2018-05-20, 15:11
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Kan du skriva deras namn här, ta bort ett bokstav. Ska fixa en karta på alla individer ställen.
Namnen finns redan i tråden.
Citera
2018-05-20, 15:17
Medlem
Probixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Och då skulle man inte kunna ha en affär, eller?
Jovisst. Men Sockerhals skrev "Hon värnade och hjälpte skäggbarnen på alla sätt, så mycket hon kunde. Där ingår också att öppna sitt sköte."
Det är en helt annan sak.
Citera
2018-05-20, 15:19
Medlem
Probixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Jag tänker utanför boxen, i vanliga fall brukar det vara en närstående man kollar först. Ja är inte så säker på att det är fallet att en närstående gjort detta. Det brukar gå ganska fort att ringa in en misstänkt om så vore fallet.
Jag antyder att GM är utländsk, kort och med hyfsad normalvikt. Ja kan ha fel givetvis, detta är bara spekulationer och vi får se vad som kommer fram.

Vill man tänka utanför lådan kanske man inte ska låsa sig till att det är en kortväxt utlänning som är GM...
Citera
2018-05-20, 15:20
Medlem
90% av teorierna som skrivs här felar på en enda sak.
Nämligen tidpunkten för dådet.
Mitt i natten mellan mån/tis med en olåst dörr och spår av bortförande i lägenheten.

Det utesluter alltså en medveten joggingtur.
Det utesluter också i princip en okänd gärningsman. Jag hade kunnat köpa en okänd GM vid en annan tidpunkt där brottsoffret möjligtvis varit ute på nån av sina utflykter. Men så är inte fallet.

Detta var någon hon kände. Någon hon öppnade dörren för mitt i natten.

Brottsplatsen och fyndplatsen är heller inte samma enligt mig. Varför ta någon levande bakom bullerplanket och döda henne där?? Vilket skulle betyda att någon släpat henne levande i bostadsområdet i ett 100-talet meter med allt vad det innebär.
Nej...
Brottsplatsen är Lenas hem.
Hon har sedan burits till platsen bakom planket och dumpats samtidigt som mobilen togs och kastades på en annan plats enbart för att man då inte direkt skulle kunna spåra upp kroppen.

Mobilen hittades ju också mycket riktigt före kroppen. Det märkliga är ju då att den borde varit påslagen?

Det lär finnas mycket spår på kroppen och fyndplatsen. Vädret har varit gynnsamt.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2018-05-20 kl. 15:27.
Citera
2018-05-20, 15:22
Medlem
LeonVances avatar
Jag tror inte det finns något spår av bortförande i hemmet. Enligt uppgift så var ett av hennes barn hemma och upptäckte inte att Lena vara borta innan en besökare kom på morgonen.
Citera
2018-05-20, 15:23
Medlem
LW till polisen anmäldes som saknad av anhöriga, möjligen kidnappad, på tisdagen 15/7 och de flesta tidningsläsare bibringades uppfattningen att det rörde sig om något "hedersrelaterat" och inomfamiljärt drama. Inget beskrevs om henne mer än att hon var i 45-årsåldern. Jag fick intrycket av de första dagarnas rapporter att hon möjligen förts utomlands.

På torsdagen 17/5 skriver metro och Aftonbladet att det av polisen rubricerats som "misstänkt människorov" från att ha varit "försvunnen". Ingen av anhöriga, vänner, bekanta och grannar har sett henne sen måndagen 14/5 strax före midnatt.

Så var skulle intresserade människor hålla ögon och öron öppna? På flygplatser? Vid gränspasseringar? Hade kvinnan någon bil som kanske också saknades. Ringde de hemmavarande barnen till pappan och berättade att det fanns blod inomhus, att bilen saknades och att mamma var bort? Eller ringde de till Polisen? Om bilen var borta så kunde väl den efterlysts? Hade barnen sökt mamman på mobilen eller på hennes jobb?

Jag förstår att polis och åklagare måste skydda sina fall rättsligt. Men det här har börjat likna en fars när detektiven allmänheten hålls helt utan information om vad som är relevanta fakta. Den försvunnas namn och bild är tveklöst till nytta för att försvunna personer ska kunna kännas igen. Bil och bilnummer är också betydelsefullt. Med en uppmaning till allmänheten att ringa polisen om man siktat personen eller bilen.

