2018-05-24, 18:57
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Tyvärr så har namnfrågan bidragit till detta sönderfall bland folkgruppen. Både Israel och Syrien har varit inblandade till att folket har försvagats, bl.a genom infiltration i namnfrågan för att härska och söndra och splittra folket så mycket som möjligt. Både judarna och araberna vet att folket hade varit en maktfaktor i regionen om man hade gått under ett namn och en flagga. Tyvärr är det försent nu. Det har gått så långt och det är splittrat, samarbetet mellan assyrier och syrianer är inte särskilt stort nuförtiden. Det är väl mest folkmordsfrågan 1915 som man endast brukar vara enade om.

Nineveslätten som autonom region är väldigt viktigt för många assyrier och med rätta. Önskar att det upprättats starkt.

Tror inte det är försent och tror definitivt inte som arbetet att folket bär någon skuld för att de fått uthärda förföljelse i århundraden.
Citera
2018-05-24, 19:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
På vilket sätt är det assyriernas fel att fått uthärda förföljelse sedan islamiska invasionen av deras historiska territorium?

(Att du likställer detta med individuell självhjälp är väldigt absurt. Att kollektiv skuldbelägga ett folk för folkmorden de blivit utsatta för är av en annan skala och betydelse.)
Jag har inte skuldbelagt någon inte ens kurderna. Jag kan bara konstatera att de som inte kan släppa det som har hänt dem vare sig det är självförvållat eller något som har blivit åsamkat dem brukar misslyckas med att komma tillbaka. Mina kval var i allra högsta grad åsamkade av andra. Jag släppte bitterheten också förstår du och gick vidare.

*slut på min egen berättelse för det ligger i min restitution att inte älta i sådant*
Citera
2018-05-24, 19:07
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har inte skuldbelagt någon inte ens kurderna. Jag kan bara konstatera att de som inte kan släppa det som har hänt dem vare sig det är självförvållat eller något som har blivit åsamkat dem brukar misslyckas med att komma tillbaka. Mina kval var i allra högsta grad åsamkade av andra. Jag släppte bitterheten också förstår du och gick vidare.

*slut på min egen berättelse för det ligger i min restitution att inte älta i sådant*

Tillhör du en förföljd minoritet som förlorat din mark, familjemedlemmar och identitet i över hundra år?

Om inte är din jämförelse extremt absurd. Det är för fan inte kurdernas fel att de blivit utsatta för etnisk rensning, folkmord och institutionell diskriminering.

Du antydde visst på att kurderna bar i något avseende skulden för att de blivit förföljda.

Skulle gärna vilja ha dina argument för att Rojava är dysfunktionellt?
Citera
2018-05-24, 19:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Tillhör du en förföljd minoritet som förlorat din mark, familjemedlemmar och identitet i över hundra år?

Om inte är din jämförelse extremt absurd. Det är för fan inte kurdernas fel att de blivit utsatta för etnisk rensning, folkmord och institutionell diskriminering.

Du antydde visst på att kurderna bar i något avseende skulden för att de blivit förföljda.

Skulle gärna vilja ha dina argument för att Rojava är dysfunktionellt?
De bär skuld till sin egen belägenhet och de gör om samma misstag gång på gång, även i Rojava där man tillskansar sig land utan att ha rätten till det. För fan, de får väl sätta sig ner och förhandla med Damaskus om de vill ha några rättigheter.
Citera
2018-05-24, 19:20
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
De bär skuld till sin egen belägenhet och de gör om samma misstag gång på gång, även i Rojava där man tillskansar sig land utan att ha rätten till det. För fan, de får väl sätta sig ner och förhandla med Damaskus om de vill ha några rättigheter.

De ska bara ge upp och låta en brutal diktatur som förföljt dem i decennier ta land i besittning som assadregimen för övrigt övergav när de blev överrumplade av islamister beslutna att utrota dem?

Finns folk som stridit mycket längre för sin självständighet än kurderna och som till slut uppnått den.

Det är bara privilegierade as som resonerar på det sättet men en person som likställer personliga problem med folkmord och systematisk förföljelse är det väl att förvänta sig.
Citera
2018-05-24, 19:40
Medlem
Citat:
Bråkar assyrierna/syrianerna hela tiden om att få ett eget land? Säljer de sin stjärt till högstbjudande och blir blåsta gång på gång? Jag har både privat i mitt mikrokosmos och globalt i den stora världen inget till övers för människor som skyller sina tillkortakommande på andra och yttre omständigheter. Inte för att jag är elak utan för att de är losers hela bunten. Tröttsamma helt enkelt.
Jag tror inte att någon vill köpa assyrierna/syrianerna då de inte är någon kraft att räkna med. Om de var det skulle de också likt kurderna sälja säg till högstbjudande då dessa folk, både kurder och assyrierna/syrianerna, lever på hoppet.
Citera
2018-05-24, 19:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
De ska bara ge upp och låta en brutal diktatur som förföljt dem i decennier ta land i besittning som assadregimen för övrigt övergav när de blev överrumplade av islamister beslutna att utrota dem?

