2018-05-19, 03:14
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jo, jag har noterat fenomenet att varje gång det ska förklaras hur det rent praktiskt går till när OI ”trixar” så börjar det med en budgivning nedåt. ”Ja alltså det är ju ingen stor massiv konspiration med en generalplan eller koordinering uppifrån, eller nerifrån, utan det handlar mer om gemensamma attityder sprungna ur det delade SD-ogillandet, en liten vardaglig grej här och en annan där, många bäckar små, inga direkta åtgärder utan mera icke-åtgärder kan man säga, en liten underlåtenhet nånstans och lite passivitet och prokrastinering...” Denna prutning, där ”konspirationen” bryts ner i atomer, har naturligtvis bara ett syfte och det är att tjata sig till ett medgivande att det i detta hypotetiska isolerade ytte pytte-exempel SKULLE kunna vara så. Och när man har accepterat det byggs atomerna snabbt ihop till stora kluster igen, ”och om du har accepterat DET så måste du acceptera DET”... ehh nej tack, gå och öva Jedi mind tricks på objekt du klarar av - akvariefiskarna där borta ser mottagliga ut för nybörjarvågor.

Problemet är den enorma diskrepansen mellan å ena sidan summan av alla dessa små, icke-koordinerade småförsummelser och marginella underlåtanden, och å andra sidan de superlativ-späckade beskrivningarna av ”den massiva koordinerade vilseledningsoperationen som ljugmedia och skojarinstituten iscensatt med understöd av 7K, Bilderberg och klingons”. Konspirationen är jättestor fast liten fast massiv fast obetydlig fast finns ingenstans fast överallt helt synkat fast utan koordinering... och vad alltihop konkret kretsar kring är alltså inte 9/11, chemtrails eller annat av spektakulär art, utan om... ett spann av procentsatser som i april låg mellan 15 och 22, med medel på 18. Snacka om storm i snapsglas.

Överdriv inte, det handlar förstås inte om manipulationer på molekylnivå. Det räcker alldeles utmärkt om några av de uppringande personerna på OI har ett illa dolt förakt för SD eller några andra uppringare ställer frågorna med utländsk brytning för att det ska påverka resultatet för SD.

Ett annat tänkbart scenario är att den notoriskt oärlige herr Wolodarski, och andra med rätt värdegrund, på de patologiskt blåljugande dagstidningarna helt enkelt justerar siffrorna lite efter eget huvud. Har man tidigare beslagits med ett stort antal falsarier i ämnet invandring vore det märkligt om man plötsligt blev vit som snö när det kommer till redovisning av sympatier för partiet alla på tidningsredaktionerna fått uttryckliga order om att motarbeta.
Senast redigerad av Månsan 2018-05-19 kl. 03:21.
2018-05-19, 06:18
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Speciellt M som nu plötsligt säger att skattesänkningar är omöjliga.
Varför skulle någon rösta på M om det inte vore för just skattesänkningar?

M har gjort sig irrelevanta & bör avvecklas. Ett helt meningslöst parti.

Från Expressen...

Citat:
Nu måste vi fortsätta att föra upp den stora diskussionen om hur vi bygger det starka samhället, med investeringar i välfärden före sänkta skatter, säger Lena Rådström Baastad, Socialdemokraternas partisekreterare

Ja, både S och M påstår sig vilja minska invandringen... Om man verkligen tänkt göra det så betyder det att alla pengar som idag går till invandringen i S fall kan styras tillbaka till sjukvården, skolan och pensionerna... Och i M fall kan användas till det samma men även en del till att sänka skatten... Så inget av dessa partier tror på riktigt att de kan minska invandringens kostnader.

Vi får väl hoppas att väljarna inser detta och röstar på SD som inte räknar pengar till invandring som välfärd för svenskar... Då både S och M nu sagt att de kommer att fortsätta ösa pengar på invandringen, så bör SD stiga ännu mera i opinionsundersökningarna framöver...

