2018-05-20, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appiano
Barnen var hemma och sov (minst ett, kanske alla tre), de vaknade inte förrän morgonen efter då det kom besök. Dörren stod öppen, Lena borta. Infon kommer ifrån närstående. Både Lena samt exman var (och är) rådiga människor med sunda sociala nätverk och vettiga värderingar. Inga "sektfantastier" som det spekuleras i. Såna som finns där för andra.

Vem kom på besök?
Citera
2018-05-20, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Att Lena skulle glömt låsa dörren kan vi i princip stryka. Ja, det händer att folk glömmer låsa, jag har själv gjort det en gång, av de kanske ca 10000 gånger jag lämnat hemmet. Men det är ändå extremt osannolikt. Dessutom, joggingtur efter kl 23 för en 45-årig kvinna, inget kan väl uteslutas, men bara det känns riktigt ovanligt.
Så med största sannolikhet har något hänt i hemmet, antigen att själva mordet skett i hemmet, eller att Lena i princip blev utjagad från sitt hem. Att något hänt i hemmet förstärks också av att polisen väldigt snabbt misstänkte människorov, vilket verkligen inte är vanligt vid försvinnandet. Om det var blodspår, eller bara extremt stökigt, det vet vi inte, men vi kan vara ganska säkra på att det inte var ett genomsnittligt städat hem som någon lämnar för jobb, joggingrunda eller what so ever.
Så, Lena fick besök på måndagskväll, efter kl 23. Planerat besök? Sannolikt inte, dels då det knappast är en tid man planerar besök. Dessutom, om det varit så, hade det med stor sannolikhet funnits spår av i mobiltelefoner, facebook m.m. Det i kombination med spår från hemmet, platsen där Lena hittades m.m. och GM hade sannolikt varit fast vid det här laget.
Så alltså, oplanerat besök efter kl 23 en måndag. Hm, här börjar det bli knepigt. Talar ju spontant för att det är någon hon känner väl och litar på, borde inte vara jättesvårt att lösa. Men trots allt, de personer i offrets närhet som det spekulerats om, hennes manlige vän, hans exfru, och Lenas exmake, det känns som att det inte finns något avgörande mot någon av dem. Vilket får en att undra, hur skulle man reagera, om någon random kollega, granne, eller släkting plötsligt från ingenstans ringde på kl 23 eller senare en måndagskväll? De flesta som lever i par skulle sannolikt använde denne som hjälp att slänga ut den oväntade gästen "jag och Kalle/Lotta skulle precis gå och lägga oss, du får komma tillbaka imorgon". Men Lena bodde ensam, vilket gör det mindre självklart enligt mig. En del skulle nog häpet släppa in gästen för att höra vad den har på hjärtat. Dessutom, även om Lena inte släppte in GM så kan h*n trängt sig in ändå.
Något säger mig att detta inte är så lättlöst som det verkar. Visserligen sannolikt någon i Lenas bekantskapskrets, men de flesta har kanske 500 personer i sin bekantskapskrets mer eller mindre. Polisen måste verkligen gå igenom allt, de till en början misstänkta givetvis, men även kollegor och andra jobbrelaterade personer, geocachingvänner, grannar, föräldrar till barnens kompisar m.m.
Vi har bra dna teknik i Sverige nu för tiden så den som ha gjort har de nog snart.
NFC och vad obduktionen ger.
Ja, polisen får kartlägga allt i brottsoffrets liv så kommer nog mördaren fram till slut, vem det är.
Citera
2018-05-20, 14:33
Medlem
"Vem kom på besök?"

