2018-05-23, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det kanske är mer relevant att bo hyfsat nära exet man har barn ihop med?

Mellan UW och LW är det väl hyfsat nära också.

Kanske är bostadsrätter som de köpt iof.
Undrar hur det går med utredningen om polisen fått några svar på teknisk undersökning
Citera
2018-05-23, 16:40
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Du och jag borde vara med i den riktiga utredning. Båda gör bra undersökningar.

Jag har full respekt för duktiga utredare som gör sånt här till vardags. Måste vara ett knepigt jobb med tanke på dagens alla flöden i sociala medier och liknande. Dessutom helt ärligt rätt tufft att gå in i en annan människa som man gör när man sträckläser loggar, bilder och liknande. Det känns nästan som jag träffat LW, även om jag såklart bara fått en väldigt ytlig del av hennes liv. Det kändes tungt när hon hittades, även om det var väntat.
Och visst, såklart hoppas man alltid att någon liten smula av det vi gör ska kunna användas av någon polis, journalist eller annan person som når ut på riktigt. Sen har ju polisen det svåra och digra jobbet att hitta och säkra teknisk bevisning och på något vis hinna med att förhöra alla dessa personer. Jag kan ärligt säga att jag aldrig skulle klara det jobb dom gör, men jag kan absolut hjälpa till att söka samband och andra märkligheter som någon kanske kan nysta vidare i.

Sen ska vi inte glömma att många journalister är jävligt duktiga på att utreda personer. Dom har dessutom verktygen som gör att dom kan ta det flera steg längre, och rutin på hur/när och var man beställer ut handlingar och liknande. Vi har ju blivit vana vid att journalister bara månglar politik, men bakom denna yta finns det många kompetenta utredare; Janne Josefsson och Aschberg exempelvis.

Min stora rädsla är alltid att vi hänger ut fel personer, och jag brukar vara restriktiv normalt. Speciellt om dom har barn. I detta fall var dock så mycket allmänt känt från början, och innan kroppen hade hittats kände (iaf jag) att eventuella uthänganden fick vägas mot den lilla chans som då fanns att hon fortfarande var vid liv någonstans och att klockan tickade. Den här situationen är ju dessutom så pass dynamisk och innehåller så många olika potentiella spår att det varit svårt bara att fundera på vilka personer man ska kolla upp.

Men som sagt, många bra bidrag i den här tråden. Som vanligt är vår stora brist strukturen och all OT som dräller in och delvis döljer den bitvis konstruktiva processen som kollektiv brainstorming innebär.
Citera
2018-05-23, 16:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Kanske är bostadsrätter som de köpt iof.
Undrar hur det går med utredningen om polisen fått några svar på teknisk undersökning

Vet inte om jag följer vad du menar? Själva formen för upplåtelsen av bostaden till HD har jag svårt att se som väsentlig, men hon kanske valt att bo där för att det är hyfsat nära SD snarare än att bo nära LW?
Citera
2018-05-23, 16:59
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Trodde hon hyrde den av kommande säljare, men nu visar det sig att hon köpte den. Inte utan att man kan kalla det att sätta sig i knät på exmannens älskarinna. Mycket ovanligt val av utsikt!

Färdemansgatan 45, Örebro — Bjurfors
https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/orebro/orebro/hjarsta/fardemansgatan-45/
Färdemansgatan 45. Såld, 2018-03-06. Slutpris: 1 295 000 kr; Avgift: 6 037 kr; Boarea: 100,2 kvm. Typ: Bostadsrätt; Antal rum: 4

https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/orebro/orebro/hjarsta/fardemansgatan-45/#bilder
Citera
2018-05-23, 17:19
Medlem
Parths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Det som skiljer ut sig med MH är att hon flyttade till Trosa. Sund kvinna!

Å andra sidan kanske det inte fanns en bostadsrätt till salu jämte LW.

Iallafall inte av samma kaliber som HD's 45'a som skiljer sig i några detaljer från omgivande bostadsrätter, den gamla väggen mellan hall och kök är borta, fönstret mot trappan samt vindsutrymme. Men jag vet inte om det är relevant.

Några andra saker som skulle vara mer intressanta för mig är: Var och vems bil undersökte polisen "flera mil från Örebro"? Såg i tråden att det skulle vara SD's bil, källa? Är det fastslaget vilka hus / radhus polisen har genomsökt? Vet vi var mobiltelefonen hittades?
Citera
2018-05-23, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parth
Iallafall inte av samma kaliber som HD's 45'a som skiljer sig i några detaljer från omgivande bostadsrätter, den gamla väggen mellan hall och kök är borta, fönstret mot trappan samt vindsutrymme. Men jag vet inte om det är relevant.

Några andra saker som skulle vara mer intressanta för mig är: Var och vems bil undersökte polisen "flera mil från Örebro"? Såg i tråden att det skulle vara SD's bil, källa? Är det fastslaget vilka hus / radhus polisen har genomsökt? Vet vi var mobiltelefonen hittades?

