2018-05-26, 08:57
Medlem
Jag tror på 20.5%.

Är det som jag tror att de stora ökningarna i Ipsos och Sifo beror på att de kvinnliga väljarna börjat inse hur partisympatierna bland folk i allmänhet ser ut och strömmat till (SD) så bör det synas ännu tydligare hos SCB. Det bör vara så att "skäms"-faktorn minskar drastiskt och SCB närmar sig verkligheten.

Det som eventuellt talar emot vore om fler och fler börjar uppge att de röstade (SD) i förra valet. Då skulle SCB kunna tro att de för en gångs skull råkat få tag i många (SD) sympatisörer och vikta ner.
2018-05-26, 10:03
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Tipstävling, SCB juni 2018: (Uppdaterad.)

19,0%

De är uppe på tidigare höjder och växer stadigt. Den episka partiledardebatten och allmänt klimat är klart till SD:s fördel.. Tror mätningen ligger lägre än verkligheten, pga utdragen mätning och dess utformning som riktar sig till en äldre population som har tid att och intresse av att gå igenom en mindre bibel av frågor. Dock har de tidigare varit uppe i 20% så i de trakterna och då med 25-27% i webbpanelerna, vilket jag tror vi kommer närma oss lägligt till almedalen.. så just nu justeras det uppåt beroende på hur kort i närtid frågorna besvaras.
2018-05-26, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Alla vägar går till Rom.
Det är rent häpnadsväckande hur korkade sossarna är.

Alla välfärdsfrågor, och då menar jag verkligen ALLA, är direkt relaterade till den synnerligen oansvariga invandringspolitiken.
Väljarna, inkluderat sosse efter sosse, inser denna självklara relation.

I nuläget så spelar det inte någon roll vad sossarna gör, de kan bli tuffare än SD vad det gäller invandringen, de kan bli gulligare än MP, de kan bli givmildast till pensionärerna, de förblir ett parti som helt saknar trovärdighet.
Deras största strategiska misstag är amnestigräddfilen, deras näst största är kommunikationen kring den.

2005 när MP senast tvingade S till att gå med på en tillfällig amnesti så var Göran Persson tydlig med att man gjorde det motvilligt och tyckte det var fel väg att gå:
Citat:
Socialdemokrater och moderater står mot övriga riksdagspartier, som krävt en amnesti. Inför beslutet går statsminister Göran Persson så långt som till att varna riksdagsledamöterna för följderna av att överge en individuell prövning för varje flykting.

– Jag varnar för ett politiskt system, där man överger den juridiska prövningen av individens skyddsbehov och gör det till ett politiskt beslut. Just nu har vi en progressiv gruppering i Sveriges riksdag som driver den här frågan.

– Där är vi unika. Skulle andra parlament tillåtas att rösta om en sådana viktig fråga, skulle säkert besluten gå i andra riktningen, säger statsministern.
Men den här gången har man MP i regeringen, och då har man istället hanterat det som man brukar hantera impopulära beslut – man har satt spinndoktorshattar på Löfven och Morgan Johansson, som hållit försvarstal för amnestin och beskrivit varför de anser den vara helt rimlig. (MP-rant följer):

Citat:
Sossarna är ju rent patetiska.....jag kan ge mig fan på att sossarnas partistrateger tycker att Anders Lindberg gör ett utmärkt jobb!
Jag tror inte ens att Anders Lindberg tycker att Anders Lindberg gör ett utmärkt jobb. Det är synd att vi har tjatat ut Downfall-scenen med Hitler i bunkern för det är där Lindberg faktiskt befinner sig nu.

