2018-05-18, 10:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Ok. Då kan ansökan alltså ev ha varit en anledning till att kunna vara hemma mer. Skulle han ha kunnat fått indikationer på att han inte skulle fått tjänsten och tagit det så hårt att han tagit sig själv och familjen av daga? Känns dock väldigt verklighetsfrämmande att enbart det skulle kunna ligga bakom tragedin.
En befordringsprofessur är ingenting som tillsätts i konkurrens vid ett visst tillfälle, utan man ansöker om befordran när man uppfattar sig tillräckligt meriterad. Eftersom det är blamerande att få avslag på en befordringsansökan, väntar de allra flesta med att söka tills de är rimligt säkra på att den går igenom.
Citera
2018-05-18, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
En befordringsprofessur är ingenting som tillsätts i konkurrens vid ett visst tillfälle, utan man ansöker om befordran när man uppfattar sig tillräckligt meriterad. Eftersom det är blamerande att få avslag på en befordringsansökan, väntar de allra flesta med att söka tills de är rimligt säkra på att den går igenom.
Ok, tack. Ja det låter ju rimligt.
Citera
2018-05-18, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whoknows75
En av dom som utvärderade hans arbete och som även gör ett utlåtande (till dom som bestämmer) läste igenom hans ansökan samma kväll dom dog.
Och hennes bedömning var att Oskars arbete var strålande, och hon skulle lämna dom största rekommendationerna (till dom som bestämmer)
Om jag minns rätt.........

Rätta mig gärna.

Så om han hade levt idag, så hade han säkerligen fått en professur, gissar jag.
Jag minns att jag också läst något sådant. Ja då känns det ännu mer bisarrt. Han var på målsnöret. Varför, varför? Ville Hanna skiljas? Handlade allt om ett familjegräl som urartade? Var brevet sedan tidigare skrivet och använt som hot? Kan inte släppa tankarna kring detta.
Citera
2018-05-18, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Det är den enda rimliga förklaringen om man utgår ifrån att det är riktigt att båda föräldrarna står bakom innehållet (såsom det har meddelats av polisen) i avskedsbrevet och att båda två, helt frivilligt, har undertecknat det. Då har det, som någon tidigare i tråden sagt, "brunnit i proppskåpet" hos båda två. Samtidigt.

Om vanföreställningarna just riktade in sig på döttrarnas hälsotillstånd; syftande till att döttrarna var så sjuka att de inte orkade vara i skolan, blir det begripligt.

Att föräldrar kan få sina barn att medverka i sådana föreställningar är väl känt. Ett exempel är den lilla flickan som nästan dog av att ha kylts ner i badkaret. I de första förhören var flickan helt enig med mamman och styvfadern att det var hon själv som var orsaken till allt som hänt henne. Det var först när föräldrarna häktats och hon kände sig trygg som flickebarnet började berätta hur det egentligen låg till. Det finns en tråd om detta.

Ett annat exempel har jag länkat till i ett tidigare inlägg. Här kommer det igen.

http://www.dagensjuridik.se/2012/03/sankt-straff-man-som-tvingade-dotter-spela-sjuk

Där tvingade en far sin dotter att spela sjuk och förståndshandikappad för att få vårdbidrag och assistansersättning. Också i detta fall var det först när barnet slapp undan faderns påverkan som det visade sig att hon var fullt frisk och normalt begåvad.

Om det var föräldrarnas gemensamma vanföreställningar som var orsaken till barnens symtom blev det nog just av det skälet helt nödvändigt att barnen skulle hållas isolerade och så långt som möjligt vara under föräldrarnas uppsikt och kontroll. Skolplikten blev därför kanske ett bekymmer som måste rundas på något sätt. Att isolera och få hemundervisning till båda döttrarna blev därför kanske det centrala i deras sjuka föreställningsvärld.

Det finns mycket information i tråden, som kommer både från arbetsplatsen och från andra, om OHs hälsotillstånd och eventuella depression. Den tyder på att OH kan ha varit i mycket dåligt psykiskt skick. Den information som finns om HB och som ursprungligen kommer från HBs chef och arbetskamrater pekar snarare i en annan riktning. Inget av den information som kommit fram pekar mot att hon skulle varit sjuk, deprimerad eller "konstig" på något sätt. Tvärtom. Men - dels kan man inte vara säker på att denna information utgör hela bilden. De som eventuellt har andra erfarenheter av henne kanske håller tyst. Dels kan en deprimerad person "flyga under radarn" genom att "hålla masken".