Jag behåller den infon med respekt för samtliga närstående. Man kan dra slutsatser med befintlig info i tråden även om det inte är enkelt.
Senast redigerad av Appiano 2018-05-20 kl. 14:37. Anledning: Citerade
Citera
2018-05-20, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Min gissning går åt det hållet också. Får känslan av att S lämnade sin fru och barn för Lena och sedan när skilsmässan osv gått igenom o xfrun flyttat från S ”tröttnade” Lena och han blev rasande över detta när han tagit det steget för hennes skull och han nu stod utan såväl sin xfru som Lena.. Kanske hans barn gått emot honom också för han sne knullat och svikit deras mor och allt detta skyllde han nu på Lena och det slog slint? Vad blir detta kallat om hon nu hittas avliden? ” Geocatchmordet”? Tragiskt o hoppas verkligen hon hittas vid liv, en otroligt fin o varm person de gånger jag träffat henne.

Snälla, det heter geocaching. Geocachingmordet alltså isåfall. Vanligen brukar folk som skiljer sig och som tagit x antal tusen cachar ihop gräla om uppdelningen av dessa. hus, bil, villa, barn – bah. Vem "ärver" alla geocachar? DET är superviktigt för många. Men nu vet vi ju facit, dessvärre, i det här fallet.
Citera
2018-05-20, 14:36
Medlem
okok1s avatar
Om hon har haft besök kanske besökaren kontaktade henne på mobilen innan. Mobilen är funnen och man kan väl återställa allt.
Citera
2018-05-20, 14:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det verkar som att hon har flytt från hemmet och att mgm har misshandlat henne riktigt rejält, då hon tycks ha varit svår att identifiera.

Enligt någon i tråden var minst ett barn hemma. Plus att det kan väsnas en del om man börjar bråka elr liknande hemma. Kan se suspekt ut om man flyr hemmet i panik också, med tanke på grannar etc. Att hon varit svår att identifiera styrker min teori om att hon fått flera hårda slag med alternativt ett föremål som en sten i ansiktet.
Citera
2018-05-20, 14:40
Medlem
Det bor ett par på Byalagsgatan 3 som förekommer på lexbase. För vad vet jag inte, paret har också en 63 årig man skriven hos sig. Huset ligger precis i anknytning till fyndplatsen.
Kan det hänt något där och att det är där hon varit en tid?
Ren spekulation men det är nära platsen där hon hittades.
Citera
2018-05-20, 14:44
Medlem
70 sidor här i princip, kan någon ge en liten sammanfattning på det inträffade?
Citera
2018-05-20, 14:45
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appiano
"Vem kom på besök?"

Jag behåller den infon med respekt för samtliga närstående. Man kan dra slutsatser med befintlig info i tråden även om det inte är enkelt.

Så polisen vet vem som besökte henne?
Citera
2018-05-20, 14:46
Medlem
Probixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
/.../ Det är förmodligen en man, 1.65-1.69cm, mörkt hår ca 69-70kg /.../
Man, ja, förmodligen. Men vad grundar du antagandet om hårfärg, längd och vikt på?
Citera
2018-05-20, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller också var det stökigt på ett sätt som tyder på något bråk. Alltså att något är i oordning i ett annars välordnat eller "normalstökigt" utrymme.

Eftersom de specifikt misstänkte kidnappning. Överfall på joggare har ju förekommit en del runt om i landet.

Det kanske ringde på dörren hos L denna kväll? Och det kanske var gärningsmannen?
Kanske en tv eller dator stod på och en nygjord mugg te med lite sent kvällsfika på soffbordet?
Rena spekulationer från mig.
Citera
2018-05-20, 14:52
Medlem
Några teorier samt fakta.
Om handgemäng uppstått i hemmet som orsakat hennes död så borde det finnas blodspår och även en massa DNA från GM.
Fakta är att en död/medvetslös kropp är väldigt mycket tyngre än vad man kan tro därför är det svårt att tro att kroppen blivit släpad 100-130 meter som angivits om det inte skedde av en atlet.
Det senare gör det möjligt att det är fler än en person som medverkat vid brottet.
Mest troligt är väl det att hon följt med frivilligt tills det att det gick åt pipsvängen och blev släpad den sista biten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in