Så i helgen blir det defintivt utbudsrekord på hemnet i gbg kommun. 1101 nu och 1131 som rekord sen jag började kolla.
Spår sjunkande priser i gbg framgent nu.
Alla tiders utbudsrekord i min egen förortskommun till Stockholm nu. Dock ej (i skrivande stund) i hela Stockholms län... det verkar som om att det inte är så många lägenheter innanför tullarna som är till salu som det var förra topparna i november och i februari.
Däremot är det som sagt utbudsrekord ute i en del av förortskommunerna delvis till följd av en massiv nyproduktion som är till salu. Men, också en hel del objekt som inte lyckats sälja det senaste helåret.
Det där med att du får bo kvar om du betalar ränta är en fet lögn. Har för mig att det är första eller andra paragrafen i Pantbrevs-delen i Jordabalken. Den kan du få kolla upp själv.
Problemet är inte att det är en mördande kostnad för alla. Det räcker med om 10-15% inte får ihop ekonomin - har dom liknande hem som resten så kommer vågen av tvångsinlösta boenden att trycka ner priset på hela marknaden. Ditt hem blir liksom inte mer värt än grannens bara för att du kunde betala din ränta, sett ur en köpares perspektiv.
Sen hur mycket man får låna är givetvis något som man kan debattera. Medelsvensson drar in 300k om året. Lycka till att låna 2 miljoner på den inkomsten om räntan ligger på 5-6%.
Inte riktigt det jag adresserade, utan vad som sätter marknadspriset. Vi kan låtsas att föreningen saknar skulder. Skrev ett lika långt inlägg om just det potentiella problemet för ett tag sen.
Jag föreslår att du undersöker saker innan du påstår nåt. Finns inget i jordabalkens bestämmelser gällande pantbrev som stödjer det du påstår.
En som tjänar 300K om året får låna 1,8 miljoner. Kostnaden per månad för detta lånet vid 5% är 5250kr efter ränteavdrag.
Bankerna räknar på ca 7% ränta i sin kalkyl, endast låntagare som av någon anledning blivit undantagna detta kommer att få det svårt vid 5-6%. Och även då tveksamt eftersom de antagligen har väldigt stora tillgångar för att överhuvudtaget få banken att gå med på att låna ut i sådana fall.
Alla tiders utbudsrekord i min egen förortskommun till Stockholm nu. Dock ej (i skrivande stund) i hela Stockholms län... det verkar som om att det inte är så många lägenheter innanför tullarna som är till salu som det var förra topparna i november och i februari.
Däremot är det som sagt utbudsrekord ute i en del av förortskommunerna delvis till följd av en massiv nyproduktion som är till salu. Men, också en hel del objekt som inte lyckats sälja det senaste helåret.
I min förortskommun till Stockholm (villaområde) dör man antigen (och sedan släktingar som säljer), sen har det funnits många etniskt svenska par i medelåldern som flyttat utomlands till annat EU land permanent, och slutligen en tredje kategori, det är också lite äldre som flyttat till bostadsrätt från villa (ofta ej nyproduktion). En del lite äldre villor blir inte alls sålda och står tomma sedan en tid tillbaka (deltid eller heltid). En obebodd villa sommartid utan skulder kostar inte mycket pengar.
De som köper? Ja, det är oftast invandrare, familjer, som varit ett tag nu i Sverige 5-10år och etablerat sig på arbetsmarknaden och fått ihop lite kapital. De köper nyprod. bostadsrätter eller äldre, också villor, de har ofta bott i lite sämre områden tidigare och vill komma bort därifrån.
Jag föreslår att du undersöker saker innan du påstår nåt. Finns inget i jordabalkens bestämmelser gällande pantbrev som stödjer det du påstår.
