2018-05-19, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Nu kände jag varken Oskar eller Hanna och har aldrig träffat dom eller barnen. Jag vet inte hur Hanna var, men det finns ju människor som har svårt att hantera barnens och/eller sina egna sjukdomar. Bara tanken på att barnen kan bli sjuka får en att må dåligt. Hanna kanske var överbeskyddande och när Agnes blev sjuk på riktigt blev även Hanna sjuk inombords så att säga. Hon kanske ställde krav på att hålla hemmet rent och inte klappa hundar och andra djur på grund av smittor, vad vet jag. Hanna kanske ville att Oskar skulle springa på vårdcentralen så fort hon misstänkte något med barnen. Det kan vara så att hon inte orkade med tanken på att barnen blev sjuka och när sedan Moa fick influensan eller något så var det PSYKBRYT i hjärnan på henne.
Oskar kanske inte tog barnens sjukdomar lika allvarligt som Hanna, men ställde upp på att åka med barnen på olika sjukhus och till och med till utlandet då det gjorde Hanna mindre orolig. Det kanske var Hanna som förstorade upp allting och Oskar fick släcka bränder och fixa med läkarintyg, skola mm. Efter ett tag brast detta för Oskar, han pallade inte trycket längre, han blev deprimerad.

Jag kan mycket väl tänka mig att en mamma är mer känslig för barnens sjukdomar, vare sig de är allvarliga eller lättare åkommor och att pappan i familjen får hantera sjukvård. Hanna kanske blev sjuk av tanken på barnens sjukdomar oavsett vilka det nu var.Så Hanna kan mycket väl vara den drivande, men inte till mord. Morden tror jag att Oskar stod för själv för han orkade inte längre

Barnen var inte sjuka.
Citera
2018-05-19, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Barnen var inte sjuka.

Nej kanske inte, men Hanna kanske trodde det.
Citera
2018-05-19, 00:48
Medlem
Citat:
Barnen var inte sjuka.

Jag försöker att hitta olika vinklar till varför detta hände. det har ingenting med barnens sjukdomar att göra. jag kan mycket väl tänka mig att Hanna på riktigt trodde att barnen blev sjuka och att Oskar fick springa efter "hjälp" på olika sätt. Vilket sedermera brände ut honom psykiskt och fysiskt. Han gjorde allt för sin familj av kärlek tills han inte pallade längre.
Citera
2018-05-19, 00:51
Medlem
Citat:
Hur många roller ska Oskar ha kunnat spela? Detta samtidigt som han gjort karriär?
+ tagit hand om två barn som han haft regelbundna möten med respektive skolor med?
Dygnet har ändå endast 24 timmar och Oskar hade hus, fru och barn+ en pågående karriär.
Ändå dög han inte?
I sina gamla arbetskamraters ögon dög han mer än väl.
Oskars chef uttalade sig om att Oskar var det ingen fara å färde med, Oskar var stringent och också mycket pålitlig.
Men så en dag, så?
Hanna är det fortfarande mycket tyst om. Uttalande om Moa från Hanna så "Tjoa- Moa"?
Oskar engagerade sig med Agnes i fotboll när de nyss flyttat till Bjärred, strax därpå blir Agnes oförklarligt sjuk och då så pass sjuk att hon måste dödas och så pass sjuk att även hennes lillasyster också måste dödas för att först enligt föräldrarna och deras misstanke ha uppvisat samma symptom som sin storasyster.

Kris inne i familjen, men var Hanna en fullblodsfeminist?
Hon hade tydligen sin svägerska på Facebook, en svägerska som i sin tur har en dotter, en kusin till Agnes och Moa, som är en rabiat feminist.

Oskar var enligt min mening en korrekt bedömning.

Jag noterar att du ändrat spår och jag noterar även att du tagit bort din undertext om Höglund. Får jag fråga hur det kommer sig?
Citera
2018-05-19, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom var TVÅ, både H och O.

ALLA tycks glömma H. Som var en lika välutbildad jurist samt hade en chefsposition inom Skattverket.

Hon ödade inte sin tid på läkarbesök, skolan mm.

Det fick O sköta, det var ju ändå han som fick A att spela fotboll ......

