Citat:
Ursprungligen postat av
Emmy.Ha
Gud så drygt det låter. Känns det inte drygt också? Jag läser inte in mycket i vad enskilda individer tycker. Tror du att allt jag skrev var baserat på det citatet? Jag använde det för att illustrera en poäng som stämmer med min erfarenhet. Om jag hade läst in mycket i vad ensklida individer tycker hade jag kanske struntat i resten av min livserfarenhet nu när du skriver att jag har fel. Men jag tror du tolkar in lite väl mycket i vad jag skrev om status. Jag menar inte att kvinnan generellt varit en hunsad slav som inte haft något att säga till om.
Du angav ett citat, och jag svarade på det. Liksom att du svarade på min text, helt naturligt. Tvärtom skulle jag vilja säga, kvinnan har nog sällan i historien haft så lite makt som man har idag, tack vare feminismen. Vi kan titta historiskt. På 1600-talet var det förbjudet för kvinnan att öppna mun i domstol enligt lag i Sverige. Praktiken? Kvinnor tog fall till domstol och vann ca 85% av fallen. Kvinnan har haft stor tillförlitlighet i historien och en oerhörd stor respekt. Utan kvinnan fanns inget fungerande hem, och mannen kunde aldrig lyckas då han inte hade ngn bas.
Idag, tack vare feminismen, har kvinnan fått höra att hon ska ta ansvar, leva sitt liv, lyckas med familj och karriär. Det går emot 400 000 000 års arv om honans roll i samhället. De flesta klarar inte av det. Vad händer? En del lyckas iofs, men i de flesta fall inte. En del "tar upp studier". De läser upp gymnasium, tar en del flumutbildningar, men i huvudsak är de hemma och tar hand om familjen. Dessa kvinnor försörjs ofta via mannen.
En del stretar på och försöker, men hatar sina liv. Är ofta ute på krogen och super och raggar knull medan barnen (om de ens har några) är hemma eller hemma hos tjejens före detta man. En del av dessa klarar inte av det, men vägrar inse att begränsningen ligger hos de själva. De skyller på ngn annan, mannen. Det är oftast dessa vi kallar feminister.
Alla studier visar på att de kvinnor som mår bäst är de som skiter i feminismen, lever som hemmafru och skäms inte för det. De lever på mannen, tar hand om hem och barn, och dessa barn är oftast de som lyckas bäst i skola och samhälle när de blir vuxna.