2018-05-20, 15:02
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
Här kikar man in, ser att det är flera nya sidor och tänker att något nytt har framkommit. Något intressant att drista. Nej, då är det en flera sidor lång pseudodebatt om huruvida det var ok att nämna om anhöriga till KH utövar en sport eller inte 😳 Jag trodde inte tråden kunde bli sämre. Grattis!

OnTopic: Vad är det egentligen som krävs för att bli häktad på sannolika skäl för misshandel. Räcker det med att käringa hans har vittnat om att han har gjort det eller har de kanske några SMS eller liknande som innehåller hot, som han ju också misstänks för i samband med sista misshandeln.

Om frågan din gäller KH så har han häktads på grund av
Grov kvinnofridskränkning och det innebär att han vid flera tillfällen utsatt den han sammanbor med för brott typ misshandel fysiskt eller psykiskt.
Eftersom den är grov är det nog fråga om fysiskt.
Sannolika skäl innebär att misstanken är stor.
Senast redigerad av Krickedixan 2018-05-20 kl. 15:04. Anledning: Tillägg
Citera
2018-05-20, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Om frågan din gäller KH så har han häktads på grund av
Grov kvinnofridskränkning och det innebär att han vid flera tillfällen utsatt den han sammanbor med för brott typ misshandel fysiskt eller psykiskt.
Eftersom den är grov är det nog fråga om fysiskt.
Sannolika skäl innebär att misstanken är stor.

Jag uttryckte mig nog klumpigt. Min fråga var alltså vad som krävdes för att han skulle häktas på sannolika skäl. Jag antar att det inte räcker med hennes vittnesmål, utan det måste till någon slags ytterligare bevisning? Såklart är det ingen här som känner till vad det är för något i detta fall, men hur mycket skulle kunna tänkas krävas för att det ska bli sannolika skäl?

Räcker det med att någon annan, t.ex ett av barnen vittnar i hennes favör? Skulle några graverande SMS från KH göra susen?
Citera
2018-05-20, 15:18
Medlem
Citat:
Jag uttryckte mig nog klumpigt. Min fråga var alltså vad som krävdes för att han skulle häktas på sannolika skäl. Jag antar att det inte räcker med hennes vittnesmål, utan det måste till någon slags ytterligare bevisning? Såklart är det ingen här som känner till vad det är för något i detta fall, men hur mycket skulle kunna tänkas krävas för att det ska bli sannolika skäl?

Räcker det med att någon annan, t.ex ett av barnen vittnar i hennes favör? Skulle några graverande SMS från KH göra susen?
Det kan finnas vittne eller teknisk bevisning.
Skadorna är säkert dokumenterade av rättsläkare nu.
Kroppsbesiktning är gjord av den misstänkte och brottsoffret.
Det finns något som binder den misstänkte till brottet.
Citera
2018-05-20, 15:28
Medlem
bussilegos avatar
Citat:

Just detta fall är lite intressant hur åklagare och tingsrätt resonerat.
Eftersom straffskalan för grov kvinnofridskränkning är mellan 9 månader och högst 6 år.

" Beslut om anhållande och häktning kräver normalt att den misstänkta personen är på sannolika skäl misstänkt för ett brott med minst ett års fängelse i straffskalan. Åklagare kan besluta om anhållande om det finns risk för att personen håller sig undan, fortsätter sin brottsliga verksamhet eller försvårar utredningen genom att till exempel undanröja bevis. "

* https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/forundersokningen/tvangsmedel/

Så åklagaren måste gått på det sistnämnda då straffskalan är under 1 år. Dvs de tror KH försvårar utredningen och ev. påverkar BO.

Jag gissar att KH har överklagat häktningen till hovrätten.

Sedan så vet väl ingen mig veterligen i vilket skick BO var i när polisen kom dit. Hon kan som sagt varit rätt sönderslagen och då blir det lätt sannolika skäl.
Citera
2018-05-20, 15:45
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hsvinberg
Självklart försvaret skall ta upp varför hon inte tagit kontakt tidigare. Det hade ju hänt i flera ggr tidigare. Dessutom ger hon kärleksförklaringar mitt uppe i påstådd ” misshandel”.

Det här låter mer som ett gräl som gått överstyr..och att grannarna ringt polisen.

Under en 5 månaders period? Skulle inte tro det med tanke på rubriceringen. Tja, advokaten får framföra vad han önskar, men det ser mer ut som en lögn, och kommer man på honom med det kan jag garantera dig att straffet ökar.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är väl för h-e ingen som har beskyllt dem heller!?!?
Inlägget ni gnäller över var väl mer av karaktären att beklaga sig för att deras farsa satt sig i dennasituation

För vanligt folk som inte vet vad dom ens heter är det onödigt och uselt. En liten sån där oskriven regel på det här forumet om man säger så. Om du nu menar puckot som bokstaverade deras namn.
Senast redigerad av Moosky 2018-05-20 kl. 15:48.
Citera
2018-05-20, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bussilego
Eftersom straffskalan för grov kvinnofridskränkning är mellan 9 månader och högst 6 år.

" Beslut om anhållande och häktning kräver normalt att den misstänkta personen är på sannolika skäl misstänkt för ett brott med minst ett års fängelse i straffskalan. Åklagare kan besluta om anhållande om det finns risk för att personen håller sig undan, fortsätter sin brottsliga verksamhet eller försvårar utredningen genom att till exempel undanröja bevis. "

* https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/forundersokningen/tvangsmedel/

Så åklagaren måste gått på det sistnämnda då straffskalan är under 1 år. Dvs de tror KH försvårar utredningen och ev. påverkar BO.

