2018-05-09, 21:20
Medlem
MelPoomenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
På vilket sätt ockuperande makt? Ungefär som att Sverige ockuperar Norrland eller USA ockuperar New York.

Ungefär som att ättlingar till nordeuropéer ockuperar Washington, och att stockholmare ockuperar norrlänningarnas länder, som i inrikespolitiskt talspråk förvandlas till landskap.
Citera
2018-05-09, 21:28
Medlem
Vikket skitsnack!! När jag träffar finnar eller åker till Finland så möter jag bara beundran över Sveriges generositet. Bl a har även finska invandrare fått möjlighet att fly från arbetslöshet. Jag tycker dock deras beundran är överdriven. Finland är ett bra och RENT land med bra polis och skolväsende! De har hyfs och fason och är mycket artiga och barnen är väluppfostrade!
Sedan kan äldre invandrade finländare blivit skadade av mobbing på svenska arbetsplatser! Inte roligt bli kallad ”finnjävel” med hat i blick och röstläge! De fick höra att de tog jobben från oss svenskar. De blev samtidigt 🤣 beskyllda för att bara leva på bidrag! Även finska skolbarn i Sverige har blivit mobbade på liknande sätt! Jag skulle påstå att italienare, greker, finländare m fl varit med och byggt upp Sverige! Svenskar åkte ju ned till olika länder för att ragga arbetskraft upp till oss eftersom det saknades arbetskraft här i Sverige, särskilt inom industrin! Vi kan vara glada och tacksamma över att de ville flytta hit och jobba!

svenskar är oftast beundrade i Finland!
Baltutlämningen och diverse andra fegheter vi svenskar ägnat oss åt tar vi i en annan tråd, någon gång i framtiden.

TS -Varför försöker du så split mellan folken?
Citera
2018-05-09, 21:31
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Vikket skitsnack!! När jag träffar finnar eller åker till Finland så möter jag bara beundran över Sveriges generositet. Bl a har även finska invandrare fått möjlighet att fly från arbetslöshet. Jag tycker dock deras beundran är överdriven. Finland är ett bra och RENT land med bra polis och skolväsende! De har hyfs och fason och är mycket artiga och barnen är väluppfostrade!
Sedan kan äldre invandrade finländare blivit skadade av mobbing på svenska arbetsplatser! Inte roligt bli kallad ”finnjävel” med hat i blick och röstläge! De fick höra att de tog jobben från oss svenskar. De blev samtidigt 🤣 beskyllda för att bara leva på bidrag! Även finska skolbarn i Sverige har blivit mobbade på liknande sätt! Jag skulle påstå att italienare, greker, finländare m fl varit med och byggt upp Sverige! Svenskar åkte ju ned till olika länder för att ragga arbetskraft upp till oss eftersom det saknades arbetskraft här i Sverige, särskilt inom industrin! Vi kan vara glada och tacksamma över att de ville flytta hit och jobba!

svenskar är oftast beundrade i Finland!
Baltutlämningen och diverse andra fegheter vi svenskar ägnat oss åt tar vi i en annan tråd, någon gång i framtiden.

TS -Varför försöker du så split mellan folken?

Nu talar du inte sanning här. Jag har hört mycket att Svenskar utsätts för hat i Finland.
Citera
2018-05-09, 21:35
Medlem
Många svenskar (speciellt 40 talister) har ett jävla sätt faktiskt. Tillrättavisande, skrytsamma, och samtidigt totalt asociala. Kombinera detta med jantelagen och du har en riktig skitstövel internationellt sett.
Bristen på krig och elände de senaste 50 åren och ett överflöd har gjort att Svensken aldrig behöver visa ödmjukhet.
Citera
2018-05-09, 21:42
Medlem
Citat:
Nu talar du inte sanning här. Jag har hört mycket att Svenskar utsätts för hat i Finland.

Det är isf högerpopulister och nazister som står för det! NMR (nassar) är förbjudna i Finland!
” Du har hört att...”
Vi umgås säkerligen med helt olika människor, eller Du kanske inte träffat en enda finländare?
Citera
2018-05-10, 07:08
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Det är isf högerpopulister och nazister som står för det! NMR (nassar) är förbjudna i Finland!
” Du har hört att...”
Vi umgås säkerligen med helt olika människor, eller Du kanske inte träffat en enda finländare?

Jag misstänker atrt det är så det förhåller sig, jag har bott i Finland i ca 30 år som hyfsat tvåspråkig och har inte upplevt det ts pǻstår sig hört om, medan mitt jävla ursprung var det enda som var viktigt under åren jag bodde i Sverige. Kollar man ts andra trådstarter så lutar det åt att ts tjej dragit med en finländare eller nåt.....
Citera
2018-05-14, 21:44
Medlem
Jermuks avatar
Snacka inte skit om finländare. De är vårt broderfolk och våra vapenbröder.
Citera
2018-05-19, 14:49
Medlem
Ördögs avatar
Vädret här i Helsingfors är underbart och jag vill gärna tillbringa dagen utomhus, men känner att jag ändå borde skriva några ord först.