Jag började med att rösta på S sen ny demokrati och sen S tom Göran Persson, sen två gånger på M (förlåt mina synder men jag blev lurad av en samvetslös landsförrädare) och sedan SD....
Senast redigerad av Enydrion 2018-05-19 kl. 06:39.
2018-05-19, 06:29
Medlem
Returpappers avatar
Sifo ökade lite mer än jag trodde. Har de bråttom att rätta till sig själva eller är det verklig ökning.
Vi kalibrerar mot SCB när den kommer. För den delen, vi kan kalibrera mot alla andra institut hittills har ingen ökat så mycket som Sifo och det är rätt talande.
Nu kommer sur grädde på moset som vanligt!
2018-05-19, 07:01
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Intressant. Då känns det som att opinionsinstituten börjar registrera en "ny" och mycket välkommen trend. Jag har en mycket, mycket nära kvinnlig familjemedlem som jobbar inom äldrevården. I valet 2014 röstade 2 av 16 personer på hennes avdelning på SD. Idag säger hon att siffran är 14 för SD och två på V. Kvinnorna börjar röra på sig, inget snack om den saken. Och instituten börjar snappa upp dessa rörelser nu. Detta kan bli en satans stor lavin...

Jag tror eller vet att könsskillnaden i mätningarna är överdriven. Dels kan man kolla i sin egen krets som du skriver, alla kvinnor/tjejer runt mig är Sverigedemokrater. Men även om man går på SD-evenemang så ser man en hel del kvinnor och även i kommentarsfält som på Facebook där kvinnor ofta är väldigt frekventa.

Jag tror inte alls skillnaden är så stor som vissa vill få det till. Med en växande andel kvinnor just nu kan det snart ha jämnats ut så skillnaden är helt normal om den inte redan är det. Media har ju ett själva ändamål i att påstå motsatsen och försöka påverka till motsatsen med sin politiska korrekthet och sina val av frågor som man riktar mot kvinnor.
2018-05-19, 07:05
Medlem
8711s avatar
Citat:
Kvinnorna går från S till SD

Kvinnorna går från S till SD. Det konstaterar Sifo i majmätningen av partisympatierna. Också Centerpartiet tappar väljare. Sverigedemokraterna når näst högsta notering någonsin.

Socialdemokraterna tappar drygt tre procentenheter och får 25,2 procent av väljarstödet i majmätningen från SvD/Sifo. Minskningen är statistiskt säkerställd jämfört med föregående mätning.

– Många av de väljare som gått från S till SD är inte tillgängliga längre. Få nämner Socialdemokraterna ens som andrahandsalternativ. De har i stället i hög utsträckning attityder som överensstämmer med övriga SD-väljare, säger Jens Rydgren, professor i sociologi vid Stockholms universitet som forskar vid Institutet för framtidsstudier.

https://samtiden.nu/2018/05/rekordras-for-s-i-sifo/
2018-05-19, 07:07
Medlem
8711s avatar
Citat:
Sverigedemokraterna får sitt näst största stöd någonsin

– Det är väldigt glädjande och bekräftar det som andra institut visat, en uppgång för oss som känns väldigt bra, säger Mattias Karlsson, SD:s gruppledare i riksdagen.

Det särskilt glädjande med den här senaste mätningen, enligt Mattias Karlsson, är att ”en stor del” av kvinnliga väljare gått över från Socialdemokraterna jämfört med Sifo:s förra mätning.

Citat:
– Det finns det en väldig motivation hos delar av kvinnliga väljare att regeringen inte lyckats komma till rätta med den här vågen av sexualbrott och våldtäkter som vi sett de senaste åren, säger Mattias Karlsson och tillägger:

– Vi har också ökat i trovärdighet när det gäller vårdfrågor och våra förslag om att förbättra villkoren för kvinnor i offentlig sektor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VRMj7p/stodet-for-s-rasar--aldrig-varit-sa-lagt-nara-ett-val
2018-05-19, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Friskt gissat, men denna gång höll inte förutsägelsen riktigt hela vägen. Det blev ingen marginell ökning för SD utan ett smärre skalv... och M ökade samtidigt som C minskade och S tappade stort. Men du har med stor sannolikhet rätt i att det råder en viss panik hos S just nu och att Yougov återger verkligheten bättre när det gäller SD i opinionen

Verkligen! Här gissade jag fel!
Dammluckorna har öppnats och inte ens Sifo kan ljuga längre. Det är numera bara DN som fortsätter mörka.
2018-05-19, 07:47
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
Verkligen! Här gissade jag fel!
Dammluckorna har öppnats och inte ens Sifo kan ljuga längre. Det är numera bara DN som fortsätter mörka.

