2018-05-21, 20:53
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Tycker att allt som var i anknytning till händelsen är av vikt och kan vara en bidragande bit till helhetsbilden av atmosfären kring Helena.
Givetvis kan det göra skillnad om någon var vaken, eftersom fyndplatsen låg så nära hemmet.
Det disskuterades om varför U bad Helena ta taxi. I och med det framhöll jag att vid ev stor oro så håller man sej vaken en timma eller möter upp och så vidare..Vilket underlättar om man är två. En del ville framhäva att något hade gjort U orolig och därav anledningen till rådet om taxi. Vilket jag inte håller med om, efter som även hela förloppet efteråt inte tyder på det. (se tidigare inlägg)

Eftersom det tyder på att gm är någon i tidigare kretsen/bekant så blir det självklart att syna det som skedde nära vännerna och de närmaste under den aktuella tiden, specifikt lördag till måndag. Hemmet blir då centralt i och med fyndplatsen och vägen hem, samt personerna som befann sej där dessa dagar i anslutning till händelsen. Det kluriga blir att de närmaste blir de viktigaste vittnena av sin omgivning. Blir dubbelt när man som närmast mest av alla vill ha en lösning och tidigare/vänner synas. Även polisen som lokalt är känd blir beskyllningar för felhantering obekväma. Det ser jag som stora hinder för sanningen.

Ja, allt runt omkring är viktigt för att försöka få ihop en helhetsbild.

Jag tror inte heller att U behöver ha känt oro och därför föreslagit Helena att ta en taxi hem. Det kan ha varit ren och skär omtänksamhet om sin syster, nu när hon inte själv var med på Stadt. H och U ska ha stått varandra nära och som ansvarsfull storasyster (kanske extra omtänksam/beskyddande med tanke på H:s sjukdom runt 5 års ålder), så kan jag tänka mig att det kan vara så enkelt. Om U hade fått uppfattningen att H var besvärad/oroad över någonting speciellt, så hade U möjligheten att gå och möta henne, eller så kunde hon och TP ha tagit hans bil (om han nu var i villan. som uppgifter säger), för det vanligaste är ju att killar i den åldern har/hade körkort och bil.

Jag tror inte heller att man går och lägger sig, om man är orolig för/misstänker att någonting fatalt kan/riskerar hända. Jag tror inte heller att Helena uttryckte någon oro inför U i telefon, då torde det ha nämnts någon gång.
Citera
2018-05-21, 23:57
Medlem
Donnabellos avatar
Kunde inte hållas sig till rätt månad.
Glenn Tidningen var ju först. Och där kom inte mycket nytt fram.
Ska bli intressant och se vad dom har klämt ur piloten det här året då.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6956963
Citera
2018-05-22, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Om U hade fått uppfattningen att H var besvärad/oroad över någonting speciellt, så hade U möjligheten att gå och möta henne, eller så kunde hon och TP ha tagit hans bil (om han nu var i villan. som uppgifter säger), för det vanligaste är ju att killar i den åldern har/hade körkort och bil.

Har U bekräftat att Helena nämnde något om mannen som var närgången mot henne vid telefonsamtalet?

Bekräftat att TP var i stan? Nicket som påstog att det var TP och inte HC som var med i taxin=försök till dimridå eller bara missuppfattning?!

Antar att HC koppling till förfesten är FW. Jag har dock inga källor på att HC var med i taxin. Däremot försökte jag luska lite med en kontakt som borde kunna säga bu eller bä till den uppgiften. Men, det blev bara tvärtyst! Locket på som det heter. Magkänslan säger att kontakten vet svaret men väljer att knipa. Av en eller flera anledningar.
Citera
2018-05-22, 07:52
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Har U bekräftat att Helena nämnde något om mannen som var närgången mot henne vid telefonsamtalet?

Bekräftat att TP var i stan? Nicket som påstog att det var TP och inte HC som var med i taxin=försök till dimridå eller bara missuppfattning?!

Antar att HC koppling till förfesten är FW. Jag har dock inga källor på att HC var med i taxin. Däremot försökte jag luska lite med en kontakt som borde kunna säga bu eller bä till den uppgiften. Men, det blev bara tvärtyst! Locket på som det heter. Magkänslan säger att kontakten vet svaret men väljer att knipa. Av en eller flera anledningar.

