2018-05-20, 13:36
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har en fråga. Hoppas att du vill komma in och svara.

Vem är Bånge? Och - förresten - Bamsebjörnen?

Du skriver att vi som är här inne i tråden inte har en aning om något. Vet du/har du en aning om någonting och märker att vi är ute och seglar? I så fall, seglar båten mot fel hamn? Hur blåser vindarna? Är båten på väg att gå på grund? Vem/vilka står vid rodret - eller, snarare, stod?

Jag har inga svar på frågorna du ställde till Vargen.....men dennes inlägg är rätt intressanta i den meningen att de dyker upp när det börjar brännas igen kring KM.

Jag kanske gissar fel i mitt antagande men jag tror inte det i nuläget.
Citera
2018-05-20, 15:19
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Jag har inga svar på frågorna du ställde till Vargen.....men dennes inlägg är rätt intressanta i den meningen att de dyker upp när det börjar brännas igen kring KM.

Ja, det känns som att hans/hennes inlägg dyker upp vid väl strategiska tillfällen.

Jag hoppas att personen inte gör skäl för sitt namn utan vill bidra med info, OM det är så att h*n vet, anar eller känner sig på sig något. Men också om h*n vet att någon som nämnts i tråden inte alls hör hemma här. Fakta är alltid bra och hjälper till.
Citera
2018-05-20, 16:14
Medlem
Donnabellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero

Ungefär som Freja dyker upp vid allt för närgångna om BW.
Citera
2018-05-20, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
U uttryck i återberättande ger utrymme för en del antaganden.
Om hon varit orolig så mycket riktigt så skulle hon inte finna ro att somna utan att försöka hålla sej vaken en halvtimme istället. Eller be någon möta upp eller rent av möta upp själv.

Det kan helt enkelt vara så att de rådde om varandra och för att U valt att inte bli med bad i ren omtanke H att ta taxi.

U framstår som beskyddande storasyster med kanske lite skuld i att hon inte varit med som hon brukade vilket gjorde att H skulle promenera ensam.

Att återberätta om infallet att be H ta taxi och att hon skulle väcka henne, plånboken skulle läggas ut till H som var utan pengar osv...I sammanhanget blir det öppet för div tolkningar. U hävdar samtidigt att hon inte visste varför hon rådde Helena till att ta taxi eftersom det inte var nåt de brukade göra. Alltså var hon inte orolig utan visade bara omtanke, för att sedan somna och vakna på först på morgonen. Helena fanns inte hemma och hennes säng var orörd. Med sista samtalet i minnet blir hon säkert orolig, och ringer till PW för att sedan bege sej dit. Hon har ändå svårt att ta in att något skulle ha hänt Helena. När tiden går och ingen kontakt med H så tränger oron på och hon ringer runt till vänner som kommer dit för att stötta och söka i närområdet. Hon ringer polis vid två tiden enl intervu från radioserien och anmäler Helena som saknad. Enligt polisens riktlinjer har inte tillräckligt lång tid fortlöpt för ett organiserat aktivt sökpådrag.
Vänner fortsätter att hjälpa till att leta i närområdet?....
(Hade hon haft en påtaglig anledning att be Helena ta taxi, så hade hon inte somnat samt varit övertygad direkt på morgonen att något hänt när Helena inte kommit hem.)

När föräldrarna kommer hem tidig kväll så kontaktas polisen direkt och U talar om vilken väg hem Helena troligtvis gått, för de gick alltid den vägen. (genvägen nära hemmet). Polis med hund sökte hittade Helenas ena sko efter knappt en halvtimma.

Min fråga är eftersom det var självklart med genvägen, sökte vännerna där tidigare under dagen.
Eller kom de på först på kvällen vilken väg hon med all säkerhet gått, och ingen tidigare kom på tanken att söka där?

Andra frågan är begav sej anhöriga och vänner till platsen där skon legat direkt efter polis visat upp fyndet? Tänker att man är hysteriskt sökande efter svar och då blir det naturligt att bege sej dit när det även var så nära hemmet. Första spåret efter en saknad väcker önskan att få se var och ifall man hittar mer.......svårt att låta bli gå dit, tänker jag.?
Finner inga uppgifter på att polisen befann sej där till måndagen. Det som kommit fram är att fyndplatsen efter första skon inte varit avspärrad under natten.

Eftersom fyndplatsen inte var avspärrad blir det högintressant vilka som befann sej hos U och i närområdet. Likaså vilka som var med och letade innan polis kontaktades.
Det vet PW och U mfl.
Finner det lite underligt att inte fler reagerade och fick tankarna på KM vid aktuell tidpunkt, med tanke på det som framkommit av hans beteende. Naturligt går tankar tillbaka och då rannsakas omgivningens beteende runt offret. Utstickare uppmärksammas och analyseras och det börjar snackas runt. Här verkar ingen medverkande tänkt på KM tidigare varför? Det kan enbart besvaras av de närmaste...
Citera
2018-05-20, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elakastyggavargen
UA och TP firade 26 år i mars.
Nej jag var inte med och söp i Töreboda.
Men andra verkar ha fått motsatta uppgifter om att han var med.
Nä ut och sup i sommar värmen och häng inte här inne för länge.
Ska ner te kotorget och kolla om dä nått drag i kväll.

