2018-05-17, 11:08
Medlem
Först ska pumpade bygg-priser ner en rejäl bit. Sedan ska överbelåning bort från marknaden. Sedan väntar en lång ökenvandring, sakta, sakta sjunkande priser. Mycket byggfusk numera. PEAB leder ligan. Läs om fusket i t.ex. Västerås.
2018-05-17, 11:51
Avslutad
Uppföljning av PEABs projekt Derbyt i Råsunda och Members Club i Arenastaden.

2017-11-05
Brf Derbyt osålda lgh: ca 90
Brf Members Club osålda lgh: ca 60

2017-12-14
Brf Derbyt osålda lgh: 93
Brf Members Club osålda lgh: 60

2018-01-15
Brf Derbyt osålda lgh: 97

2018-02-22
Brf Derbyt osålda lgh: 98

2018-04-02

2018-05-17

www.peabbostad.se

=>
Inte en ***** verkar va villig att köpa till rådande villkor.

-----

Från nyhetsflödet juni 2017:

Svårsålda lägenheter i Nya Råsunda
...
"...En trerummare i brf Derbyt kostar runt sju miljoner och priserna ligger nästan i nivå med ett projekt som just nu byggs mitt på Södermalm.
Kan det vara så att priserna är satta lite väl högt?
– Vi har vad vi menar är marknadsmässiga priser
och det här området ligger nära Solna centrum med bra kommunikationsförbindelser..."

https://mitti.se/nyheter/bostad/svarsalda-lagenheter-rasunda/
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-05-17 kl. 11:58.
2018-05-17, 12:02
Medlem
biljons avatar
Jag viktade i höstas om från att korta bostadsutvecklare/byggbolag till banker, så hur har det gått?

Bankers kursras sedan toppen:
Swedbank -17%
Nordea -21%
SEB -22%
Handelsbanken -20%

Sedan min blankning september 2017:
Swedbank -14%
Nordea -19%
SEB -20%
Handelsbanken -11%

Jag har såklart inga som helst tankar på att täcka dessa positioner på ett bra tag.
2018-05-17, 12:42
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Uppföljning av PEABs projekt Derbyt i Råsunda och Members Club i Arenastaden.

2017-11-05
Brf Derbyt osålda lgh: ca 90
Brf Members Club osålda lgh: ca 60

2017-12-14
Brf Derbyt osålda lgh: 93

2018-01-15
Brf Derbyt osålda lgh: 97

2018-02-22

2018-04-02

2018-05-17

www.peabbostad.se

=>
Inte en ***** verkar va villig att köpa till rådande villkor.

-----

Från nyhetsflödet juni 2017:

Svårsålda lägenheter i Nya Råsunda
...
"...En trerummare i brf Derbyt kostar runt sju miljoner och priserna ligger nästan i nivå med ett projekt som just nu byggs mitt på Södermalm.
Kan det vara så att priserna är satta lite väl högt?
– Vi har vad vi menar är marknadsmässiga priser
och det här området ligger nära Solna centrum med bra kommunikationsförbindelser..."

https://mitti.se/nyheter/bostad/svarsalda-lagenheter-rasunda/

Man har alltså sålt -5 lägenheter i de projekten under Q1 2018? Undrar hur fn deras aktiekurs kunde rusa vid rapport. Verkar ju vara ett ftg med lite tvivelaktig verksamhet, kanske har med det att göra.
2018-05-17, 12:57
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
PEAB är väldigt stora. Ett misslyckat projekt i solna kommer inte sätta dem på pottkanten.

Ja, absolut. Och de hade väl int eså stor br-verksamhet av deras totala verksamhet. Vill dock minnas att det dykt upp ngt projekt till i tråden med typ 0 försäljning. Kan det vara Gripen i Barkaby?
2018-05-17, 13:17
Medlem
Citat:
"Allt" går starkt, förutom Vasastan.

Södermalm som konsekvent legat 10 kkr/m2 under Vasastan, är nu dyrare än Vasastan.

Kastar ut en trevande förklaring här. Om vi ska låta fördomarna styra så lockar Vasastan mest ekonomer, jurister och mäklare osv. Yrken som på ett eller annat sätt kommer i kontakt med pengar och därför i viss mån kräver något slags ekonomiskt sinne.

Södermalm lockar, i brist på ett bättre ord, "kreatörer". Folk som jobbar med text, grafik och kultur i största allmänhet. Yrken vars huvudsakliga fråga gällande pengar i princip är ”vem betalar”?

Sett ur det perspektivet är det kanske inte så konstigt att vissa tidigare ser vartåt det barkar och agerar därefter, jämfört med andra.
2018-05-17, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av deathpunk
Kastar ut en trevande förklaring här. Om vi ska låta fördomarna styra så lockar Vasastan mest ekonomer, jurister och mäklare osv. Yrken som på ett eller annat sätt kommer i kontakt med pengar och därför i viss mån kräver något slags ekonomiskt sinne.

Södermalm lockar, i brist på ett bättre ord, "kreatörer". Folk som jobbar med text, grafik och kultur i största allmänhet. Yrken vars huvudsakliga fråga gällande pengar i princip är ”vem betalar”?

Sett ur det perspektivet är det kanske inte så konstigt att vissa tidigare ser vartåt det barkar och agerar därefter, jämfört med andra.
En tanke kan kanske också va att för Vasastansfolket finns det andra alternativ än Vasastan, medan det för Södermalmsfolket bara finns Södermalm. I så fall drar nybyggnationer mer folk från Vasastan, än från Södermalm.

