2018-04-22, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag skrev tidigare i tråden att jag jobbar utomhus, samt att jag har en luftrenare, electrolux z9124 i mitt rum med stängd dörr. Det verkar faktiskt som att min pillercocktail fungerade, jag mår mycket bättre nu! Eller iallfall en av pillerna.

Så det jag kör är Allegra, Cetrizin, Desloratadin och Nasonex. Jag tar en av varje på morgon och en på kvällen. Kommer bli dyrt som fan! Nasaleze tänker du på, använde den för några somrar sen, men den var slut på mitt lokala apotek.
Jag skulle inte gjort som du och laborerat på egen hand. Du gör ungefär som en reparatör med en bil som inte vet utan byter ut del efter del. Gå till läkare och få det hela utrett för att få rätt behandling. Då får du även recept och så gäller högkostnadsskyddet.
Citera
2018-04-22, 19:05
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag skrev tidigare i tråden att jag jobbar utomhus, samt att jag har en luftrenare, electrolux z9124 i mitt rum med stängd dörr. Det verkar faktiskt som att min pillercocktail fungerade, jag mår mycket bättre nu! Eller iallfall en av pillerna.

Så det jag kör är Allegra, Cetrizin, Desloratadin och Nasonex. Jag tar en av varje på morgon och en på kvällen. Kommer bli dyrt som fan! Nasaleze tänker du på, använde den för några somrar sen, men den var slut på mitt lokala apotek.
Ingen större mening att kombinera flera olika antihistaminer så där.

Nummer ett är att minska exponeringen för pollen. Tvätta händerna och ansiktet relativt ofta så du inte gnuggar in pollen i ögonen. Stäng alla fönster. Ta en våt trasa och torka bort eventuellt damm/pollen inomhus. Duscha, tvätta håret och ta på rena kläder direkt när du kommer hem. Tvätta sängkläderna relativt ofta. Byt till ett nytt kupéfilter i bilen.

Du ska göra följande när det gäller mediciner:

1. Välj en antihistamintablett och ta dagligen i rekommenderad dos. Eventuellt kan du öka till dubbla dosen och få lite till effekt. Du tjänar inget på att öka dosen ytterligare.
Eftersom du har ett förråd nu så kan du ju börja med Desloratadin, sen gå över till Cetirizin när Desloratadin är slut, sedan ta Allegra osv. Välj sedan fortsättningsvis den som gav minst biverkningar alt den billigaste.

2. Ta Nasonex dagligen. Du kan tillfälligt ta 2 puffar morgon och kväll i vardera näsborre och sen sänka dosen när symtomen försvunnit.

3. Använd ett inhalerbart kortison mot astma. Om du har mycket problem under pollensäsongen kan du tillfälligt behöva öka dosen, prata med din läkare eller se Fass för att hitta maxdos. Om du har luftrörsvidgande bör du ta detta en liten stund innan du inhalerar kortisonet för att förbättra upptag/distribution i luftvägarna.

4. Lägg till Lomudal ögondroppar om du har ögonbesvär trots dina antihistamintabletter.

5. Om inte ovanstående räcker kan du prova lägga till en tablett 10 mg Montelukast varje kväll (receptbelagt) och se om det hjälper. Ibland hjälper det väldigt bra.

6. Om ovanstående inte räcker kan läkaren skriva ut kortisontabletter en period.
Citera
2018-05-08, 08:06
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argtant
Jag blir jättetrött av pollenallergi tabletter. Någon som känner till en effektiv tablett mot pollen som man inte blir trött av?

Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Inom psykiatrin används dessa tabletter till patienter som behöver lugnas ner lite.

Var inte orolig, medicin mot pollenallergi är ungefär det absolut mildaste bland det som används inom den vårdgrenen. Den bieffekt som du beskriver är i högsta grad känd.
Nu förstår jag varför jag sover som en gris efter att ha poppat i mig en sån där.
Ruskigt bra utvilad, tamejtusan effektivare än valium!, (Som jag inte missbrukar).
Citera
2018-05-12, 12:13
Medlem
Rätt medicin för pollen

Hej!
Har under en längre tid besvärats av pollenallergi, framförallt gräset. I vår fick jag däremot problem med björkpollen, så mycket i den grad att jag knappt kan öppna ögonen ibland, för att de är så svullna och irriterade. Det kliar så att man blir tokig, samtidigt som jag nyser varannan minut.

Har prövat allegra, men inte gett något bra resultat. Funkar i 1h sen börjas det igen. Sedan har jag prövat nasonex nässpray som funkar till viss del, men som endast ska användas 1 gång per dag ( som jag iofs struntat i helt och tagit flera ggr per dag). Har även kört på livostin ögondroppar som är helkasst.

Tror jag ska ta ett besök hos vårdcentralen, men har ni något receptfritt läkemedel som ni kan rekommendera så länge?

Är verkligen i akut behov av det här! :P
Citera
2018-05-12, 12:16
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Övriga droger --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2018-05-12, 13:28
Medlem
Jag började också reagera med kliande ögon och nysningar av björkpollen.
Då gick jag till apoteket och köpte Loratadin, och det funkade perfekt för mig. Nu har jag inga besvär längre, testa och se.

http://www.fass.se/LIF/product?userT...20040607005514
Citera
2018-05-12, 13:30
Medlem
SvartaBjorns avatar
Trådar sammanfogade.

/Moderator
Citera
2018-05-12, 14:00
Medlem
mfmxs avatar
Desloratadin Sandoz 5mg
Lomudal ögondroppar
Citera
2018-05-12, 15:06
Medlem
Nässköljning och dymista borde fixa nästäppan i alla fall. För ögon får du väl testa antihistamindroppar.
Citera
2018-05-13, 15:15
Allergivaccin

http://www.astmaochallergilinjen.se/...allergivaccin/

- Detta är något du får diskutera med läkaren. Jag lägger bara fram ett alternativ här, det är en sista utväg när du har provat allt.
Citera
2018-05-17, 17:12
Medlem
om pollenallergi

är 22 och aldrig haft problem med pollen men de senaste veckorna har jag fått de symptom som passar in där. (dock bara liite rinnande näsa)

ni som har det vad använder ni. antihistamin ögondroppar nässpray?
och tror ni man kan "utveckla" sån allergi om man har dålig immunsystem och kommer jag ha detta varje sommar nu
Citera
2018-05-17, 17:18
Medlem
Heauxms avatar
Ja man kan utveckla allergier. Jag kör allergitablegger laktosfria på recept alternativt ett utan recept som är svagare men gör inte en dåsig som alla andra tabletter. Självklart ska de innehålla antihistamin.
Skulle behöva ögondroppar och nässpray men har inte råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in