2018-05-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tror också mer på ett ”klassiskt våldsbrott” än något annat. Men är verkligen osäker angående de bakomliggande orsaker. Tror inte på trots av någon. Är man som O en hängiven mentor och lärare så är det en stor chans att man vill utöver det mentorskapet också över sina barn. Momsboken talar för det. Och man kan nå mycket långt med den ambitionen - särskild om flickorna var mottagliga och intelligente (allt som rektorn och Elli09 skriver talar för det). Man kan följa ett helt eget utbildningsprogram, läser tjocka böcker till exempel - utan protest.

Vet ej om barnen blev trötta därför att det blev för mycket eller kraven för höga eller om det var en tonårströtthet. M har ju inte beskrivits av någon som trött egentligen.

Men någonstans havererade projektet. Varför? En kränkning, en inkomptens, en mangel på anerkänning? Men inte på grund av döttrarnas trötthet eller trots, tror jag. Var han rädd att bli avslöjad när barnen gick i skolan igen. Att barnen inte var så sjuka? Men på något sätt bör en tillfrisknad också kunnat förklarats. Undrar var O och A var när de såg sist. En läkarbesök, ett sista försök att förhindra att A börjar i skolan igen efter lovet med att få ett nytt läkarintyg?

Jag tror absolut på en kränkning, en inkompetens, en mangel på anerkänning, det är nog så nära sanningen vi kan komma! Glöm aldrig Agnes och Moa!
Citera
2018-05-18, 19:37
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du vill bara diskutera NPF och svarta mössor kopplat till en vuxen man som var så nära att bli professor som man bara kan. Tror du att han hade det jobbigt i skolan?
Det är din kompis som vill diskutera detta in absurdum; Dilbert, och det vet du med.

Jag gjorde endast en jämförelse med ADHD/ADD genom att visa på att en känslighet för bl. a auditiva intryck kan leda till att eleven behåller mössan i skolsalen.
I O´s fall kan det, tänker jag, ha varit en kombination av en medfödd känslighet och svår stress/utmattningsdepression.
Citera
2018-05-18, 19:37
Medlem
Jag är så fast vid vilken sjuk verklighet det måste vara att leva i; vetskapen om att man ska ta sina barn av daga. Leva varje dag och låtsas vara fungerande och veta att "jag kommer ha ihjäl mina barn inom kort". Hur fortsätter man leva? Hur tar man sig igenom dagen? Spelar man bara välfungerande, eller går man totalt loss på familjen och bara skiter i vilket, för att det ändå snart ska ta slut?
Så himla bisarrt detta.
Citera
2018-05-18, 19:43
Medlem
Citat:
Tror också mer på ett ”klassiskt våldsbrott” än något annat. Men är verkligen osäker angående de bakomliggande orsaker. Tror inte på trots av någon. Är man som O en hängiven mentor och lärare så är det en stor chans att man vill utöver det mentorskapet också över sina barn. Momsboken talar för det. Och man kan nå mycket långt med den ambitionen - särskild om flickorna var mottagliga och intelligente (allt som rektorn och Elli09 skriver talar för det). Man kan följa ett helt eget utbildningsprogram, läser tjocka böcker till exempel - utan protest.

Vet ej om barnen blev trötta därför att det blev för mycket eller kraven för höga eller om det var en tonårströtthet. M har ju inte beskrivits av någon som trött egentligen.

Men någonstans havererade projektet. Varför? En kränkning, en inkomptens, en mangel på anerkänning? Men inte på grund av döttrarnas trötthet eller trots, tror jag. Var han rädd att bli avslöjad när barnen gick i skolan igen. Att barnen inte var så sjuka? Men på något sätt bör en tillfrisknad också kunnat förklarats. Undrar var O och A var när de sågs sist. En läkarbesök, ett sista försök att förhindra att A börjar i skolan igen efter lovet med att få ett nytt läkarintyg?

Inget hade väl tagits mer emot av glädje än att töserna återvände till skolan, tror jag. Det verkar som att det ensidigt var O som fick göra alla "brandkårsutryckningar" om dom var sjuka VAB (borrelia), läkarbesök, sammanträden med skolan.

