungan mellan tänderna innan du skallar också för maximal effekt.

När du väl har skallat väggen kommer du hitta en skada på väggen, och i ditt ansikte. Den kraft som verkar på ditt ansikte är exakt lika stor som kraften som verkar på väggen.
Och hur applicerar du detta experiment på ISS och den kanske skenbara tyngdlösheten? Vad visar ditt experiment i relation till aktuell diskussion?
Citera
2018-05-26, 22:01
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Det där är ett vanligt argument, du är ny i tråden, men vi har alla hört det till leda. Om du släpper ett bowlingklot på tårna så bevisar det att klotet faller på dina tår, det är allt det bevisar.

Då skulle jag gärna vilja att di förklarar att ett föremål med en viss massa har en specifik vikt på jorden, men väger ungefär en sjättedel på månen? Månen, som råkar ha en massa på ungefär en sjättedel av jordens. Därav en sjättedel av jordens gravitation.
Citera
2018-05-26, 22:02
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Och hur applicerar du detta experiment på ISS och den kanske skenbara tyngdlösheten? Vad visar ditt experiment i relation till aktuell diskussion?

Berätta en sak för mig. Varför tror du att jorden är platt?
Citera
2018-05-26, 22:04
Medlem
Citat:
Då skulle jag gärna vilja att di förklarar att ett föremål med en viss massa har en specifik vikt på jorden, men väger ungefär en sjättedel på månen? Månen, som råkar ha en massa på ungefär en sjättedel av jordens. Därav en sjättedel av jordens gravitation.
Nej, jag skulle vilja att visade för mig hur du vet att ett föremål med en viss massa väger en sjättedel på månen?
Du har väl bevis för detta påstående?
Citera
2018-05-26, 22:08
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Nej, jag skulle vilja att visade för mig hur du vet att ett föremål med en viss massa väger en sjättedel på månen?
Du har väl bevis för detta påstående?

Du tror ju uppenbarligen att jorden är platt och jag har läst en hel del om den teorin. Det som förvånar mig mest är varför ni tror detta? Det är en relativt ny teori och jag ser inte riktigt vad det finns att vinna på teorin. Är det så enkelt att du inte förstår hur jorden kan vara rund och tror att folk i Australien skulle trilla av om så var fallet?
Citera
2018-05-26, 22:08
Medlem
Citat:
Berätta en sak för mig. Varför tror du att jorden är platt?
1. Den ser platt ut. Jag har aldrig sett kurvan.
2. Den förefaller vara stillastående, jag känner inget snurrande eller vobblande.
3. Och en mängd andra grejer som tidvatten tex.
Citera
2018-05-26, 22:10
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
1. Den ser platt ut. Jag har aldrig sett kurvan.
2. Den förefaller vara stillastående, jag känner inget snurrande eller vobblande.
3. Och en mängd andra grejer som tidvatten tex.

Så, om du fick följa med upp i en rymdfärja så hade du troligen ändrat dig?
Får jag fråga vad du jobbar med?
Citera
2018-05-26, 22:12
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Just det experimentet går självfallet inte tillämpa ISS. Du ville ha ett bevis för Newtons tredje och du fick det. Läser jag lite bakåt i tråden inser jag att du aldrig någonsin kommer acceptera en sfärisk jord. Om det är för att du trollar eller för att du är imbecill låter jag vara osagt men något av alternativen är det som gäller. Jag kommer varken ha tid eller ork att bry mig om att argumentera med dig då det helt enkelt är meningslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in