Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-25, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Nej, AfS vill inte stänga landet helt för utomnordiska personer.

Tror inte att det är någon större mening att gå i polemik med ett liberaliserat SD troll som missförstår med avsikt och hakar upp sig på meningslös grej.
Bara ytterligare ett exempel på hur meningslösa SD är nuförtiden.
Antingen kammar han sig och återkommer i matchen eller också tar han steget fullt ut och röstar Liberalerna 2022.Det kvittar fullständigt lika vilket faktiskt.
Citera
2018-05-25, 23:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Frågor som SD eller AfS får om svenskhet är aldrig ärliga, i mening att det finns nöjaktiga svar. Det är insinuationer utan bortre parentes med precis det illasinnade syfte du själv nyss synliggjorde: Att den som försvarar svensk identitet och svenskt särintresse är rasist eller "besatt".

Min fråga var rak och ärlig. Jag förklarade hur jag ser på etnicitet, och frågade hur AfS definierar begreppet. Vidare anser jag inte att du är rasist bara därför att du erkänner att det finns en svensk identitet. Rasist är du om du anser att det finns betydande genetiska skillnader mellan olika folkgrupper som motiverar att man behandlar dem olika.

Vad gäller ordet "besatt" så har jag bara använt det om folk som tjatar om judar i trådar som inte handlar om judar.

Citat:
Du är inte ärlig och hygglig, utan hycklande och fientlig - vilket jag lätt visade: När du försvarade judarna i Göteborg som grupp, applicerade du inga kriterier alls på vilka de är. Inte språk, inte religion - inga krav alls. Vidare gör du inga värderingar kring om deras ingrupp baseras på "blodsmystik" eller gen-uppsättningar.

Du bara accepterar att judar finns och är skyddsvärda. Medan du avkräver politiska ombudsmän för svenskar "tydliggörande" av vilka de företräder och uttryckligen diskvalificerar "generna" som en exkluderande egenskap - för specifikt svenskar. Då är det rasism.

Jag har ju redan förklarat att frågan om vem som är jude inte var relevant i den tråden. Rimligen avgör judarna det själva, och jag har inga synpunkter på det.

Att jag startade tråden om nazistdemonstrationen berodde inte på att jag ville diskutera vem som är jude, utan därför att jag tyckte att det var rimligt om judarna i Göteborg fick fira sin viktigaste högtid på året utan att störas av skränande nazister och stenkastande motdemonstranter.

Citat:
Varför får AfS eller andra inte förhålla sig till svenskar som du och judiska debattörer förhåller sig till judisk identitet? Alltså maximalt gynnsamt vid varje givet tillfälle. Vad är skillnaden?

Hur judiska debattörer ser på frågan om judisk identitet kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte är jude. En observation är dock att olika inriktningar av judendomen inte alltid är ense om vem som är jude. Frågan är på så sätt mer komplicerad än frågan om vem som är etnisk svensk, där religionen inte spelar en lika viktig roll.

AfS borde alltså stå inför en lättare uppgift om de ska förklara vad de menar med svenskhet och svensk etnicitet.
Citera
2018-05-25, 23:20
Medlem
Hahne och Kasselstrand i toppen är en garant för framgång. Att de blev uteslutna ur Sd visar på vilket korrupt parti det blivit. Begåvningar utesluts och rövslickare får vara kvar.

Afs för RD 2018.
Citera
2018-05-25, 23:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Tror inte att det är någon större mening att gå i polemik med ett liberaliserat SD troll som missförstår med avsikt och hakar upp sig på meningslös grej.
Antingen kammar han sig och återkommer i matchen eller också tar han steget fullt ut och röstar Liberalerna 2022.Det kvittar fullständigt lika vilket faktiskt.
Men det är väl inte meningslöst vilka regler som Afs vill ha för invandring, nu när det är deras viktigaste fråga. Särskilt om det i praktiken skulle innebära ett stopp för all utomnordisk expertinvandring och deras familjer

För mig är det helt galet hur ett parti kan resonera så (om Afs nu gör det) 2018. Det sitter ju dessutom ett gäng akademiker i styrelsen, vad jag förstår. De får nog tänka ett varv till, i så fall.
Citera
2018-05-25, 23:22
Medlem
Mer Kassler åt folket.
Duger inte det för muslimerna så skall de med fördel åka hem redan nu.
Citera
2018-05-25, 23:24
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Hehe, jag är den mest oliberala du kan tänka dig. Har röstat SD sedan innan du föddes (antagligen).

SD är socialkonservativt, inte liberalt. Det är motpoler. Repetera: Motpoler.

