Citat:
Ursprungligen postat av
crocslord
Hej!
Jag lät nyligen en kompis från lågstadiet kopiera en av mina vetenskapliga uppsatser som jag skrev för typ två månader sedan. Kompisen översatte den från svenska till engelska och lämnade in den i ett annat ämne. Kom dock nyligen på att jag skickade in den svenska texten till Urkund.
Min fråga är simpel: om min kompis blir påkommen av urkund, hamnar jag också i trubbel då? Jag går sista året i gymnasiet och orkar verkligen inte skriva om en fyra sidor lång text.
Tack för hjälpen!
Eh va? Dels, har du kompisar som är 7-9 år gamla så får du nog söka dig en ny umgängeskrets. Sedan, vad skall en 7-9åring med en "vetenskaplig uppsats" till? Detta barn lär knappast skicka in den som sin egen och därmed stå i konflikt med din uppsats (eller jo, han gjorde visst det).
-----------------------------------
Som lärare skulle jag bli extremt misstänksam om två elever skickar in varsin uppsats på olika språk som har exakt samma resultat, slutsats och diskussion. Författarens slutsatser, analyser och diskussion är som fingeravtryck, de är tämligen unika för varje författare.