2018-05-17, 17:44
Medlem
TumTums avatar
Vi får se hur msm hanterar denna heta potatis
Nåt i Rapport eller Aktuellt möjligen
Många är nog rejält nervösa
Men samtidigt är det ju fakta - så de måste redovisa
Det är ju många som vet nu och mörkar media så blir det en skitstorm deluxe
2018-05-17, 18:41
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
När Socialdemokratiska partier kollapsar så går det fort.

Löfven lär ju inte locka några väljare alls när man ser hur han presterar i debatter. Dessutom lär ju valarbetarna vara förvirrade just nu. Partiledningen verkar ju agerat i panik och kopierat (SD) politik i ett försök att stoppa utflödet; men utan att ta sig tiden att förankra politiken i partiet.

Vi kan nog se fram emot interna strider när fler och fler börjar inse att Löfven sänker partiet till den grad att den egna riksdagsplatsen är hotad Med lite tur är det fritt fall utför från och med nu och de slutar på ensiffrigt

Det är tydligt att (S) verkar vara lika svåra att mäta som (SD) just nu. Det skiljer sig mycket mellan olika institut. Det skall bli kul att se hur det går i SCB:s stora undersökning nu i Juni. De redovisar ju rådata så då kan man bilda sig en egen uppfattning om vilken siffra som är mest rimig. För egen del så skulle jag bli förvånad om (S) får över 25% i valet denna gången.
Det kan det göra, men frågan är hur många trendkänsliga väljare det finns kvar. S har fortfarande en väldigt trogen skara väljare bland äldre, vilka i princip inte kan tänka sig att rösta på något annat parti. Men ska man titta på vad som hänt i främst Sydeuropa så kommer mer "street-vänster" att ta allt fler röster från S.

De interna stridigheterna har bara börjat, det tror jag också. Bara en sådan sak som att lokala företrädare plötsligt ska ändra hela sin grundretorik i en fråga som är så blytung som migrationsfrågan är i detta val kommer att göra många väljare såväl förvirrade som i vissa fall förargade. Även företrädarna själva kommer nog i många fall fråga sig vad det är som egentligen händer, och vara osäkra i sina nya roller, alternativt mer eller mindre öppet motsätta sig den nya politiken.

Jag håller definitivt dörren öppen för att S kan trilla ner på nivåer som är farligt nära 20%, kanske redan i detta val. 22-24% är inte alls orimligt. Då ser vi ett partiledarbyte inom kort, och det blir väldigt avgörande vem man väljer att sätta på den posten.
2018-05-17, 19:08
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Ny lokal SIFO från Göteborg. Socialdemokraterna håller på att kollapsa där och kan bli tredje största parti, nu nere på 15,7%

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/gp-sifo-demokraterna-lika-stora-som-socialdemokraterna-1.6051415

Det är tydligt att S kommer göra ett uselt val. Göteborg är en tung sossebastion som börjar knaka i fogarna. Att S vittrar sönder är ett tecken på att svensk politik håller på att förändras i grunden. Det finns inga stjärnskott inom rörelsen längre. Löfven och hans ministrar har samma karisma som en säck cement.
2018-05-17, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TumTum
Vi får se hur msm hanterar denna heta potatis
Nåt i Rapport eller Aktuellt möjligen
Många är nog rejält nervösa
Men samtidigt är det ju fakta - så de måste redovisa
Det är ju många som vet nu och mörkar media så blir det en skitstorm deluxe

Nu verkar de ha kallat in reserverna på Fejkbook! Nu har de öppnat pengakranen har jag en känsla av. Desperationen!
2018-05-17, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Jag håller definitivt dörren öppen för att S kan trilla ner på nivåer som är farligt nära 20%, kanske redan i detta val. 22-24% är inte alls orimligt. Då ser vi ett partiledarbyte inom kort, och det blir väldigt avgörande vem man väljer att sätta på den posten.