Panträtt, paragraf 3 om Panträttens innebörd
Panträttens innebörd
3 § När en myndighet vid utsökning eller i annat fall fördelar medel mellan rättsägare i fastighet, har en borgenär rätt att för fordran, som är förenad med panträtt i fastigheten, med den företrädesrätt inteckningen medför enligt lag få betalning ur medlen intill pantbrevets belopp. I den mån detta inte räcker till, erhåller borgenären betalning ur medlen genom ett tillägg. Detta får inte överstiga femton procent av pantbrevets belopp jämte ränta på detta belopp från den dag då fastigheten utmättes, konkursansökan gjordes eller de medel nedsattes som i övrigt skall fördelas. Räntan beräknas för år enligt en räntefot som motsvarar den av Riksbanken fastställda, vid varje tid gällande referensräntan enligt 9 § räntelagen (1975:635) ökad med fyra procentenheter. Förändringar i referensräntan som inträffar efter upprättandet av en sakägarförteckning skall inte beaktas.
Har flera pantbrev överlämnats som pant för fordran och har inteckningarna samma företrädesrätt eller gäller de omedelbart efter varandra, skall bestämmelserna i första stycket om pantbrevets belopp avse pantbrevens sammanlagda belopp.
En borgenärs rätt till betalning omfattar inte tillägget, om pantbrevet har utmätts på ansökan av borgenären eller om pantbrevet är pantförskrivet till honom i andra hand. Lag (2002:351).
Sorry, bad dig inte läsa den 3e paragrafen. Den säger på ett relativt antikt språk att när Kronofogden går in och utmäter tillgångarna så har borgenären rätt till hela pantbrevets värde samt ett litet tillägg som du kan utläsa.
Om du är så vänlig och läser de första paragrafen som jag hänvisade till:
1 § Ägare av en fastighet, som vill upplåta panträtt i denna till säkerhet för fordran, har rätt att i den ordning som anges i 22 kap. hos inskrivningsmyndigheten erhålla inskrivning i fastigheten av visst penningbelopp (inteckning). Bevis om inteckningen kallas pantbrev. Ett pantbrev utfärdas antingen i skriftlig form (skriftligt pantbrev) eller genom registrering i pantbrevsregistret enligt lagen (1994:448) om pantbrevsregister (datapantbrev).
Inteckning kan enligt 22 kap. beviljas i flera fastigheter (gemensam inteckning). Gemensam inteckning kan också uppkomma genom att intecknad fastighet delas. Lag (1994:449).
2 § Panträtten upplåtes genom att fastighetens ägare överlämnar pantbrevet som pant för fordringen.
Ett datapantbrev skall anses ha överlämnats till borgenären, när denne eller någon som företräder honom har registrerats som pantbrevshavare i pantbrevsregistret.
Bestämmelser om fastighetsägarens rätt när pantbrev icke alls eller delvis utnyttjats för pantsättning (ägarhypotek) finns i 9 §. Lag (1994:449).
Genom kronofogden så kommer banken ta ditt hus och sälja det kvickast möjligt för att reducera sin förlust. Backade av lagstiftningen, och till följd av att man har en inteckning samtidigt som ägaren är i konkurs.
Det är så här det funkar. Punkt
Citat:
Ursprungligen postat av USP89
En som tjänar 300K om året får låna 1,8 miljoner. Kostnaden per månad för detta lånet vid 5% är 5250kr efter ränteavdrag.
Bankerna räknar på ca 7% ränta i sin kalkyl, endast låntagare som av någon anledning blivit undantagna detta kommer att få det svårt vid 5-6%. Och även då tveksamt eftersom de antagligen har väldigt stora tillgångar för att överhuvudtaget få banken att gå med på att låna ut i sådana fall.
Nu drar du långtgående slutsatser om en hel population utifrån vadå? Att hypoteket tycker att man ska klara 7%?
