2018-05-25, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Yougov till exempel säger 18% för Sverigedemokraterna gällande kvinnor. Det är nästan var femte kvinna. Så det skiljer sig även mellan instituten så som HejaFinland skriver.

Yougov är väl inte direkt något institut utan ett instrument för önsketänkande bland somliga.

https://www.svd.se/fordubbling-av-svenskar-som-tycker-mp-ar-hemskt
Fanns siffror för SD och alla andra också. Betalartikel där det väl var så
att F! och SD nådde samma siffra bland väljarna vad gäller hemskhet om
jag nu minns rätt ...
2018-05-25, 13:52
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Så dum är han nog ändå inte. Han får ju betalt för att vara korkad (och omoralisk) precis som resten av PK-etablissemanget. Frågan är hur länge till hans attityd kommer att fortsätta vara betald.

Anders Lindberg lider av en form av politisk OCD (Obsessive Compulsive Disorder = OCD), innefattar tvångstankar eller tvångshandlingar.
Han försöker driva kravet på mjukare hantering av invandring och integration, både individuell och ett steg längre hela tiden. Mer och generösare, övertrumfa de andra godhetsapostlarna. Det är en vanligt förekommande psykisk åkomma men i de flesta fall är det bara individen själv som drabbas. När det blir politiskt drabbas alla andra, men så småningom även Lindberg. Inte ens då kommer han att förstår vad oreglerad invandring kan ställa till med.

Sd på 45% S på 5% han kommer att stå fast vid sina ståndpunkter trotts det.
2018-05-25, 13:53
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Drar härmed igång tippningstävlingen för SCB:s mätning som kommer 5 juni 2018!

Ni skriver vad ni tror på för siffra och varför med motivering och jag sammanställer alla tips i en lista som uppdateras troligtvis dagligen.

Jag börjar:

Sverigedemokraterna får 18,4% i SCB:s mätning den 5 juni. En stor ökning både baserat på att Sverigedemokraterna faktiskt ökar en hel del i väljarstöd just nu, dels för att SCB hade en allt för låg siffra i sin förra mätning och för att vi nu närmare oss valet i september där man måste höja siffran för att inte ligga allt för långt under verklighetens valresultat på valdagen.

Tipstävling, SCB juni 2018:

8711: 18,4%
Göran Greider: Under 10%
Göran Persson: Under 10%

Nu kan ni andra lämna era tips med era motiveringar så hamnar ni på listan!

Vinnaren blir trådens bästa tippare och vinner äran och hedern att vara bäst på dessa förutsägelser.

SCB kan av princip inte ge SD några bra siffror, samtidigt som SCB inte kan vara allt för avvikande.

Jag tror på 17%
Malena Ernman tror 4.6% då "allt annat vore skäl nog att flytta till Venezuela"
Anders Lindberg frågade "vad är SD för något?"
2018-05-25, 13:58
Medlem
https://www.svd.se/halften-tyckte-att-mp-var-hemskt

"Men MP är inte det hemskaste partiet. 64 procent tycker så om både Sverigedemokraterna och Feministiskt initiativ. 51 procent tycker att Socialdemokraterna är hemskt."

Mer än 36 % lär det inte bli ...

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/valjarnas-dom-over-mp-partiet-allt-hemskare/

Väldigt intressant undersökning som nog förtjänar en egen tråd ...
2018-05-25, 14:00
Medlem
Returpappers avatar
Man kan frånkoppla Sd;s verkliga nivå som är något helt annat. Men jag vill tro att SCB;s ökning motsvarar Sd;s verkliga ökning och just nu verkar det vara skjuts uppåt så jag säger plus 4%.
2018-05-25, 14:03
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Säger som sossen Widar Andersson sa i en debatt med Anders Lindberg i "Studio Ett" i P1 för någon månad sedan: "Anders, du skrämmer bort folk från socialdemokraterna med ditt kompromisslösa, fanatiska sätt att diskutera. Folk blir rädda. Du borde lugna och sansa dig..."