I detta håller jag med dig. Kanske skulle kolla in vilket Bett man kan få för SAP under 20%? En satsad 10`kan nog ge en avkastning som känns betydligt bättre än en förlust surt av den samma.
2018-05-17, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ny o.u. från Yougov presenterades på Metro idag.

S 23,0% (-0,3)
SD 23,0% (+0,9)
M 18,3% ( -1,6)
C 10,1% (+1,2)
V 9,0% (+0,5)
L 4,2% (+0,2)
MP 3,6% (-0,3)
KD 3,0% (-0,2)
F! 1,8% (-0,8)
Övr 3,9% (+0,2)

Om undersökningen:

Länk:
https://www.metro.se/artikel/yougov-inget-lyft-för-s-eller-m-efter-tuffare-migrationspolitik

Några intressanta reflektioner:
• S och SD är exakt jämnstora.
• Verken M eller S förändring inom i&i-politiken tycks ha givit någon utdelning. Tvärt om backar de båda. Detta trots att i&i-politiken är valets viktigaste fråga enl. undersökningar. SD ökar dock. Detta kan nog tolkas som att väljarna misstror S och M i sin omläggning.
• M backar med hela 1,6%-enheter! Och C ökar med 1,2%-enheter. Jag tror det kan vara missnöjda moderater som bytt till C.
• L ligger fortfarande farligt till. MP än värre, men det börjar allt mer se helt kört ut för KD.
• F! är inte ens i närheten, de har nästan halverats sedan förra valet. Det känns som vi helt kan räkna bort dem.
• Övriga partier får hela 3,9%. En ökning med 0,2%. Övr har ökat länge nu. Det kan ju vara PP som fått luft under vingarna, men då det varit tämligen tyst från dem på länge tror jag det finns andra förklaringar. Jag undrar om det inte är MED och/eller AfS som gömmer sig här?

Möjligen att mina egna preferenser färgar av sig här,då jag är en av dem som bytt det liberaliserade SD emot AfS..men såsom valvinden viner för tillfället så överraskar det i vart fall icke mig att kategorin övriga partier stadigt ökar.
Jag har sagt det innan,och säger det onekligen härmed igen...AfS har en potential om uppemot fem-sex procent redan till riksdagsvalet i September.SDs ledning är till stora delar alenierad från den väljarkader som röstade in partiet i riskdagen 2010.
Någon annan förklaring till Övrigas ökning finner jag faktiskt relativt orimlig.
Kasselstrand är på gång.
2018-05-17, 21:53
Medlem
Citat:
När Socialdemokratiska partier kollapsar så går det fort.

Löfven lär ju inte locka några väljare alls när man ser hur han presterar i debatter. Dessutom lär ju valarbetarna vara förvirrade just nu. Partiledningen verkar ju agerat i panik och kopierat (SD) politik i ett försök att stoppa utflödet; men utan att ta sig tiden att förankra politiken i partiet.

Vi kan nog se fram emot interna strider när fler och fler börjar inse att Löfven sänker partiet till den grad att den egna riksdagsplatsen är hotad Med lite tur är det fritt fall utför från och med nu och de slutar på ensiffrigt

Det är tydligt att (S) verkar vara lika svåra att mäta som (SD) just nu. Det skiljer sig mycket mellan olika institut. Det skall bli kul att se hur det går i SCB:s stora undersökning nu i Juni. De redovisar ju rådata så då kan man bilda sig en egen uppfattning om vilken siffra som är mest rimig. För egen del så skulle jag bli förvånad om (S) får över 25% i valet denna gången.
Interna stridigheter ja. Ett så stort parti som S har vitt spridda åsikter på individnivå vilket kommer att visa sig nu när den stora ledaren har vänt på klacken så abrupt. Många lättkränkta lär vara väldigt upprörda.

