2018-05-17, 08:23
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ds19
https://www.expressen.se/gt/systrarnas-vadjan-till-helenas-mordare-ge-oss-ett-svar/

Ur ovan nämnda artikel:

"Misstänkt man på fri fot
I fjol fick polisen ett genombrott i utredningen och en man anhölls skäligen misstänkt för mord. Han släpptes snart på fri fot.

– Han är fortfarande misstänkt, men det händer inte så mycket i utredningen just nu, säger Lars Johansson, chef över polisens rotel för grova brott i Skaraborg.

Åklagaren Jenny Karlsson:

– Jag vill inte uttala mig om den misstänkte mannen eftersom det fortfarande är en pågående förundersökning. Och jag vet heller inte vem hans advokat är."
(Min fetmarkering.)

Är det vanligt att åklagaren i ett specifikt fall inte vet vem den misstänktes advokat är?

"På en av Helenas skor fanns en blodfläck. Skon skickades förra sommaren på DNA-analys, men något svar från Nationellt Forensiskt Centrum har ännu inte kommit.

– Vi har inte fått svar från NFC angående DNA-analysen av Helenas skor som skickades förra sommaren. Det är inte ett prioriterat ärende. Men vi hoppas så klart att det kommer besked snart, säger Lars Johansson."
(Min fetmarkering.)

Svaret från NFC har alltså inte kommit än. Snart har det gått ett år sedan provet skickades in. Visst, det är ett gammalt fall, och därmed inte högprioriterat - andra, nyare fall går före - men går det verkligen inte att snabba på? Det känns omänskligt att familjen A år efter år ska behöva vänta, undra - aldrig på veta, aldrig få ett svar.

Enligt Lars Johansson händer det inte mycket i utredningen för närvarande. Är det resursbrist det hänger på? Prioritering? Det borde finnas material att gå till botten med.

Om det går, snälla, avsätt tid och resurser till detta fall! Nu!
Citera
2018-05-17, 11:49
Medlem
Väl och bra uttryckt från Gabriella och U.
Hoppas det kan påverka den inblandade och övriga som vet mot rätt håll.
Fokus är på honom som hjälpte Helena att ringa till U.
Fler i sällskapet från tiden kan bekräfta hans dåvarande berusningsgrad. Samt om det är rimligt med hans påstådda minnesluckor i hans tillstånd efter stadt.
Det framgår även att U eller någon annan medverkande från kvällen, inte hade haft en tanke tidigare på denne man som inblandad.
U anade inget oråd efter samtalet från Helena.

Finns inget intresse på identiteten av mannen som påstod sej veta vad som hänt..Han var dåtida bekant med Us ex. Det visar att det finns fler som anar och vet. Finns inte något intresse av att pressa fram dem?
Citera
2018-05-17, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Väl och bra uttryckt från Gabriella och U.
Hoppas det kan påverka den inblandade och övriga som vet mot rätt håll.
Fokus är på honom som hjälpte Helena att ringa till U.
Fler i sällskapet från tiden kan bekräfta hans dåvarande berusningsgrad. Samt om det är rimligt med hans påstådda minnesluckor i hans tillstånd efter stadt.
Det framgår även att U eller någon annan medverkande från kvällen, inte hade haft en tanke tidigare på denne man som inblandad.
U anade inget oråd efter samtalet från Helena.

Finns inget intresse på identiteten av mannen som påstod sej veta vad som hänt..Han var dåtida bekant med Us ex. Det visar att det finns fler som anar och vet. Finns inte något intresse av att pressa fram dem?
Min feting:
Jag tror så här. En normal människa får nog ett rejält adrenalinpåslag vid en exceptionell händelse. Det sägs att adrenalin gör att du nyktrar till.
I så fall är nog dessa minnesluckor i stort sett obefintliga, förutom i GMs fantasi och en ren och skär ursäkt.
Citera
2018-05-17, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Min feting:
Jag tror så här. En normal människa får nog ett rejält adrenalinpåslag vid en exceptionell händelse. Det sägs att adrenalin gör att du nyktrar till.
I så fall är nog dessa minnesluckor i stort sett obefintliga, förutom i GMs fantasi och en ren och skär ursäkt.

Garanterat är det så 😕
Satt och läste om just livstidsdömda personer i Sverige i Expressen plus . Den gemensamma nämnaren är 8/10 ca skyller på minnesluckor att de var påverkade av sprit eller andra droger.
Citera
2018-05-17, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tikimon
Kom igen nu Pilot (KM?), lätta på hjärtat. Hur fan kan du leva med dig själv?

Ja, och käre taximan 2 (HC) Har inte du lite att säga om det här?
Citera
2018-05-17, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Ja, och käre taximan 2 (HC) Har inte du lite att säga om det här?

