Citat:

Ursprungligen postat av 
carminaburana

Jag skrev tidigare i tråden att jag jobbar utomhus, samt att jag har en luftrenare, electrolux z9124 i mitt rum med stängd dörr. Det verkar faktiskt som att min pillercocktail fungerade, jag mår mycket bättre nu! Eller iallfall en av pillerna.
Så det jag kör är Allegra, Cetrizin, Desloratadin och Nasonex. Jag tar en av varje på morgon och en på kvällen. Kommer bli dyrt som fan! Nasaleze tänker du på, använde den för några somrar sen, men den var slut på mitt lokala apotek.

Ingen större mening att kombinera flera olika antihistaminer så där.
Nummer ett är att minska exponeringen för pollen. Tvätta händerna och ansiktet relativt ofta så du inte gnuggar in pollen i ögonen. Stäng alla fönster. Ta en våt trasa och torka bort eventuellt damm/pollen inomhus. Duscha, tvätta håret och ta på rena kläder direkt när du kommer hem. Tvätta sängkläderna relativt ofta. Byt till ett nytt kupéfilter i bilen.
Du ska göra följande när det gäller mediciner:
1. Välj 
en antihistamintablett och ta dagligen i rekommenderad dos. Eventuellt kan du öka till dubbla dosen och få lite till effekt. Du tjänar inget på att öka dosen ytterligare. 
Eftersom du har ett förråd nu så kan du ju börja med Desloratadin, sen gå över till Cetirizin när Desloratadin är slut, sedan ta Allegra osv. Välj sedan fortsättningsvis den som gav minst biverkningar alt den billigaste.
2. Ta Nasonex dagligen. Du kan tillfälligt ta 2 puffar morgon och kväll i vardera näsborre och sen sänka dosen när symtomen försvunnit.
3. Använd ett inhalerbart kortison mot astma. Om du har mycket problem under pollensäsongen kan du tillfälligt behöva öka dosen, prata med din läkare eller se Fass för att hitta maxdos. Om du har luftrörsvidgande bör du ta detta en liten stund innan du inhalerar kortisonet för att förbättra upptag/distribution i luftvägarna. 
4. Lägg till Lomudal ögondroppar om du har ögonbesvär trots dina antihistamintabletter.
5. Om inte ovanstående räcker kan du prova lägga till en tablett 10 mg Montelukast varje kväll (receptbelagt) och se om det hjälper. Ibland hjälper det väldigt bra.
6. Om ovanstående inte räcker kan läkaren skriva ut kortisontabletter en period.