Sedan så vet väl ingen mig veterligen i vilket skick BO var i när polisen kom dit. Hon kan som sagt varit rätt sönderslagen och då blir det lätt sannolika skäl.
Sedan var det ett Olaga hot också den 13/5 också.
Han kanske var påverkad av alkohol också.
Citera
2018-05-20, 15:53
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jo, sannolikt har han en kontrollerande(?) och utåtagerande aggressionsproblematik som han inte vågat söka hjälp för. Ett mått av aggressivitet är såklart bra i rinken, men väl av plan bör den kanaliseras åt annat håll, annars hamnar man till slut bakom lås och bom. Han hade precis alla materiella och familjemässiga/sociala möjligheter i världen att leva ett väldigt bra familjeliv, men nu blev det inte så, i alla fall inte än på ett bra tag...

Fast han har gått hos psykolog, men det har inte hjälpt då det gäller han kvinnosyn. Vad sa hans egna far? Att dom måste råkat ut för en lycksökerska, och har han uppfostrats med den attityden så förstår man att machogänget inte är direkt intelligenta. Vad ska hans pappa säga den här gången? Kanske inte så att han får chansen men han har säkerligen åsikter.
Citera
2018-05-20, 16:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Det är nog snarare recidivfaran som vägt tyngst, eftersom han redan upprepat brottet tre gånger inom kort tid.

Edit:
Dock missförstår du regeln. 1 års fängelse skall kunna ges för brottet --- är max straffet 11 månader så skall inte häktning ske.

I princip alla brott kan ge 1 år eller mer.

Kravet är inte att minimistraffet skall vara 1 år.
Senast redigerad av micro113 2018-05-20 kl. 16:06.
Citera
2018-05-20, 16:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Här kikar man in, ser att det är flera nya sidor och tänker att något nytt har framkommit. Något intressant att drista. Nej, då är det en flera sidor lång pseudodebatt om huruvida det var ok att nämna om anhöriga till KH utövar en sport eller inte 😳 Jag trodde inte tråden kunde bli sämre. Grattis!

OnTopic: Vad är det egentligen som krävs för att bli häktad på sannolika skäl för misshandel. Räcker det med att käringa hans har vittnat om att han har gjort det eller har de kanske några SMS eller liknande som innehåller hot, som han ju också misstänks för i samband med sista misshandeln.

Det lär vara relativt enkelt. Möjligen kan det även anses lätt att bli fälld, om än med ringa påföljd om gärningen anses lindrig. Brottet är principiellt allvarligt, men gärningen kan dömas milt. Skulle jag gissa.

Det rör väl sig kanske om försök till tvång medelst skrämsel, handgriplighet och olaga hot. Och hur det upplevts av offret.

Somligt skulle kanske kunna passera som uttryck för omtanke bland mer bullriga själar som drar åt samma håll. Men det hör ju inte hit.

Men sen kan det ju vara betydligt värre också.

Fast KH förnekar brott helt, samtidigt som det rimligen borde finnas ett stort mått av ”insyn” i deras relation. Vilket antyder att KH inte har haft för vana att krossa ansiktet på frun som varannanmånadsfirande sedan de först möttes. Utan att deras mer manifesta meningsskiljaktigheter är mer nyliga.

Måhända.
Citera
2018-05-20, 16:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Man har uttryckligen skrivit att det finns misstanke att GM ”fortsätter sin brottsliga verksamhet”, vilket ju är recidivrisken och vilket alltså medger häktning även om straffet skulle bli under 12 mån.

Det är ju vid en viss typ av förhållanden/separationer förstås uppenbar risk att GM skulle återvända för att försöka förklara sig, och så är vi där igen.
Citera
2018-05-20, 16:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Dessvärre blir de uthängda ändå av den satsning på skandalisering som många bedriver.

Det är inte på sin plats.

Allt utanpå sakliga data går ut över barnen. Det går inte komma runt.

KH:s agerande vid SHG var förvisso inte på sin plats, men då kunde drevet kanske inbilla sig att det bara skulle gå ut över KH. Och hans sambo.

Men nu lägger man alla på stupstocken. För många många år framöver.

Finns inget annat än vad den sannolika häktningen antyder som ger något kött på benen om vad som verkligen skett här. Det kan vara i det större hela tämligen banala saker, det vet ingen.

Att sitta här och anonymt, under flagg av en personlig åsikt, driva tesen att KH är återfallsmisshandlare och annat skändligt, är djupt ohederligt. Där det mesta stryket träffar döttrarna, som inte vet vad de ska tro, inte GM, som vet vad han gjort.

Att intala sig annat är självbedrägeri.

Häktning förutsätter att det är skälig misstanke om brott med minst ett år i straffskalan. En örfil hamnar inte i närheten av detta, en örfil på en annan vuxen ger sannolikt inte fängelse öht . Det är säkert skittråkigt för barnen om deras kände far häktas.

Du kanske tycker det är lämpligare att man ger fan i att bedriva utredningar om våld i hemmet där en barn finns och där en förälder är känd?
Citera
2018-05-20, 16:41
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
I det här fallet har ju tydligen offret just kontaktat polisen vid åtminstone några av tillfällena. Eller polisen har i alla händelser kallats till platsen och kunnat höra sig för.

Nej det hjälper nog inte försvaret att påpeka att hon kunde ha kontaktat ngn jour.

Ja, det framgår av handlingar som media tagit fram att man åkt till adressen ett flertal gånger.
Nej, det är totalt ovidkommande för domstolen om hon tagit kontakt med en jour eller liknande, och det typiska i den frågeställningen är att framställa henne dåligt bara. Domstolen ska bedöma den brottsliga gärningen och inte om hon sökt hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in