Tror på fullt allvar att Lindberg varit åtminstone en liten, liten bidragande orsak till att några valt SD framför S. Måtte han bli ännu tokigare i slutfasen av valrörelsen och komma med riktigt redigt skogstokiga Tweets och påhopp på allt och alla som har med SD att göra.

Jag härleder Lindbergs allmänna skriverier tillbaka till LO... Hade jag varit LO så hade jag ju sett till att byta ut honom, om jag tyckt han skriver olämpliga saker, men de har ju tom befordrat honom nyligen, så när Lindberg skriver nåt idiotiskt, så tänker jag, - Vilka idioter de är på LO...

Verkligen en mycket spännande valrörelse, känns som om nästan alla partier nått nivån, då den lilla pojken nyligen sagt att kejsaren är naken, och folket har diskuterat det sinsemellan ett tag, och det börjar ge utslag i Opinionsundersökningarna...

Stefan och Ulf har nu på sistone påstått att de tagit på sig kläder igen, men ingen kan se några...
2018-05-25, 14:07
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Tipstävling, SCB juni 2018: (Uppdaterad.)

Hexenhammar: 25,0%
Regnidagigen: 19,0%
2560p: 18,8%
S.Kandal: 18,7%
Mac-Arthur: 18,3%
Manssmekaren: 18,2%
Oingoboingo: 18,1%
Vidr23: 18,0%
Enoch.Thulin: 17,9%
Ancistrus: 17,9%
Grevelesevi: 17,7%
Sang: 15,3%
Göran Greider: Klart under 10%
Göran Persson: Klart under 10%

Nu kan ni andra lämna era tips inför SCB-mätningen med era motiveringar så hamnar ni på listan!

Vinnaren blir trådens bästa tippare och vinner äran och hedern att vara bäst på dessa förutsägelser.

Drar till med 19,9 %. Tänker att man fångat upp kvinnor och att sådana som tidigare inte vågat nu vågar stå för deras åsikter. Å andra sidan förstår jag att det nog är lite väl optimistiskt, men det måste man nog vara.
2018-05-25, 14:16
Medlem
Jag drar till med 17,8%.
Centralbyrån har en lång historia av ädlaste inkompetens, vilket man glatt vill bevara... 🤔
2018-05-25, 14:19
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag härleder Lindbergs allmänna skriverier tillbaka till LO... Hade jag varit LO så hade jag ju sett till att byta ut honom, om jag tyckt han skriver olämpliga saker, men de har ju tom befordrat honom nyligen, så när Lindberg skriver nåt idiotiskt, så tänker jag, - Vilka idioter de är på LO...

Verkligen en mycket spännande valrörelse, känns som om nästan alla partier nått nivån, då den lilla pojken nyligen sagt att kejsaren är naken, och folket har diskuterat det sinsemellan ett tag, och det börjar ge utslag i Opinionsundersökningarna...

Stefan och Ulf har nu på sistone påstått att de tagit på sig kläder igen, men ingen kan se några...
Verkligen intressanta kommentarer. Tack!

Jag vet inte om den här blänkaren har varit uppe i tråden?
Sven-Otto Littorin förutspår:
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/littorin-akesson-lamnar-efter-valet/
Citat:
Jag håller inte för uteslutet att SD blir störst i valet, säger han till Dagens Industri i dag.

I ett Facebookinlägg tidigare i veckan analyserade Sven Otto Littorin vad detta skulle innebära:

"Jag tror SD kommer göra allt de kan för att få en så svag regering som möjligt - det ligger i deras intresse att se de andra två större partierna misslyckas. Det mest sannolika är att de släpper fram Moderaterna i en enpartiregering."
Citat:
– Jag har mycket svårt att tro att Jimmie Åkesson skulle släppa fram hela alliansen, med tanke på Centerpartiets beslut om de 9 000 ensamkommande. Det känns som att vi får se "minsta gemensamma nämnare", vilket i det här fallet blir Moderaterna i en enpartiregering.

– Det skulle vara ett drömscenario och ett guldläge för Sverigedemokraterna.