Jag har inte sett någonstans i media att/om Helena nämnde mannen för syster U. OM Helena nämnt något om att någon var obehaglig/otäck, så kan man ju tänka sig att U hade agerat på något vis. Därför tror jag inte det, men jag vet inte.

Ja, för någon dag sedan fick jag det bekräftat. Detta från en person som borde veta. Jag dubbelfrågade, så att jag inte hade missuppfattat. Den uppgiften jag fick var att han inte var med på festen utan var kvar "i villan på Ekudden". Skulle bli ordentligt förvånad om personen skulle ljuga om en sådan sak, h*n har ingen anledning till det.

Ja, det är märkligt tyst. Jag har uppgifter på att han var med i taxin, men också - från annat håll - att han inte var det. Så jag har inget svar på hur det ligger till med den saken.
Citera
2018-05-22, 12:36
Medlem
Citat:
Jag har inte sett någonstans i media att/om Helena nämnde mannen för syster U. OM Helena nämnt något om att någon var obehaglig/otäck, så kan man ju tänka sig att U hade agerat på något vis. Därför tror jag inte det, men jag vet inte.

Ja, för någon dag sedan fick jag det bekräftat. Detta från en person som borde veta. Jag dubbelfrågade, så att jag inte hade missuppfattat. Den uppgiften jag fick var att han inte var med på festen utan var kvar "i villan på Ekudden". Skulle bli ordentligt förvånad om personen skulle ljuga om en sådan sak, h*n har ingen anledning till det.

Ja, det är märkligt tyst. Jag har uppgifter på att han var med i taxin, men också - från annat håll - att han inte var det. Så jag har inget svar på hur det ligger till med den saken.

Varför har inte HC och TP varit på tapeten tidigare. Varför säger inte att hon och TP var hemma denna natten tex? Har HC och KM nån kontakt? KM borde ju försöka rannsaka sig själv nån gång? Han var ju en direkt vän till familjen. Skylla på Alkhol en sån här kväll är otroligt lågt - och hur är den ex sambo skapt om hon inte började fatta misstanke om KM tidigare. KM's beteende på stadt måste ju fångats tidigt och gått som rykte på stan?
Citera
2018-05-22, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Varför har inte HC och TP varit på tapeten tidigare. Varför säger inte att hon och TP var hemma denna natten tex? Har HC och KM nån kontakt? KM borde ju försöka rannsaka sig själv nån gång? Han var ju en direkt vän till familjen. Skylla på Alkhol en sån här kväll är otroligt lågt - och hur är den ex sambo skapt om hon inte började fatta misstanke om KM tidigare. KM's beteende på stadt måste ju fångats tidigt och gått som rykte på stan?

Det är skumt ja. Jag har försökt få bekanta till km att snacka. Några har yppat sig säkert om att han varit anhållen men inte mer, inget om aktuell kväll eller relation till HA. Åter igen, alla bekanta runt HC, vad säger nu? Rent teoretisk kan lika gärna han vara inblandad om han fanns i taxin.
Citera
2018-05-22, 18:28
Medlem
GudrunStarks avatar
Citat:
Ja, allt runt omkring är viktigt för att försöka få ihop en helhetsbild.

Jag tror inte heller att U behöver ha känt oro och därför föreslagit Helena att ta en taxi hem. Det kan ha varit ren och skär omtänksamhet om sin syster, nu när hon inte själv var med på Stadt. H och U ska ha stått varandra nära och som ansvarsfull storasyster (kanske extra omtänksam/beskyddande med tanke på H:s sjukdom runt 5 års ålder), så kan jag tänka mig att det kan vara så enkelt. Om U hade fått uppfattningen att H var besvärad/oroad över någonting speciellt, så hade U möjligheten att gå och möta henne, eller så kunde hon och TP ha tagit hans bil (om han nu var i villan. som uppgifter säger), för det vanligaste är ju att killar i den åldern har/hade körkort och bil.