Se nedan under bifogade länk om det som brukar kallas "smiling depression".

https://www.healthline.com/health/smiling-depression#symptoms

Sista länken är jätteintressant. Har inte läst något tidigare som sätter så tydliga ord på det jag brukar kalla att "hålla masken utåt". Om tex Hanna haft en sådan depression skulle det kunna finnas en väldig skillnad mellan hennes uppförande på jobbet och hemma. Oftast är det dom man älskar mest och står närmast som får ta de hårdaste smällarna av psykisk ohälsa. Det kan handla om ilska, anklagelser, ångest och att få vissa fix idéer kring vad som är orsaken till att man mår dåligt. I Hs fall flickornas sjukdom tex. Detta kan ju gälla för Oskar lika väl.

Jag har också tänkt på begreppet sjukdomsvinst. Om föräldrarna var väldigt fokuserade på karriären kanske Agnes kände sig verkligt sedd och omhändertagen första svängen då hon blev sjuk av borrelia. Hennes trötthet som sedan blev värre var säkert äkta och skolan såg en flicka med stora problem. Den var kanske ett omedvetet sätt för henne att bli sedd av mamma och pappa. Kanske Moa då kände sig osynlig när allt fokus låg på A och utvecklade en depression och blev utmattad. Detta är vilda spekulationer och jag menar inte att flickorna på något medvetet plan försökte manipulera föräldrarna. Tänker mer att föräldrarna kan ha varit självcentrerade och haft problem i sin relation och flickorna fick kämpa för att få uppmärksamhet, värme och vara i fokus.

Eller så hade de en ofattbar fysisk sjukdom som på sikt skulle leda till ännu större lidande, att det var beskedet som det florerat rykten kring.
Citera
2018-05-18, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Beror på hurpass begränsade vanföreställningarna var. Om de väsentligen begränsade sig till barnens mående och hälsa kunde ju ingen t ex på deras arbetsplatser syna dem. Och vad gäller skolan måste ju, som jag skrev tidigare, flickorna som minimum ha uppträtt inför skolpersonal på ett sätt som i vart fall inte gjorde frågan om hemundervisning helt utesluten.

Det finns dessutom lindrigare varianter av inducerad psykos, där den sekundära partens symtom minskar när den är skild från den primära symtombäraren. Det är inte orimligt att tänka sig att Hanna, som går som en osynlig ande genom tråden, hade den primära psykosen och dolde den genom sin låga och tystlåtna profil.

Oskar som då hade varit den sekundära, tog hand om läkarbesök, skolmöten och andra externa kontakter. I frånvaro av Hanna minskade de från henne inducerade symtomen så pass mycket, att Oskar kunde uppvisa en tillräckligt rationell fasad för att uppfattas trovärdig. När de sen träffades på kvällar och helger, fyllde de åter igen på Folie ā deux-symtomen.

Under julen slöts dyaden kraftfullt under isolering från yttervärlden, symtomen accelererade och det som tidigare bara hade varit en i fantasin möjlig flyktväg, blev plötsligt högst verklig.
Citera
2018-05-18, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Sista länken är jätteintressant. Har inte läst något tidigare som sätter så tydliga ord på det jag brukar kalla att "hålla masken utåt". Om tex Hanna haft en sådan depression skulle det kunna finnas en väldig skillnad mellan hennes uppförande på jobbet och hemma. Oftast är det dom man älskar mest och står närmast som får ta de hårdaste smällarna av psykisk ohälsa. Det kan handla om ilska, anklagelser, ångest och att få vissa fix idéer kring vad som är orsaken till att man mår dåligt. I Hs fall flickornas sjukdom tex. Detta kan ju gälla för Oskar lika väl.Jag har också tänkt på begreppet sjukdomsvinst. Om föräldrarna var väldigt fokuserade på karriären kanske Agnes kände sig verkligt sedd och omhändertagen första svängen då hon blev sjuk av borrelia. Hennes trötthet som sedan blev värre var säkert äkta och skolan såg en flicka med stora problem. Den var kanske ett omedvetet sätt för henne att bli sedd av mamma och pappa. Kanske Moa då kände sig osynlig när allt fokus låg på A och utvecklade en depression och blev utmattad. Detta är vilda spekulationer och jag menar inte att flickorna på något medvetet plan försökte manipulera föräldrarna. Tänker mer att föräldrarna kan ha varit självcentrerade och haft problem i sin relation och flickorna fick kämpa för att få uppmärksamhet, värme och vara i fokus.
Eller så hade de en ofattbar fysisk sjukdom som på sikt skulle leda till ännu större lidande, att det var beskedet som det florerat rykten kring.

