2018-05-17, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Tänk efter, om din version av verkligheten som du beskriver här verkligen är heltäckande, varför skulle kvinnor nånsin gjort någon ansats till att förändra sin roll? Om hon blev försörjd, fick uppfylla en roll som var biologiskt riktig för henne och dessutom fick oerhörd respekt för det? Du kanske har oerhörd respekt för hemmafruar och jag argumenterar inte emot att det finns män som har det. Jag ser inte heller ner på hemmafruar.

Att det finns en viss del av befolkningen som kärnfamiljen funkar för där mannen försörjer kvinnan och de har bra resultat betyder inte att det är en hållbar lösning för alla, som att om alla andra levde likadant skulle de få lika bra resultat. För det första har de som kan leva så god ekonomi vilket sorterar bort en hel del människor och problem. För det andra kan ju faktumet att de håller ihop tyda på att de har något bra. De som skiljer sig är inte en del av den positiva statistiken.

"I huvudsak är de hemma och tar hand om familjen". Är majoriteten av kvinnor hemmafruar i Sverige eller vad menar du?

Varför har man gjort någon ansats till att förändra skolans undervisning? All forskning visar på att katederundervisning är den överlägset bästa undervisningsformen. Dessutom har studieresultaten fallerat helt sen man tog bort katederundervisningen. Det är ju att ngn idiot hatade katederundervisning, går emot all forskning och förädrar till något den tror att det är bra. Ochse på resultatet...

Ja, en majoritet av alla gifta kvinnor är hemmafruar, om än i liten annan form än förr. Det är svårare att vara hemmafru rent ekonomiskt idag. Man har förändrat det ekonomiska systemet där man mer eller mindre tvingar ut kvinnor i arbete. Det gör att kvinnor ser till alternativ där man jobbar lite, får lite extrapengar, men kan spendera en majoritet av tiden hemma. Titta på vilka som fortfarande gör hushållsarbetet, vilka som i överlag uppfostrar ungar. Kvinnor vill ha detta. En del kvinnor gör misstaget att skaffa män som inte uppskattar detta. Det är oftast de som klagar högst. En man som uppskattar kvinnan som hemmafru och verkligen visar det, behöver aldrig göra hushållsarbete. Kvinnan gör detta gladeligen då hon känner uppskattningen och bekräftelsen.
Citera
2018-05-17, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Varför har man gjort någon ansats till att förändra skolans undervisning? All forskning visar på att katederundervisning är den överlägset bästa undervisningsformen. Dessutom har studieresultaten fallerat helt sen man tog bort katederundervisningen. Det är ju att ngn idiot hatade katederundervisning, går emot all forskning och förädrar till något den tror att det är bra. Ochse på resultatet...

Ja, en majoritet av alla gifta kvinnor är hemmafruar, om än i liten annan form än förr. Det är svårare att vara hemmafru rent ekonomiskt idag. Man har förändrat det ekonomiska systemet där man mer eller mindre tvingar ut kvinnor i arbete. Det gör att kvinnor ser till alternativ där man jobbar lite, får lite extrapengar, men kan spendera en majoritet av tiden hemma. Titta på vilka som fortfarande gör hushållsarbetet, vilka som i överlag uppfostrar ungar. Kvinnor vill ha detta. En del kvinnor gör misstaget att skaffa män som inte uppskattar detta. Det är oftast de som klagar högst. En man som uppskattar kvinnan som hemmafru och verkligen visar det, behöver aldrig göra hushållsarbete. Kvinnan gör detta gladeligen då hon känner uppskattningen och bekräftelsen.
Troligen visar inte all forskning det, jag slår vad om mitt lillfinger. Tror du det enda som förändrats i samhället som kan påverka studieresultat är borttagandet av katederundervisning, vad det nu är?

Ja jag säger inte emot att det finns kvinnor som vill det. Fast jag tror det var roligare på den tiden då vi levde mer i grupp, än att vara ensam i ett hus med barn och hushållssysslor.
Citera
2018-05-17, 23:00
Medlem
Citat:
Nej. Jag poängterade bara att jag inte ignorerade huvuddelen av inlägget, jag var bara inte intresserad av att diskutera just det. Det diskuteras redan i de flesta trådar.

