2018-05-20, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Försvinnandet rubricerades ju inledningsvis misstänkt människorov och inte ett vanligt försvinnande. Så något har polisen uppenbart som lär framkomma senare. Hon kan ha haft en hotbild på sig

Om det var så att hon jobbade med muslimska kvinnor eller kvinnor som utsatts för hedersvåld så kan det vara ett troligt motiv. Med tanke på att hon jobbade som pastor är det mycket möjligt att hon hade det som fokus. Jag känner personer som har jobbat då genom kyrkan med människor från muslimska bakgrunder och då har blivit allvärldens liv från Islamister vilket lett till dödshot och förstörelse av egendom. Dessutom har väl örebro ett problem med Islamister som kommer tillbaka från syrien.
Nu vet inte jag vad hon jobbade med men skulle inte förvåna mig om hon har gjort några Isalmister arga, dvs om vi utgår ifrån att hon hade en hotbild mot sig.
Citera
2018-05-20, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Tror dock att man tyvärr inte kan utesluta flyktingspåret helt. Det är inte alldeles ovanligt att folk med anknytning till kyrkliga samfund känner en stark vilja att hjälpa medmänniskor i nöd, t.ex. pastorer som har gömt papperslösa flyktingar. Det har trots allt inte varit helt ovanligt de senaste åren.

Vem vet, kanske LW var inne på att hjälpa papperslösa genom att erbjuda någon tak över huvudet och mat för dagen? Dvs. gömde en asylsökande i sitt hem, en som riskerade avslag på sin uppehållsansökan eller liknande? Enligt sin Facebook var hon trots allt varmt engagerad i Livin' Conference som hölls tidigare i år. ("Vill du göra skillnad på riktigt för någon som behöver dig?)". Kanske ville hon bidra till att hjälpa någon papperslös, denne fick återigen avslag på sin uppehållsansökan, fick panik, situationen urartade och LW råkade illa ut.

Så förutom att söka bland de allra närmaste i hennes ordinarie umgängeskrets, så bör nog polisen arbeta förutsättningslöst.

Ja, det stämmer bra. I de två olika kyrkor jag besökt de senaste åren har man ett omfattande hjälpprogram för flyktingar eftersom regeringen inte klarar av att ombesörja alla flyktigars behov. Denna uppgift har kyrkorna istället tagit över, eftersom det finns bibliska passager där Gud uppmanar troende att ställa upp för främlingen och människor som är i underläge. Vet också kristna som gömt flyktingar.

Lena verkar ha många sociala kontakter, så det är nog bara att jobba på för polisen.
Citera
2018-05-20, 13:45
Medlem
Honan6s avatar
Människorov?
Svartsjukedrama?
En misstänkt anhållen och släppt i brist på bevis.
Hittad död nära hemmet.

Dörren öppen eller upplåst?
Blodspår i och utanför hemmet - trådsanning?
Vilka barn var hemma?

Möjliga GM:
Ratad gift kärlek och/eller dennes partner
Ratad uppvaktare
Anhörig
Ex man
Någon med anknytning till nuvarande eller tidigare arbete
Någon äventyrsvän
Någon som dödar slumpmässigt i joggingspår

Hur som är det hela tragiskt. Tror inte det är ett planerat mord och därför bör utsikterna för uppklarande vara ljusa.

De närmaste kontrolleras noga under lupp.

Undrar varför hon slutade som pastor i frikyrkan? Var hon promiskuös? Om hon fanns på Badoo, är frågan om hon var aktiv eller bara hade ett bortglömt konto där.

När jag tittar på bilder och inlägg, så ger hon en bild av att vara en glad, tuff, hyperaktiv, smal och snygg kvinna med stark karisma. Det kan nog ha retat en kvinna med dåligt självförtroende till vansinne...
Citera
2018-05-20, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Har hänt att ja glömt låsa dörren ja. Tror det hänt dom flesta faktiskt. Det går ju bara spekulera om sånt här. Vi får se hur det utvecklar sig.