– Herr Lindberg, fienden har brutit igenom på bred front. Vi är avskurna i söder där SD har ryckt fram i Sifo med +3,9%, och nyss genomförde de synkade flankattacker från öst och väst via Ipsos och Novus vilket pressade igenom en sprängning av 19%-vallen i Ekots poll of polls.
– Det är lugnt, genom Inizios motattack kommer vi att återta kontrollen.
– Herr politisk chefredaktör... Inizio...
– Ja?
– ...Inizio kunde inte mobilisera tillräckligt många SSU:are för att hålla SD-stapeln under 15%. I juni blir det fullt genomsläpp upp till 25%, och S dyker till 19%.
– Följande stannar i rummet: Karin Nelsson, Carl Melin, Lena Mellin, Lena K Samuelsson.
(Övriga går ut)
– Det var en ORDER! SD under 15 var en ORDER!! Skrev jag inte 15 på en servett och faxade till Inizio med siffror så stora och tydliga att de gick att läsa från rymden?? Går kulramar i Göteborg bara till 14 eller fick dregelmupparna kollektiv stroke av att det var både en etta och en femma på samma papper??
– Herr Lindberg, jag kan inte tolerera att ni talar om min personal på det sättet...
– ”Dregelmuppar” är ett överbetyg till de encelliga klappmongon som jobbar åt dig! Och du är inte bättre!
– Herr Lindberg nu måste jag verkligen protestera...
– Så fort man begär att få siffrorna agendakorrigerade börjar det skallra så högt i dina kastanjettknän att varenda tiggare härifrån ända ner till Rumänien bryter ut i spontan flamenco! Jag har behållit Carl Melin här som skoputsargimp i hundkoppel för att påminna om hur det går för institut som ger SD mer än avtalat, men du har visst knäck för tre hela brigader i lurarna och jävligt felslipade glasögon för det är ingen som har beställt några satans 25 för SD.
Helvetes inkompetenta miffon överallt! Just när man trodde det inte kunde bli värre kommer LO-Baloo Karl-Fetto Thorwaldsson och vill sätta stopp för lag och ordning-utspelen precis när SMHI utfärdat klass 3-varning för bilbränder, och då tycker han Löfven ska byta ämne och prata om LAS, för det gick ju så bra senast eller hur! Kanonidé! Nu kan SD rulla in en komatos Åkesson på scen med droppslang och de kommer att bli större än sossarna ändå!
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-26 kl. 10:35.
2018-05-26, 10:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Men enligt Expressens uppgiftslämnare har partiledningens plan hela tiden varit att "fasa ut" invandringsfrågan och kriminalpolitiken från den politiska debatten vid månadsskiftet maj-juni.
Hahahaha. HAHAHAHAHAHAHA! Vänta... okej. Okej. Okej. Hahahahaha. Okej. Klar. Haha. Sorry. Klar nu.

Alltså, att fasa ut kriminalpolitiken från debatten vid månadsskiftet maj-juni när sommaren börjar och med den upplopp, gängskjutningar, inbrottsvågor, bilbränder, festivalövergrepp, vägpirater, ficktjuvar, extra polisbrist pga semestertider... tja, det lämnar ju fältet öppet för SD att ensamma prata om den frågan med perfekt tajming, så ni kanske inte hade tänkt färdigt där.
Då kommer nämligen fokus att skifta automatiskt – från migration till välfärd – och då har Sverigedemokraterna allt att förlora, lyder analysen.
AHAHAHAHAHAHA. Hoho. Hahahahahaha. Stopp. AHAHAHAHAHAHAHAH. Herregud. Hahaha.

Snälla sossar. Invandringsfrågan är inte på tapeten för att den diskuteras, utan för att verkligheten har placerat den där. Verkligheten har ingen on/off-switch. Det är dåligt för er att diskutera den men det är ännu sämre för er att hålla tyst om den.

Med den “planen” på Svea 68 kan SD räkna med full medvind i opinionen hela vägen in i mål.
Det känns inte så lite "Hitler i bunkern" över den planen. Eller "magiskt tänkande" om man så vill.
Möjligtvis kan man beordra Aftonbladet att enbart skriva om LAS, men i övrigt känns detta som en av de sämsta planerna sedan Ford Edsel konstruerades.

Ich lach mich kaputt, som tysken säger.
2018-05-26, 10:49
Medlem
Citat:

Nu kan ni andra lämna era tips inför SCB-mätningen med era motiveringar så hamnar ni på listan!

Min uppfattning är att SD:s rörelser inte har varit riktigt så dramatiska som opinionsinstituten indikerat den senaste tiden. Jag tror därför på en mindre ökning i SCB och att resultatet för mätningen landar på 15.9%.

