Ok. Då får du beslut nån gång under året, senast i december.
Kanon om det drar ut på tiden. För jag har skuldsanering och den borde gå igenom i juni då borde man få stålarna =) Där av att jag gjorde ett sent avdrag.
Har en fråga, jag fick mejl av skatteverket att jag skulle kompletera mina avdrag på resor, med kvitton osv .
Fråga 1 : bilen jag hade är skrottad och enligt sista besiktning har jag kört ca 4000 mil.
2 jag pendlar 7 mil om dag ibland mer då jag har 2 jobb.
3 jag kan har dragit av liiiiite mer än jag borde märkte jag nu när jag gick igenom det.
4 NÅGON som vet hur jag kan förklara för dom osv? Vill ju inte åka på nått misstag ä får rest skatt resten av livet.
Har en fråga, jag fick mejl av skatteverket att jag skulle kompletera mina avdrag på resor, med kvitton osv .
Fråga 1 : bilen jag hade är skrottad och enligt sista besiktning har jag kört ca 4000 mil.
3 jag kan har dragit av liiiiite mer än jag borde märkte jag nu när jag gick igenom det.
4 NÅGON som vet hur jag kan förklara för dom osv? Vill ju inte åka på nått misstag ä får rest skatt resten av livet.
Kvitton på bensin/diesel samt försäkringsbrev som visar vilken körsträcka den var försäkrad för är ju alltid en början.
Om du gör ett avdrag på resor till/från jobbet så dras 11000 bort först och främst då det är minsta avdragsnivån. Så kvar är 4000kr, dessa 4000kr dras bort från din deklarerade inkomst och skatten för dessa betalas till dit. Är du inte över statliga spärren är det cirka 30%, dvs runt 1200kr
Hur tänkte du att du skulle få tillbaka så mycket?
1. Så länge du har någon form utav bevis på att bilen rullat så länge ska det gå bra.
Du kan beställa besiktingspapper från verkstaden du besiktade bilen hos, jag tror att när man skrotar bilen så mäter de även av miltalen där också, annars får du klura ut någonting..
Du kan begära ut dessa papper som sagt, och de fungerar som bevis.
Även om du bara kan fixa papper från t.ex August 2016, och sedan April 2018 så fungerar det som bevis, så länge bilen har gått (betydligt) mer än det du sagt att du använt bilen för.
i mitt exempel ovan så gör du avdrag för år 2017, men bilen har rullat 4 månader i 2016 & 2018 vardera, så säger du att du använt bilen 10000mil i arbetet, men den har bara rullat 10500mil under dessa ~20 månader så är det ju osannolikt.. har den rullat 20000mil dock så låter det ju bättre.
2. Bara att redogöra hur du räknat, inte mer än så.
3/4. Säg som det är, du råkade räkna helt fel, oj!! sedan gör du en riktig räkning som du redogör för.
Notera, iom att du skrev fel tidigare så kommer de säkert kräva in papper på att du arbetat X antal pass för X arbete, så kontakta lönekontoret redan nu och fixa dessa papper.
Ang. bevis att du betalat för färdmedlet så fungerar i princip vad som helst, bensinkvitton, printscreen på banksidan..
Min kontrol ang. reseavdrag gick till så här >
Skrev hur många pass jag arbetat, hur många mil mellan hem > jobb, visade helt enkelt att min uträkning stämde.
Som jag skrev tidigare i tråden så får jag skjuts till arbetet då jag ej har körkort så jag krävde ersättning för det också, INGA problem där alls.
Bilen hade besiktats mitten på 2016 samt April 2018, men iom att den gått så pass långt (dubbelt så mycket än jag krävde ersättning för) så gick det bra ändå, fast jag inte hade några papper på bilen under 2017.
Ang. färdmedel så betalar jag alltid kontant så jag trodde att de skulle neka mig där då jag inte hade starka bevis, men då jag tar ut X antal tusen den 25:e varje månad som går till bensin så räckte det med printscreen på mitt bankkontos historik.
Senast redigerad av MrSvensson 2018-05-24 kl. 02:45.
Om du gör ett avdrag på resor till/från jobbet så dras 11000 bort först och främst då det är minsta avdragsnivån. Så kvar är 4000kr, dessa 4000kr dras bort från din deklarerade inkomst och skatten för dessa betalas till dit. Är du inte över statliga spärren är det cirka 30%, dvs runt 1200kr
Hur tänkte du att du skulle få tillbaka så mycket?
Goddag, är absolut ingen expert =)
Hade sedan tidigare fått igenom ett avdrag på 11.700 om jag kommer ihåg rätt. Alltså skulle man få tillbaka 11.700. Nu gjorde jag ett extra avdrag för resor på 15.500 så efter deras avgift så ska jag få tillbaka 12.656 kr
Alltså 11.000 minus 15.500 minus skatt och sedan plus 11.700 lika med 12.656 kr
Hade sedan tidigare fått igenom ett avdrag på 11.700 om jag kommer ihåg rätt. Alltså skulle man få tillbaka 11.700. Nu gjorde jag ett extra avdrag för resor på 15.500 så efter deras avgift så ska jag få tillbaka 12.656 kr
Alltså 11.000 minus 15.500 minus skatt och sedan plus 11.700 lika med 12.656 kr
Hur räknar du?
Du har totalt gjort avdrag på 27200kr alltså?
27200 - 11000 = 16200
16200*0.3 = 4860, runt det får du utbetalt.
Hur räknar du?
Du har totalt gjort avdrag på 27200kr alltså?
27200 - 11000 = 16200
16200*0.3 = 4860, runt det får du utbetalt.
Det är lite rörigt just nu men det står totalt belopp att få tillbaka 12.656 om avdraget med resor till jobbet går igenom. Håller på och kodar för fullt..
Jobb skatteavdrag, icke medlem i Svenska kyrkan och sånt skit som ger 11.700 tillbaka och går resor igenom får jag 12.656
Det är lite rörigt just nu men det står totalt belopp att få tillbaka 12.656 om avdraget med resor till jobbet går igenom. Håller på och kodar för fullt..
Jobb skatteavdrag, icke medlem i Svenska kyrkan och sånt skit som ger 11.700 tillbaka och går resor igenom får jag 12.656
Så dessa 12656 är även inräknat med att du betalat för mycket skatt, inte enbart reseavdraget? Då förstår jag
Okej så.. när jag deklarerade upptäckte jag att min förra chef inte hade betalt någon skatt på min lön.
Jag hade krävt lönespecifikationer samt kontrakt hela tiden, så är safe.
Innan jag rättade till deklarationen, så stod det att jag skulle få tillbaka en viss summa. När kommer jag få denna? kan det ta flera år? Skatteverket sa på telefon att dem skulle kontakta mig, inte tvärtom. Någon som har en erfarenhet i denna stil? tack