Menar du att TP var hemma med U, när Helena ringde och talade om att hon skulle promenera hem?
Alltså att han sov över och var med U till PW på söndag morgon?
Citera
2018-05-20, 18:29
Medlem
Citat:
Menar du att TP var hemma med U, när Helena ringde och talade om att hon skulle promenera hem?
Alltså att han sov över och var med U till PW på söndag morgon?

Skulle tro det. Dom var ju rätt så nykära.Tro inte han tog in på hotell eller camping. Om han var med till Töreboda, ingen aning.
Citera
2018-05-20, 19:39
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PW70
Skulle tro det. Dom var ju rätt så nykära.Tro inte han tog in på hotell eller camping. Om han var med till Töreboda, ingen aning.

Han kanske var kar i villan och passade telefonen/hemmet, i fall Helena skulle ringa eller dyka upp. Då är det inte konstigt att U åkte till PW i Töreboda för att hämta Helenas plånbok.
Citera
2018-05-20, 19:59
Medlem
Citat:
Han kanske var kar i villan och passade telefonen/hemmet, i fall Helena skulle ringa eller dyka upp. Då är det inte konstigt att U åkte till PW i Töreboda för att hämta Helenas plånbok.

Lite undran kvarstår hur båda isfl, inte kunde hålla sej vakna stunden innan Helena väntades hem.......efter telefonsamtalet. (en halv timme)
Citera
2018-05-20, 20:09
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Lite undran kvarstår hur båda isfl, inte kunde hålla sej vakna stunden innan Helena väntades hem.......efter telefonsamtalet. (en halv timme)

Ja, det kan man i så fall undra.

Helena ska ha ringt hem vid ca 01.30 (en halvtimme före stängning), sedan skulle det ta ett litet tag efter det också; prata lite efteråt med folk (det gjorde man ju ofta efter en utekväll) och gå hem (alternativt få tag på en taxi). Men inom en timme från telefonsamtalet borde hon väl förväntats ha varit hemma.
Senast redigerad av Prinzezzan 2018-05-20 kl. 20:14.
Citera
2018-05-20, 21:41
Medlem
Citat:
Ja, det kan man i så fall undra.

Helena ska ha ringt hem vid ca 01.30 (en halvtimme före stängning), sedan skulle det ta ett litet tag efter det också; prata lite efteråt med folk (det gjorde man ju ofta efter en utekväll) och gå hem (alternativt få tag på en taxi). Men inom en timme från telefonsamtalet borde hon väl förväntats ha varit hemma.

Oavsett så väcks frågetecken (även efter förväntad timme) med tanke på omständigheterna och samtalets karaktär.
Citera
2018-05-20, 22:06
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Oavsett så väcks frågetecken (även efter förväntad timme) med tanke på omständigheterna och samtalets karaktär.

Ja, visst finns det frågetecken. Av två personer så kanske det vore större chans att en av dem var vaken, än om man var själv (och kanske har lättare att somna till). Dock, båda kan ha sovit när Helena ringde, bara U vaknade, svarade, lade sig för att vänta på att Helena skulle komma hem, somnade - Helena skulle ändå väcka henne, när hon kom hem.

Anser du att det finns något i detta som kan ha med Helenas försvinnande att göra, som har betydelse? I så fall, hur då?
Citera
2018-05-21, 11:48
Medlem
Citat:
Ja, visst finns det frågetecken. Av två personer så kanske det vore större chans att en av dem var vaken, än om man var själv (och kanske har lättare att somna till). Dock, båda kan ha sovit när Helena ringde, bara U vaknade, svarade, lade sig för att vänta på att Helena skulle komma hem, somnade - Helena skulle ändå väcka henne, när hon kom hem.

Anser du att det finns något i detta som kan ha med Helenas försvinnande att göra, som har betydelse? I så fall, hur då?

Tycker att allt som var i anknytning till händelsen är av vikt och kan vara en bidragande bit till helhetsbilden av atmosfären kring Helena.
Givetvis kan det göra skillnad om någon var vaken, eftersom fyndplatsen låg så nära hemmet.
Det disskuterades om varför U bad Helena ta taxi. I och med det framhöll jag att vid ev stor oro så håller man sej vaken en timma eller möter upp och så vidare..Vilket underlättar om man är två. En del ville framhäva att något hade gjort U orolig och därav anledningen till rådet om taxi. Vilket jag inte håller med om, efter som även hela förloppet efteråt inte tyder på det. (se tidigare inlägg)

Eftersom det tyder på att gm är någon i tidigare kretsen/bekant så blir det självklart att syna det som skedde nära vännerna och de närmaste under den aktuella tiden, specifikt lördag till måndag. Hemmet blir då centralt i och med fyndplatsen och vägen hem, samt personerna som befann sej där dessa dagar i anslutning till händelsen. Det kluriga blir att de närmaste blir de viktigaste vittnena av sin omgivning. Blir dubbelt när man som närmast mest av alla vill ha en lösning och tidigare/vänner synas. Även polisen som lokalt är känd blir beskyllningar för felhantering obekväma. Det ser jag som stora hinder för sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in