2018-05-17, 13:15
Medlem
Exempelvis, När det står "fordonsår 2017" i bilregistret, är det då 2017 års modell, eller har den uppgiften ingen betydelse?

När fordonet enligt bilregistret är tillverkat 201709, kan man då utgå från att det är 2018 års modell, eller kan det någon gång vara fel även då?
Citera
2018-05-17, 13:19
Medlem
Man man med hjälp av vin-numret få fram årsmodell

https://sv.wikipedia.org/wiki/VIN-kod
Citera
2018-05-17, 14:21
Medlem
Det gjordes stor sak av det där när det definierades. Man menade att det var NÄR bilen byggdes som var det väsentliga. Syftet var att förhindra tillverkare att sälja flera år gamla bilar som nya. Dock tycker jag själv att det inte är så himla viktigt. Det som är viktigt är vilken modell du har. 2016 kanske har runda lysen, o 2017 fyrkantiga. Då tycker jag inte det är så viktigt om bilen är 24 eller 32 månader gammal. Du vill ju ha rätt årsmodell i utseende o specifikation. Oftast började de nya modellerna byggas på hösten. Om man satte igång produktionen av
2017 års modell med fyrkantiga lysen på hösten 2016, så är det fortfarande 2017 års modell. Men då kan det komma en idiot som inte förstår och hävda att, nä, det där är en 2016, den är ju byggd i oktober 2016? Då knuffar du bara bort honom o går vidare med ditt liv. M.a.o har bilen tillverkningsdatum före aug. 2016 är det sannolikt en 2016, har den efter aug är det sannolikt en 2017.
Senast redigerad av Vetekrantz 2018-05-17 kl. 14:44.
Citera
2018-05-17, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
Man man med hjälp av vin-numret få fram årsmodell

https://sv.wikipedia.org/wiki/VIN-kod

Stort tack för hjälpen.

Identifieringsnumrets tionde siffra/bokstav anger årsmodell. Så representerar bokstaven A årsmodell 2000 (dvs tionde positionen i identifieringsnumret representeras av ett A.

Men för årsmodell 2017 och 2018 saknas Wikipdia uppgift om vad som representerar dessa respektive modellår.
Någon som har dessa uppgifter?
Citera
2018-05-17, 17:37
Medlem
G=2016 H=2017 enligt
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_identification_number
Citera
2018-05-17, 17:41
Medlem
Sålde en bil via auktionsfirma. I annonsen stod det att bilen var av 2011 års modell. Jäkligt irriterande då min bil därmed föll bort för de som sökte efter 2012 års modell. Tillverkningsåret var 2011 men inte ens bilfirman fattade skillnaden.
Citera
2018-05-17, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Exempelvis, När det står "fordonsår 2017" i bilregistret, är det då 2017 års modell, eller har den uppgiften ingen betydelse?

När fordonet enligt bilregistret är tillverkat 201709, kan man då utgå från att det är 2018 års modell, eller kan det någon gång vara fel även då?
Nej. Skilj på modellår och fordonsår
Citera
2018-05-17, 21:23
Medlem
Fuzzs avatar
Ofta har tillverkarna brytpunkt efter semestern. Tex vw börjar tillverka årsmodell "2019" i augusti.
Men årsmodell "2019" hos transportstyrelsen står som 2018 då det är under det året den tillverkades.
Citera
2018-05-17, 21:33
Medlem
sucuks avatar
Helt sjukt att svenska bilhandeln inte kan eu anpassas. Byggår gäller, en bil som är byggt 201109 är en 2011, en tillverkad 201201 är en 2012. Väldigt enkelt och det skulle stoppa handlarnas försök till svindel vid inbyten...

Försök komma med "modellår" i tyskland så får du en konsumentanmälan på halsen direkt tippar jag på.
Citera
2018-05-17, 21:41
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Helt sjukt att svenska bilhandeln inte kan eu anpassas. Byggår gäller, en bil som är byggt 201109 är en 2011, en tillverkad 201201 är en 2012. Väldigt enkelt och det skulle stoppa handlarnas försök till svindel vid inbyten...

Försök komma med "modellår" i tyskland så får du en konsumentanmälan på halsen direkt tippar jag på.

Vad yrar du om?

Det är exakt samma i tyskland och sverige, och jag förmodar att det ser likadant ut i de andra EU-länderna.
Och modellår = Modelljahr är naturligtvis också det samma, det är det som biltillverkarna själva går efter när de gör förändringar eller ställer om produktionen.
Citera
2018-05-17, 21:43
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vad yrar du om?

Det är exakt samma i tyskland och sverige, och jag förmodar att det ser likadant ut i de andra EU-länderna.
Och modellår = Modelljahr är naturligtvis också det samma, det är det som biltillverkarna själva går efter när de gör förändringar eller ställer om produktionen.

Det var väldigt mycket rabalder för ett antal år sedan, företagen skall inte få sälja bilar som är mer än 12 månader som om de vore nya är vad jag "babblar" om....

Har själv varit med vid besök på firma där en bil som var 15 månader äldre än nybilen i hallen hävdades vara "nästan 3 år" äldre.

Bilfirmorna scammar kunder svårt varje dag vilket iof inte är något nytt, scamma med årsmodeller är dock något inte alla uppmärksammar.

Hier haben sie, herr deutschland http://www.auto.de/magazin/modelljahr-oder-baujahr/
Senast redigerad av sucuk 2018-05-17 kl. 21:56.
Citera
2018-05-17, 21:59
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det var väldigt mycket rabalder för ett antal år sedan, företagen skall inte få sälja bilar som är mer än 12 månader som om de vore nya är vad jag "babblar" om....

Har själv varit med vid besök på firma där en bil som var 15 månader äldre än nybilen i hallen hävdades vara "nästan 3 år" äldre.

Bilfirmorna scammar kunder svårt varje dag vilket iof inte är något nytt, scamma med årsmodeller är dock något inte alla uppmärksammar.

Men det är ju inget svenskt problem, det är samma problematik i tyskland och andra EU-länder också.
Det som ställer till det för den oinsatte är att vi en massa datum att hålla reda på :
- tillverkningsmånad
- fordonsår
- första registreringsdatum
- modellår
- och i vissa fall är även "ny" bil begagnad, då den kanske är reggad för ett halvår sedan men säljes som lagerbil med noll mil på mätaren, - garantier och dyl. har ju då redan börjat ticka naturligtvis, men bilköparen brukar ju få en bra rabatt på listpriset vid en sådan affär, och somen bonus så slipper bilköpen leveranstiden också, som annars ofta är 3-5 månader idag på många bilmodeller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in