Jag tror inte heller att man går och lägger sig, om man är orolig för/misstänker att någonting fatalt kan/riskerar hända. Jag tror inte heller att Helena uttryckte någon oro inför U i telefon, då torde det ha nämnts någon gång.

Att Helena var sjuk vid 5års ålder var knappast en anledning till varför Ulrika bad henne ta taxi hem för att hon inte själv kunde följa henne 21år gammal, det kan du inte mena.

Helena har rest världen över utan sin syster och på den tiden, till och med utan sista jämförelse, så fanns inga hinder att gå den sträckan. Det fanns inga faror i Mariestad på den tiden, i folk sinne. Att systrarna Andersson kände lika har Ulrika själv bekräftat genom att klaragöra att de inte brukade ta taxi.

Du som vet mycket väl varför hon bad henne om det denna kväll kan väl vänligen upplysa oss istället för att sitta här och spela charader.....

Du skriver ju senare själv så gott som emot dig själv när du skriver att om Ulrika kände att det fanns en oro så skulle hon på något vis agera. Hon gjorde ju det....

Att Ulrika eller hennes fästman skulle sätta sig bakom ratten efter att ha varit ute oå fest känns otänkbart om det inte riktigt brinner i knutarna.

Att du helt plötsligt anser att det är troligt att Ulrikas fästman befann sig där, vad beror det på, du som alltid varit så väl insatt? Puttar det bort misstankarna om att PR kunde varit där?

Citat:

Har denna person som du santalar med alltså undanhållt att han var i villan fram till nu? Varför tror du att personen har det?

Gällande plånboken så har du soekulerat i att det inte var konstigt om Ulrika åkte och hämtade den när hon hade vakt av fästmannen vid telefonen. Vågar du spekulera o varför man ens bryr sig om hennes plånbok i det läget när den ligger i säkert förvar hos dig eller du lika gärna kunnat ta med den när du senare åkte över?

Klarläggande av andra nick och rn massa avstängningar brukar alltid resultera i att här börjar jamsas om direkt ingenting, för att släta över. Och som vanligt går Pernilla i täten.
Vart är alla seriösa skribenter?
Citera
2018-05-22, 18:36
Medlem
GudrunStarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PW70
Skulle tro det. Dom var ju rätt så nykära.Tro inte han tog in på hotell eller camping. Om han var med till Töreboda, ingen aning.
Om han var där och du fritt spekulerar, varför har detta hålltd utanför? Har han något att dölja bakom sig?
Citera
2018-05-22, 20:48
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Ja, det finns många frågor som man skulle vilja få svar på. Många frågor, få svar

Att skylla på alkohol är lågt, speciellt när den påstås ha orsakat en minnesförlust som varar under precis under den kritiska tidsramen. Hade personen varit så dyngrak som förmodat vid en blackout, så borde väl personer inne på Stadt ha märkt det. Dessutom, borde inte det kvinnliga vittnet vid bron ha lagt märke till detta i så fall?

Man kunde önska att MMPG skulle medverka i utredningen, om inte annat så för att rentvå sig själv.
Citera
2018-05-22, 21:31
Medlem
Citat:

Ok, du verkar säker på din sak. TP var kvar i huset på Hällristningsvägen. Det förklarar varför inte Ulrika ville följa med till Stadt.
Citera
2018-05-23, 08:28
Medlem
Citat:

TP var med på festen ingent annat. Där har jag en källa A.
Ang misstankar mot KM tycker jag att det är konstigt. Han har varit med på Wadebäcks bröllop, tom dop av barnen. Och ingen har haft en aning. Man skulle rätt snart märkt på denna man att något inte stod rätt till.
Citera
2018-05-23, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PW70
TP var med på festen ingent annat. Där har jag en källa A.
Ang misstankar mot KM tycker jag att det är konstigt. Han har varit med på Wadebäcks bröllop, tom dop av barnen. Och ingen har haft en aning. Man skulle rätt snart märkt på denna man att något inte stod rätt till.

Intressanta uppgifter, när var det bröllopet? Det skulle snarast kunna stärka det faktum att hon fått prata med honom. Och varför i herrans namn ser hon inte till att dementera även honom som alla andra om de är vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in