Det är ju inte en "meningslös grej" hur man ser på etnicitet/ras och en hårt arbetande person, exempelvis Thailändare, som betalar skatt, beter sig 100% svenskt och anammar Sverige 100% men är just Thailändare till utseende, ras/etnicitet/börd.

Kan denne 100% upptas i den svenska gemenskapen totalt och förutsättningslöst?
Enligt SD är det Ja
Enligt AfS?
Citera
2018-05-25, 23:25
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Rasist är du om du anser att det finns betydande genetiska skillnader mellan olika folkgrupper som motiverar att man behandlar dem olika.
Detta var nog den sämsta definitionen av 'rasist' jag skådat på länge.

Enligt din definition så är det "rasistiskt" att konstatera att afrikaner har en lägre IQ, för att därmed sluta sig till att denna grupp ska få en bättre utbildning för att kompensera sina genetiska tillkortakommanden.
Citera
2018-05-25, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
En utomnordisk medborgare ska ha levt i Sverige i minst 10 år för att kunna bli medborgare.

https://alternativforsverige.se/atervandring/

Jag citerar ju rakt av från hemsidan.

OK, ni kan försöka försköna genom att "utomnordisk medborgare" betyder bara medborgare men det är knappast AfS syfte med skrivelsen. I så fall skulle ju en extrem ISIS-musselman som har norskt medborgarskap får direkt komma till Sverige och åtnjuta alla välfärdsförmåner direkt i AfS's Sverige. Det får denne definitivt inte i SD's Sverige

Dina halmgubbar alltså. Då var den biten avklarad.
Citera
2018-05-25, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men det är väl inte meningslöst vilka regler som Afs vill ha för invandring, nu när det är deras viktigaste fråga. Särskilt om det i praktiken skulle innebära ett stopp för all utomnordisk expertinvandring och deras familjer

För mig är det helt galet hur ett parti kan resonera så (om Afs nu gör det) 2018. Det sitter ju dessutom ett gäng akademiker i styrelsen, vad jag förstår. De får nog tänka ett varv till, i så fall.

Missförstå inte med avsikt.Det är sådant som Lindberg och övrigt patrask ägnar sig åt.
AfS innebär ett STOPP för SDs 4000 årliga kvotflyktingar och partiet vill inte integrera diverse MENA som ändå aldrig kan integreras till skillnad mot vad LibSD vill.
Och Nej,AfS resonerar inte såsom du eller andra behagar misstolka det.

Däremot kommer jag inte att ägna någon vidare tid åt individer som av taktiskt anledning...eller ren dumhet..inte vill eller kan förstå.

Det finns en bred palett av andra partier för Er sort att rösta på..allt från V till och med SD.

Bara att välja och vraka,serru.
Citera
2018-05-25, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Till detta kommer att man enligt AfS måste ha varit svensk medborgare i 18 år för att få ta hit sina närmaste. Så den utländske experten får vänta 28 år på fru och barn.

Eller flytta hem?
Citera
2018-05-25, 23:31
Bannlyst
Citat:
SD's svar på detta är glasklart och entydigt och har varit så hos SD åtminstone de senaste 20 åren: Den som arbetar hårt, gör rätt för sig, anammar den svenska kulturen, pratar svenska, har ett riktigt arbete och betalar skatt ska kunna upptas i vår svenska gemenskap. Oavsett om man är svensk, sydkorean eller italienare.

AfS har en annan definition: Endast den som är av nordisk börd/etnicitet ska kunna anses full ut värdig vår gemenskap. På sin höjd kan man bli en "gästarbetare". Stor skiljelinje, precis som skiljelinjen mellan SD och ND på sin tid i början på 2000-talet.

Nu har du bytt definition märker jag. Är det sommarledigt på Sveavägen 68, eller varför det ständiga omformulerandet?
Citera
2018-05-25, 23:31
Medlem
Citat:
Hehe, jag är den mest oliberala du kan tänka dig. Har röstat SD sedan innan du föddes (antagligen).

SD är socialkonservativt, inte liberalt. Det är motpoler. Repetera: Motpoler.

Det är ju inte en "meningslös grej" hur man ser på etnicitet/ras och en hårt arbetande person, exempelvis Thailändare, som betalar skatt, beter sig 100% svenskt och anammar Sverige 100% men är just Thailändare till utseende, ras/etnicitet/börd.

Kan denne 100% upptas i den svenska gemenskapen totalt och förutsättningslöst?
Enligt SD är det Ja
Enligt AfS?

Antagligen inte,och visst är du lite liberal om du röstar SD anno 2018.
Mycket vatten har runnit under bron sedan du och jag röstade på SD för första gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in