Hur startar ni eran morgon? Vilken bensodiazepin är det som intas och i vilken mängd? Samt hur mycket benso skulle ni uppskattningsvis säga att ni intar på 24 timmar? Och hur tycker ni erat bruk/missbruk har påverkat er i det stora hela? Negativt eller positivt?
Själv försöker jag hålla mitt missbruk på en hyfsat lagom nivå, försöker att inte använda bensopreparat precis varje dag. Ibland använder jag bens dagligen i kanske 2 veckor och sen tar ett litet uppehåll på en vecka eller två för att sedan kliva på det igen.
Min dos och val av preparat kan variera stort, oftast startar jag morgonen med antingen 10 mg Diazepam, eller 1 mg Alprazolam plus 1 mg Klonazepam/ 2 mg klonazepam. Ibland flyger 0,25 mg flualprazolam i men försöker hålla mig från den så mycket jag kan då den är på tok för stark och inte rolig att klippa.
Jag tycker benso gör mitt liv positivare och enklare när det används på rätt sätt och när jag inte hinner bygga upp en tolerans som utvecklar sig i ett psykiskt och fysiskt beroende. Vill liksom kunna klara av att gå till jobbet och göra klart alla vardagliga sysslor utan att behöva bens i kroppen för att fungera.
Jag har diazepam på recept (GAD) och tar det inte så ofta som jag behöver, trots att jag har det för ”vid behov”.
Det hade gradvis blivit mer genom åren, vid årsskiftet i snitt cirka 6 mg per dygn, men överlag betydligt mindre sedan jag började med styrketräning i februari*. Så nu är jag nog tillbaka på grundnivån som är i snitt 3 mg per dygn. Normalt innebär det fyra-fem dagar utan, två-tre dagar med.
Jag tar det i stort sett aldrig på morgonen, bara om jag ska göra något stressigt (bokad tid, längre resa eller dylikt).
Eftersom jag har en sjukdom innebär diazepam aldrig något ”rus” eller ”flöddrighet”, bara att jag blir lugnare och ”normal”. Ofta handlar det om att bli lugn nog för att kunna somna. Så för mig ligger tyngdpunkten mellan 12 och 24 på dygnet.
*
Jag hade fått ökad ångest på grund av tilltagande kroppsvärk, som visade sig kunna kureras med hjälp av styrketräning.
Senast redigerad av Redax 2018-05-03 kl. 11:13.
Jag sover så länge jag kan (jobbar bara halvtid), har extremt svårt att ta mig ur sängen. Efter ca tio-femton minuter börjar jag känna abstinens och tar tre alpra plus någon Stesolid. Sen försöker jag hålla mig borta från det. Försöker trappa ner men det är förbannat svårt, och ofta har jag svårt få tag i det. Ibland finns det hur mycket som helst men ibland verkar det vara torka.
Kommer nog aldrig klara mig utan benso men önskar jag inte var så förbannat beroende. Det är ju inga monsterdoser men ändå.
Hur startar ni eran morgon? Vilken bensodiazepin är det som intas och i vilken mängd? Samt hur mycket benso skulle ni uppskattningsvis säga att ni intar på 24 timmar? Och hur tycker ni erat bruk/missbruk har påverkat er i det stora hela? Negativt eller positivt?
Själv försöker jag hålla mitt missbruk på en hyfsat lagom nivå, försöker att inte använda bensopreparat precis varje dag. Ibland använder jag bens dagligen i kanske 2 veckor och sen tar ett litet uppehåll på en vecka eller två för att sedan kliva på det igen.
Min dos och val av preparat kan variera stort, oftast startar jag morgonen med antingen 10 mg Diazepam, eller 1 mg Alprazolam plus 1 mg Klonazepam/ 2 mg klonazepam. Ibland flyger 0,25 mg flualprazolam i men försöker hålla mig från den så mycket jag kan då den är på tok för stark och inte rolig att klippa.
Jag tycker benso gör mitt liv positivare och enklare när det används på rätt sätt och när jag inte hinner bygga upp en tolerans som utvecklar sig i ett psykiskt och fysiskt beroende. Vill liksom kunna klara av att gå till jobbet och göra klart alla vardagliga sysslor utan att behöva bens i kroppen för att fungera.
Dela mer er
Jag börjar med 10mg stess och 1-2mg ikto sen till eftermiddagen 1st flualprazolam. Fast fan den går inte ta för mycket av. Tog den varje dag i 3 veckor. Slutade med att börja jobba ner toleransen och det var svårt. Fick beställa phenazepam till det fast nu har jag phenazepam så tar 2mg morgon med 1st ikto. Funkar nästan hela dagen. Räcker med 1mg till på kvällen. Samt sparar jag mina zopizlon. Har snart 100st vilket kommer behövas efter jag lägger ner nån månad.
Jag funkar perfekt på benzo. Folk de säger att de ser jag slutat med piller när jag tar som mest. När jag sen slutar tror de jag missbrukar för då mår jag dåligt.
Haf grym PTSD och enda som hjälper är benzo så tänker fortsätta. Fast nu hittat äkta phenazepam så kommer köra dem 3-4mg dag för de kan man sluta tvärt med för de sitter i så länge men bäst ta en liten nertrappning på diazepam eller på phenazepam. De är väldigt lika bara att tar jag 20mg phenazepam minns jag ju inget på 2-3 dagar och man har ändå gjort allt man ska vilket e konstigt.