H har inte lagt ut konstiga sagor på nätet. Hon skötte sitt jobb och behövde inte ränna runt med barnen, helt enkelt för att det verkar ha varit O som varit mer på hugget i att framkalla ett skäl till morden. Sist hängd är skyldig. Han ville dö och han ville döda. Frågor på det? En konstig böjelse han hade som blev så stark att han planlade allt. Inte det perfekta mordet, men han fick i alla fall en stor andel av offentligheten att tro att det fanns ett giltigt skäl, så han skulle framträda som den gode och ansvarstagande fadern, till skillnad från mamman som inte förde runt barnen för att hitta mördarskäl.
Citera
2018-05-19, 01:07
Medlem
Citat:
Om man betraktar allas egna agendor i denna tråden om två mördade barn så ser man klart, man ser åtminstone ett mönster.
Det går att pressa biologin till dess yttersta, men då har man gjort just det, man har gått för långt.
Dessa två flickor hade oturen att födas in i en kombination som var så sällsynt, av då alla komponenter, att den knappt ens finns.
Det här existerar inte på detaljnivå utan det är en helhet av alla detaljer.
Inte ofta det smäller så, men här hände det.
Jag tror således inte att detta går att förebygga så tämligen onödigt att ens fortsätta?
Pappa Oskar gjorde avslut och mor Hanna var drivande.
Sällan, ytterst sällan, två barn råkar så här illa ut.
Det fanns alla förutsättningar, det fanns alla förmågor, det fanns alla möjligheter.
Det finns inte på kartan att det ska behöva sluta så här.

Jag har aldrig någonsin stött på dess like i någon samhällsklass alls där pappan tvingats gå ned i arbetstid för att stötta en bevisligen frisk dotter som isoleras i hemmet?
Och där sedan dotter nr. 2 också "blir lika sjuk" och där det sedan heter att mamman jobbade på som vanligt?

Far O kunde inte sköta sitt jobb för han var helt besatt av sina mordplaner under hösten. Det tog över honom helt.
Citera
2018-05-19, 01:09
Medlem
Citat:
Nu kände jag varken Oskar eller Hanna och har aldrig träffat dom eller barnen. Jag vet inte hur Hanna var, men det finns ju människor som har svårt att hantera barnens och/eller sina egna sjukdomar. Bara tanken på att barnen kan bli sjuka får en att må dåligt. Hanna kanske var överbeskyddande och när Agnes blev sjuk på riktigt blev även Hanna sjuk inombords så att säga. Hon kanske ställde krav på att hålla hemmet rent och inte klappa hundar och andra djur på grund av smittor, vad vet jag. Hanna kanske ville att Oskar skulle springa på vårdcentralen så fort hon misstänkte något med barnen. Det kan vara så att hon inte orkade med tanken på att barnen blev sjuka och när sedan Moa fick influensan eller något så var det PSYKBRYT i hjärnan på henne.
Oskar kanske inte tog barnens sjukdomar lika allvarligt som Hanna, men ställde upp på att åka med barnen på olika sjukhus och till och med till utlandet då det gjorde Hanna mindre orolig. Det kanske var Hanna som förstorade upp allting och Oskar fick släcka bränder och fixa med läkarintyg, skola mm. Efter ett tag brast detta för Oskar, han pallade inte trycket längre, han blev deprimerad.

Jag kan mycket väl tänka mig att en mamma är mer känslig för barnens sjukdomar, vare sig de är allvarliga eller lättare åkommor och att pappan i familjen får hantera sjukvård. Hanna kanske blev sjuk av tanken på barnens sjukdomar oavsett vilka det nu var.Så Hanna kan mycket väl vara den drivande, men inte till mord. Morden tror jag att Oskar stod för själv för han orkade inte längre

Han visste redan våren 2017 att Moa aldrig mer skulle komma tillbaka till pianofröken. Antagligen hade han bestämt sig redan då för att hon skulle dö. Kusligt är det.
Citera
2018-05-19, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom var TVÅ, både H och O.

ALLA tycks glömma H. Som var en lika välutbildad jurist samt hade en chefsposition inom Skattverket.

Hon ödade inte sin tid på läkarbesök, skolan mm.

Det fick O sköta, det var ju ändå han som fick A att spela fotboll ......

Vi vet att du tycker det Remark, men förstå att många inte delar din uppfattning utan tänker att det kan ha inträffat något som gör att O överrumplade H på något sätt. Ha med dig detta nu. Tack.
Citera
2018-05-19, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Ok.. bra att veta. Då kanske du kan svara på ytterligare en fråga som förbryllar mig. Det finns ett gäng här i tråden som till det yttersta försvarar polisens sammantagna bild till det yttersta och inte är beredda att överhuvudtaget diskutera andra teser. Varför är de (ni) kvar i tråden alls då de (ni) och är nöjda med svaret? Varför råder denna nedlåtande attityd och härskarteknik mot dem som inte kan godta den bilden och är villiga att diskutera och spekulera vidare? Så fort någon kommer med någon ny fundering eller aspekt är det som att släppa lös ett gäng ilskna otyglade kamphundar som ivrigt försvarar ”polisens sammantagna bild”. Jag får en mysko känsla av dessa återkommande attacker där man inte drar sig för raljans och ironi och spydiga kommentarer. Tråkig attityd, tråkig läsning, när alla egentligen vill hitta sanningen bakom en fruktansvärd tragedi som tog livet ifrån två troligen friska flickor med livet framför sig.

