Citat:
Ursprungligen postat av
agoggoge
Det är ditt sätt att relativisera som jag vänder mig emot. Dina jämförelser är inte adekvata och jag får intrycket att du bara vill förlöjliga min jämförelse med Knutby-dramat. Eller mig ?
F.ö. så använde visst Christer Pettersson detta att han var socialdemokrat i sitt försvar när han anklagades för Palme-mordet.
Vi har precis haft en domstolsförhandling i Stockholms tingsrätt där den åtalade hävdat att hans gärning på Drottninggatan i Stockholm 7/4 2017 var en religiöst motiverad handling.
Sen finns självklart "svartsjuka" som möjligt motiv också. You name it! En 45-årig kvinna är mördad och hon har tre barn, där den äldste tydligen bara är 16 år. Jag gissar att polisens utredare nu har fullt upp.
Nejdå, oroa dig inte. Det här handlar inte om att förlöjliga dig. Jag lovar. Ber till och med om ursäkt om det är så det har framstått.
Jag försöker bara påvisa skillnaden i de saker du säger. Är du med?
Ja, vi har haft en domstolsförhandling i i Stockholm där handlingen helt klart är religiöst motiverad.
I Knutby var den inte det. Man dödade inte i "Guds namn". Men man dödade i en kristen "miljö". Dessutom var Knutby EXTREMT. Knappast jämförbart med de liv mina kristna och muslimska bekanta lever (har den största respekten för dem). Om någon av dem dör skulle inte min första tanke vara: "Ett nytt Knutby", eller "nu bränner vi ner alla kyrkor (som någon skrev tidigare i tråden)".
Jag har bara så svårt att se kopplingen. Hon är kristen, pastor, det är jag helt med på. Men måste man göra en koppling till Knutby varje gång en kristen person dör? Vi vet ju ingenting om gärningsmannen.
Jag vet att mina jämförelser är larviga. Det är meningen. Jag försöker påvisa att det är lika larvigt att dra paralleller mellan Knutby och det som har hänt nu. Speciellt när vi inte vet något.