2018-05-20, 22:19
Medlem
Hej!
Jag lät nyligen en kompis från lågstadiet kopiera en av mina vetenskapliga uppsatser som jag skrev för typ två månader sedan. Kompisen översatte den från svenska till engelska och lämnade in den i ett annat ämne. Kom dock nyligen på att jag skickade in den svenska texten till Urkund.

Min fråga är simpel: om min kompis blir påkommen av urkund, hamnar jag också i trubbel då? Jag går sista året i gymnasiet och orkar verkligen inte skriva om en fyra sidor lång text.

Tack för hjälpen!
Citera
2018-05-21, 01:04
Medlem
blueclouds avatar
Nej du hamlar inte trubbel. Han kan ju ha snott det utan att du är iblandad..... plus urkund kommer mest troligtvis att inte hitta det om de är på engelska.
Citera
2018-05-21, 01:05
Medlem
blueclouds avatar
Skulle inte tänka mig att dem på lågstadiet skulle använda urkund, däremot skulle jag om jag vore hans lärare reagera på om en lågstadieelev skrev en vetenskaplig text...
Citera
2018-05-21, 01:06
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocslord
Hej!
Jag lät nyligen en kompis från lågstadiet kopiera en av mina vetenskapliga uppsatser som jag skrev för typ två månader sedan. Kompisen översatte den från svenska till engelska och lämnade in den i ett annat ämne. Kom dock nyligen på att jag skickade in den svenska texten till Urkund.

Min fråga är simpel: om min kompis blir påkommen av urkund, hamnar jag också i trubbel då? Jag går sista året i gymnasiet och orkar verkligen inte skriva om en fyra sidor lång text.

Tack för hjälpen!

Ni begår inget brott.

Din kompis kan dock bli underkänd på arbetet då han fuskat dock inte du.
Senast redigerad av bergwall94 2018-05-21 kl. 01:08.
Citera
2018-05-21, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluecloud
Skulle inte tänka mig att dem på lågstadiet skulle använda urkund, däremot skulle jag om jag vore hans lärare reagera på om en lågstadieelev skrev en vetenskaplig text...

Är ju skrämmande uppenbart att han känner individen sedan lågstadiet och att de inte går i lågstadiet...

När det kommer till urkund skulle jag inte oroa mig alltför mycket. Risken att uppsatsen fastnar i filtret är praktiskt taget lika med noll sett till att han översatt texten. Det knepiga är väl om citat m.m ligger kvar i originalspråket samt källor.

Oavsett kommer du inte hamna i trubbel såvida inte din polare är en idiot och berättar att han fick den av dig i syfte att kopiera.
Citera
2018-05-21, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Det är inte urkundsförfalskninh att kopiera någon annans arbete.

Ni begår inget brott.

Din kompis kan dock bli underkänd på arbetet då han fuskat dock inte du.

Det är väl ingen som nämnt urkundsförfalskning i denna tråd då det är en helt separat fråga som inte har någonting med detta att göra..? Självfallet är det inte urkundsförfalskning att lämna in någon annans uppsats, det har lika mycket relevans som att gå mot rött inte är detsamma som mordhot.

Vidare kan absolut originalskribenten hamna i trubbel sett till de akademiska riktlinjerna om det går att belägga att denne lämnat ut sitt arbete i syfte att kompisen ska kopiera. Torde falla under vilseledande av examinator (riktlinjerna är i princip identiska oberoende av skola och kommun). Sedan hur bevisfrågan ser ut är en helt annan sak men kände att jag behövde reda ut ditt svammel.
Citera
2018-05-21, 01:13
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Det är väl ingen som nämnt urkundsförfalskning i denna tråd då det är en helt separat fråga som inte har någonting med detta att göra..? Självfallet är det inte urkundsförfalskning att lämna in någon annans uppsats, det har lika mycket relevans som att gå mot rött inte är detsamma som mordhot.

Vidare kan absolut originalskribenten hamna i trubbel sett till de akademiska riktlinjerna om det går att belägga att denne lämnat ut sitt arbete i syfte att kompisen ska kopiera. Torde falla under vilseledande av examinator (riktlinjerna är i princip identiska oberoende av skola och kommun). Sedan hur bevisfrågan ser ut är en helt annan sak men kände att jag behövde reda ut ditt svammel.

Nu visste jag inte att urkund var en internetsida utan antog att TS syftade på urkundsförfalsknkng när han skrev urkund och hamna i trubbel då jag inte kände till denna internetsida.

Jag förstod sedan att så inte var fallet när jag läst några inlögg och sökt på google om internetsidan och jag har därefter editerat mitt inlägg.
Citera
2018-05-25, 12:46
Medlem
Tack för svaren, alla! Det löste sig dock, han har fått ett betyg på texten och det verkar som att hans lärare inte ens skickade texten till urkund.
Citera
2018-05-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocslord
Hej!

Tack för hjälpen!

Eh va? Dels, har du kompisar som är 7-9 år gamla så får du nog söka dig en ny umgängeskrets. Sedan, vad skall en 7-9åring med en "vetenskaplig uppsats" till? Detta barn lär knappast skicka in den som sin egen och därmed stå i konflikt med din uppsats (eller jo, han gjorde visst det).

-----------------------------------
Som lärare skulle jag bli extremt misstänksam om två elever skickar in varsin uppsats på olika språk som har exakt samma resultat, slutsats och diskussion. Författarens slutsatser, analyser och diskussion är som fingeravtryck, de är tämligen unika för varje författare.
Senast redigerad av Methos 2018-05-25 kl. 19:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in