Citat:
Om man söker på "Routsi" på Youtube, som betyder "Sverige" på finska. Då hittar man enormt mycket kommentarer där finländare i praktiken önskar ett helvete åt Sverige.

Kommentarerna är exempelvis att Svenskar är korkade som tar in de "drabbade". Självklart håller jag med att de invandrare som kommer hit lurar oss och älskar inte alls oss, men att Finländare vill verkligen bete sig lika illa som icke-europeiska invandrare får mig på några tankar om finländares lojalitet som grannland.

https://www.youtube.com/results?search_query=ruotsi

Utan Sverige så skulle Finland vara ett Ryskt land och därmed hade Finska identiteten utplånats på 20 år under Sovjet. Sverige skickade Tyskarna med tåg till Finland och Sverige tog hand om Finska barnen som flydde från ett riktigt krig i Finland.

Svenskar, Norrmän och Danskar kastar inte skit på vandra bara för att ett land har problem. Istället hjälps folket varandra...utom Finland. Notera att det förekommer vissa skämt från Danmark om Sverige, men då handlar det om att driva med PK-eliten exempelvis feminister och vissa politiker.

Då är min fråga till er övriga nationalister: Varför finns det en sådan olojalitet och ointresse från Finländare emot Svenska folket och Svenska landet?

Vart kommer den ifrån? Är det inte meningen att Svenskar och Finländare ska vara eniga med varandra och stå på samma sida, trots att Sverige har enorma problem med utomeuropeisk invandring? Hjälpas åt kanske för att bli av med problemen?

Eller behövs det att kasta skit på sitt broderfolk bara för att utomeuropeiska invandrare gör det?

Snälla Tom - de finska kommentarer du återger i Google Translate-översättning är i min mening inte bevis på något utbrett svenskhat. Ruotsi on säälittävä betyder snarast Sverige är ömkansvärt, . Ruottalaiset on perseestä betyder sannerligen inte kakerlakorna är knullade utan svennarna suger, eller ordagrant svennarna är från röven. Inget vänligt yttrande direkt, men heller inget glödande och oblidkeligt hat.

Den mellersta av dina "svenskfientliga" kommentarer ser jag uteslutande som ett tecken på det medlidande många finnar känner för svenskarna, och på vår förundran och oförståelse och skräck över den utveckling som Sverige genomgått.

Jag instämmer i vad som tidigare sagts i denna tråd. Det finns bland finnar ett lillebrorskomplex mot det forna moderlandet. Men Sverige är också det land (vid sidan av Estland) som står oss närmast, och som vi helst jämför oss med.

Under de decennier som Finkland levde i Sovjetunionens skugga var kontakterna till Sverige och övriga Norden livsviktiga. Det var genom dem som vi höll uppe samhörigheten med västvärlden.

När järnridån öppnades, Sovjetunionen föll samman, Baltikum blev fritt och Finland gick med i EU blev det på modet att nedvärdera det nordiska samarbetet, och det kunde framhållas att Sverige inte längre behövde vara Finlands föredöme i allt. Senare har utvecklingen gått i en ganska oförutsägbar riktning. EU-samarbetet är fyllt av slitningar. Det "demokratiska" Ryssland som vi trodde vi skulle få som granne har visat sig vara lika oberäkneligt och buffligt som det gamla Sovjet. Nej, det är nog bra med nordiska kumpaner ändå. Det är tur att Sverige finns där som en gammal kär partner att bedriva samarbete med - även militärt.

Men den fullkomligt hisnande utveckling som Sverige undergått de senaste åren gör många finländare upprörda och oroade. Kommer ett Sverige med no go-zones och islamister i regeringen att vara samma trygga, pålitliga, kanske en smula löjliga partner och "storebror" vi lärt oss känna?

Men om du väljer att läsa dina citat som prov på svenskhat, kan jag som motvikt relatera en episod från mitt eget stormiga liv, med exempel på svenskt finnehat.

För tjugo år sedan (våren 1998) vistades jag en termin vid Stockholms universitet. Jag luffade runt i staden och dess omgivningar alltid då jag hade tid. Jag upptäckte en massa vattenhål, bland annat Skärholmens loppmarknad. Där kunde jag tillbringa timmar.

Men mitt första besök på platsen var inte vidare angenämt. Alldeles vid ingången fanns ett bås där det såldes gamla böcker och seriealbum. Jag stod och rotade bland varorna på ett bord, när försäljaren, en äldre "herre", kom fram och frågade vad jag sökte. Jag svarade på "sjungande finlandssvenska" (som det tycks heta i Sverige) att jag är intresserad av allt möjligt, och att man aldrig kan veta vad man hittar på en sån här plats. "Du är från Finland" sa karlen utan något speciellt tonfall i rösten, och jag nickade glatt. Efter en stund sa han något i stil med: "Nu får du gå härifrån, jag vill inte att du stökar och rör om här". Något förbluffad och illa till mods gick jag därifrån. Loppisets övriga försäljare var dock bra mycket trevligare typer, och jag gjorde som sagt flera besök i Skärholmen, både under mina månader vid SU och senare, i samband med mina kryssningsbesök till Stockholm. Men till den där förste gubbens butik gick jag aldrig mer.

