LW till polisen anmäldes som saknad av anhöriga, möjligen kidnappad, på tisdagen 15/7 och de flesta tidningsläsare bibringades uppfattningen att det rörde sig om något "hedersrelaterat" och inomfamiljärt drama. Inget beskrevs om henne mer än att hon var i 45-årsåldern. Jag fick intrycket av de första dagarnas rapporter att hon möjligen förts utomlands.
På torsdagen 17/5 skriver metro och Aftonbladet att det av polisen rubricerats som "misstänkt människorov" från att ha varit "försvunnen". Ingen av anhöriga, vänner, bekanta och grannar har sett henne sen måndagen 14/5 strax före midnatt.
Så var skulle intresserade människor hålla ögon och öron öppna? På flygplatser? Vid gränspasseringar? Hade kvinnan någon bil som kanske också saknades. Ringde de hemmavarande barnen till pappan och berättade att det fanns blod inomhus, att bilen saknades och att mamma var bort? Eller ringde de till Polisen? Om bilen var borta så kunde väl den efterlysts? Hade barnen sökt mamman på mobilen eller på hennes jobb?
Jag förstår att polis och åklagare måste skydda sina fall rättsligt. Men det här har börjat likna en fars när detektiven allmänheten hålls helt utan information om vad som är relevanta fakta. Den försvunnas namn och bild är tveklöst till nytta för att försvunna personer ska kunna kännas igen. Bil och bilnummer är också betydelsefullt. Med en uppmaning till allmänheten att ringa polisen om man siktat personen eller bilen.
Så här långt har vi ändå ett någorlunda gott utfall, då BO återfunnits inom 4 dygn, vilket är bättre än att vara noterad som försvunnen i åratal. Det är, även om det är tragiskt om mord ligger bakom, bättre för anhöriga att få ett avslut.
Varje år anmäls 8-9 tusen människor försvunna och de flesta återkommer trots allt. Döda eller levande. Men några förblir försvunna för alltid tyvärr. Eller hittas många år senare av olika människor. Eller hundar för den delen. Bekanta till mig hade en vuxen son, som försvann och var borta under ett par år. Området där sonen senare hittades är rikt frekventerat av människor och hundägare, som passerat i 100-tals på promenadvägarna. Den försvunne mannens föräldrar bröt ihop och var ute och vandrade och sökte. Men det var inte de som hittade den försvunne. Det var några skogsarbetare. Min bekants kommentar var "Vi hade ju misstänkt att han var död, att han begått självmord, men ville ju inte det. Nu när vi vet det så känns det ändå bäst att han är hemma och hans död är klar. Vi har börjat arbeta igen." Men alla i stan visste om att han var borta och ingen hade hittat honom tidigare. Tyvärr. Örebro är en betydligt större stad. Och ingen känner LW så diffusa rapporter med rumphuggen information är detsamma som ingen information över huvud taget.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEmKOP