Citat:
Ursprungligen postat av
MegaSkurt
Absolut, Apple har varit väldigt innovativa, håller helt med dig, men sett till ordets betydelse är jag fortfarande av den åsikten att jag inte finner deras nuvarande produktutveckling i stort, som särdeles innovativ.
I övrigt minns jag att du gnällde på mig och hasplade ur dig ett och annat för att jag upplever Apple's dåliga hantering av bakåtkompatibilitet tillräckligt illa för att byta till Windows, fast att jag påvisade fakta och försökte få dig att förstå att det jag upplevt är reellt och baserat på fakta (som jag och andra påvisat med konkret fakta i tråden). Jag finner det högst märkligt med denna faktaresistens till fördel för dyrkande av ett varumärke.
Jag är inte på någotvis faktaresistent, och inte heller dyrkar jag något varumärke.
Jag har ju hela tiden skrivit att trådens ämne i grunden är subjektivt. Det betyder att om du har problem med viss bakåtkompatibilitet så har du ju ett problem, ett faktiskt problem, vilket påverkar ditt subjektiva tyckande om aktuell produkt. Inget fel i det och du ska då givetvis välja en produkt som passar dig bättre, och din åsikt om produkten får du ha, att den inte är bra för dig.
Men, man ska utifrån det inte döma ut produkten generellt sett för alla andra, och på olika sätt nedvärdera vare sig produkten eller andra personer för att de väljer den och trivs med den. Därför att för dem kan samma produkt som inte funkar för dig, funka väldigt bra och de är nöjda och glada. Ingen av er ör en bättre/sämre människa för det.
Att en produkt inte passar t ex mig så bra, av olika skäl, betyder inte automatiskt att produkten är kass i sig, för alla andra. T ex så gillar jag inte Windows eller Android, men jag sitter inte och hävdar att det därför är skit och de som gillar det är korkade lättlurade eller otekniska etc.
Jag har alltid haft svårt att förstå varför det ska mer eller mindre hatas hit o dit om företag, deras produkter eller användare. I synnerhet varför det ska bli flamewar för att andra inte väljer samma prylar som man själv gillar. Inte heller förstår jag varför det så fort man trivs med nåt så får man omgående fanboy eller dyrkare i trynet, och då menat som negativa gliringar. Kan man verkligen inte få trivas med sitt val, oavsett vad, och förklara om funktioner och annat utan att direkt bli påhoppad med tillmälen? Menar detta generellt nu, så ta det är inte riktat specifikt till dig.
Det är märkligt att just Apple väcker så mycket negativa känslor hos många, ofta fast de inte ens haft nån Apple-produkt själva. Så mycket känslor att de måste in i forumtrådar och härja och sprida sitt ogillande eller hat så fort Apple nämns, sprida samma gamla mer eller mindre felaktiga skrönor som ofta grundar sig på rykten och okunnighet.
Jag trivs med de Appleprylar jag har, men de har alla sina egenheter och brister som jag inte helt gillar. Men totalt sett har jag inte hittat någon annan tillverkare som haft produkter som kunnat matcha på alla punkter. Men samtidigt kan jag ogilla en hel del som Apple gör, även om jag i flera fall kan förstå varför de gör det.
T ex ogillar jag att de avslutade Aperture, tog bort MagSafe, slutar med AirPort-grunkorna, att lurarna är väl dyra, samma med MBP, att de inte hängt på mer med Mac Pro när de väl gjorde den läckra lilla soptunnan. För den är urläcker och unik på många sätt. Men de borde ha uppgraderat den oftare, gjort den mer modulär och uppgraderingsbar. Samtidigt kan man tycka att de skulle kört vidare med den gedigna G5. Men man kan inte få allt tyvärr.
Tycka vad man vill, men det har gått mycket bra för Apple sen Jobs gick och lade sig. Och även om vissa ogillar många av de nyare produkterna och Apples kurs över teknologins oceaner, så beror inte framgången bara på marknadsföring, utan de har faktiskt även presenterat mycket bra produkter som sett till att hålla intresset uppe och sälja bra. Så de ”eviga” belackarnas frekventa mässande ”Apple is doomed...” är i sig ett bevis på hur galet fel de haft hela tiden.