Citat:
Ursprungligen postat av
grabbh
Hmm, ångest mm, tänker att GABA kan spela roll i det? så man får bättre glutamat om man käkar benzo ex? Nej, det jag helt enkelt grundar det på är att jag har släktingar som varit alkoholister, och själv så tkr jag nästan alkohol är min favorit drog faktiskt av dem jag prövat, och den går ju på gaba, bara spektulationer såklart, men har medicin/tillskott som täcker både serotonin och dopamin, så tänker att om jag dessutom käkar nått som täcker gaba dessutom täcker jag ju som hela hjärnan :P
Har såklart egentligen ingen aning om jag är på helt fel spår lr fått allt på bakfoten men är väl därför jag startade denna tråden bla..
Bensodiazepiner påverkar GABA-systemet. GABA-systemet interagerar med glutamat-systemet bland annat, och bromsar inverkningarna av glutamat.
Glutamat-systemet i sin tur växelverkar med dopamin-serotonin-acetylkolin och andra neurotransmittorer via down-stream effekter.
Du behöver förstå att alla neurotransmittorsystem växelverkar med varandra. Så ifall dopamin är A, serotonin B, och acetylkolin C, så kommer alla påverkas oberoende på vilken du påverkar.
Graden av hur mycket dessa påverkas dock är en annan diskussion och här skiljer det sig beroende på vad för ämne man intar.
Du gillar främst alkohol för att det reglerar glutamat-systemet, då det som du säger, utlöser GABA som bromsar det.
Glutamat-systemet är i det särklass viktigaste systemet som är inblandat missbruk/tolerans/spelberoenden/psykiatriska störningar och bland annat det som utgör våra vanor i livet. Det existerar sett till mängden allra mest i hjärnan och är det som ansvarar för hur synapser knyter sig till varandra och hur neuroner skapas/dör/bibehålls.
Vore jag du skulle jag undvika bensodiazepiner, alkohol och experimentera med diverse potenta nootropics som påverkar GABA och glutamat bl.a.
ashwagandha, l-theanine
(finns mycket potenta formuleringar av denna*), agmatine, NAC.
En annan, som inte påverkar GABA/glutamat direkt är
Bromantane och ger ångestdämpande egenskaper. Sägs och vara helt galet.