(Det verkliga opinionsläget för partiet, om det skulle vara val idag, tror jag ligger på runt 20%).
2018-05-26, 10:54
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
– Herr Lindberg, fienden har brutit igenom på bred front. Vi är avskurna i söder där SD har ryckt fram i Sifo med +3,9%, och nyss genomförde de synkade flankattacker från öst och väst via Ipsos och Novus vilket pressade igenom en sprängning av 19%-vallen i Ekots poll of polls.
– Det är lugnt, genom Inizios motattack kommer vi att återta kontrollen.
– Herr politisk chefredaktör... Inizio...
– Ja?
– ...Inizio kunde inte mobilisera tillräckligt många SSU:are för att hålla SD-stapeln under 15%. I juni blir det fullt genomsläpp upp till 25%, och S dyker till 19%.
– Följande stannar i rummet: Karin Nelsson, Carl Melin, Lena Mellin, Lena K Samuelsson.
(Övriga går ut)
– Det var en ORDER! SD under 15 var en ORDER!! Skrev jag inte 15 på en servett och faxade till Inizio med siffror så stora och tydliga att de gick att läsa från rymden?? Går kulramar i Göteborg bara till 14 eller fick dregelmupparna kollektiv stroke av att det var både en etta och en femma på samma papper??
– Herr Lindberg, jag kan inte tolerera att ni talar om min personal på det sättet...
– ”Dregelmuppar” är ett överbetyg till de encelliga klappmongon som jobbar åt dig! Och du är inte bättre!
– Herr Lindberg nu måste jag verkligen protestera...
– Så fort man begär att få siffrorna agendakorrigerade börjar det skallra så högt i dina kastanjettknän att varenda tiggare härifrån ända ner till Rumänien bryter ut i spontan flamenco! Jag har behållit Carl Melin här som skoputsargimp i hundkoppel för att påminna om hur det går för institut som ger SD mer än avtalat, men du har visst knäck för tre hela brigader i lurarna och jävligt felslipade glasögon för det är ingen som har beställt några satans 25 för SD.
Helvetes inkompetenta miffon överallt! Just när inte trodde det kunde bli värre kommer LO-Baloo Karl-Fetto Thorwaldsson och vill sätta stopp för lag och ordning-utspelen precis när SMHI utfärdat klass 3-varning för bilbränder, och då tycker han Löfven ska byta ämne och prata om LAS, för det gick ju så bra senast eller hur! Kanonidé! Nu kan SD rulla in en komatos Åkesson på scen med droppslang och de kommer att bli större än sossarna ändå!

Helt underbar! Denna tråd när den är som bäst.

Men låt oss inte bli för sturska. Som en gammal paranoid räv med livserfarenhet så vill man ändå göra en riskanalys av vad som kan gå fel för SD fram till valet. The black swan kan alltid dyka upp.

Den största risken är kanske att antalet SD personer inte ökar utan att det bara är skämsfaktorn som minskar. Det vill säga att det är väljarna bakom den s.k. korrigeringsfaktorn som har blivit tillräckligt förbannade så de vågar säga vad de tycker. Men att antalet tillkommande inte alls är så stort. Då skulle SD inte bli större än 20%.

Annan risk är att SD blir för självsäkra i valet och låter fel personer som stöter bort väljare tala för mycket. Vi vet ju hur mycket en liten oförsiktig formulering av t.ex Söder som med flit kan misstolkas mobiliserar hela PK armadan och ger dem nya krafter. Några fler felcitat ur sitt sammanhang och det kan genast stoppa blodflödena.

En tredje risk är att SD är tunna på bra mediala personer pga de har varit så paria smittade. Egentligen har de bara en riktig superstjärna och det är Jimmie. Det är ett obehagligt stort personberoende. Måtte det inte hända honom något och måtte han inte gå in i väggen. Vi vet ju att vår hjälte är lite skör.
Senast redigerad av FruLibertas 2018-05-26 kl. 11:12.
2018-05-26, 10:56
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
För statistikklubben:

53 seriösa tips har hittills inkommit. Genomsnittet för dessa tips angående resultatet i SCB:s mätning är just nu: 18,41%. Jag är verkligen mitten!

Har tråden rätt? Är vi rätt ute? Vi kan bara vänta och se!