Jag har ingen uppfattning om trovärdigheten på dessa uppgifter men det låter spännande i alla fall: https://nyhetsbyran.org/2018/05/17/svagt-stod-for-s-nya-migrationspolitik/

Citat:
Flera aktiva socialdemokrater som NB Nyhetsbyrån har varit i kontakt med vittnar om allt sämre stämning på partimöten och ett missnöje som breder ut sig. Risken för massavhopp anses som stora, och redan har ett antal socialdemokrater valt att avveckla sitt engagemang i partiet. Den tidigare socialdemokratiska opinionsbildaren på nätet Markus Mattila har lämnat Socialdemokraterna, och är numera medlem i Vänsterpartiet. Mattila kommenterade Löfvens pressträff om den nya migrationspolitiken på nätet med att ”det är skönt att slippa försvara skiten”.

Polariseringen av Sverige har av allt att döma nått djupt in i partiet vilket slutligen leder till kollaps. Situationen i Göteborg är bevis på detta. Att OU:s nu lägger SD på samma nivå som S menar jag pekar på att SD kommer att vara störst på valdagen. Det finns ingen kampanj eller valfläsk som kan vända på utvecklingen. Partiet lät det gå för långt på många nivåer och kommer bli straffat för det.

Håller med om att det är väldigt svårt att vaska fram ett scenario där S får mer än 25% i september. Jag säger 20% utifrån dagens förutsättningar. M kanske får lika mycket men det beror på hur L och KD ligger i OU:s under sommaren och hur UK hanterar kommande debatter. SD är svårt att sätta en siffra på men låt oss säga... 24-28%.
2018-05-17, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Jag har ingen uppfattning om trovärdigheten på dessa uppgifter men det låter spännande i alla fall: https://nyhetsbyran.org/2018/05/17/svagt-stod-for-s-nya-migrationspolitik/

Massavhopp vore dock räddningen för partiet tror jag. De "lättkränkta" som sticker till (V) lär ju knappast få med sig några väljare. Snarare räddar de ju enbart riksdagsplatserna för de som stannar i (S) och minskar då behovet av att smutskasta partikamraterna för att säkra den egna platsen.

Citat:
Polariseringen av Sverige har av allt att döma nått djupt in i partiet vilket slutligen leder till kollaps. Situationen i Göteborg är bevis på detta. Att OU:s nu lägger SD på samma nivå som S menar jag pekar på att SD kommer att vara störst på valdagen.

Fast situationen i Muteborg har väldigt lite med migrationsfiaskot att göra och desto mer med motståndet mot västlänken. Det är givetvis välkommet att (S) kollapsar där också men man kan tyvärr inte se det som en förlaga till ett liknande ras nationellt. Siffrorna för (S) till riksdagsvalet blir nog betydligt bättre än kommunsiffrorna tyvärr.

Man kan ju alltid hoppas dock Själv har jag inte gett upp hoppet om fullständigt PASOKifiering och att de slutar på ensiffrigt och blir mindre än (V). Även om jag inser att det är önsketänkande...

Edit: Sara Karlsson som nämns som en rakryggad person som hoppar av och lämnar sin riksdagsplats när hon inte längre kan stå för värderingarna sitter visserligen i riksdagen nu men har aldrig varit aktuell för omval. Hon står på plats 500 omkring i Stockholm där hon nu bor. Efter att ha flyttat kan hon inte längre kandidera från den tidigare valkretsen heller. Det så kallade "Avhoppet" är nog mer att försöka få det till att hon lämnar snarare än att hon blir utsparkad. Vad jag vet avsäger hon sig inte riksdagslönen fram till valet...
Senast redigerad av FBerntsson 2018-05-17 kl. 22:10.
2018-05-17, 22:24
Medlem
Citat:
Massavhopp vore dock räddningen för partiet tror jag. De "lättkränkta" som sticker till (V) lär ju knappast få med sig några väljare. Snarare räddar de ju enbart riksdagsplatserna för de som stannar i (S) och minskar då behovet av att smutskasta partikamraterna för att säkra den egna platsen.

