Citat:
Tycker att allt som var i anknytning till händelsen är av vikt och kan vara en bidragande bit till helhetsbilden av atmosfären kring Helena.
Givetvis kan det göra skillnad om någon var vaken, eftersom fyndplatsen låg så nära hemmet.
Det disskuterades om varför U bad Helena ta taxi. I och med det framhöll jag att vid ev stor oro så håller man sej vaken en timma eller möter upp och så vidare..Vilket underlättar om man är två. En del ville framhäva att något hade gjort U orolig och därav anledningen till rådet om taxi. Vilket jag inte håller med om, efter som även hela förloppet efteråt inte tyder på det. (se tidigare inlägg)
Eftersom det tyder på att gm är någon i tidigare kretsen/bekant så blir det självklart att syna det som skedde nära vännerna och de närmaste under den aktuella tiden, specifikt lördag till måndag. Hemmet blir då centralt i och med fyndplatsen och vägen hem, samt personerna som befann sej där dessa dagar i anslutning till händelsen. Det kluriga blir att de närmaste blir de viktigaste vittnena av sin omgivning. Blir dubbelt när man som närmast mest av alla vill ha en lösning och tidigare/vänner synas. Även polisen som lokalt är känd blir beskyllningar för felhantering obekväma. Det ser jag som stora hinder för sanningen.
Givetvis kan det göra skillnad om någon var vaken, eftersom fyndplatsen låg så nära hemmet.
Det disskuterades om varför U bad Helena ta taxi. I och med det framhöll jag att vid ev stor oro så håller man sej vaken en timma eller möter upp och så vidare..Vilket underlättar om man är två. En del ville framhäva att något hade gjort U orolig och därav anledningen till rådet om taxi. Vilket jag inte håller med om, efter som även hela förloppet efteråt inte tyder på det. (se tidigare inlägg)
Eftersom det tyder på att gm är någon i tidigare kretsen/bekant så blir det självklart att syna det som skedde nära vännerna och de närmaste under den aktuella tiden, specifikt lördag till måndag. Hemmet blir då centralt i och med fyndplatsen och vägen hem, samt personerna som befann sej där dessa dagar i anslutning till händelsen. Det kluriga blir att de närmaste blir de viktigaste vittnena av sin omgivning. Blir dubbelt när man som närmast mest av alla vill ha en lösning och tidigare/vänner synas. Även polisen som lokalt är känd blir beskyllningar för felhantering obekväma. Det ser jag som stora hinder för sanningen.
Ja, allt runt omkring är viktigt för att försöka få ihop en helhetsbild.
Jag tror inte heller att U behöver ha känt oro och därför föreslagit Helena att ta en taxi hem. Det kan ha varit ren och skär omtänksamhet om sin syster, nu när hon inte själv var med på Stadt. H och U ska ha stått varandra nära och som ansvarsfull storasyster (kanske extra omtänksam/beskyddande med tanke på H:s sjukdom runt 5 års ålder), så kan jag tänka mig att det kan vara så enkelt. Om U hade fått uppfattningen att H var besvärad/oroad över någonting speciellt, så hade U möjligheten att gå och möta henne, eller så kunde hon och TP ha tagit hans bil (om han nu var i villan. som uppgifter säger), för det vanligaste är ju att killar i den åldern har/hade körkort och bil.
Jag tror inte heller att man går och lägger sig, om man är orolig för/misstänker att någonting fatalt kan/riskerar hända. Jag tror inte heller att Helena uttryckte någon oro inför U i telefon, då torde det ha nämnts någon gång.