Snittet på Flashback har tidigare haft rätt, själv tror jag på runt 18.4-18.7% men tyckte det lät så tråkigt så att jag drog till lite istället. Beror dock helt på period som SCB lyckats fånga in. Jag tror de flesta är överrens om 18,5% +/-0,5.
2018-05-26, 11:04
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Helt underbar! Denna tråd när den är som bäst.

Men låt oss inte bli för sturska. Som en gammal paranoid räv med livserfarenhet så vill man ändå göra en riskanalys av vad som kan gå fel för SD fram till valet. The black swan kan alltid dyka upp.

Den största risken är kanske att antalet SD personer inte ökar utan att det bara är skämsfaktorn som minskar. Det vill säga att det är väljarna bakom den s.k. korrigeringsfaktorn som har blivit tillräckligt förbannade så de vågar säga vad de tycker. Men att antalet tillkommande inte alls är så stort. Då skulle SD inte bli större än 20%.

Annan risk är att SD blir för självsäkra i valet och låter fel personer som stöter bort väljare tala för mycket. Vi vet ju hur mycket en liten oförsiktig formulering av t.ex Söder som med flit kan misstolkas mobiliserar hela PK armadan och ger dem nya krafter. Några fler felcitat ur sitt sammanhang och det kan genast stoppa blodflödena.

En tredje risk är att SD är tunna på bra mediala personer pga de har varit så paria smittade. Egentligen har de bara en riktig superstjärna och det är Jimmy. Det är ett obehagligt stort personberoende. Måtte det inte hända honom något och måtte han inte gå in i väggen. Vi vet ju att vår hjälte är lite skör.

Personligen räknar jag kallt med att underskattningen av SD i olika OI halveras ty jag anser det inte riktigt att man kan underskatta ett sådant stort parti med över 30% när partiet är så stort.

Någon som har god koll på statistisk över- och underskattning vid mätningar internationellt och betydelsen av storleken på partier och dess påverkan på detta får gärna fylla i.
2018-05-26, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Snittet på Flashback har tidigare haft rätt, själv tror jag på runt 18.4-18.7% men tyckte det lät så tråkigt så att jag drog till lite istället. Beror dock helt på period som SCB lyckats fånga in. Jag tror de flesta är överrens om 18,5% +/-0,5.
SCB brukar inte överraska, och när de gör det så är det åt rätt håll.

Man kan jämföra med Sifo och Ipsos:

Tidpunkt SCB Sifo Ipsos

2014-11 12,4 12,1 12,5
2015-05 14,4 14,7 14,0
2015-11 19,9 17,6 17,2
2016-05 17,3 15,7 17,1
2016-11 17,5 15,8 17,3
2017-05 18,4 16,6 18,6
2017-11 14,8 14,7 15,9

SCB låg högst en gång och lägst ingen gång.

Utgångsläget just nu är:
2018-05 ??,? 18,7 19,5

Äh va fan, reviderar mitt tävlingsbidrag från 18,2 till 19,2 (tävlingen hade inte ens börjat när jag gissade).
2018-05-26, 11:30
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Min uppfattning är att SD:s rörelser inte har varit riktigt så dramatiska som opinionsinstituten indikerat den senaste tiden. Jag tror därför på en mindre ökning i SCB och att resultatet för mätningen landar på 15.9%.

Då S-CB är ett skojarinstitut speciellt vad ”mätningar” av opinionen för SD anbelangar, är det mycket sannolikt, att resultatet är en kompromiss mellan inkompetens, moral och direktiv från ovan!

Det kommer naturligtvis att gå mycket bra för SD ändå, med eller utan hjälp av skojare...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-05-26 kl. 11:49.
2018-05-26, 11:32
Medlem
Sqrbankens avatar
Mitt, Sqrbankens tävlingsbidrag ang. SD i SCB-mätningen blir 18,3%

Edit: Bör betonas att jag anser mig ligga på en väldigt optimistisk position sett till en SCB-mätning.
Senast redigerad av Sqrbanken 2018-05-26 kl. 11:36.
2018-05-26, 11:53
Medlem
TronaldDump666s avatar
18.2 i SCB låter inte helt orimligt. Det var typ där de låg förra året när M hade sin stora kris. Tror inte de är för tända på att höja SD närmare 19%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in