Så här långt har vi ändå ett någorlunda gott utfall, då BO återfunnits inom 4 dygn, vilket är bättre än att vara noterad som försvunnen i åratal. Det är, även om det är tragiskt om mord ligger bakom, bättre för anhöriga att få ett avslut.

Varje år anmäls 8-9 tusen människor försvunna och de flesta återkommer trots allt. Döda eller levande. Men några förblir försvunna för alltid tyvärr. Eller hittas många år senare av olika människor. Eller hundar för den delen. Bekanta till mig hade en vuxen son, som försvann och var borta under ett par år. Området där sonen senare hittades är rikt frekventerat av människor och hundägare, som passerat i 100-tals på promenadvägarna. Den försvunne mannens föräldrar bröt ihop och var ute och vandrade och sökte. Men det var inte de som hittade den försvunne. Det var några skogsarbetare. Min bekants kommentar var "Vi hade ju misstänkt att han var död, att han begått självmord, men ville ju inte det. Nu när vi vet det så känns det ändå bäst att han är hemma och hans död är klar. Vi har börjat arbeta igen." Men alla i stan visste om att han var borta och ingen hade hittat honom tidigare. Tyvärr. Örebro är en betydligt större stad. Och ingen känner LW så diffusa rapporter med rumphuggen information är detsamma som ingen information över huvud taget.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEmKOP
Citera
2018-05-20, 15:26
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appiano
"Vem kom på besök?"

Jag behåller den infon med respekt för samtliga närstående. Man kan dra slutsatser med befintlig info i tråden även om det inte är enkelt.

Får jag fråga om öppen dörr innebär att den var stängd men olåst eller om den var ”vidöppen” eller ”på glänt”?
Citera
2018-05-20, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Jag tror inte det finns något spår av bortförande i hemmet. Enligt uppgift så var ett av hennes barn hemma och upptäckte inte att Lena vara borta innan en besökare kom på morgonen.

Jag tror det. Med tanke på att polisen var så blixtsnabba med sin brottsrubricering i försvinnandet.
Det brukar inte gå så snabbt när en person bara varit borta några timmar. Man brukar vara väldigt försiktig med sådant.

Nånting konkret har hittats. Därav förhör och beslagtagen bil också.
Man har haft väldigt tydliga indicier att gå på här. Saker vi inte vet. Då ligger ju hemmet nära till hands.
Citera
2018-05-20, 15:30
Medlem
[quote=Mirandamirage|64100820]
Citat:
Ursprungligen postat av fredricomartin
Allt tyder på att Lena har fått möta mångkulturen.

Minns att flera personer som arbetade för flyktingar och deras rättigheter i olika sammanhang, bl.a. tre av de som dödades av Akilov på Drottninggatan, dödades av en flykting. En politiker: miljöpartist som arbetade för de svaga grupperna/invandrare rättigheter, en speciallärare som arbetade med de svaga i samhället och var ordförande i Amnesty, och den kvinnliga holländska psykologen som arbetade med flyktingar.

Hur det ligger till med Lena vet vi inte, hon är död, oavsett vem som hyste agg mot henne.

