2018-05-17, 09:00
Medlem
Ninjor1987s avatar
Det finns ämnen som påverkar GABA på andra sätt, men dom är alla antingen lite experimentella eller inte tillgängliga i Sverige (mest i USA).

Är lite för trött och kort på tid, men ni kan läsa om dom här ämnena:

Fasoracetam (uppreglerar GABA-B)
Metadoxin
Tiagabin (gaba-återupptagshämmare - fungerar som en SSRI fast på gaba)

Totalt experimentell:
BPC-157 (ämne som förändrar olika processer i kroppen - förefaller förbättra läkeförmågan på olika system - viss effekt på hjärnan också, tycks normalisera flertalet signalsubstanssystem)

OBS!! Den sista är inget jag rekommenderar om ni inte är riktigt, riktigt illa däran... M ao, riktigt gammalt knarkarvrak.
Citera
2018-05-17, 09:40
Medlem
Bara Phenibut. Jag har använt Phenibut och Kratom under ett år för att trappa ut antipsykotiska läkemedel och det har gått jättebra. Minimala utsättningssymptom och efter lyckad utsättning har jag slutat helt med Phenibut och har inte märkt någon utsättning eller tillvänjning. Har bara gott att säga om Phenibut.
Citera
2018-05-17, 11:45
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabbh
Ja, vi har ju mediciner som påverkar serotonin ( dom flesta ) och voxra/metylfenidat, noradrenalin och dopamin.

Nu vet jag ju att det finns ex phenibut, benzo, osv, men det skadar ju väl snarare GABA... så finns det någon medicin som tar på det? har hört att escitalopram påverkar det.

Potenta formuleringar av ASHWAGANDHA ifrån amerikanska nootropics-butiker är mycket potenta när det gäller moduleringen av GABA.

nootropicsdepot är en bra butik som jag rekommenderar.

http://nootropicsdepot.com/sensoril-...-withanolides/

Testa denna

(Går ej att PMa dig då du har din inbox full*)
Citera
2018-05-17, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Potenta formuleringar av ASHWAGANDHA ifrån amerikanska nootropics-butiker är mycket potenta när det gäller moduleringen av GABA.

nootropicsdepot är en bra butik som jag rekommenderar.

http://nootropicsdepot.com/sensoril-...-withanolides/

Testa denna

(Går ej att PMa dig då du har din inbox full*)
Tack så mycket för ditt svar! ska kika in det! misstänker att har jag ett ganska känsligt gaba, men vet så lite om det. Ingen aning om det fungerar likt som ex dopamin/serotonin.

( Ursäkta, rensade inkorgen nu, sjukt att man skrivit/har fått 500 medellanden )
Citera
2018-05-17, 15:03
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Tack så mycket för ditt svar! ska kika in det! misstänker att har jag ett ganska känsligt gaba, men vet så lite om det. Ingen aning om det fungerar likt som ex dopamin/serotonin.

( Ursäkta, rensade inkorgen nu, sjukt att man skrivit/har fått 500 medellanden )

Får jag fråga varför du tror att du behöver just GABA och för vilka syften ?
Du vet att GABA hämmar glutamat, som är exciterande ?

GABA är bromsen, och glutamat är gasen.

Det finns också potenta nootropics som inverkar på glutamat-systemet och sänker nivåerna av glutamat-bland annat.

Lite reverse-engineering bland annat.
Citera
2018-05-17, 15:08
Medlem
Citat:
Får jag fråga varför du tror att du behöver just GABA och för vilka syften ?
Du vet att GABA hämmar glutamat, som är exciterande ?

GABA är bromsen, och glutamat är gasen.

Det finns också potenta nootropics som inverkar på glutamat-systemet och sänker nivåerna av glutamat-bland annat.

Lite reverse-engineering bland annat.
Hmm, ångest mm, tänker att GABA kan spela roll i det? så man får bättre glutamat om man käkar benzo ex? Nej, det jag helt enkelt grundar det på är att jag har släktingar som varit alkoholister, och själv så tkr jag nästan alkohol är min favorit drog faktiskt av dem jag prövat, och den går ju på gaba, bara spektulationer såklart, men har/har haft medicin/tillskott som täcker både serotonin och dopamin, så tänker att om jag dessutom käkar nått som täcker gaba dessutom täcker jag ju som hela hjärnan :P skadar ju inte att pröva

Har såklart egentligen ingen aning om jag är på helt fel spår lr fått allt på bakfoten men är väl därför jag startade denna tråden bla..
Senast redigerad av grabbh 2018-05-17 kl. 15:23.
Citera
2018-05-17, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Det finns ämnen som påverkar GABA på andra sätt, men dom är alla antingen lite experimentella eller inte tillgängliga i Sverige (mest i USA).

Är lite för trött och kort på tid, men ni kan läsa om dom här ämnena:

Fasoracetam (uppreglerar GABA-B)
Metadoxin
Tiagabin (gaba-återupptagshämmare - fungerar som en SSRI fast på gaba)

Totalt experimentell:
BPC-157 (ämne som förändrar olika processer i kroppen - förefaller förbättra läkeförmågan på olika system - viss effekt på hjärnan också, tycks normalisera flertalet signalsubstanssystem)