Kan du förklara varför han betedde sig så ovänligt mot mig? Var det för att jag inte var svensk? Begår jag en svår synd om jag tycker att en sån där skitgubbe gärna kunde sparkas ner av några skäggbarn, eller att det vore rätt om han finge tillbringa sina återstående år på ett underbemannat serviceboende där klienterna får ett halvt ägg i veckan?

Nu drar jag ut i vårsolen!
Senast redigerad av Ördög 2018-05-19 kl. 15:33.
Citera
2018-05-19, 16:52
Medlem
problemformulerarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Det sista är att många framgångsrika personer som finnar är stolta över tex Mannerheim och Jean Sibelius var svenskar och inte Finländare.

det får vara slut på den här konstiga föreställningen nångång.
Om en finländare har svenska som modersmål så betyder det inte att personen är svensk.

Tycker du att belgare som har franska som modersmål i själva verket är fransmän?
Med samma logik är amerikanare och australiensare i själva verket engelsmän eftersom de pratar engelska.
Senast redigerad av problemformulerarn 2018-05-19 kl. 17:04.
Citera
2018-05-19, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
det får vara slut på den här konstiga föreställningen nångång.
Om en finländare har svenska som modersmål så betyder det inte att personen är svensk.

Tycker du att belgare som har franska som modersmål i själva verket är fransmän?
Med samma logik är amerikanare och australiensare i själva verket engelsmän eftersom de pratar engelska.
Nej men det betyder inte att personen är belgare heller utan en valon. På samma sätt som de är finlandsvenskar.
Citera
2018-05-20, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Jag åker till Finland varje år och har finsk släkt där så jag tror att jag kan svåra på den frågan. Finland har varit avundsjuka på Sverige för att Sverige har styrt Finland i flera hundra år och aldrig tvärtom. Vår industri och land har varit så lyckat så stora delar av deras befolkning har flyttat hit för att leva ett bättre liv. Vi har också producerat vår egen utrustining till vår militär som var den 5mte största i världen. Vi har också en kung olikt dem eftersom han som skulle bli kung över Finland avgick efter några månader. Det sista är att många framgångsrika personer som finnar är stolta över tex Mannerheim och Jean Sibelius var svenskar och inte Finländare. Det jag menar är helt enkelt att deras land har altid varit sämre en vårat och den avundsjuka på oss och nu när det går skit dåligt för oss och bra för dom så har de något att reta oss för.

Sibelius och Mannerheim var INTE svenskar, dom var finlandssvenskar. Enorm skilknad.
Finländare = Finsk och svenskspråkiga medborgare i Finland
Finnar = Finskspråkiga finländare
Finlandssvenskar = svenskspråkiga finländare.
Citera
2018-05-21, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Jag kan lova att det också kryllar av utlandssvenskar som ser med stor skadeglädje på Sveriges rutschkana ned i abyssen. Så jag tror inte att det bara handlar om något storebrorskomplex hos finnar. Svenskarnas chauvinism och skryt om sin ”svenska modell” har retat upp många. Nu fallerar socialdemokraternas bygge det lackmustest man länge sluppit.

Jag vet inte i vilka kretsar du rör dig i men bland de utlandssvenskar jag träffar är alla för öppna gränser, ofta nästan värre än idioterna kvar i Sverige. Kolla typ "Svenskar i New York/Australien/Vilken europeisk stad som helst" på Facebook så kommer du bli lynchad om du efterfrågar exempelvis vita områden att bosätta dig i. Och egentligen behöver man väl inte bry sig om den gruppen du pratar om. Hur fan kan man le åt att ens moderland står i lågor bara för att man själv var en fegis och flydde? Låter som rena sadister. De har väl till och med själva släkt kvar i landet?

På topic så är Finländarna mitt folk och jag känner väldig samhörighet med de och resten av Norden. Tråkigt om de inte känner så tillbaka. Jag har väl dock ändå viss förståelse för att Finländarna känner som de gör på distans. Möter de mig i verkligen tror jag knappast de hade sagt så men jag förstår att de är arga på vänstern och då buntar ihop alla svenskar till en och samma grupp. På samma sätt som jag kan bunta ihop alla norrmän jag möter i medelhavet om somrarna till bögar. Eller att danskarna jag stöter på är dekadenta och rätt smutsiga överlag i beteendet. Eller att finnarna är pappersvita fyllskallar.

Dessa fördomar stämmer ju knappast överens med verkligheten när jag faktiskt besöker de olika länderna. Då märker jag ingen större skillnad på mig och dem. Då känner jag mig hemma, trots att jag är långt hemifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in