Förvisso. Ja, mycket kommer att klarna snart.
Citera
Medlem
Att man glömmer att låsa efter sig händer väl men att lämna dörren öppen har jag då aldrig hört talas om att någon skulle ha gjort. Om dörren var olåst och hon lämnat hemmet frivilligt tyder det väl på att barnen var hemma. Jag tror att hon lockats ut av någon eller själv gått ut men i så fall med avsikten att stanna i närheten av hemmet och således inte låst dörren efter sig. Om dörren faktiskt stått öppen förklarar ju det att man redan från början trodde att det rörde sig om människorov. Kan givetvis också varit så att dörren inte var öppen men olåst och att det gjorts något fynd i själva hemmet som talade för att ett brott begåtts.
Senast redigerad av radiopanna 2018-05-20 kl. 13:51.
Citera
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Typiskt svenskt beteende. Vill inte veta, vill inte se, vill inte höra, vill inte lägga sig i. Förrän sensationen är ett faktum, då träder man fram och uttalar sig. Hunden nosade, hunden sniffade, hunden blev upprymd, hunden markerade, hunden betedde sig ovanligt.

En annan möjlighet är typiska efterhandskonstruktioner, för att väcka intresse runt sin egen person.
Det kunde ha varit min hund som fann liket!! Jag var 4 meter ifrån planket.

Om du verkligen ser att hunden agerar ovanligt då följer du antagligen efter hunden eller? Har ingen egen hund men alla säger att hundarnas nos är fantastisk och att liklukt känns tydligt.

Som en gammal hundägare så tycker jag inte att det är så märkligt. En hund kan markera på allt från hushållsavfall, djurkadaver till avföring.
Vis av erfarenhet så tar hundägaren då en omväg.
Att låta hunden gå före till en rutten fågel kan resultera i att hundfan rullar i smörjan.
Citera
2018-05-20, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Människorov?
Svartsjukedrama?
Hittad död nära hemmet.

Vilka barn var hemma?

Möjliga GM:
Ratad uppvaktare
Anhörig
Ex man
Någon äventyrsvän

Hur som är det hela tragiskt. Tror inte det är ett planerat mord och därför bör utsikterna för uppklarande vara ljusa.

Undrar varför hon slutade som pastor i frikyrkan? Var hon promiskuös? Om hon fanns på Badoo, är frågan om hon var aktiv eller bara hade ett bortglömt konto där.

När jag tittar på bilder och inlägg, så ger hon en bild av att vara en glad, tuff, hyperaktiv, smal och snygg kvinna med stark karisma. Det kan nog ha retat en kvinna med dåligt självförtroende till vansinne...

Vad är Badoo för sajt?
Citera
2018-05-20, 13:49
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Som en gammal hundägare så tycker jag inte att det är så märkligt. En hund kan markera på allt från hushållsavfall, djurkadaver till avföring.
Att låta hunden gå före till en rutten fågel kan resultera i att hundfan rullar i smörjan.

Absolut. Men när man är i ett område där en människa har försvunnit borde leda till andra tankar. Vilket förmodligen är orsaken till att privatpersoner undersökte området igår.
Citera
2018-05-20, 13:51
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Människorov?
Svartsjukedrama?
Hittad död nära hemmet.

Vilka barn var hemma?

Möjliga GM:
Ratad uppvaktare
Anhörig
Ex man
Någon äventyrsvän

Det är inte i ett joggingspår hon hittats. Det verkar ha blivit en mediasanningen att kroppen hittats i ett skogsområde. Vet inte vad jag ska säga om det. Om nu ett litet område med träd och gräs mellan en motorväg och bostadsområde är ett skogsområde så vet jag inte vad jag ska tro om mänskligheten.
Citera
2018-05-20, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

Ok, då förstår jag bättre varför man vill undvika hundens spårande.
Citera
2018-05-20, 13:53
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Om de initialt tänkte kidnappning så funderar jag på omdet finns vissa spår i hemmet på att hon inte givit sig därifrån frivilligt. Om det är hennes kläder som hittats invid kroppen så kanske hon blivit överfallen i hemmet. Om det då är någon hon kände eller inte.
Som jag uppfattar situationen så var hon borta länge och någon undersökte hemmet.
Man fann då hennes tillhörigheter som plånbok, nycklar, etc. och i och med detta tillsammans med faktumet att det verkar vara en väldigt skötsam tjej, så misstänkte man att hon förts bort mot sin vilja.

Om det sedan är så att hon gav sig ut på en joggingrunda så ter det sig naturligare att lämna plånbok, m.m. i bostaden.

Att dörren var olåst, kanske hon var lite naiv?
Citera
2018-05-20, 13:53
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacobsstege
Det är en systersajt till Lendo, de hjälper dig att finna det bästa erbjudandet på webben....

Eller så slutar vi sprida konstigheter i tråden.

Badoo är en dejtingsajt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in