Citat:
Ursprungligen postat av
KommissarieAbbe
Du och jag borde vara med i den riktiga utredning. Båda gör bra undersökningar.
Jag har full respekt för duktiga utredare som gör sånt här till vardags. Måste vara ett knepigt jobb med tanke på dagens alla flöden i sociala medier och liknande. Dessutom helt ärligt rätt tufft att gå in i en annan människa som man gör när man sträckläser loggar, bilder och liknande. Det känns nästan som jag träffat LW, även om jag såklart bara fått en väldigt ytlig del av hennes liv. Det kändes tungt när hon hittades, även om det var väntat.
Och visst, såklart hoppas man alltid att någon liten smula av det vi gör ska kunna användas av någon polis, journalist eller annan person som når ut på riktigt. Sen har ju polisen det svåra och digra jobbet att hitta och säkra teknisk bevisning och på något vis hinna med att förhöra alla dessa personer. Jag kan ärligt säga att jag aldrig skulle klara det jobb dom gör, men jag kan absolut hjälpa till att söka samband och andra märkligheter som någon kanske kan nysta vidare i.
Sen ska vi inte glömma att många journalister är jävligt duktiga på att utreda personer. Dom har dessutom verktygen som gör att dom kan ta det flera steg längre, och rutin på hur/när och var man beställer ut handlingar och liknande. Vi har ju blivit vana vid att journalister bara månglar politik, men bakom denna yta finns det många kompetenta utredare; Janne Josefsson och Aschberg exempelvis.
Min stora rädsla är alltid att vi hänger ut fel personer, och jag brukar vara restriktiv normalt. Speciellt om dom har barn. I detta fall var dock så mycket allmänt känt från början, och innan kroppen hade hittats kände (iaf jag) att eventuella uthänganden fick vägas mot den lilla chans som då fanns att hon fortfarande var vid liv någonstans och att klockan tickade. Den här situationen är ju dessutom så pass dynamisk och innehåller så många olika potentiella spår att det varit svårt bara att fundera på vilka personer man ska kolla upp.
Men som sagt, många bra bidrag i den här tråden. Som vanligt är vår stora brist strukturen och all OT som dräller in och delvis döljer den bitvis konstruktiva processen som kollektiv brainstorming innebär.