Forumet drar till sig alla slags människor, näthatare, idioter, dårar. Med tanke på detta, kan ju O har varit just en sådan otrevlig person där hemma. Polerad på jobbet och en riktig djävul där hemma. Bevisligen dog hans familj efter en till synes planerad mordaktion från hans sida. O var kanske en av de där dubbelnaturerna man aldrig kan förstå?

Det kan hända att O tagit reda på tillvägagångssättet genom att googla, det borde vara så i alla fall... Hoppas man hittar hans dator. Han verkar ha varit väldigt manipulativ som person. Gå runt och planera att mörda sin familj i stället för att sköta sitt jobb? Visar det sig att båda föräldrarna varit sugna på att döda är det bortom begriplighetens ramar, eftersom de var till synes välfungerande, förutom att O måste gå ned tio procent i arbetstid efter att ha misskött sitt jobb under hösten.
Senast redigerad av rappytt 2018-05-19 kl. 01:22.
Citera
2018-05-19, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Han visste redan våren 2017 att Moa aldrig mer skulle komma tillbaka till pianofröken. Antagligen hade han bestämt sig redan då för att hon skulle dö. Kusligt är det.

Jag håller med dig om tanken att Oskar ensam tog beslutet att mörda hela familjen och att han även utförde allting själv. Avskedsbrevet har han skrivit för att få andra att tro att det var ett ömsesidigt beslut av föräldrarna.
Vad som föranlett detta vet jag inte och har lite olika teorier kring det, varav en är att Hanna drev honom till det genom att ställa höga krav som han inte mäktade med till slut. det andra jag kan tänka mig är att någonting triggat honom till att göra det. Vad vet jag inte, men någon självisk missberäkning (ekonomi, skuld, svartsjuka, hat mm.) som han inte kunde leva med.

Det finns uppgifter om att Hanna skulle vara drivande. I min första teori är hon indirekt drivande till att Oskar blev deprimerad. Bara spekulationer förstås. Däremot tror jag inte att BÅDA tog detta beslut. Jag tror inte heller på psykoser, vanföreställningar, F.D. annat.
Citera
2018-05-19, 01:23
Medlem
Citat:
Nej kanske inte, men Hanna kanske trodde det.

Föräldrarna var, på varsina håll, ytterligt EGOISTISKA.
Barnen, flickorna, kom i kläm och i denna "egoistiska klämmen" föll verkligen alla delar på plats för att få just denna utgången.
På så vis är detta fallet unikt, att precis alla komponenter, dessa bra som dåliga, spelade sig självt i handen.

Det här handlar inte om något på detaljnivå utan om något där precis alla detaljer spelar in.
Ingen som ser(det)mönstret?

Normalt sett så finns detta mycket riktigt inte på kartan, jag tror att det är en rad av olika samhällsvärderingar och som här spelar in.
Och i den rollen kom just dessa två flickor i kläm.
Barn kommer ALLTID i kläm när det kommer till vuxna med politiska värderingar och i mitt tycke samma skit, men ändå?

Jag tror på att alla barn vill och har behov av att tro på sina föräldrar?
Vi vuxna vill ju också tro på vår omgivning?

Flickorna var inte sjuka.
Dessa båda BARNEN var inte sjuka.

Jag tror att hade Oskar fått styra detta från början så hade det inte slutat så här, då hade det(allt) rullat på som hans vanliga.
Inte för att han var en han utan för att han var sprungen ur det han var kommen ur.
(att Hanna led av Borderline problematik kan jag härröra till vissa och vissas frågeställningar här och jag bemöter aldrig dessa- det ligger i den sakens natur att för mig nu göra detta tillägget)
Senast redigerad av manot 2018-05-19 kl. 01:32. Anledning: glömde ett ord
Citera
2018-05-19, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Far O kunde inte sköta sitt jobb för han var helt besatt av sina mordplaner under hösten. Det tog över honom helt.

Jag tror att utgången här inte hade kunnat vara någon annan än densamma blev, men mer planerad än så tror jag inte att utgången här var.
Oskar köpte in två bilar under hösten?
Oskar väntade på besked om sin befordran.
Oskar och Agnes var sist sedda i livet, dessa två var också dem som hade planer för VT 2018.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in