Finns folk som stridit mycket längre för sin självständighet än kurderna och som till slut uppnått den.

Det är bara privilegierade as som resonerar på det sättet men en person som likställer personliga problem med folkmord och systematisk förföljelse är det väl att förvänta sig.
Det kanske skulle ha gett fan i att haka på andra folkmord som det armeniska och lämna folk i händerna på det riktiga barbarerna i Daesh som med Yaziderna och Assyrierna på Nineve-slätten. Kanske man hade varit i en bättre position då. Som sagt, det är lätt att administrera ett samhälle när solen skiner och pengakranen från Washington står på för fullt, ett annat när man måste ta ett ansvar för andra än sig själva under oroligheter.
Citera
2018-05-24, 19:56
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Det kanske skulle ha gett fan i att haka på andra folkmord som det armeniska och lämna folk i händerna på det riktiga barbarerna i Daesh som med Yaziderna och Assyrierna på Nineve-slätten. Kanske man hade varit i en bättre position då. Som sagt, det är lätt att administrera ett samhälle när solen skiner och pengakranen från Washington står på för fullt, ett annat när man måste ta ett ansvar för andra än sig själva under oroligheter.

PKK var de som öppnade en humanitär korridor som flykt för Yaziderna och förhindrade genom detta ytterligare massakrer. Åter igen så visar du din kunskapsanalfabetism. Bryr dig du ens om yaziderna? Bör de inte sluta skylla på andra på varför de blivit fördrivna, våldtagna och mördade av ISIS?

Är dagens kurder ansvariga för folkmorden under 1900-talet, de har erkänt det och verkat för någon form av multietnisk tolerans. Jämför rojava med hur religiös och etnisk tolerans ser ut i resten av regionen.

Du vet verkligen inte vad du pratar om. Att du tror att "kurderna" övergav Yaziderna säger väl mycket om vad du inte vet om vad som händer.
Citera
2018-05-24, 20:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
PKK var de som öppnade en humanitär korridor som flykt för Yaziderna och förhindrade genom detta ytterligare massakrer. Åter igen så visar du din kunskapsanalfabetism. Bryr dig du ens om yaziderna? Bör de inte sluta skylla på andra på varför de blivit fördrivna, våldtagna och mördade av ISIS?

Är dagens kurder ansvariga för folkmorden under 1900-talet, de har erkänt det och verkat för någon form av multietnisk tolerans. Jämför rojava med hur religiös och etnisk tolerans ser ut i resten av regionen.

Du vet verkligen inte vad du pratar om. Att du tror att "kurderna" övergav Yaziderna säger väl mycket om vad du inte vet om vad som händer.
Du litar alltså inte på New York Times' korre Rukmini Callimachi som har som specialområde Yazidernas situation och en stor supporter för kurdernas sak:

Rukmini Callimachi
@rcallimachi

Citat:
11. These are among the reasons Kurds deserve independence. Allow me to outline the cons, which are painful to write about a place I love

Tråd: https://twitter.com/rcallimachi/status/913172841834704897
Citera
2018-05-24, 20:01
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:

Det hade inte varit en enda kristen i norra Syrien utan YPG-gerillan och du vet det.

Ekonomin är inte beroende av amerikansk stöd. Sedan undrar jag hur en funktionell administration med ett radikalt progressivt samhällsprogram under ekonomisk blockad samt under attack från folkmordsbenägna extremister inte är att ses som framgångsrik. har sett mer positivt ut på senare tid ekonomiskt sett.
Citera
2018-05-24, 20:02
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Du litar alltså inte på New York Times' korre Rukmini Callimachi som har som specialområde Yazidernas situation och en stor supporter för kurdernas sak:

Rukmini Callimachi
@rcallimachi

Tråd: https://twitter.com/rcallimachi/status/913172841834704897

Din obildade människa ! KRG och Peshmerga är inte PKK. Att du inte fattar det visar på att du inte har någon kunskap om vad du pratar om.
Citera
2018-05-24, 20:11
Medlem
Möjligen att Israel attackerar positioner i Syrien just nu

BREAKING: Ongoing Israeli airstrike, the Syrian air defense is responding, several missiles targeted Israeli warplanes over Lebanon

https://twitter.com/WithinSyriaBlog/status/999712828603994115?s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in