2018-05-24, 13:23
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men du svarade på ett inlägg från en som citerade därifrån, pappskalle. Sedan klagade du på att jag påpekade det. Gå ut lite i solen så klarnar det nog. Det ska jag själv göra innan det är dags att jobba igen.

Vill du ha källor för uppenbara påståenden så givs de. Lite ironiskt att du gnäller om någons annans brist på källkritik då du vägrar acceptera att det inte finns någon opartisk källa som bemöter anklagelserna gentemot assadkackerlackan.

Det är bara att inneha grundläggande läsförståelse.

DU kan sluta att anklaga mig för att vara islamistsympatisör då jag tydliggjort att jag är sympatisk inställd till YPG och SDF.
Citera
2018-05-24, 13:36
Medlem
humanlifes avatar
Fredsbygget fortsätter. Nästan 8000 stridande i Homs har ansökt om och beviljats amnesti.
Mycket positivt!
Citat:
Army Grants Amnesty to Thousands of Militants in Central Syria

TEHRAN (FNA)- Almost 8,000 militants that had laid down arms received government amnesty in Northern Homs amid reports that several family members of the terrorists have demanded the army to return to Central Syria from Idlib.

The Arabic-language al-Watan daily quoted informed sources in Homs province as saying on Thursday that 8,000 militants have gone to the peace committees in the towns of al-Rastan, Talbiseh, Taldou, al-Za'aferaneh, Ezzeddin and al-Dar al-Kabireh so far to receive amnesty since the start of the implementation of the second paragraph of the reconciliation agreement in Northern and Northwestern Homs.

Meantime, 500 militants who opposed certain paragraphs of the agreement declared that they will leave the region towards Jarabulus.
http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13970303000343
Citera
2018-05-24, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Fredsbygget fortsätter. Nästan 8000 stridande i Homs har ansökt om och beviljats amnesti.
Mycket positivt!

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13970303000343

Det jag aldrig har förstått med amnesti är om det även inkluderar slaktare och de som har begått brott mot oskyldiga civila.. Förstår att man är trött på krig men det måste finnas kriterier för amnesti beviljande och då tänker jag inte på att bara lägga ned vapnen.
Citera
2018-05-24, 14:30
Medlem
Totijans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det gör du absolut inte. Du ser det från ett antiamerikanskt och antivästerländskt perspektiv där du passivt hyllar och hejar på massmördare som Assad samtidigt som du gråter krokodiltårar över när palestinier dör. Det är som att Hitler skulle anklaga Turkiet för armeniska folkmordet.
Det låter toppen från dig som passivt önskar ett extremistiskt Shariastyrt Syrien där anarki och troligt folkmord av minoriteter kommer råda ifall statsmakten faller.

Det blir stening och avrättningar och annat mysigt och samtidigt gråter du krokodiltårar och låtsas bli bekymrad när du ser att Syrier råkar illa ut då du önskar flera så mycket värre.

Man behöver inte älska diktatorn Assad för att fatta att han för närvarande är den som stoppar landet från att bli ett nytt krossat land i misär och extremism, iofs önskar ju du det, vi får hoppas att du aldrig får den glädjen.

Du anser att man antiväst för att man inte vill se ett nytt Libyen/afghanistan exempelvis? Sjukt resonemang.
Citera
2018-05-24, 14:36
Medlem
FlashyBears avatar
https://www.axios.com/iran-and-russia-rift-over-syria-influence-107bda32-9912-45db-84d5-d33529684be7.html
Iran and Russia divided over future of Syria
Citat:
Russian President Vladimir Putin warned last week that all foreign forces would ultimately have to leave Syria — and his foreign ministry hastened to clarify that this specifically included Iranian troops and their proxies in Hezbollah. Tehran promptly reminded the world that “no one can tell us to leave Syria.”
Citat:
From the perspective of Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu — who met with Putin a couple weeks ago — a cold peace with a Russian-backed Assad is probably perfectly acceptable (Israel was entirely pragmatic in dealing with Assad’s father), provided that Iranian forces are squeezed out of Syria.
Iran måste gå. Den här gången kommer de nog att lyda - Iran-avtalet gynnar Putin än så länge...
Citera
2018-05-24, 14:46
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
https://www.axios.com/iran-and-russia-rift-over-syria-influence-107bda32-9912-45db-84d5-d33529684be7.html
Iran and Russia divided over future of Syria

Iran måste gå. Den här gången kommer de nog att lyda - Iran-avtalet gynnar Putin än så länge...

Yes. Precis vad jag skrivit ett antal gånger här. Läste om den här sprickan på jpost.com för några dagar sedan. Man får förmoda att de ryska baserna i Tartus och Latakia inte ingår i "foreign troops"

https://www.jpost.com/Middle-East/Disagreements-begin-to-emerge-between-Moscow-Tehran-regarding-Syria-558091
Citera
2018-05-24, 15:29
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Det jag aldrig har förstått med amnesti är om det även inkluderar slaktare och de som har begått brott mot oskyldiga civila.. Förstår att man är trött på krig men det måste finnas kriterier för amnesti beviljande och då tänker jag inte på att bara lägga ned vapnen.
Jag har inte sett något om några kriterier för amnesti.

Om jag skall tro något, så talar ju mycket för att man är ganska generös. Man prioriterar att folk lägger ned vapnen och att striderna upphör. Och det är ju en riktig prioritering.

Sedan finns det ju också uppenbart stora svårigheter att undersöka och bevisa vilka som gjort vad. Det stora antalet stridande gör nog att man drar sig för uppgiften att skilja slaktarna från andra.