Absolut! Öppna käften HC! Sen, ER har uppgett att han såg på när Helena ringde inifrån Stadt! Tala nu om VEM som stod i nära anslutning och studerade!

Delar systrarnas uppfattning att en lösning finns inom räckhåll!
Citera
2018-05-17, 20:17
Medlem
Han borde vilja hjälpa till. Det vill alla andra. Han verkar inte bry sig, genom att säga gång på gång att han inte minns verkar han bara tänka på sig själv. Jag säger inte att han är skyldig. Jag vill bara ha svar, tillägger hon.

Det finns en gärningsman där ute som lever sitt liv utan att bidra till att låta vår mamma och pappa få insikt i vad som skedde deras älskade yngsta dotter den där vackra juninatten för snart 26 år sedan.
Om gärningen i lagens namn är preskriberad är oväsentligt. Det väsentliga är att alla vi som älskar och saknar och undrar och förvrids i gråt och längtan, att alla vi ska få ett svar. Vi kommer aldrig någonsin att få tillbaka Helena. Vi får tillsammans med våra föräldrar, släktingar och Helenas vänner för alltid sörja och sakna. Men vi kan få veta vad som hände.

Varför säger du inte som det är KM? Tror knappast nån kan fällas för detta brott då det förmodligen är preskriberat och är tveksamt om nån GM kan knytas till kroppen om den ens går att finna.
Kvar är ju bara skammen.. Och den pucken sitter du ju redan och håller i.
Varför säger du inget? Är det så att du och din familj blivit hotat av en av dom andra GM?
Och om allt kommer ut och ingen blir fälld, så har denna person hotat med att ge sig på dej och din familj?
Ja har en väldigt bra bild på vilka dom andra figurerna är ska du veta.
Citera
2018-05-17, 20:43
Medlem
Och hur var det med dom som HA seglade med på dagen? Dom kände du va KM?
Citera
2018-05-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Garanterat är det så 😕
Satt och läste om just livstidsdömda personer i Sverige i Expressen plus . Den gemensamma nämnaren är 8/10 ca skyller på minnesluckor att de var påverkade av sprit eller andra droger.

Jag gissar att flera som varit åtalade men friats också skyllt på minnesluckor. Om inte teknisk bevisning o vittnen finns så är det bara att hålla tyst...
Citera
2018-05-17, 22:02
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bantorget
Han borde vilja hjälpa till. Det vill alla andra. Han verkar inte bry sig, genom att säga gång på gång att han inte minns verkar han bara tänka på sig själv. Jag säger inte att han är skyldig. Jag vill bara ha svar, tillägger hon.

Det finns en gärningsman där ute som lever sitt liv utan att bidra till att låta vår mamma och pappa få insikt i vad som skedde deras älskade yngsta dotter den där vackra juninatten för snart 26 år sedan.
Om gärningen i lagens namn är preskriberad är oväsentligt. Det väsentliga är att alla vi som älskar och saknar och undrar och förvrids i gråt och längtan, att alla vi ska få ett svar. Vi kommer aldrig någonsin att få tillbaka Helena. Vi får tillsammans med våra föräldrar, släktingar och Helenas vänner för alltid sörja och sakna. Men vi kan få veta vad som hände.

Varför säger du inte som det är KM? Tror knappast nån kan fällas för detta brott då det förmodligen är preskriberat och är tveksamt om nån GM kan knytas till kroppen om den ens går att finna.
Kvar är ju bara skammen.. Och den pucken sitter du ju redan och håller i.
Varför säger du inget? Är det så att du och din familj blivit hotat av en av dom andra GM?
Och om allt kommer ut och ingen blir fälld, så har denna person hotat med att ge sig på dej och din familj?
Ja har en väldigt bra bild på vilka dom andra figurerna är ska du veta.

Preskriptionstiden är ju borttagen och bör gälla även för detta fall.

Min gissning är att det börjar brännas såpass mycket under fötterna på KM genom familjens nya uttalande, att det är en tidsfråga innan det kommer lite nytt kring fallet.
Sökarljuset lyser nu extra mkt på herrn, vilket kommer att ge lite ringar på vattnet kring hans person.
Citera
2018-05-17, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Min gissning är att det börjar brännas såpass mycket under fötterna på KM genom familjens nya uttalande, att det är en tidsfråga innan det kommer lite nytt kring fallet.

Delar din gissning.
Citera
2018-05-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Preskriptionstiden är ju borttagen och bör gälla även för detta fall.

Sökarljuset lyser nu extra mkt på herrn, vilket kommer att ge lite ringar på vattnet kring hans person.

KM nu får du allt krypa fram - hur någon kan vara så feg o inte vill bidra till lösningen på detta är obegripligt. Händelsen har säkert varit en olyckshändelse....Du skulle ju rentvå dig med en advokat - det är hög tid NU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in