Fast situationen i Muteborg har väldigt lite med migrationsfiaskot att göra och desto mer med motståndet mot västlänken. Det är givetvis välkommet att (S) kollapsar där också men man kan tyvärr inte se det som en förlaga till ett liknande ras nationellt. Siffrorna för (S) till riksdagsvalet blir nog betydligt bättre än kommunsiffrorna tyvärr.

Man kan ju alltid hoppas dock Själv har jag inte gett upp hoppet om fullständigt PASOKifiering och att de slutar på ensiffrigt och blir mindre än (V). Även om jag inser att det är önsketänkande...

Edit: Sara Karlsson som nämns som en rakryggad person som hoppar av och lämnar sin riksdagsplats när hon inte längre kan stå för värderingarna sitter visserligen i riksdagen nu men har aldrig varit aktuell för omval. Hon står på plats 500 omkring i Stockholm där hon nu bor. Efter att ha flyttat kan hon inte längre kandidera från den tidigare valkretsen heller. Det så kallade "Avhoppet" är nog mer att försöka få det till att hon lämnar snarare än att hon blir utsparkad. Vad jag vet avsäger hon sig inte riksdagslönen fram till valet...
Jag ser "massavhopp" ur en annan vinkel än du. Det kommer att påverka familjens, vännernas och bekantas röster. Tror att det finns en hel del förlorade röster där. Det blir en snöbollseffekt.

Muteborg har givetvis fler problem än invandringen. Men det bubblar ändå rejält kring frågan. Folk är extremt trötta på öppen droghandel och hotfull stämning i centrum. På märkliga uttalanden från sossar om trygghet, kultur, religion och rasism. För att inte tala om personrån, misshandel, hederskultur och generell otrygghet pga att de som folk uppfattar som främlingar hänger på gator och spårvagnshållplatser. Det blir mer och mer förekommande som samtalsämne. Sen finns det en massa märkliga projekt som finansierats med skattepengar som dränerats på pengarna och aldrig blivit något. Googla på "kamel angered".
Västlänken är en jävla cirkus. Konsulter som tjänar tiotals miljoner på att kommunpolitiker(S, V och MP) väljer "rätt" leverantörer och fullständigt ignorerar vad invånarna tycker. Återigen så bubblar det.

Som sagt så har det gått för långt. Man missbedömde hur långt ner i skorna man kunde trycka svensken. Tyst som han är så verkade det som att det bara var att köra på. De här OU-resultaten visar att det faktiskt är nog. Både på kommunal- och riksnivå. Ensiffrigt är orimligt men man kan ju alltid drömma.
2018-05-17, 22:29
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Som sagt så har det gått för långt. Man missbedömde hur långt ner i skorna man kunde trycka svensken. Tyst som han är så verkade det som att det bara var att köra på. De här OU-resultaten visar att det faktiskt är nog. Både på kommunal- och riksnivå. Ensiffrigt är orimligt men man kan ju alltid drömma.
Håller med, det är snarare hur man tryckt ner svenskar och varit mästrande som varit problemet, och PK-ismen.
Folk är trötta på det, man kan inte spela det spelet mer, ett tag var det ju sjukligt.

S har väl försökt gå ifrån PK-ismen som jag uppfattar det, men det är väl försent.
Mörkandet av media har ju också varit för stor, verkligheten kom ikapp.
2018-05-17, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Det är tydligt att S kommer göra ett uselt val. Göteborg är en tung sossebastion som börjar knaka i fogarna. Att S vittrar sönder är ett tecken på att svensk politik håller på att förändras i grunden. Det finns inga stjärnskott inom rörelsen längre. Löfven och hans ministrar har samma karisma som en säck cement.

Mycket talar för att Socialdemokraterna kommer att göra ett uselt val även i ett annat gammalt sossenäste: Malmö. Redan i SCB November 2017 hade de backat kraftigt.
2018-05-18, 05:23
Medlem
kolsyratkaffe123s avatar
Att C växt är riktigt deprimerande...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in