OBS!! Den sista är inget jag rekommenderar om ni inte är riktigt, riktigt illa däran... M ao, riktigt gammalt knarkarvrak.
Okej, tack för svaret! intressant att det fanns iaf, varför ger man inte sådana läkemedel till exempel gamla alkoholister ex om dom mår dåligt? eller öht på folk som mår dåligt och inte svarar på ex ssri och voxra?
Citera
2018-05-17, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiltis78
Bara Phenibut. Jag har använt Phenibut och Kratom under ett år för att trappa ut antipsykotiska läkemedel och det har gått jättebra. Minimala utsättningssymptom och efter lyckad utsättning har jag slutat helt med Phenibut och har inte märkt någon utsättning eller tillvänjning. Har bara gott att säga om Phenibut.
Jo jag har prövat kratom och det fungerar riktigt bra, man blir ju dock beroende efter ett tags användande och antar det är samma med phenibut, båda 2 är ju droger om än milda, och det borde väl göra saker värre för vissa i längden :/
Citera
2018-05-17, 15:24
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Hmm, ångest mm, tänker att GABA kan spela roll i det? så man får bättre glutamat om man käkar benzo ex? Nej, det jag helt enkelt grundar det på är att jag har släktingar som varit alkoholister, och själv så tkr jag nästan alkohol är min favorit drog faktiskt av dem jag prövat, och den går ju på gaba, bara spektulationer såklart, men har medicin/tillskott som täcker både serotonin och dopamin, så tänker att om jag dessutom käkar nått som täcker gaba dessutom täcker jag ju som hela hjärnan :P

Har såklart egentligen ingen aning om jag är på helt fel spår lr fått allt på bakfoten men är väl därför jag startade denna tråden bla..

Bensodiazepiner påverkar GABA-systemet. GABA-systemet interagerar med glutamat-systemet bland annat, och bromsar inverkningarna av glutamat.

Glutamat-systemet i sin tur växelverkar med dopamin-serotonin-acetylkolin och andra neurotransmittorer via down-stream effekter.

Du behöver förstå att alla neurotransmittorsystem växelverkar med varandra. Så ifall dopamin är A, serotonin B, och acetylkolin C, så kommer alla påverkas oberoende på vilken du påverkar.

Graden av hur mycket dessa påverkas dock är en annan diskussion och här skiljer det sig beroende på vad för ämne man intar.

Du gillar främst alkohol för att det reglerar glutamat-systemet, då det som du säger, utlöser GABA som bromsar det.

Glutamat-systemet är i det särklass viktigaste systemet som är inblandat missbruk/tolerans/spelberoenden/psykiatriska störningar och bland annat det som utgör våra vanor i livet. Det existerar sett till mängden allra mest i hjärnan och är det som ansvarar för hur synapser knyter sig till varandra och hur neuroner skapas/dör/bibehålls.

Vore jag du skulle jag undvika bensodiazepiner, alkohol och experimentera med diverse potenta nootropics som påverkar GABA och glutamat bl.a.

ashwagandha, l-theanine (finns mycket potenta formuleringar av denna*), agmatine, NAC.

En annan, som inte påverkar GABA/glutamat direkt är Bromantane och ger ångestdämpande egenskaper. Sägs och vara helt galet.
Citera
2018-05-17, 15:57
Medlem
Citat:
Bensodiazepiner påverkar GABA-systemet. GABA-systemet interagerar med glutamat-systemet bland annat, och bromsar inverkningarna av glutamat.

Glutamat-systemet i sin tur växelverkar med dopamin-serotonin-acetylkolin och andra neurotransmittorer via down-stream effekter.

Du behöver förstå att alla neurotransmittorsystem växelverkar med varandra. Så ifall dopamin är A, serotonin B, och acetylkolin C, så kommer alla påverkas oberoende på vilken du påverkar.

Graden av hur mycket dessa påverkas dock är en annan diskussion och här skiljer det sig beroende på vad för ämne man intar.

Du gillar främst alkohol för att det reglerar glutamat-systemet, då det som du säger, utlöser GABA som bromsar det.

Glutamat-systemet är i det särklass viktigaste systemet som är inblandat missbruk/tolerans/spelberoenden/psykiatriska störningar och bland annat det som utgör våra vanor i livet. Det existerar sett till mängden allra mest i hjärnan och är det som ansvarar för hur synapser knyter sig till varandra och hur neuroner skapas/dör/bibehålls.

Vore jag du skulle jag undvika bensodiazepiner, alkohol och experimentera med diverse potenta nootropics som påverkar GABA och glutamat bl.a.

ashwagandha, l-theanine (finns mycket potenta formuleringar av denna*), agmatine, NAC.

En annan, som inte påverkar GABA/glutamat direkt är Bromantane och ger ångestdämpande egenskaper. Sägs och vara helt galet.
intressant! Har både NAC och l-theanin hemma, borde kanske pröva dessa, åt nac rätt ofta ett tag men det smakar så äckligt ( hade pulver ) och åt det kansle inte tillräckligt länge ( tror tom det var du som gav mej tipsen om det ). Men ska kolla upp ashwaganda också då
Citera
2018-05-17, 16:15
Jag påbörjar ny medicinering idag.

Har ätit 4 mg Iktorivil varje dag i runt 15 år. Nu var jag nyss hos psykiatern, o bad om att få byta Iktorivilen mot Lyrica, jag tycker Lyrica ger ett bättre lugn. Så nu ska jag ta 2 mg Iktorivil och 150 mg Lyrica om dagen.

Jag hoppas att detta fungerar smidigt o att jag inte får abstinens. Jag tror båda påverkar GABA-systemet, jag vet inte hur. Men om det sliter på systemet vet jag inte heller. Sen är jag ju beroende av Iktorivil, men har aldrig behövt öka dosen. Men läkaren sa att man blir beroende av Lyrica också, men det står inte i FASS. Det är inte heller klassat som narkotikum, vilket Iktorivil är. O det är ju bara nyttigt att minska mediciner som är narkotikaklassade.
Citera
2018-05-17, 16:25
Medlem
Högdos l-theanine med eller utan kombination av låg dos övrig medicin som nämns i tråden kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in