2018-05-20, 20:00
Medlem
Hej!

På min lönespecifikation står det ''bet sem 25'' och jag undrar lite vad som menas med det? Är det att jag har 25 semesterdagar som jag har rätt att ta ut (och får betalt för)? Eller är de 25 dagar som jag redan har fått betalt för?
Citera
2018-05-20, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrpotatisen
Hej!

På min lönespecifikation står det ''bet sem 25'' och jag undrar lite vad som menas med det? Är det att jag har 25 semesterdagar som jag har rätt att ta ut (och får betalt för)? Eller är de 25 dagar som jag redan har fått betalt för?

Har du redan tagit ut 25 semesterdagar?
Citera
2018-05-20, 20:08
Medlem
Det är dom 25 dagarna du får ta ut och sen får betalt för.
Citera
2018-05-20, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
Det är dom 25 dagarna du får ta ut och sen får betalt för.

Tack för svaret. Ska man då räkna de 25 dagarna som hela (8-timmars arbetsdagar) och multiplicera med ens timlön?
Citera
2018-05-20, 20:27
Medlem
Citat:
Tack för svaret. Ska man då räkna de 25 dagarna som hela (8-timmars arbetsdagar) och multiplicera med ens timlön?

Nja, du lär väl ha "semesterlön", då är en semesterdag värd mer än en dag man arbetar.

Vissa får den utbetald månaden efter och vissa får ett engångsbelopp någon gång under året, förelagsvis vid juni lönen så man har semester pengarna under sommaren. Har man så så blir en semesterdag samma betalning som en arbetsdag.
Citera
2018-05-20, 20:46
Medlem
Citat:

Om du inte tar ut dom i ren semester, men i stället önskar att få dom utbetalda, så är det daglönen + 12% semesterersättning. Som regel får man bara lov att spara 5 dagar under året, resten måste du ta ut i ledighet. Utbetalning av dessa 5 sker när semesteråret är slut.
Citera
2018-05-20, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om du inte tar ut dom i ren semester, men i stället önskar att få dom utbetalda, så är det daglönen + 12% semesterersättning. Som regel får man bara lov att spara 5 dagar under året, resten måste du ta ut i ledighet. Utbetalning av dessa 5 sker när semesteråret är slut.
Du får inte ta ut dom i pengar
Citera
2018-05-20, 23:36
Medlem
Jobbar du på bemanningsföretag? På mitt jobb var detdär ett "saldo" på semesterdagar, som visar hur många du har kvar och rätt till att ta ut.

Bet sm 25 betyder alltså att du har 5 veckor semester med lön du kan ta ut. Om du skulle ta semester 3 dagar står det 22 på nästa lönespec.

Andra alternativet skulle kunna vara obetald semester som jag hade - man har rätt till 5 veckor semester men har som nyanställd inte arbetat in nån betald semester. Man har fortfarande rätt (ish) till semester men inte betald.

Om du har rätt att ta ut betald semester i cash hänger på företaget.
Citera
2018-05-20, 23:42
Medlem
Luxuss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Du får inte ta ut dom i pengar

Ni begriper väl att detta är helt beroende på arbetsplats?

Semesterlagen reglerar att arbetstagaren har rätt till 20 dagars sammahängande semester under sommarmånaderna. Har du mer än 25 dagar semester per år får du givetvis spara dessa. Du och din chef kan också komma överrens om att du inte tar ut dina 20dagar, men du har alltid RÄTT till det.
Citera
2018-05-21, 05:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Ni begriper väl att detta är helt beroende på arbetsplats?

Semesterlagen reglerar att arbetstagaren har rätt till 20 dagars sammahängande semester under sommarmånaderna. Har du mer än 25 dagar semester per år får du givetvis spara dessa. Du och din chef kan också komma överrens om att du inte tar ut dina 20dagar, men du har alltid RÄTT till det.
Nej. Du kan inte ta dina 25 dagar i pengar utan dessa ska betalas i ledighet
Citera
2018-05-21, 08:04
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Nja.

MAn får spara allt som överskjuter 20 dagar.

Sparade dagar får inte omvandlas till pengar annat än när anställningen upphör. Det är arbetsgivarens ansvar att se till att semestern tas ut.

Man får spara dagarna i fem år. Sex om arbetsgivaren kan visa på extraordinära omständigheter.
Citera
2018-05-21, 18:47
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Nej. Du kan inte ta dina 25 dagar i pengar utan dessa ska betalas i ledighet

Har jag väl inte påstått heller?

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nja.

MAn får spara allt som överskjuter 20 dagar.

Sparade dagar får inte omvandlas till pengar annat än när anställningen upphör. Det är arbetsgivarens ansvar att se till att semestern tas ut.

Man får spara dagarna i fem år. Sex om arbetsgivaren kan visa på extraordinära omständigheter.

Semesterlön för semester som inte har kunnat läggas ut
26 a § Semesterdagar med semesterlön som inte har sparats enligt 18 § och som inte har kunnat läggas ut under semesteråret ersätts med semesterlön. Sådan semesterlön bestäms enligt grunderna för beräkning av semesterlön i 16-16 b §§, och ska betalas ut senast en månad efter semesterårets utgång. Semesterlön betalas dock ut endast för det antal dagar som tillsammans med det antal dagar som intjänats under intjänandeåret överstiger tjugofem. Lag (2009:1439).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in