2018-05-19, 23:52
Medlem
Snubblade över ett tillfälle att fråga en LO-kvinna apropå SIFO-bomben ifall hon observerat någon typ av SD-explosion bland kvinnliga kollegor på sistone. Yes, det hade hon gjort. Nästa fråga blev förstås vad som kan ha föranlett det. Amnestin? Andra aktuella händelser? Löfvens magplask i PL-debatten? Nej, inget av det i detta fall. En helt annan grej, som jag inte ens reflekterat över.

(Här bör sägas att jag personligen inte ger följande förklaring några superhöga poäng, men jag lämnar bidraget ändå, som ett av många i förslagslådan):

Hennes förklaring var att för några veckor sedan hade det tydligen släppts en handfull s k valkompasser, och det blev en minitrend på arbetsplatsen under ett par dagar att alla skulle testa sig själva. Det blev lite initialt lite dålig stämning då det visade sig att ”alla” fick SD som närmaste parti. Några visste på förhand, andra blev förvånade, men det stora var att de inte tidigare hade diskuterat det eller ’kommit ut’ i grupp, bara inom enstaka kompispar. Nu blev det en kollektiv snackis, med lättnad och rensad luft som följd.

Googlade på valkompasser och jo, runt 20 april kom det tydligen ut ett helt gäng samtidigt från flera medier.

Jag ger inte mycket för att själva partivalet skulle ha styrts av dylika kompasser. Det verkliga värdet torde ha legat i att valkompasserna triggade en kedjereaktion där alla kom ut unisont. Nu tillhör jag fel kön för att kunna bedöma värdet av detta, men lyckligtvis finns det forskning på området:

SD kunde vara störst om kvinnorna vågat
Citat:
När kvinnor väljer vilket parti de ska rösta på väger de också in omgivningens inställning till olika partier innan de gör sitt val (eller rättare sagt vad man tror att omgivningen tycker om partierna).
Män tar inte alls samma hänsyn till vad de tror att andra tycker och tänker när de bestämmer sig för vad de ska rösta på. När vi lyfter in våra nya och alternativa förklaringar visar det sig att könsgapet inte längre är någon paradox, utan går att förklara med hjälp av socialpsykologi.
Ju mer stigmatiserat ett parti uppfattas vara i den allmänna opinionen, desto färre kvinnor röstar på partiet i fråga. Detta gäller inte bara invandringskritiska partier, utan även andra partier som är stigmatiserade, till exempel radikala kommunistiska partier.
Kvinnorna har således haft pusselbitarna på plats länge. De var redan invandringskritiska i samma utsträckning som männen. Deras åsikter om det har stärkts genom 2015-krisen etc lika mycket som männens, eller mer. Det som saknades var att de synkade upp sig och godkände varandras SD-sympati. För det behövdes en katalysator och då råkade en valkompass funka utmärkt. Valkompasser är givetvis inget nytt, de fanns 2014, 2010. Men då låg inte fokus på invandringsfrågorna (i den mån de fanns med alls) och tiden var heller inte mogen för systerskapets stora lyftande av stigmat.

Jag köper nog det. Inte som förklaring till hela +3,8 i Sifo men det kanske kan skrapa ihop till +0,38% i alla fall.
2018-05-20, 00:04
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Exakt vad i Ulf Kristerssons och Moderaternas uttalanden får dig att tro att de planerar att gå fram med en egen budget efter valet med stöd av SD? Att plussa ihop procenttal för olika hypotetiska konstellationer är ointressant eftersom M inte tänker samarbeta med SD. Inte samregera eller samarbeta eller samtala eller samverka, punkt. Dessutom avgörs riksdagsmajoriteter med mandat, ej procenttal i opinionsundersökningar. Ditt exempel ger inte 100%. Men mandaten i riksdagen blir alltid 100%. Alltid...

Var påstår jag att Ulf K har uttalat att de planerar att gå fram med en egen budget efter valet med stöd av SD?

Vad jag säger är att om S lyckas locka över C och L och bilda regerering så kommer deras budget ändå inte vinna om SD röstar på M's budget (om inte även V är med i budgeten).

Om S skulle bilda regering med MP och C och L så lär ju M lägga sin egen budget. Vilken budget tror du SD skulle rösta på?
2018-05-20, 00:18
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Det roliga är att Arnstad, Lindberg och alla andra blinda hönor gör analysen att tappet beror på att S lagt om invandringspolitiken.

