2018-05-17, 16:46
Avslutad
Om man inte har någon anställning och är sjukskriven, kan man inte få någon form av friskvårdsbidrag från Försäkringskassan? Det borde väl ligga i deras intresse att man mår bättre?

Jag spelar bowling, golf o rider. Det är dyrt, så jag har oftast inte råd! Jag läste nyligen att de som jobbar numera även kan få bidrag till t.ex. golf o ridning.

Nån som vet om det finns något som jag söker?
Citera
2018-05-17, 16:52
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar

Går väl att köra det genom FaR, Fysisk aktivitet på Recept, eller liknande rehabiliteringsprogram?
Citera
2018-05-17, 17:20
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Om man inte har någon anställning och är sjukskriven, kan man inte få någon form av friskvårdsbidrag från Försäkringskassan? Det borde väl ligga i deras intresse att man mår bättre?

Jag spelar bowling, golf o rider. Det är dyrt, så jag har oftast inte råd! Jag läste nyligen att de som jobbar numera även kan få bidrag till t.ex. golf o ridning.

Vad är du sjukskriven för? Väldig aktiva saker du tycker om.
Klarar du det borde du kunna jobba
Citera
2018-05-17, 17:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Vad är du sjukskriven för? Väldig aktiva saker du tycker om.
Klarar du det borde du kunna jobba
Jag har ganska svåra psykiska problem. Det går upp o ner, bara när jag är på humör vill jag syssla med sporterna.
Citera
2018-05-17, 18:48
Medlem
Citat:

Kan du specificera vad de olika sporterna kostar. Man brukar ju kunna få rabatt inom klubben om man är mer aktiv. Utrustningen är väl dyr i inköp medan sedan kostar det väl inte så mycket.

Jag tro man kan få låna utrustning på olika orter, eller om det bara gäller barn.
Citera
2018-05-18, 11:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RiksmongoNummer1
Kan du specificera vad de olika sporterna kostar. Man brukar ju kunna få rabatt inom klubben om man är mer aktiv. Utrustningen är väl dyr i inköp medan sedan kostar det väl inte så mycket.

Jag tro man kan få låna utrustning på olika orter, eller om det bara gäller barn.
Ja, det är väl medlemsavgiften till golfklubben som kostar... Klubbor o sånt har jag. Än så länge är jag inte med i nån klubb o har inte ens grönt kort, men spelar ibland Pay and Play. Men som mål har jag att ta grönt kort i sommar, men det står min pappa för, så det är medlemsavgiften kommer att kosta.

En ridlektion kostar 200 kr för 45 min, men det får jag inget kvitto på...

Bowlingen har hittills kommunen sponsrat oss med, via den dagliga verksamheten jag går på. Vi bildade ett lag o fick klot, samt en timmes spel i veckan. Men det har dom dragit in på... Men tänkte fortsätta spela med mina vänner i laget, bara på skoj o det kostar väl några hundra. Vi fick sån licens av kommunen tidigare, som gör att det blir billigare att träna privat.
Citera
2018-05-18, 14:59
Medlem
udons avatar
Citat:
Ja, det är väl medlemsavgiften till golfklubben som kostar... Klubbor o sånt har jag. Än så länge är jag inte med i nån klubb o har inte ens grönt kort, men spelar ibland Pay and Play. Men som mål har jag att ta grönt kort i sommar, men det står min pappa för, så det är medlemsavgiften kommer att kosta.

En ridlektion kostar 200 kr för 45 min, men det får jag inget kvitto på...

Bowlingen har hittills kommunen sponsrat oss med, via den dagliga verksamheten jag går på. Vi bildade ett lag o fick klot, samt en timmes spel i veckan. Men det har dom dragit in på... Men tänkte fortsätta spela med mina vänner i laget, bara på skoj o det kostar väl några hundra. Vi fick sån licens av kommunen tidigare, som gör att det blir billigare att träna privat.

Du kanske kan deltidsarbeta för att finansiera dina intressen?
Citera
2018-05-18, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Du kanske kan deltidsarbeta för att finansiera dina intressen?
Skulle vilja, det känns inte kul att snylta på samhället.
Jag gjorde flera försök att komma ut i arbetslivet innan jag fick sjukpension. Men jag får typ PTSD efter 2-3 dagar. Jag klarar nu 9 timmar i veckan, fördelat på 3 dagar, på daglig verksamhet. Jag gjorde även ett försök att läsa upp mina betyg på Komvux, men det gick likadant där...
Citera
2018-05-18, 15:15
Medlem
udons avatar
Citat:
Skulle vilja, det känns inte kul att snylta på samhället.
Jag gjorde flera försök att komma ut i arbetslivet innan jag fick sjukpension. Men jag får typ PTSD efter 2-3 dagar. Jag klarar nu 9 timmar i veckan, fördelat på 3 dagar, på daglig verksamhet. Jag gjorde även ett försök att läsa upp mina betyg på Komvux, men det gick likadant där...

Vad har du för diagnos då?
Citera
2018-05-18, 15:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Vad har du för diagnos då?
Schizoaffektivt syndrom, asperger syndrom, depression, GAD o svåra sömnstörningar.

Hände en gång på en praktik jag hade, att jag fick en psykos o gick hem o sköt sönder hela armen med ett luftgevär. Nu får jag inte ens ha luftgevär för psykiatrin, men det finns alltid nått man kan få för sig om man faller in i psykoser.
Citera
2018-05-18, 15:36
Medlem
udons avatar
Citat:
Schizoaffektivt syndrom, asperger syndrom, depression, GAD o svåra sömnstörningar.

Hände en gång på en praktik jag hade, att jag fick en psykos o gick hem o sköt sönder hela armen med ett luftgevär. Nu får jag inte ens ha luftgevär för psykiatrin, men det finns alltid nått man kan få för sig om man faller in i psykoser.

Det låter ju tungt. Modigt att du vågar rida på hästar med den där cocktailen av diagnoser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in