Har något mer institut visat på att dammluckorna öppnats? Nej det har de inte.! En liten ökning hos alla men inte i närheten av vad Sifo visar. Justering efter verkligheten i Kantars verkstad.

Nu kommer fler institut att öppna lite mer på dammluckorna. Ett chickenrace börjar nu ingen vill ligga lägre än Sifo. Men SCB håller sig lugna jag är säker på att deras relativa förändring sedan november är mycket pålitlig, men inte nivån den är naturligtvis för låg.
Sur grädde kommentar; "bara fantasier dom är helt pålitliga"!
2018-05-19, 08:08
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Jag förstår inte hur folk kan bli glada,eller arga på grund av en mätning från sifo. Vi vet att SD ligger där Sentios siffror ligger. Vad de flesta andra instituten "mäter" är helt ovidkommande för vad SD egentligen ligger på.

Det enda man glädjas åt är att folk lockar folk, men det var helt och hållet väntat att bluffinstituten skulle dra upp siffrorna med start nu för att inte hamna 10% fel från det faktiska resultatet.

Jag tror du är naiv, för att använda politikernas favoritord, om du trot att gemene man håller koll på var SD ligger i opinionen enligt Demoskop, Sentio osv. Igår kväll pratade jag med två vänner som (tokblåa) som undrade om jag sett att SD låg på rekordnivåer i SIFO (vilket inte ens var sant och de ligger dessutom för lågt). Den här mätningen, även om den visar ca 5 PE för lågt, var en jättesnäll present. Att de dessutom faktiskt tar upp att kvinnor går till SD är fantastiskt. Kvinnor röstar i grupp. Så fort det är ”ok” att rösta på SD kommer man över 25 och kan blicka mot 30.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vi har varit naiva.
som sagt, politikerna favoritord. Ska prova den på ett styrlesemöte någon gång om jag fuckar upp.

Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Det roliga är att Arnstad, Lindberg och alla andra blinda hönor gör analysen att tappet beror på att S lagt om invandringspolitiken.

Att det kan bero på Afganamnestin finns inte på deras karta.

Detta är humor på högsta nivå.

PS Någon borde viska till dem att titta hur det går för C 8,1 (9,7) som procentuellt tappar mycket mer än S......

Partierna borde inse det men frågan är om C kan backa nu. Tveksamt. De får nog spela sin hand. Gissar att de vill pausa den omröstningen till efter valet...
2018-05-19, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Jag tror du är naiv, för att använda politikernas favoritord, om du trot att gemene man håller koll på var SD ligger i opinionen enligt Demoskop, Sentio osv. Igår kväll pratade jag med två vänner som (tokblåa) som undrade om jag sett att SD låg på rekordnivåer i SIFO (vilket inte ens var sant och de ligger dessutom för lågt). Den här mätningen, även om den visar ca 5 PE för lågt, var en jättesnäll present. Att de dessutom faktiskt tar upp att kvinnor går till SD är fantastiskt. Kvinnor röstar i grupp. Så fort det är ”ok” att rösta på SD kommer man över 25 och kan blicka mot 30.

som sagt, politikerna favoritord. Ska prova den på ett styrlesemöte någon gång om jag fuckar upp.

Partierna borde inse det men frågan är om C kan backa nu. Tveksamt. De får nog spela sin hand. Gissar att de vill pausa den omröstningen till efter valet...
Det blir ett chicken race nu, så jag undrar också om de vågar ta omröstningen före valet. Kanske inte. Om de tror att den gynnar SD opinionsmässigt (på detta sätt som i Sifo).
2018-05-19, 08:28
Medlem
Några procent till ner för sossarna och några procent upp till för SD, så är SD det största partiet.
Blir nog svårt för sjuklövern att ignorerara väljarnas vilja.
2018-05-19, 08:29
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
"justeringen" som flashback-panelen tjatat om, "justeringen", jag säger definitivt inte att det är så, men det ser onekligen ut så haha

Bara inte SD toppar för tidigt..
Vadå toppar?,det rör sig ju trots allt om en damm som är rejält uppdämd redan, men nu är tillflödet så stort att man måste öppna flera dammluckor..
Innan valet lär man få öppna hela dammen..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in