Ok, jag anade tydligen ett motiv som inte fanns. Uppfriskande.
Citera
2018-05-17, 23:05
Medlem
Detta är inte Camille Paglias idéer utan rätt gammalt särartsfeminism...( jag vet dock inte vem som la fram det först)

att kvinnors samspel är cirkulärt medan mäns är triangulärt översatt till begriplig svenska:

Män umgås via hierarkier, kvinnor plant.

om detta är sant eller inte, baserat på någon "natur" eller inte, får andra avgöra. Jag tror mer vi utvecklar olika former av umgänge beroende på förhållande och att både män och kvinnor som grupper äger samma förmåga till båda formerna.

Min utopi är dock verkligen inte 2 parallella världar, detta har vi redan testat och nej har ju inte fungerat speciellt väl, har det?

Jag tror på en uppvärdering av allt det som vi nu lärt oss betrakta som "kvinnligt".
Plant samspel/ omsorg om andra: människor, varelser, natur etc/ empati/ kommunikation etc

och att vi böjar identifiera detta även hos män. Dvs att de helt sonika blir till vad det är:
rätt bra egenskaper/ beteende i ett samhälle av vikt att alla utvecklar om vi ska ha en chans överleva 200 år till.
Citera
2018-05-17, 23:42
Medlem
Hexen666s avatar
Ja män och kvinnor bör ha sina respektive domäner i högre grad. Det blir enklast och vi mår bättre då. Dagens patetiska försök att slipa ner manligt vs kvinnligt skapar bara förvirring och ohälsa.

Utopin vore att helt förkasta genusovetenskapliga ideer och uppmuntra klassiskt kvinnligt och manligt, men utan att håna eller trycka ner dom som inte vill eller kan leva traditionellt. Det borde vi som kultur vara mogna för.

Respekten för det motsatta könet behöver bli återställt. Tramset att vi är likadana måste upphöra. En återgång till sunt förnuft men behålla friheten att leva som man vill ser jag gärna. Det är helt enkelt för mycket tramsande nu
Citera
2018-05-17, 23:53
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Detta är inte Camille Paglias idéer utan rätt gammalt särartsfeminism...( jag vet dock inte vem som la fram det först)
Det skulle väl vara Camille Paglia och Christina Hoff Sommers det då.
Hon skrev den första avhandlingen om det 1974.
Citera
2018-05-18, 00:07
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Mindre tvång, indoktrinering, kvotering, lägga sig i allt vad andra gör och lögner är en bra början. Sluta skrik orättvisa om allt och sluta tro det är en bra idé att gå emot sin natur för mycket mer än att man håller sig från att ha ihjäl varandra och stjäla varandras egendomar. Alltså allt emot vad feminister och liknande pack vill med sina fittopiseende.
Citera
2018-05-18, 04:12
Medlem
Citat:
Troligen visar inte all forskning det, jag slår vad om mitt lillfinger. Tror du det enda som förändrats i samhället som kan påverka studieresultat är borttagandet av katederundervisning, vad det nu är?

Ja jag säger inte emot att det finns kvinnor som vill det. Fast jag tror det var roligare på den tiden då vi levde mer i grupp, än att vara ensam i ett hus med barn och hushållssysslor.

Var rädd om ditt lillfinger. Forskningen visar det klart och tydligt.

http://www.gp.se/ledare/katederundervisning-%C3%A4r-underskattat-1.4234428

Citat:
Faktum är att de undervisningsmetoder som ofta avfärdas som traditionella av pedagoger faktiskt är de mest gynnsamma för elevernas inlärning. I rapporten ”The Case for Fully Guided Instruction”, framtagen av ledande professorer i hjärnforskning och utbildningspsykologi, konstateras att den mest högkvalitativa forskningen tydligt visar att katederundervisning är den mest effektiva formen av undervisning.

Hemmafruar är allt annat än ensamma. Jag bor i Kina där kvinnan stannar hemma med familjen, och de är definitivt inte ensamma. Det var man inte förr i Sverige heller. Ensamheten är snarare ytterligare effekt av den feministiska politik Sverige lider hårt av.
Citera
2018-05-18, 09:30
Medlem
Citat:
Och det är där jag säger att du har fel. Familjens överhuvud har generellt varit kvinnan. Det är hon som tagit besluten gällande hemmet, gällande familjen. Mannen har varit den som haft ansvaret för allt utåt. Om vi tänker på det som ett politiskt parti så har mannen varit utrikesminister, medan kvinnan haft samtliga andra poster. Det du kan hävda är att i vissa tidsperioder har kvinnans äganderätt varit åsidosatt, för det har den. Men det är justerat sedan länge.