Att det kan bero på Afganamnestin finns inte på deras karta.

Detta är humor på högsta nivå.

PS Någon borde viska till dem att titta hur det går för C 8,1 (9,7) som procentuellt tappar mycket mer än S......

+1
Hoppas och tror att det finns stor försämringspotential kvar för C vad det gäller röster i valet.
Centerpartiet har ju tidigare historiskt ägnat sig åt "valsamverkan" nu kanske tiden snart tvingar dem till samverkan med MP för att komma över 4% . . .
2018-05-20, 00:20
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Stämmer.

Själv märker jag dessutom att en mängd av mina vänner på Facebook senaste månaderna har tryckt på "Gilla"-knappen på Sverigedemokraterna.

Folk skämdes förr i tiden för att de sympatiserar med SD. Den tiden är förbi. Folk blir mer och mer öppna, och känner en stolthet över att vara SD:are.

20-25% i valet kommer det bli.

Eller 25-30%... det är nästan fyra låååånga månader kvar till valet. Många hinner vakna till det är dags att gå till valurnan den 9 september
2018-05-20, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
”Varför skulle OI vara opåverkade av de politiska strömningarna i övriga samhället?” brukar vissa använda som argument för att de bör antas vara hopplösa PK-nästen. Jag skulle nog bolla den frågan tillbaka och säga ja precis, varför skulle OI vara opåverkade av strömningarna i övriga samhället? Varför skulle just de vara kliniskt befriade från motsvarigheter till Huitfeldt, Dahlberg, Gür och Sanandaji? Trots att t o m journalistkåren har fått nyanser så står tiden stilla hos OI, som frusit fast i en skräckinjagande korsning mellan 1974 och Södertörn? Lite svårt att tro...

Med Dahlberg som exempel menar du att en SD-hatare ett par år senare skulle försöka påverka OU's till dessas fördel när man blivit lite light invandringskritisk? Okay..

Det är nog en rejäl skillnad på att vara uppvaknad SD-sympatisör/invandringskritiker än att vara fullblods-vänster om man har det i sig att manipulera mätningar.
2018-05-20, 00:52
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Hallå där Kattenx, det var kul att se dig i tråden igen. Så du tror inte att SCB kommer att ge SD så värst höga siffror? Möjligt, men skulle nog inte vara så tvärsäker om jag vore i dina skor. SCB kan mycket väl komma att ligga i trakterna av Sifos, Demoskops och Novus (april) mätningar; d v s runt 18-19%. Jag gissar på 18,8% i SCB den 5 juni.

Mm med tanke på att de mäter under längre tid och antagligen missat hela S och M:s haveri samt att de underskattar SD lite grann så skulle jag säga att de får lite under det du gissar. Men absolut sär omkring.
2018-05-20, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
50%? Vill du ge stöd åt det påståendet?

Är förresten alltså yougov med i denna illuminati-gren? De drog ju upp SD sist. 8,2 i juni blev 11,1 i september.

Sedan måste man ju fråga sig vad SCB höll på med innan valet 2010. Sänkte SD i sista mätningen, efter att ha höjt med i näst sista. Hade de inte fått pm:et? Eller var det en tillfällig sverigedemokratisk chef som prånglade ut korrekta siffror i näst sista mätningen?

SCB skiter ut sina sosse-mätningar 2ggr om året och är totalt irrelevanta vad gäller en konspiration instituten emellan (vilket ingen seriös person härinne har påstått).
2018-05-20, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Hahaha... Göran Greider var om möjligt ännu mer snett ute än vår tidigare landsfader. För något år sedan såg han tydligt möjligheten att SD skulle kollapsa och åka ur riksdagen eftersom de spelat ut sin roll. Dessutom sa han i Dalademokraten den 26 september 2017 att "SD och kvinnor går inte ihop" Och idag läser vi i SvD att S tappar bl a för att just kvinnor går till SD... ironi är bara förnamnet.

Tiden fram till valet (och även efter valet) kan bli gränslöst underhållande, på så många olika plan. Håll i hatten.

Det mycket magiskt tänkande nu. Nya fantasier staplas på det gamla. Var inte länge sedan det var bestämt att Sd skulle få 15 %
2018-05-20, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Som Aftonbladets United Minds som överskattade SD i valet 2010...
Låg IQ alarm!