Och till det riktigt intressanta som är värt en helfetning:
Citat:
Med de nuvarande framgångarna i ryggen – inte minst bland LO:s medlemmar – väntas SD sedan försöka ta över LO, tror Littorin.

"Den finaste fjädern i hatten, för att bryta Socialdemokraterna för evigt, vore förstås att bli största parti bland LO-medlemmar - dit är det inte långt - för att sedan steg för steg lägga sig under LO:s organisation - och kassa. Den dagen kommer när SD kommer försöka, var så säker."

– Det kommer inte att dröja länge förrän de försöker vrida LO ur sossarnas grepp.

Jag gissar att det stora larmet nu går på det "Löfvenska palatset"
2018-05-25, 14:21
Medlem
Så länge det inte endast blir en massa gissningar i tråden tycker jag vi kan få roa oss lite.
SCB brukar nästan aldrig lägga sig allra längst ner när det gäller SD så minst 16.9 borde vi kunna förvänta oss. Jag tror dock att vi landar högre än så, någonstans mellan ipsos (var det 19.6 de hade på riktigt?) och sifos 18.7

Jag tror mycket folk därute i stugorna inte reagerar så starkt i opinionsundersökningar på olika sakpolitiska utspel. Vad de däremot är väldigt duktiga på är att som små blodhundar nosa sig till vilka det går dåligt för. Det går inte bra för S och det lär inte ha undgått någon. Det räcker troligtvis med att tv:n stått på i bakgrunden och så länge socialdemokraterna nämns i ett negativt tonfall noterar hjärnan det undermedvetet. Jag tycker även tonfallet gentemot SD har blivit bättre i allt fler reportage. Sånt där går djupt in i människans psykologi, tonläget och kroppsspråket passerar medvetandet rätt in i hjärnan som en kniv genom ljummet smör.

Så efter de senaste dagarnas tumult från Sveavägen 68 så kommer jag att förutom att titta närmre på SD:s siffror i storstäderna även spana på hur det går för S.
Socialdemokraternas bottennotering sedan 1972 när SCB startade med sin PSU ligger på 27.6%. Vi har sett svängningar på upp till 10pe från mätning till mätning från SCB förut så de kan ligga riktigt, riktigt risigt till (De hade 32.6 i november).

S kommer få 26.1% och SD 19.2% i SCB
2018-05-25, 14:22
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Tipstävling, SCB juni 2018: (Uppdaterad.)

Hexenhammar: 25,0%
Regnidagigen: 19,0%
2560p: 18,8%
S.Kandal: 18,7%
Mac-Arthur: 18,3%
Manssmekaren: 18,2%
Oingoboingo: 18,1%
Vidr23: 18,0%
Enoch.Thulin: 17,9%
Ancistrus: 17,9%
Grevelesevi: 17,7%
Sang: 15,3%
Göran Greider: Klart under 10%
Göran Persson: Klart under 10%

Nu kan ni andra lämna era tips inför SCB-mätningen med era motiveringar så hamnar ni på listan!

På tal om SCB, här har ni en färsk skönhet från Steget Efter:
https://pbs.twimg.com/media/DeBpVGmV4AEk3sR.jpg:large
2018-05-25, 14:32
Medlem
Smoothmans avatar
Japp, då var det dags och se hur bortgjord man blir i Flashbacks stora SCB-tippning.

Min gissning blir 19,6% för SD efter "noga" övervägande. Tror att SCB:s majmätning kommer att hamna ca 48% för lågt i förhållande till valresultatet i september. 19,6 x 1,48 = 29% i valet om drygt tre månader.

Den höga siffran på 29% grundar jag på att SD nu brutit in i helt nya grupper (som FransLiszt skrev om i slutet av april), där stigmat kring SD fortfarande är högt. Mörkertalet fortsätter med andra ord att spöka. Mörkertalet är långt större än många anar. Dessutom tror jag att det finns långt fler kvinnor som kommer att rösta på SD än vad instituten lyckas fånga upp. Kvinnorna är den riktigt stora bomben för närvarande eftersom de tycks vakna och gå i gång på alla cylindrar nu.

19,6% hos SCB blir det

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in