Kombinationen av fysisk sjukdom hos barnen tillsammans med föräldrarnas vanföreställningar kring dessa sjukdomar, hade förklarat sjukvårdens, skolans och föräldrarnas ageranden.
Citera
2018-05-18, 10:57
Medlem
[/quote]
Under julen slöts dyaden kraftfullt under isolering från yttervärlden, symtomen accelererade och det som tidigare bara hade varit en i fantasin möjlig flyktväg, blev plötsligt högst verklig.[/quote]

Det är så fruktansvärt att tänka på familjens sista jul och nyår. Man undrar verkligen hur barnen hade det sista tiden. Är det möjligt att som förälder upprätthålla fasaden mot barnen när man samtidigt planerar och förbereder för att mörda dom? Man hoppas ju innerligt det. 😑💔💔
Citera
2018-05-18, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Jag minns att jag också läst något sådant. Ja då känns det ännu mer bisarrt. Han var på målsnöret. Varför, varför? Ville Hanna skiljas? Handlade allt om ett familjegräl som urartade? Var brevet sedan tidigare skrivet och använt som hot? Kan inte släppa tankarna kring detta.

Jag förstår det och personligen har jag 2% i bakuvudet som inte heller har släppt det helt och hållet.
Men mina andra 98% går till Hannas mående, och att hon i grund o botten drev sig själv o Oskar till detta fasansfulla beslut.
Samt en tro på ett bättre liv efter detta.
(min teori några inlägg bakåt i tråden)

En sak är jag säker på i alla fall.
Det berodde inte på barnens sjukdom.
För om föräldrarna var helt friska så hade dom aldrig tagit livet av sig, och än mindre sina barn.
Antingen...
1. Hannas mående 98%
2. Skam 1%
3. Totalt hjärnsläpp 1%

Det är vad jag "tror"

Men som sagt, det är en teori av många andra.
Citera
2018-05-18, 11:19
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilberts
Det finns dessutom lindrigare varianter av inducerad psykos, där den sekundära partens symtom minskar när den är skild från den primära symtombäraren. Det är inte orimligt att tänka sig att Hanna, som går som en osynlig ande genom tråden, hade den primära psykosen och dolde den genom sin låga och tystlåtna profil.

Oskar som då hade varit den sekundära, tog hand om läkarbesök, skolmöten och andra externa kontakter. I frånvaro av Hanna minskade de från henne inducerade symtomen så pass mycket, att Oskar kunde uppvisa en tillräckligt rationell fasad för att uppfattas trovärdig. När de sen träffades på kvällar och helger, fyllde de åter igen på Folie ā deux-symtomen.

Under julen slöts dyaden kraftfullt under isolering från yttervärlden, symtomen accelererade och det som tidigare bara hade varit en i fantasin möjlig flyktväg, blev plötsligt högst verklig.

Mycket trovärdigt. Jag tror inte på en äkta/klassisk Folie a’ deux men däremot att det utvecklades till en samsjuklighet.
Enligt ett tidigt inlägg så skulle H ha haft någon form av problem från tiden i Göteborg. Hur det än var så får man nog se båda som skyldiga till gärningen. De har ju även tagit på sej det och erkänt sej skyldiga.
Citera
2018-05-18, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Mycket trovärdigt. Jag tror inte på en äkta/klassisk Folie a’ deux men däremot att det utvecklades till en samsjuklighet.
Enligt ett tidigt inlägg så skulle H ha haft någon form av problem från tiden i Göteborg. Hur det än var så får man nog se båda som skyldiga till gärningen. De har ju även tagit på sej det och erkänt sej skyldiga.

Ja, även om polisen bara har talat om vad som stod i brevet, i stora drag, så hade dom aldrig gått ut med det om de inte hade varit väldigt säkra på att det stämmer.
Så att beslutet var gemensamt anser jag som mycket trovärdigt.
Citera
2018-05-18, 11:45
Medlem
Citat:

Ja, jag tror du har rätt. Det stämmer också med information som kommit till oss.

Skolan pratade om problem inne i familjen och en familj i djup kris. Barnens hemundervisning fungerade problemfritt.
Citera
2018-05-18, 11:48
Bannlyst
Citat:

Intressanta inlägg och tankar från många idag.
Om nån av er vill dunka på med en teori utifrån det som disskuterats, så är den väldigt välkommen.
Vore kul att läsa någon annans teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in