Vidare, varför läser du in så mycket vad enskilda individer tycker ideologiskt? Det finns män här som skriver att de har 30 cm kuk och tycker att en snygg kvinna ska se ut som Pamela Anderson under hennes prime. Tar du seriöst åt dig av detta? Eller kvinnor som anser att en man ska ha ett par miljoner på banken, se ut som Brad Pitt (eller vem nu kvinnor gillar) och ha minst 25cm kuk? Lär dig att sålla ut det vesäntliga.

Fast nu är ju faktan den att världen är inte hemmet. Bättre liknelse med ett politiskt parti är alltså att män haft alla positioner utom 1.
Citera
2018-05-18, 09:41
Medlem
Citat:

Du försöker slinga dig bort från frågeställningen Ipsi gör, via att ta upp något helt annat, varför inte svara på frågan istället? om nu kvinnan haft denna fantastiska roll och enorma makt som du utmålar det som varför har du då fått så mycket protester? Varför har vi idag en så kraftfull ideologi som feminism?

En majoritet av alla gifta kvinnor i Sverige är INTE hemmafruar och en majoritet av alla svenska kvinnor vill heller inte vara hemmafru, eftersom det systemet direkt sätter dem i usel ekonomisk position samt för de alla flesta vuxna människor framstår som rätt trist karriär. Jag förstår att du vill att kvinnor ska vilja det som passar dig bäst, men då borde du åtminstone ha heder nog att tala ur din egen position och inte inbilla dig du vet vad kvinnor vill.
Citera
2018-05-18, 11:17
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du försöker slinga dig bort från frågeställningen Ipsi gör, via att ta upp något helt annat, varför inte svara på frågan istället? om nu kvinnan haft denna fantastiska roll och enorma makt som du utmålar det som varför har du då fått så mycket protester? Varför har vi idag en så kraftfull ideologi som feminism?
Den marxistiska klasskampen har alltid följt med människan eftersom hon är en missunnsam, elak och avundsjuk varelse medan hon är ung och omogen. En som aldrig drar sig för att ljuga för att vinna fördelar.

Spelar man med i det narrativet kan man få identitetspolitiker och gruppideologer att begå de värsta mänskliga tragedierna som nånsin har hänt, men du, du trummar glatt vidare i tron att du är på den goda sidan.

Du är hatets främsta budbärare här och fick såna som du bestämma skulle manliga lik börja dyka upp i träna runt ditt hemområde på nolltid. DU är vår tids Hitler Jugend! Du är samma skolas barn.

Men det värsta?
Du har själv inte förmågan att se när nog är nog.

Kvinnor runt omkring dig börjar fatta detta och även unga tjejer vägrar kalla sig feminister.
Detta märktes särskilt väl efter mellosegern.
Citera
2018-05-18, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Den marxistiska klasskampen har alltid följt med människan eftersom hon är en missunnsam, elak och avundsjuk varelse medan hon är ung och omogen. En som aldrig drar sig för att ljuga för att vinna fördelar.

Spelar man med i det narrativet kan man få identitetspolitiker och gruppideologer att begå de värsta mänskliga tragedierna som nånsin har hänt, men du, du trummar glatt vidare i tron att du är på den goda sidan.

Du är hatets främsta budbärare här och fick såna som du bestämma skulle manliga lik börja dyka upp i träna runt ditt hemområde på nolltid. DU är vår tids Hitler Jugend! Du är samma skolas barn.

Men det värsta?
Du har själv inte förmågan att se när nog är nog.

Kvinnor runt omkring dig börjar fatta detta och även unga tjejer vägrar kalla sig feminister.
Detta märktes särskilt väl efter mellosegern.

ja visst hörredu, Marx kritik av dåvarande klassystem/ ekonomiska system etc. handlade ju bara om "missunsamhet" och "elakhet".
Fanns ju inga skäl kritisera ett system som levde på att en kraftig majoritet människor, inkl barn skulle slava för svältlöner 10 h om dagen 6 dagar i veckan, oh nooo!
Inte heller finns det den minsta "elakhet", "missunsamhet" eller hat i att förvägra dessa människor värdiga livsvillkor. Inte alls!

Senast redigerad av Merapi 2018-05-18 kl. 11:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in