Det funkar alltså att ta dem dagligen? Jag har GAD och håller på att bli utredd för bipolaritet (alltså vete fan, jag är rätt skeptiskt till den där diagnosen.... anser mig rätt normalstörd) men har en tavla Bromazepam hemma.
When shit hit the fan tog jag en, (6 mg?) och den höll i i flera dagar. Jag blev inte bara lugn och fin utan även kreativ!! (Och fick tillbaka min barnatro. I en timme eller så.)
Nu tittar jag på dem med vågar inte ta pga livrädd för att bli fast.
Det funkar alltså att ta dem dagligen? Jag har GAD och håller på att bli utredd för bipolaritet (alltså vete fan, jag är rätt skeptiskt till den där diagnosen.... anser mig rätt normalstörd) men har en tavla Bromazepam hemma.
When shit hit the fan tog jag en, (6 mg?) och den höll i i flera dagar. Jag blev inte bara lugn och fin utan även kreativ!! (Och fick tillbaka min barnatro. I en timme eller så.)
Nu tittar jag på dem med vågar inte ta pga livrädd för att bli fast.
Ta inget mer benso
Det är jätte svårt att sluta om man en gång börjat.
Jag har tagit benso i 35 år och håller på att trappa ner
Jag är nere i 0,5 xanor om dagen .det har jag hållit på med i ca 1,5 år från att tagit 3g om dagen i flera år
Men förut tagit 10m xanor om dagen + värktabletter
Så sluta nu om du kan
Man blir sliten i skallen till slut.minnet försvinner man blir avtrubbad
Ta inget mer benso
Det är jätte svårt att sluta om man en gång börjat.
Jag har tagit benso i 35 år och håller på att trappa ner
Jag är nere i 0,5 xanor om dagen .det har jag hållit på med i ca 1,5 år från att tagit 3g om dagen i flera år
Men förut tagit 10m xanor om dagen + värktabletter
Så sluta nu om du kan
Man blir sliten i skallen till slut.minnet försvinner man blir avtrubbad
Ok!
Har under den gångna veckan fått utskrivet ett annat alternativ som fungerar rätt okej.
Tack för att du svarade, Nikon!
Senast redigerad av IceScream 2018-08-27 kl. 00:14.
Anledning: Stavfel
60mg stessolid till frukost
5 xanor 1mg vid behov under dagen.
500mg lyrica, för få en schysst balans
50mg stillnoct för sova
100mg elvanse för att kunna stå på benen.
Daglig dos.
Skämt o sido. 1mg xanor brukade funka fint då jag brukade.
Senast redigerad av zveb 2018-08-31 kl. 19:42.
börjad med att jag fick oxascand av läkaren pga min panikattacker, 1-2 skulle jag ta vid behov men det var ju bara skit så tog en karta å sedan dess har staten sett mig som missbrukare. tagit mycket till och från, allt jag fick tag på. atm så har jag haft roche 10mg vilket jag tagit 1 på morgon å kanske 1 påp eftermiddagen. och 21 år som jag är så festar jag mycket, blir oftas 2 dagar i veckan, där det ofta blir centralstimulerande droger,
(hoppas inte bängen sitter å tjuvlyssnar ) men nu har jag köpt in 100st ksalol 1mg och 100st ikto 10mg.
så man har till denna melankoliska vinter som kommer, så min dagliga dos kommer ökas.
Jag har 20mg stesolid/dag ordinerat samt 7,5 mg imovane till natten. Försöker hålla uppe med stesoliden periodvis men då jag är extremt stresskänslig (yttrar sig somatiskt som IBS) så räcker 20 mg knappt till.
Brukar ta ca 0-5 mg stess/dag i 2 veckor för att undvika allt för jobbiga utsättningssymptom varvat med 40-50 mg/dag i 2 veckor. När jag går på högre doser fungerar jag som jag ska, ingen panik eller magkramp, blir trevligare och tydligen mer pedagogisk när jag lär ut saker. Dock påverkar det minnet allt för mycket och jag vill absolut inte gå tillbaka till 6-8 mg xanor depo som jag stod på tidigare även om det gjorde mig helt ångestfri.
Imovanen tar jag sällan, bara när jag har ett viktigt möte dagen efter och verkligen behöver sömnen.
börjad med att jag fick oxascand av läkaren pga min panikattacker, 1-2 skulle jag ta vid behov men det var ju bara skit så tog en karta å sedan dess har staten sett mig som missbrukare. tagit mycket till och från, allt jag fick tag på. atm så har jag haft roche 10mg vilket jag tagit 1 på morgon å kanske 1 påp eftermiddagen. och 21 år som jag är så festar jag mycket, blir oftas 2 dagar i veckan, där det ofta blir centralstimulerande droger,
(hoppas inte bängen sitter å tjuvlyssnar ) men nu har jag köpt in 100st ksalol 1mg och 100st ikto 10mg.
så man har till denna melankoliska vinter som kommer, så min dagliga dos kommer ökas.
Ikto finns inte som 10 mg tablett, du kanske syftar på Roches 10mg Valium? Var dock längesedan jag såg dem figurera. Annars är det risk att någon lurat dig =/
Ta de lugnt med knarket, även om du kanske inte dör så förstör man så mycket i den åldern, jobb, relationer osv. Vill absolut inte låta uppmanande men jag och många vänner festade mycket i den åldern. Minns nästan ingenting mellan 19-25 pga mycket xanor och supande. Hade sambo, lägenhet och ett fint jobb- men allt kan rasa lika snabbt. Festa Försiktigt och lycka till