2018-05-19, 17:41
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
”Alliansen befäster sin ledning före de Rödgröna, nedåtriktad trend för Socialdemokraterna och Miljöpartiet och bruten framgångstrend för Moderaterna. Det visar SKOPs senaste kommunalpolitiska väljarbarometer”

http://www.svensktidskrift.se/alliansen-befaster-sin-ledning-i-kommunerna/

Citat:

– I kommunalpolitiken tävlar Sverigedemokraterna (10,6 procent) och Centerpartiet om positionen som tredje största parti

...

En jämförelse mellan kommunal- och rikspolitiken visar att Sverigedemokraterna har fortsatt svårt att kommunalt förvalta sina rikspolitiska framgångar. Partiet är betydligt svagare kommunalt än rikspolitiskt och har ett kommunalt underskott om 6,1 procentenheter.
– Inget annat parti är i närheten av en så stor skillnad mellan riks- och kommunalpolitiken
Hellre 25 procent i riksdagsvalet och 20 procent i kommunalvalen än tvärtom. Jag är med på att det är mycket viktigt att ha en bas i kommuner och landsting, men det är i riksdagen som Sverigedemokraternas hjärtefrågor avgörs.
2018-05-19, 17:49
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Exakt vad i Ulf Kristerssons och Moderaternas uttalanden får dig att tro att de planerar att gå fram med en egen budget efter valet med stöd av SD? Att plussa ihop procenttal för olika hypotetiska konstellationer är ointressant eftersom M inte tänker samarbeta med SD. Inte samregera eller samarbeta eller samtala eller samverka, punkt. Dessutom avgörs riksdagsmajoriteter med mandat, ej procenttal i opinionsundersökningar. Ditt exempel ger inte 100%. Men mandaten i riksdagen blir alltid 100%. Alltid...
Samtidigt säger UK att han inte vill bilda regering med S heller. UK vill alltså inte bilda regering med SD, men inte heller S. På någon av dessa punkterna ljuger han. Fö r att han kommer tvingas välja.

Jag tycker tvärtom procenttalen i opinionen är mycket intressanta. För tex M + SD majoritet.
2018-05-19, 18:15
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det var bland annat en sådan dal (3,9 i SCB) som SVT använde som förevändning för att inte låta SD vara med i slutdebatten 2010.

En sådan dipp blir svår att arrangera i år, möjligen en puckel som ger Fi rätt att få vara med.
Det vore ett sätt att få folk att inte se på när JÅ utklassar allt motstånd.
2018-05-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Samtidigt säger UK att han inte vill bilda regering med S heller. UK vill alltså inte bilda regering med SD, men inte heller S. På någon av dessa punkterna ljuger han. Fö r att han kommer tvingas välja.

Jag tycker tvärtom procenttalen i opinionen är mycket intressanta. För tex M + SD majoritet.
Om man ska ta Mattias Karlsson på orden så behöver Kristersson inte välja. Då kan han bilda en Alliansregering utan problem.

Vi kan väl dock hoppas att Mattias Karlsson inte begrep vad det var han skrev.
2018-05-19, 19:11
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Om man ska ta Mattias Karlsson på orden så behöver Kristersson inte välja. Då kan han bilda en Alliansregering utan problem.

Vi kan väl dock hoppas att Mattias Karlsson inte begrep vad det var han skrev.

I dagens Aftonbladetintervju med Åkesson säger Åkesson ”det kan jag inte tänka mig att han sagt”. Angående Karlsson skulle ha sagt att SD skulle stödja M bara C inte var med och dikterade villkoren för invandring.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/OnJ6G1/kristersson-ar-grovt-overskattad
2018-05-19, 19:21
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Googlade SCB november 2009 men Sd särredovisades inte den gången i PSU Övriga hade 7,5% men vilka mer än SD kunde det vara?? Sd hade bara 3% i PSU 6 månader senare. Det blev ju 5,7% i valet och novembermätningen antydde att det borde vara mer rimligt.
Det var strax efter EU-valet 2009, mitt under Piratpartiets storhetstid. Kan tänka mig att de låg ganska högt då faktiskt. I United Minds en månad tidigare låg PP på strax över 2 %

Enligt Wikipedia fick SD 5,1 % i den opinionsundersökningen du nämner: https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_ Sverige_2010
Oklart var de fått SD:s siffror ifrån dock?
2018-05-19, 20:05
Medlem
marfokabs avatar
Jag tror inte att det finns någon grandios konspiration bakom olika OI’s rapporter. Att sedan olika medier väljer att publicera resultaten eller inte är ju inte OI fel.
Inte heller den senaste uppgörelsen kring de ensamkommande ”barnen” kan förklara SIFO-skuttet.
Den otvivelaktigt största anledningen till SIFOs häpnadsväckande SD-siffror är S och M’s lika häpnadsväckande omsvängning i invandring-/integrationsfrågan. De har helt enkelt gjort det legetimt för gemene man att erkänna sina SD-sympatier, t.o.m när SiIFO ”knackar” på.
2018-05-19, 20:22
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marfokab
Jag tror inte att det finns någon grandios konspiration bakom olika OI’s rapporter. Att sedan olika medier väljer att publicera resultaten eller inte är ju inte OI fel.
Inte heller den senaste uppgörelsen kring de ensamkommande ”barnen” kan förklara SIFO-skuttet.
Den otvivelaktigt största anledningen till SIFOs häpnadsväckande SD-siffror är S och M’s lika häpnadsväckande omsvängning i invandring-/integrationsfrågan. De har helt enkelt gjort det legetimt för gemene man att erkänna sina SD-sympatier, t.o.m när SiIFO ”knackar” på.

Det beror väl hur på man knackar på. Via telefon eller mer anonymt via ett formulär online? Folk är tröga. Ändrar inte åsikt så alldeles lätt. SIFO-skuttet tror jag beror på att SIFO insett att alltför många av deras gamla respondenter uppger S fast de gått över till SD och att de måste kompensera SD för detta. Det underlättas av att andra OI ligger högre på SD. Kompensationsfaktorn redovisas förstås inte öppet.
2018-05-19, 21:06
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:

vettigaste inlägget i den här tråden. Du har helt rätt. SCB kommer nog snart med där kommer inte SD:s siffror var lika höga eftersom de är mäta över en längre tid.
2018-05-19, 21:12
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Nej, ingen grandios konspiration. Men vissa isolerade "intressen" väljer säkert att skeva "resultaten" i försök att styra opinionen av ideologiska skäl. Därav den stora diskrepansen i SD:s "resultat" mellan olika institut.
2018-05-19, 21:27
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Nej, ingen grandios konspiration. Men vissa isolerade "intressen" väljer säkert att skeva "resultaten" i försök att styra opinionen av ideologiska skäl. Därav den stora diskrepansen i SD:s "resultat" mellan olika institut.

Som Aftonbladets United Minds som överskattade SD i valet 2010...
Låg IQ alarm!
2018-05-19, 21:41
Medlem
SD:s formidabla uppgång i OU har orsakat att sossarna är i panik nu. Det kunde lätt höras när justitieministern frågades ut idag i p1. Herre gud hur nervös och plågad han lät. Och ordet högerextremist upprepade han gång på gång. Ja är man plågad över vissheten att de stekta sparvarnas tid är förbi så är det för vissa lätt att tappa omdömet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in