Citat:
Klart det kan påverka lite, men som sagt på dagtid sker inte såna här grejer. Visst är det fortfarande mångkulturellt under dagtid, speciellt i Gallerian, och sen finns ju alla kineser och indier också. Men sällan så här grova brott på dagtid och i IT-området.Man undrar hur all förortsskit påverkar Kista egentligen som man investerat mycket pengar i för att det skulle bli Sveriges IT-Mecka. Hur länge tänker seriösa storbolag acceptera att vara i en sådan här miljö. Det var inte så länge sedan några av Ericsons anställda exempelvis blev rånade minns jag.
Om jag satt i företagsstyrelsen och man likt Nordea gått i vissa flyttankar och det därtill blir tydligt att Sveriges IT-kluster håller på att förslummas då skulle det vara ett ganska tungt vägande skäl till slut. Man kan ju till slut inte verka i en miljö där investerare, kunder och nya talanger närmast ryggar tillbaka för åka till Kista eftersom området har så dåligt rykte.
Ta bara en sådan sak som alla relativt välbetalda anställda som jobbar i den sektorn. Det vore ju jättefint såklart för dem att kunna jobba därute och bo i närheten. Utan invandringen hade hela rasket med all säkerhet varit ett relativt välbärgat medelklassområde. Idag skulle jag aldrig få för mig att bo där. Det finns liksom inte på kartan, vilket kanske är fel och fördomsfullt, men det är där vi har hamnat.
Om jag satt i företagsstyrelsen och man likt Nordea gått i vissa flyttankar och det därtill blir tydligt att Sveriges IT-kluster håller på att förslummas då skulle det vara ett ganska tungt vägande skäl till slut. Man kan ju till slut inte verka i en miljö där investerare, kunder och nya talanger närmast ryggar tillbaka för åka till Kista eftersom området har så dåligt rykte.
Ta bara en sådan sak som alla relativt välbetalda anställda som jobbar i den sektorn. Det vore ju jättefint såklart för dem att kunna jobba därute och bo i närheten. Utan invandringen hade hela rasket med all säkerhet varit ett relativt välbärgat medelklassområde. Idag skulle jag aldrig få för mig att bo där. Det finns liksom inte på kartan, vilket kanske är fel och fördomsfullt, men det är där vi har hamnat.
Ang att jobba och bo i närheten så är det klart att det vore trevligt, men det finns fortfarande många trevliga områden på pendlingsavstånd. Jag tror du överskattar hur villiga folk är att pendla för ett jobb, se t.ex. på Scania i Södertälje. Men ja, det är synd att så många bra belägna förorter bebos av bidragsberoende babbar. Vi skulle behöva Stalin här, som utan samvetskval kan sätta samtliga av dessa parasiter på första bästa tåg till någon avfolkad håla i yttersta Norrland. I brist på att de faktiskt återvänder till sina hemländer, men det lär helt enkelt inte hända...
Hade knappast velat bo i Kista heller, men om jag måste välja mellan t.ex. Akalla, Husby och Kista blir det fan Kista.