7% i sig kan vi dividera om i all evighet, men när värdet på ditt hem börjar närma sig din totala skuldsättning så kommer du:
1. Behöva likvidera tillgångar om du tänker behålla huset.
2. Därefter ge pengarna direkt till banken
Eller
3. Sälja huset. Hoppas på att det täcker skulderna. Annars blir det fogden.
Klarar du dom 2 första stegen så kan du bo kvar. Problemet ligger i att om en kåk för 4 miljoner som är standard i alla normalstora städer sjunker med 25% i värde, så kommer någon som är belånad till 80% behöva hitta 200 000 för att inte bli försatt i konkurs. Faller priset med ytterlig 5% så behöver man hitta ytterligare 200 000.
Räcker med att fåtalet procent hamnar här så kommer marknaden falla ihop, och samtidigt finns det, tro det eller ej, familjer, ensamstående, pensionärer etc. som vid denna räntenivå knappt mäktar med till följd av vårdslösa ekonomiska beslut.
Räcker med att fåtalet procent hamnar här så kommer marknaden falla ihop, och samtidigt finns det, tro det eller ej, familjer, ensamstående, pensionärer etc. som vid denna räntenivå knappt mäktar med till följd av vårdslösa ekonomiska beslut.
En vanlig klassiker för Stockholms kreti och pleti är att maximera sitt lån vid en temporär visstidsanställning. Sen sluta. Jag må bara ha anekdoter om detta - men det är oerhört många anekdoter.
Blev helt paff idag när jag hörde följande från en kollega idag:
"Alltså bostadslån är ju som monopolpengar, jag menar, vi går ju inte hemma och funderar på hur vi ska betala tillbaka den här miljonen vi har i lån, för det kommer vi aldrig att behöva göra."
Försökte flika in att det inte alltid går uppåt.. fick inget svar.
Så i helgen blir det defintivt utbudsrekord på hemnet i gbg kommun. 1101 nu och 1131 som rekord sen jag började kolla.
Spår sjunkande priser i gbg framgent nu.
Söker du bara på brf eller på alla typer? När jag söker på bostadsrätt och visa nyproduktion, inget annat filter, så är det bara 796 lägenheter. När jag söker på alla typer och visa nyproduktion blir det 1070.
För göteborgs kommun.
Kviberg våldtogs massivt, där hade man chansen att fortsätta på gamlestans kvartersstruktur men med mer stadsmässig befolkningstäthet, men planeringen blev, för att vara snäll, dålig. Nu har ju dom där detaljplanerna dock några år på nacken, och staden och planarkitekterna har blivit bättre tycker jag på att ta fram bra planer. Planerna för Gamlestan är riktigt bra.
Söker du bara på brf eller på alla typer? När jag söker på bostadsrätt och visa nyproduktion, inget annat filter, så är det bara 796 lägenheter. När jag söker på alla typer och visa nyproduktion blir det 1070.
För göteborgs kommun.
Inklusive kommande också, vilket varit kutym här i tråden sen PresidentBahama drog igång till salu-statistiken. Här:
Blev helt paff idag när jag hörde följande från en kollega idag:
"Alltså bostadslån är ju som monopolpengar, jag menar, vi går ju inte hemma och funderar på hur vi ska betala tillbaka den här miljonen vi har i lån, för det kommer vi aldrig att behöva göra."
Försökte flika in att det inte alltid går uppåt.. fick inget svar.
Mm, den är sjuk när man påpekar att nedgång visst kan ske. Förnekelsen är stor och om man faktiskt accepterat att det gått ner så kommer det snart vända upp igen.
"I innerstan kan det aldrig gå ner" är en klassiker IMO.
Förnekelsen torde göra att såljare håller ut lite längre, men den stora frågan för prisbilden är ju ändå kreditkranen. Man kan förneka hur mkt man vill, om bankerna lånar ut mindre så spelar det ingen roll.
Är det ngn som har några indikationer på hur mkt bankerna faktiskt strypt åt tillförseln? Tycker mig inte sett eller hört några siffror på det alls.