2018-05-24, 00:46
Medlem
Någon som varit i närheten och vet mer?

Två skadade efter larm och skottlossning och detonation https://www.aftonbladet.se/a/5VzwVW
Citera
2018-05-24, 00:57
Medlem
Citat:
Två personer har hittats skadade i Kista, norr om Stockholm, efter larm och skottlossning och en efterföljande detonation.

Handgranat? Eller kanske bara en flyktbil som kraschat?
Citera
2018-05-24, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre

Ja fullt möjligt men kan ju vara eget fipplande med någon sprängladdning av mindre art med.
Citera
2018-05-24, 01:01
Medlem
Strax före tolv hörde vi 3 salvor avfyrade från ett automatvapen liknande kpist. Sen följde en mindre smäll, lät som en större smällare. Sen en avfyrad salva igen följt av en ordentlig smäll. (bomb? Granat?)

Vi bara väntade på att helikoptern skulle dyka upp för att bekräfta att vi inte överreagerade ljuden.

Detta borde vara någonstans nära gränsen till Husby med tanke på var i Kista vi befann oss. Har inte tagit någon promenad ut för det känns fan inte säkert ute.
Citera
2018-05-24, 01:21
Medlem
– De var talbara, men har förts till sjukhus, säger polisens presstalesperson Lars Byström.

Så att de kunde prata är i alla fall ett gott tecken på att de kan överleva.
Citera
2018-05-24, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre

Definitivt en explosion och ingen krasch. Hörde den rätt tydligt för hade fönstret öppet och den hade oomph. Kan inte säga om det var en handgranat men känner spontant att en handgranat skulle haft en skarpare effekt.
Citera
2018-05-24, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GwyJen
Strax före tolv hörde vi 3 salvor avfyrade från ett automatvapen liknande kpist. Sen följde en mindre smäll, lät som en större smällare. Sen en avfyrad salva igen följt av en ordentlig smäll. (bomb? Granat?)

Vi bara väntade på att helikoptern skulle dyka upp för att bekräfta att vi inte överreagerade ljuden.

Detta borde vara någonstans nära gränsen till Husby med tanke på var i Kista vi befann oss. Har inte tagit någon promenad ut för det känns fan inte säkert ute.

På Aftonbladets bilder ser man inga bostäder. Ser mer ut som på företagssidan åt Ärvingehållet. Typ de nattetid tomma utomhusparkeringarna eller i närheten.
Citera
2018-05-24, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
På Aftonbladets bilder ser man inga bostäder. Ser mer ut som på företagssidan åt Ärvingehållet. Typ de nattetid tomma utomhusparkeringarna eller i närheten.
Ärvinge ligger för långt bort för att vi skulle kunna höra det så tydligt.
Har kollat på bilderna och det ser ut som det relativt nya bostadsområdet vid Kista gård.
Bilden på polisbilen i en korsning är med nästan all säkerhet tagen vid korsningen Skagafjordsgatan och Kista Alleväg.
Citera
2018-05-24, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alza
Definitivt en explosion och ingen krasch. Hörde den rätt tydligt för hade fönstret öppet och den hade oomph. Kan inte säga om det var en handgranat men känner spontant att en handgranat skulle haft en skarpare effekt.

Aftonbladet/Expressen har film där dom lyckats fånga ljud från händelsen.
Senast redigerad av nilltre 2018-05-24 kl. 02:12.
Citera
2018-05-24, 02:01
Medlem
okok1s avatar
Sköt de på människor som var ute eller sköt man på byggnad?
Citera
2018-05-24, 02:12
Medlem
Degenereds avatar
Jag bor i Ärvinge och hörde en smäll när jag skulle lägga mig, kollade på klockan och den var då 23.56. Skotten missade jag förmodligen för jag satt och spelade xbox med headset på.

Fick känslan av att det ljudet kom från motorvägen strax ovanför konstorsområdet "Kista entré", eller möjligtvis från Kista Science Tower hållet. Men det lät definitivt inte som en krasch. Det lät som en mindre explosion, fast nära. Möjligtvis något hemgjort. Tror att en granat skulle låta mycket högre och eventuellt få mina fönster att vibrera en aning.

Filmen som AF lagt upp är filmad från en balkong från bostadsområdet intill mitt och ligger mycket nära T-banan.

Hörde om 7 personer som blivit åtalade här i dagarna för ett mord på en s.k. gängledare. Kan detta ha något med det att göra?
Citera
2018-05-24, 02:25
Medlem
8711s avatar
Verkar ju vara ett allvarligt brott om man avlossat tiotals skott med automatvapen. Men om det var meningen att döda så är det rätt misslyckat om personerna var talbara som det sägs av polisen i det inledande skedet.

Kan säkert ha med tidigare fall att göra som nämns i inlägget innan mitt, dessa kriminella personer och gäng har ju en tendens att vilja hämnas mot andra kriminella som gjort liknande saker och mot samhället när dessa sju personer åtalas för mord och får långa fängelsestraff. Sådant kan mycket väl leda till hämndaktioner både mot andra kriminella och mot samhället i form av upplopp och liknande som pågår i några dagar, det har vi ju sett förut så att säga i dessa områden.
Senast redigerad av 8711 2018-05-24 kl. 02:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in