Sedan brukar ju lokalbefolkningen ofta veta bäst vilka som har plågat dem och deras anhöriga, så om slaktare får amnesti kan man ju tänka sig att dessa får tuffa tider ändå.
Men detta är som sagt bara mina egna tankar.
Citera
2018-05-24, 16:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Vill du ha källor för uppenbara påståenden så givs de. Lite ironiskt att du gnäller om någons annans brist på källkritik då du vägrar acceptera att det inte finns någon opartisk källa som bemöter anklagelserna gentemot assadkackerlackan.

Det är bara att inneha grundläggande läsförståelse.

DU kan sluta att anklaga mig för att vara islamistsympatisör då jag tydliggjort att jag är sympatisk inställd till YPG och SDF.
Sluta med att applådera alla dessa wahabbister och salafister då. Och jag har ett flertal gånger gjort klart för alla att jag har en hel del att säga om Assad, hans far och Baath-ideologin. Det enda är att jag har en helt annan bild av hur konflikten har uppstått i Syrien; hur den startade och vilka som låg bakom den och därför stöder Assad och hans folk i kampen mot islamisterna.

Vad gäller kurderna så tycker jag framförallt att de ska skaffa sig andra ledare och så länge de är fast i sina klantraditioner så är det högst olämpligt att låta dem styra över andra när de hittills i historien misslyckats med att bilda en egen stat med demokrati och utan grov korruption.
Citera
2018-05-24, 16:22
Medlem
humanlifes avatar
SAA-konvojer anländer till Dara’a!
Citat:
Syrian Army Increases Moves in Dara'a, Russia Warns Terrorists

TEHRAN (FNA)- The Syrian army intensified its moves in Dara'a province, field sources said on Wednesday, as the Russia-run Humeimim airbase threatened the terrorists in the region with military operations.

The sources reported that a military convoy of the Syrian army has been sent to its bases in Brigade 9 of Dara'a in Southern Syria on Wednesday.

They noted that the convoy has returned to its base after the army gained control over all regions in Damascus, adding that the army units have recently increased their military moves in Northern Dara'a.

Humeimim airbase announced in its official website that ending the de-escalation agreement is inevitable as ISIL and the al-Nusra Front (also known as Fatah al-Sham Front or the Levant Liberation Board) terrorists are deployed in Southern Syria.

It added that if the Russian-Syrian negotiations to implement the peace agreement in Dara'a fail, the military operations will start to cleanse the region.

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13970303000553
Citera
2018-05-24, 17:45
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Sluta med att applådera alla dessa wahabbister och salafister då. Och jag har ett flertal gånger gjort klart för alla att jag har en hel del att säga om Assad, hans far och Baath-ideologin. Det enda är att jag har en helt annan bild av hur konflikten har uppstått i Syrien; hur den startade och vilka som låg bakom den och därför stöder Assad och hans folk i kampen mot islamisterna.

Vad gäller kurderna så tycker jag framförallt att de ska skaffa sig andra ledare och så länge de är fast i sina klantraditioner så är det högst olämpligt att låta dem styra över andra när de hittills i historien misslyckats med att bilda en egen stat med demokrati och utan grov korruption.

vad är det som är misslyckat med samhällsprojektet i Rojava? Du fattar inte ens skillnaden mellan KRG och PKK.

När i helvete har jag applåderat några islamister? Du kan inte rättfärdiga din verklighetsförnekande syn på inbördeskriget i Syrien där du får Assad att framstå som någon jävla tito-figur. Har uttryckligen hävdat att jag inte har problem med människor som ser Assad som en nödvändig ondska då han är bättre än alternativet, har vissa etiska invändningar mot detta dock. Problemet är med sådana som dig som förnekar vilken regim det är du försvarar, struntar i men ljug inte om den informationen som finns tillgänglig.

Assadregimen kastade godis och ballonger under 2011 och det var därför konflikten började.
Citera
2018-05-24, 17:48
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Hade så bra med era fantasifyllda profetior.....nu ska ni iranska halvapor, äta er mätta med sanktioner.......

Vad bidrar du ens med till diskussionen? Det är väldigt mycket skit du skriver.

Att du har mage att kalla assyrier/syrianer som är den mest förföljda gruppen i regionen för "kristna sandnegrer" är fan vidrigt.

Är du sympatiskt inställd till syriska oppositionen eller YPG/SDF?
Citera
2018-05-24, 18:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
vad är det som är misslyckat med samhällsprojektet i Rojava? Du fattar inte ens skillnaden mellan KRG och PKK.

När i helvete har jag applåderat några islamister? Du kan inte rättfärdiga din verklighetsförnekande syn på inbördeskriget i Syrien där du får Assad att framstå som någon jävla tito-figur. Har uttryckligen hävdat att jag inte har problem med människor som ser Assad som en nödvändig ondska då han är bättre än alternativet, har vissa etiska invändningar mot detta dock. Problemet är med sådana som dig som förnekar vilken regim det är du försvarar, struntar i men ljug inte om den informationen som finns tillgänglig.

Assadregimen kastade godis och ballonger under 2011 och det var därför konflikten började.
Oj, det finns ett land som heter Rojava. Det var mer än vad jag visste. Alltså, kurderna skriker hela tiden om hur orättvist behandlade de har varit under hundratals år. Alla har varit taskiga mot dem. Et stabilt fok som har förmågan att organisera sig och bra framförallt när det gäller att knyta vänskapsförbund med andra folk hade för länge sedan haft en egen stat. Har man inte dessa egenskaper så blir det pannkaka av allt, frän det armeniska folkmordet och framåt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in