2018-05-18, 11:59
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pittrunkarn
Jag har inte påstått att jorden är platt. Har bara bett om bevis på att den inte är det men ingen verkar kunna det.
Enklaste beviset är att studera en solnedgång vid havet.
Citera
2018-05-18, 12:02
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag avfärdar dig som ett troll då du bara håller på och fångar dig.

Fångar mig?

Citat:
Bevisa eller sluta svara mig.

Du vill ha något bevis att diskutera?
Det finns ju hundratals men vi kan ta ett i mängden:
WGS84 fungerar.
Citera
2018-05-18, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Fångar mig?

Du vill ha något bevis att diskutera?
Det finns ju hundratals men vi kan ta ett i mängden:
WGS84 fungerar.
Fånar, skulle det stå. Fixat.
Citera
2018-05-18, 12:13
Moderator
Mer innehållslöst chattande raderat. Sluta med alla trollanklagelser, det är också OT.

/Moderator
Citera
2018-05-18, 12:15
Medlem
madtops avatar
Citat:
Fånar, skulle det stå. Fixat.

Okej, men vad säger du om att kartor, jordglob, WGS84 alla fungerar?
Vad säger du om att vi vet att en grad utefter ekvatorn är 11 mil?
Vad säger du om att vi hittar till Australien och att avståndet mellan t.ex Sydney och Perth i praktiken stämmer med WGS84?
Citera
2018-05-18, 12:20
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Okej, men vad säger du om att kartor, jordglob, WGS84 alla fungerar?
Vad säger du om att vi vet att en grad utefter ekvatorn är 11 mil?
Vad säger du om att vi hittar till Australien och att avståndet mellan t.ex Sydney och Perth i praktiken stämmer med WGS84?
Hade inte FE-idioterna kommit fram till att Australien inte finns?
Citera
2018-05-18, 12:36
Medlem
Spakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tippar på att han är pilot på en Dreamliner....
I see what you did there...

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Själv ser jag jordens rundning i princip varje dag på jobbet. Jag har oftast 360 grader hav runt mina arbetsplatser, och kan se andra oljeplattformar mot framför horisonten, på horisonten och bakom. Man kan även rätt lätt och tydligt se horisontens välvning över det panorama man har.

Ser ofta även oljetankers och supplyfartyg komma uppdykandes över horisonten, eller sjunka ner bakom denna ju längre bort de åker.
Ja då har vi sett samma sak många gånger, har fått lifta med ut på plattformssvängar med CHC från Brønnøysund (fd kollega som flög där), jordens rundning är smärtsamt uppenbar när tankers och plattformar börjar dyka upp bakom horisonten, samma med landmassorna när man återvänder.

Sen den lilla detaljen med att precis hela världens flyg och sjöfart som räknar rätt på tid/distans/bränsleåtgång samt bäringar, vilket alltid stämmer EXAKT med beräkningar som grundar sig på en rund jord, det skulle aldrig funka utan sfärisk trigonometri. Branchen skulle flyga vilse och få soppatorsk innan destination hela dagarna om jorden vore platt. Och det vet vi ju alla inte händer i den utsträckning det borde göra.
Citera
2018-05-18, 12:37
Medlem
Spakarns avatar
Prövar igen, JordenIsPlatt, då du svarade så gott som alla inlägg utom det jag skrev, får anta att du helt enkelt glömde, eller inte såg?

Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Jag länkande till bilderna...du är blind på riktigt va?

Skillnaden blir 0.4 pixlar för bildskalan du länkade till. Med andra ord, höjdskillnaden är omöjlig att se i dina egna bilder.

Rita en perfekt cirkel med 1dm som får föreställa jorden. Skulle du med den skalan rita ut mount everest, så får du lägga till en "knöl" på 0.14mm. Och för att lägga till Challanger djupet i Marinergraven på havets botten, så skulle du behöva rita en "grop" på 0.17mm, på din 1dm stora cirkel.

Och omkretsskillnaden 40 076 km jämfört med 40 000 som ni diskuterade tidigare skulle motsvara 0.19mm på samma cirkel, dvs ungefär tjockleken på 2 hårstrån.

Förstår du nu hur löjligt små skillnaderna är, och hur korkat det vore att tro att man ska kunna se den skillnaden med blotta ögat, på helbilderna av jorden?

Ingen säger att jorden är en perfekt sfär. Men för att mäta/upptäcka "ojämnheterna" behöver du enormt mkt bättre instrument än dina små ögon en halvmeter från en datorskärm.

Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Jag är pilot så kan tveklöst konstatera att du har fel.
Vad lustigt, jag jobbar som pilot (på riktigt alltså), förklara gärna hur du som pilot kan konstatera felaktigheten i det är, vore riktigt intressant. Vore kul att höra om vad för slags pilot du är också

/s
Citera
2018-05-18, 13:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Hade inte FE-idioterna kommit fram till att Australien inte finns?
Något sådant kan väl inte ens dom tro på? Var hamnar jag i så fall om jag tar flyget till Sydney? Matrix digitalt skapade värld? Eller ympas minnen in i hjärnan på mig a al Total Recall? Går definitivt inte att lura oss att en icke existerande kontinent skulle existera full med stora städer. Har mig veterligen inte stött på någon FE-troende i den här tråden som hävdat att Australien inte skulle existera.
Senast redigerad av Jonas1968 2018-05-18 kl. 13:48.
Citera
2018-05-18, 20:10
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Något sådant kan väl inte ens dom tro på? Var hamnar jag i så fall om jag tar flyget till Sydney? Matrix digitalt skapade värld? Eller ympas minnen in i hjärnan på mig a al Total Recall? Går definitivt inte att lura oss att en icke existerande kontinent skulle existera full med stora städer. Har mig veterligen inte stött på någon FE-troende i den här tråden som hävdat att Australien inte skulle existera.
Förmodligen hamnar du i någon annan stad som inte är i Australien utan någon annanstans. Eller något. Jag vet inte hur de tänker.
Citera
2018-05-19, 14:02
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Har någon lyckats bevisa att jorden inte är platt?

Här är en nytagen bild, En ISS-austronat tar en selfie och den runda jorden syns tydligt i hans visir.
https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article12555034.ece/ALTERNATES/s810/MAIN-NASA-astronaut.jpg
Ett annat bevis är gravitationen. Ta en penna och släpp den om den faller till backen så bevisar det gravitationen och gravitationen motbevisar en platt värd.
Citera
2018-05-19, 16:26
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Här är en nytagen bild, En ISS-austronat tar en selfie och den runda jorden syns tydligt i hans visir.
https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article12555034.ece/ALTERNATES/s810/MAIN-NASA-astronaut.jpg
Ett annat bevis är gravitationen. Ta en penna och släpp den om den faller till backen så bevisar det gravitationen och gravitationen motbevisar en platt värd.

Visiret är runt, vilket skapar en optisk synvilla. Har du aldrig sett en skrattspegel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in