Citat:
Ur ovan nämnda artikel:
"Misstänkt man på fri fot
I fjol fick polisen ett genombrott i utredningen och en man anhölls skäligen misstänkt för mord. Han släpptes snart på fri fot.
– Han är fortfarande misstänkt, men det händer inte så mycket i utredningen just nu, säger Lars Johansson, chef över polisens rotel för grova brott i Skaraborg.
Åklagaren Jenny Karlsson:
– Jag vill inte uttala mig om den misstänkte mannen eftersom det fortfarande är en pågående förundersökning. Och jag vet heller inte vem hans advokat är." (Min fetmarkering.)
Är det vanligt att åklagaren i ett specifikt fall inte vet vem den misstänktes advokat är?
"På en av Helenas skor fanns en blodfläck. Skon skickades förra sommaren på DNA-analys, men något svar från Nationellt Forensiskt Centrum har ännu inte kommit.
– Vi har inte fått svar från NFC angående DNA-analysen av Helenas skor som skickades förra sommaren. Det är inte ett prioriterat ärende. Men vi hoppas så klart att det kommer besked snart, säger Lars Johansson." (Min fetmarkering.)
Svaret från NFC har alltså inte kommit än. Snart har det gått ett år sedan provet skickades in. Visst, det är ett gammalt fall, och därmed inte högprioriterat - andra, nyare fall går före - men går det verkligen inte att snabba på? Det känns omänskligt att familjen A år efter år ska behöva vänta, undra - aldrig på veta, aldrig få ett svar.
Enligt Lars Johansson händer det inte mycket i utredningen för närvarande. Är det resursbrist det hänger på? Prioritering? Det borde finnas material att gå till botten med.
Om det går, snälla, avsätt tid och resurser till detta fall! Nu!