Detta trots att det var H som var mest oroad för barnen. O tyckte inte dom var lika sjuka. Uppenbarligen var det inte O som höll greppet om taktpinnen.
Citera
2018-05-18, 19:47
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analkanal
Jag är så fast vid vilken sjuk verklighet det måste vara att leva i; vetskapen om att man ska ta sina barn av daga. Leva varje dag och låtsas vara fungerande och veta att "jag kommer ha ihjäl mina barn inom kort". Hur fortsätter man leva? Hur tar man sig igenom dagen? Spelar man bara välfungerande, eller går man totalt loss på familjen och bara skiter i vilket, för att det ändå snart ska ta slut?
Så himla bisarrt detta.

Många som har bestämt sej för att begå självmord känner lugn och harmoni när dom väl bestämt sej. Kan det ha varit något liknande här, att ett lugn inföll vid vetskapen att lidandet snart skulle ta slut? ( det betyder inte att jag tror att de kände så)
Citera
2018-05-18, 19:49
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
En sak undrar jag. Varför kom respektive släkt inte överens? Varför stoppade O sin frus släkt från att ha kontakt med henne? Något måste vara väldigt infekterat och varigt.
Citera
2018-05-18, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det är din kompis som vill diskutera detta in absurdum; Dilbert, och det vet du med.

Jag gjorde endast en jämförelse med ADHD/ADD genom att visa på att en känslighet för bl. a auditiva intryck kan leda till att eleven behåller mössan i skolsalen.
I O´s fall kan det, tänker jag, ha varit en kombination av en medfödd känslighet och svår stress/utmattningsdepression.

Mössan dök väl upp samtidigt med den heta maj-solens inträdande. Alla som, jag känner, bär en keps eller annat skydd på den kroppsdel som är mest utsatt för solen. Så enkelt tror jag det är.
Citera
2018-05-18, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inget hade väl tagits mer emot av glädje än att töserna återvände till skolan, tror jag. Det verkar som att det ensidigt var O som fick göra alla "brandkårsutryckningar" om dom var sjuka VAB (borrelia), läkarbesök, sammanträden med skolan.

Detta trots att det var H som var mest oroad för barnen. O tyckte inte dom var lika sjuka. Uppenbarligen var det inte O som höll greppet om taktpinnen.

Där förutsätter du att det som O förmedlade till sin omgivning var sant. Och jag tvivlar på det. Det kan vara så att O upplevde det så eller att han medveten spred falsk information. Jag får det inte ihop. Att O berättar för sin chef att döttrarna är svårt sjuka när Elli09 berättar att många inte uppfattade det så.
Citera
2018-05-18, 20:00
Avslutad
Citat:
Mössan dök väl upp samtidigt med den heta maj-solens inträdande. Alla som, jag känner, bär en keps eller annat skydd på den kroppsdel som är mest utsatt för solen. Så enkelt tror jag det är.

När jag såg O på tv för några år sen så bar han i vart fall ingen mössa.
Citera
2018-05-18, 20:03
Medlem
Citat:
Där förutsätter du att det som O förmedlade till sin omgivning var sant. Och jag tvivlar på det. Det kan vara så att O upplevde det så eller att han medveten spred falsk information. Jag får det inte ihop. Att O berättar för sin chef att döttrarna är svårt sjuka när Elli09 berättar att många inte uppfattade det så.

Vet inte om han sa så, men det var en liten arbetsplats som han varit på i 15 år så det är klart att det märktes om han började ställa in seminarier, lektioner, möten allt mer frekvent än tidigare.
Citera
2018-05-18, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
När jag såg O på tv för några år sen så bar han i vart fall ingen mössa.

Det var nog ingen het sol i konferenssalen/podiet heller.
Citera
2018-05-18, 20:12
Avslutad
Citat:
Det var nog ingen het sol i konferenssalen/podiet heller.

Kommer inte ihåg riktigt men jag har för mig att det var filmat ute.
Svart kostym däremot tror jag mig dock komma ihåg att han bar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in