Citat:
Ursprungligen postat av
CarolusXII
Inte för att vara fördomsfull men jag tycker att sambandet med flyktingar känns mer relevant. Equemia är int någon sekt direkt. Att hon gett avslag till några som varken har impulskontroll eller konsekvenstänk låter väl mer rimligt isåfall.
Det är korrekt att det sker fler mord i samband med "flyktingar" (jag antar att du här menar asylsökande och de som precis har erhållit asyl, som ju för det mesta inte är flyktingar i någon reell mening) i Sverige än i samband med kristna sekter (eller kristna församlingar generellt), där motivet skulle ha något med församlingen eller tron att göra. Men däremot är och förblir mord i nära relationer ändå vanligare, om inte annat för att folk har i snitt avsevärt fler nära bekanta, vänner, partners, f.d. partners och familjemedlemmar nära inpå sig än de har flyktingar nära inpå sig 24/7, förutom att närstående till BO även ofta har mer lättbegripliga mordmotiv (kontrollbehov, svartsjuka, hämnd, ekonomiska motiv o.s.v.). Möjligtvis undantaget ensamkommande asylsökande, då, men föga förvånande brukar de också i regel mördas av andra asylsökande.
Jag har dock inte tagit del av hela tråden och lutar själv varken åt ena eller andra hållet. Men generellt är bekanta till BO sannolikare förövare än främmande personer, så länge inget pekar på något annat.