Som i en gång är ingen gång. Eller snarare ett institut är inget institut...och det stämmer ju Dom finns inte längre.
2018-05-20, 06:57
Medlem
Novus maj:

V 8,4 (+0,3)
S 26,9 (-)
MP 4,3 (+0,3)
C 9,4 (+0,2)
L 4,4 (-0,6)
M 20,6 (-1,5)
KD 3,5 (-)
SD 19,2 (+1,0)

“Den uppåtgående trenden för Sverigedemokraterna fortsätter för fjärde undersökningen i rad och de har nu stöd av 19,2 procent av väljarna. En uppgång på 1,0 procentenhet jämfört med undersökningen i april. Stödet ökar något hos LO-medlemmar och bland boende i Mellansverige och Småland. Sverigedemokraterna tar väljare främst från Moderaterna och Socialdemokraterna. Sverigedemokraterna har nu ett stöd som ligger 6,3 procentenheter över valresultatet 2014.”

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

https://novus.se/valjaropinionen/svtnovus-valjarbarometer/2018-2/novus-svt-maj-moderaterna-fortsatter-tappa-och-sverigedemokraterna-okar/

Mats Knutsons analys:

Jimmie Åkesson flåsar M-ledaren i nacken

Citat:
Men minst lika skärrade som Socialdemokraterna är Moderaterna. Partiet tappar för fjärde mätningen i rad och positionen som Sveriges näst största parti är åter hotad. I och med Sverigedemokraternas uppgång är marginalen nu endast 1,4 procentenheter mellan de båda partierna.

Jimmie Åkesson flåsar alltså ännu en gång Moderaterna i nacken. Det här skapar nervositet inom Moderaterna. Positionen som Sveriges näst största parti är psykologiskt viktig.

Det handlar inte bara om partiets självbild utan också om att positionen som näst största parti är viktig för förutsättningarna att bedriva oppositionspolitik. Dessutom ger denna position partiledaren en naturlig status som statsministerkandidat.

Mycket ligger alltså i potten för Moderaterna och Sverigedemokraterna när valet nu närmar sig. För Moderaterna vore det en mardröm att några månader före valet bli snuvad på andraplatsen i svensk politik. Håller den nuvarande trenden i sig kan nämligen Sverigedemokraterna före sommaren ha passerat Moderaterna.

Observation ang skillnader i mätningar:

För SD skiljer det 0,5 mellan Sifo och Novus (18,7 / 19,2)
För M skiljer det 3,0 (23,6 / 20,6)
Det trixande skojarinstitutet Novus hatar M!!
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-20 kl. 07:49.
2018-05-20, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Novus maj:

V 8,4 (+0,3)
S 26,9 (-)
MP 4,3 (+0,3)
C 9,4 (+0,2)
L 4,4 (-0,6)
M 20,6 (-1,5)
KD 3,5 (-)
SD 19,2 (+1,0)

“Den uppåtgående trenden för Sverigedemokraterna fortsätter för fjärde undersökningen i rad och de har nu stöd av 19,2 procent av väljarna. En uppgång på 1,0 procentenhet jämfört med undersökningen i april. Stödet ökar något hos LO-medlemmar och bland boende i Mellansverige och Småland. Sverigedemokraterna tar väljare främst från Moderaterna och Socialdemokraterna. Sverigedemokraterna har nu ett stöd som ligger 6,3 procentenheter över valresultatet 2014.”

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

https://novus.se/valjaropinionen/svtnovus-valjarbarometer/2018-2/novus-svt-maj-moderaterna-fortsatter-tappa-och-sverigedemokraterna-okar/

Mats Knutsons analys:

Jimmie Åkesson flåsar M-ledaren i nacken

Observation ang skillnader i mätningar:

För SD skiljer det 0,5 mellan Sifo och Novus (18,7 / 19,2)
För M skiljer det 3,5 (23,7 / 19,2)
Det trixande skojarinstitutet Novus hatar M!!
Ingen jätteökning som i Sifo, hur kommer det sig? Och UK var inte så stabil som du trodde? Själv tror jag det blir slakt på valdagen.
Senast redigerad av Fnysington 2018-05-20 kl. 07:49.
2018-05-20, 07:41
Medlem
Separatistens avatar
En mening av många i en längre text, men låt detta sjunka in.

”Sverigedemokraterna tar väljare främst från Moderaterna och Socialdemokraterna.”

SD dränerar alltså de två största partierna, som man ändå får anse ha olika sorters politik, på väljare.

I övrigt förvånas jag att Centern ligger så pass stabilt med tanke på afghanfrågan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in