Tankarna går även åt Anna Spång-Lyng som också arbetade med ensamkommande.
Citera
2018-05-20, 15:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Att Lena skulle glömt låsa dörren kan vi i princip stryka. Ja, det händer att folk glömmer låsa, jag har själv gjort det en gång, av de kanske ca 10000 gånger jag lämnat hemmet. Men det är ändå extremt osannolikt. Dessutom, joggingtur efter kl 23 för en 45-årig kvinna, inget kan väl uteslutas, men bara det känns riktigt ovanligt.
Så med största sannolikhet har något hänt i hemmet, antigen att själva mordet skett i hemmet, eller att Lena i princip blev utjagad från sitt hem. Att något hänt i hemmet förstärks också av att polisen väldigt snabbt misstänkte människorov, vilket verkligen inte är vanligt vid försvinnandet. Om det var blodspår, eller bara extremt stökigt, det vet vi inte, men vi kan vara ganska säkra på att det inte var ett genomsnittligt städat hem som någon lämnar för jobb, joggingrunda eller what so ever.
Så, Lena fick besök på måndagskväll, efter kl 23. Planerat besök? Sannolikt inte, dels då det knappast är en tid man planerar besök. Dessutom, om det varit så, hade det med stor sannolikhet funnits spår av i mobiltelefoner, facebook m.m. Det i kombination med spår från hemmet, platsen där Lena hittades m.m. och GM hade sannolikt varit fast vid det här laget.
Så alltså, oplanerat besök efter kl 23 en måndag. Hm, här börjar det bli knepigt. Talar ju spontant för att det är någon hon känner väl och litar på, borde inte vara jättesvårt att lösa. Men trots allt, de personer i offrets närhet som det spekulerats om, hennes manlige vän, hans exfru, och Lenas exmake, det känns som att det inte finns något avgörande mot någon av dem. Vilket får en att undra, hur skulle man reagera, om någon random kollega, granne, eller släkting plötsligt från ingenstans ringde på kl 23 eller senare en måndagskväll? De flesta som lever i par skulle sannolikt använde denne som hjälp att slänga ut den oväntade gästen "jag och Kalle/Lotta skulle precis gå och lägga oss, du får komma tillbaka imorgon". Men Lena bodde ensam, vilket gör det mindre självklart enligt mig. En del skulle nog häpet släppa in gästen för att höra vad den har på hjärtat. Dessutom, även om Lena inte släppte in GM så kan h*n trängt sig in ändå.
Något säger mig att detta inte är så lättlöst som det verkar. Visserligen sannolikt någon i Lenas bekantskapskrets, men de flesta har kanske 500 personer i sin bekantskapskrets mer eller mindre. Polisen måste verkligen gå igenom allt, de till en början misstänkta givetvis, men även kollegor och andra jobbrelaterade personer, geocachingvänner, grannar, föräldrar till barnens kompisar m.m.

Hon verkar fått mobilen med sig. Om det stämmer att hon varit präst så har hon nog en ganska vid bekantskapskrets om än så många är ytligt bekanta. Även om hon inte jobbade som präst nu och präster numera har mer schemalagd jour så kanske det är möjligt att någon kontaktat henne, för att det helt enkelt är henne man känner till? Präster får ju möta personer i vitt skilda händelser, alla är kanske inte helt stabila, ifall honförsökt avvisa någon?
Citera
2018-05-20, 15:31
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jag tror det. Med tanke på att polisen var så blixtsnabba med sin brottsrubricering i försvinnandet.
Det brukar inte gå så snabbt när en person bara varit borta några timmar. Man brukar vara väldigt försiktig med sådant.

Nånting konkret har hittats. Därav förhör och beslagtagen bil också.
Man har haft väldigt tydliga indicier att gå på här. Saker vi inte vet. Då ligger ju hemmet nära till hands.

Jag vet inte, jag tycker polisen beter sig som yra höns så det kan vara ren slump att de ansåg att detta var ett människorov.
Citera
2018-05-20, 15:33
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyckelord
Snälla, det heter geocaching. Geocachingmordet alltså isåfall. Vanligen brukar folk som skiljer sig och som tagit x antal tusen cachar ihop gräla om uppdelningen av dessa. hus, bil, villa, barn – bah. Vem "ärver" alla geocachar? DET är superviktigt för många. Men nu vet vi ju facit, dessvärre, i det här fallet.

Hela historien är mycket hemsk och tragisk för alla inblandade men nu blir jag frågande.
Är verkligen geocache -folket så inne i hobbyn att de till och med bråkar om vem som "ärver" geocacher och annat?
Om det är sant finns det kanske ännu ett motiv: Avundsjuka och girighet.

Hon kanske hade fått tag i fler geocacher än den som hon teamade upp med som då krävde att hon skulle dela med sig av dem och blev arg och det hela urartade. Usch, vissa hobbies verkar ju vara farliga och fulla av galningar som kan gå över lik
Vad jag förstod det så misskötte hon sitt jobb ganska mycket bara för den där hobbyn också vilket bör ha gjort kollegor och chefer arga.
Någon här i tråden skrev att geocaching var hennes liv och resten av livet var hennes hobby vilket gör att andra känner sig åsidosatta och där har vi ännu ett motiv till dådet. Som sagt är det hela hemskt för alla parter oavsett vad som har utlöst det och vem som är skyldig.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2018-05-20 kl. 15:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in