Det är väll inte ens bevisat till 100% att det var mobilen de hittade i skogen mellan Hjärsta och vivalla?
Citera
2018-05-23, 17:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Har läst denna artikel ett par gånger, där det redogörs något för den tidigare anmälan om misshandel. Hur polisen åker till hennes adress efter anmälan och hör henne. Av texten ser det ut som att det också ska ha gjorts en anmälan dessförinnan som hon hade tagit tillbaka:

https://www.expressen.se/nyheter/lena-wesstroms-oro-infor-misshandelsanmalan/

"...
I förhör framgår det att Lena Wesström tidigare polisanmält mannen för brott, men senare tagit tillbaka sin anmälan.

En vecka senare får polisen på nytt ett samtal från Lena Wesström. Hon har nu bestämt sig för att fortsätta medverka i utredningen, men vill byta till ett kvinnligt målsägandebiträde.
... "
Citera
2018-05-23, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veritas2018
Lena slutade som pastor för att hon lite tröttnat på yrket - som man ju ofta gör efter ganska många år i samma roll. Inget konstigt eller allvarligt med det alltså. Hon ville prova något nytt, i alla fall ett tag. Men sen trivdes hon så bra i sin nya roll, så hon blev kvar, även fast hon alltid hade pastorsrollen kvar som en möjlighet.

Jag har ganska god insikt i vad som hänt de senaste åren (tyvärr dock inte de senaste veckorna). Och - även om inget naturligtvis är omöjligt - så är det mycket osannolikt att det här har något som helst med kyrkan, hennes arbete, hennes barn eller hennes ex-man, eller ens slumpen, att göra.

Det känns därför ledsamt att så många spekulerar i de banorna. Och samtidigt löjeväckande med alla pinsamt dåligt underbyggda och t.ex. rasistiska idéer. Låt familjen vara i fred nu.

Mer vill jag inte säga. Polisutredningen fortgår.
Jag kan förstå om man tycker illa om spekulationer kring en drabbad familj, däremot har jag svårt att förstå de som tar åt sig därför att det diskuteras kring att LW varit pastor, det behövs ingen skademinimering för Equmeniakyrkans del. Ingen påstår att alla pastorer gör likadant. Resonemanget går inte från det speciella (LW) till det generella (Equmeniakyrkan, geocachare i allmänhet, alla som jobbat på HVB-hem osv.) utan tvärtom. Från det generella, att visa upp alla tänkbara attribut på att vara en hyvens människa till hur man uppträder i sitt eget lilla liv. Den bild som LW ger av sig själv på sociala medier stämmer dåligt med att hon spelar dubbelspel och inte drar sig för att krascha ett äktenskap. Nu säger jag inte att det ÄR så, hela förutsättningen för att diskutera sådant här på Flashback är att det spekuleras. Och människor spekulerar, högt eller tyst. Jag föredrar öppet för då går det åtminstone att bemöta.
Senast redigerad av songline 2018-05-23 kl. 18:13.
Citera
2018-05-23, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parth

Kan det vara så att bilen stod på flygplatsen strax utanför Örebro, Täby? 1,5 mil utanför. Ligger mellan Marieberg shoppingcentrum och Fjugesta.
Citera
2018-05-23, 17:35
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Kan det vara så att bilen stod på flygplatsen strax utanför Örebro, Täby? 1,5 mil utanför. Ligger mellan Marieberg shoppingcentrum och Fjugesta.
Enligt media stod den intressanta bilen i en annan kommun (dvs inte Örebro kommun). Flygplatsen ligger definitivt inom kommunen
Citera
2018-05-23, 17:42
Medlem
Parths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Det är väll inte ens bevisat till 100% att det var mobilen de hittade i skogen mellan Hjärsta och vivalla?

Inte en susning. Allt blir ju väldigt spekulativt, utifrån den begränsade infon som finns till hands. Jag vet inte ens om det finns någon rimlighet att spekulera i en 'logisk rutt' eller vad man ska säga, men om man försöker tänka sig in i situationen att man själv vill komma undan från en prekär situation där kroppen senare hittas en vardagsnatt runt midnatt och dumpa en telefon samtidigt och dessutom anta att vi bor på t.ex. Betesvägen, så tycker jag på något sätt att det är nära till hands att gå rättarevägen upp, svänga över cykelbron mot motorvägen och hålla vänster, gå över nästa cykelbro vid mikaelkyrkan mot vivallaskogen (eller strunta i broarna och forcera rakt fram där rättarevägen tar slut vid den buskiga kanten mot motorvägen), gömma lite prylar, sen 'smyga tillbaka' in igen genom att gå runt mellan skördevägens slut och Vivallaringen. Det är bara en lek med en tanke, men för den är fyndplatsen lite intressant.
Citera
2018-05-23, 18:07
Medlem
gloriouslifes avatar
Kan UW ha haft en annan pastorska på gång?

Någon som inte uppskattade om exet försökte styra dem?

Kristi brud? Var håller hon hus nu?
Hon skulle säkert kunna manipulera vem som helst
att göra någonting sånt här för henne.

Hon borde suttit inlåst för länge sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in