Men detta kan stockholmare utreda bättre än jag.
2018-05-17, 14:11
Medlem
Citat:
En tanke kan kanske också va att för Vasastansfolket finns det andra alternativ än Vasastan, medan det för Södermalmsfolket bara finns Södermalm. I så fall drar nybyggnationer mer folk från Vasastan, än från Södermalm.

Alternativen till Södermalm hittas nog framför allt i närförorterna söderut. Aspudden/Midsommarkransen, Hammarbyhöjden och Årsta typ.
2018-05-17, 14:25
Medlem
Citat:

Södermalm är ungefär dubbelt så stort som de andra innerstadsdelarna (Vasastan, Kungsholmen, Östermalm). Både sett till antal invånare och yta.

Dessutom är Södermalm mycket spretigare än andra stadsdelar. Både i fråga om bra/mindre bra lägen och bebyggelsens karaktär. Vasastan är relativt homogent, med i första hand äldre bebyggelse, och ganska korta avstånd till allt. På Södermalm däremot finns det jättemycket hus från 80- och 90-talet, och stora delar av Södermalm ligger "utanför" kreddsöder. Om du t.ex. bor längst ut på Södermalms östra udde så har du idag 30 minuter promenad till närmaste tunnelbana.

Skillnaden i pris/kvm mellan en sekelskiftesvåning vid Mosebacke och en 90-talslägenhet i Tanto (båda på Södermalm) är utan vidare 20.000-30.000 kr eller mer. Därför spelar det enormt stor roll vad det är för lägenheter som sålts en viss månad.

Det kan helt enkelt vara så att i dagens marknad, med ett större utbud, så väljer Södermalmsspekulanter i första hand bort de sämre objekten på Södermalm. Vilket driver upp genomsnittspriset samtidigt som de sämre objekten förblir osålda. Jag har svårt att se att den som vill bo på söder går all-in för en lägenhet i Tanto, om prisfallet gjort att de nu fått råd att köpa på Mosebacke istället.
2018-05-17, 15:24
Medlem
Foruejsonlys avatar
Kikade lite på nyproduktion i Åbyområdet i Mölndal, förvisso en liten tvåa på 44 kvm. Begärt pris 2,2 miljoner och en hyra på 2900.

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-molndal-aby-molndals-kommun-aby-alle-7-13894815

Så slår jag en kalkyl på den, vilken säger 330k kontant och 10500 i månadskostnad

https://seb.se/privat/lana/bolan-och-rantor/lanelofte-och-guide/rakna-pa-nytt-boende?cmpid=hemnet_finansiering_link_x_bolanekalk yl&Typ=3&TypBenamning=Bostadsr%C3%A4tt&BasTyp=bost adsratt&Pris=2195000&Drift=0&Byggt=2018&Tax=0&Arre nde=0&Tomtr=0&Avgift=2902&Adress=%C3%85by%20All%C3 %A9%207&KommunKod=14:81&KommunBenamning=M%F6lndal& Boarea=44&Biarea=0&postnr=431%2045&Bild=https://bilder.hemnet.se/images/itemgallery_M/ca/d1/cad141297eab0fcbc4770393223cdd37.jpg&supplier=5&br okerid=1049

Men i månadskostnaden ligger en amortering på 3% och en ”driftskostnad” på 750 kr/månad. Om vi inte räknar med amorteringen, som ändå är ett slags påtvingat sparande och räknar bort driften, då hamnar månadskostnaden på drygt 5000 för den lägenheten plus om man får en kostnad för kontantinsatsen. I samma område har wallenstam nybyggda HR, vågar inte ta gift på vad hyran är, tippar på mellan 9-10 000? Då är bägge nybyggda, ligger i samma område, kan hända att HR är något större? Kostnaden för BR är märkbart lägre, oavsett hur man räknar, än jämförbar HR!

Kan man med ovan jämförelse säga att Nämnda BR har ett bubbelpris? Jag tycker inte det!

Och jag är medveten om att man får en skuld via föreningen på köpet. Man kan idag binda räntan på 10 år till drygt 3%, så tokhöjning av räntan ligger inte sas i röret!

https://www.finansportalen.se/borantor/?gclid=EAIaIQobChMIrZ23rOuM2wIVEIwZCh3XxQ7MEAAYASA AEgIAofD_BwE
2018-05-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag har ett förslag som alla lycka bär. Vi sparkar Gösta, 78, från hans lägenhet på Kungsholmen där han bott de senaste 40 åren och ger lägenheten till IT-Ashok från Indien (för det är därifrån flest IT-folk kommer väl?). Alla är lyckliga. Hjulen börjar rulla igen i Stockholm och Oscars kan sälja alla sina dyra lägenheter. Alla pytteföretag i databranschen får tag på billig personal som är t o m villiga att betala svart för jobbet. Gösta får köra sin rullator i Barkarby och äta kattmat.

Gösta får bo kvar hur länge han vill. Men han får betala för sig vid flytt. Varför ska ett fåtal få bo svinbilligt attraktivt när andra inte får det?

Att Gösta o co dessutom sitter och trycker på sina prisreglerade bostäder hämmar landets tillväxt. Tillväxt som är helt avgörande för framtida pensioner. Men det är klart. Att vi säkrar framtidens pensioner får ju inte gå ut över ett par peivilegiades rätt att bo långt under marknadspris i attraktiva områden.
Senast redigerad av flanders 2018-05-17 kl. 15:27.
2018-05-17, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Gösta får bo kvar hur länge han vill. Men han får betala för sig vid flytt. Varför ska ett fåtal få bo svinbilligt attraktivt när andra inte får det?

Att Gösta o co dessutom sitter och trycker på sina prisreglerade bostäder hämmar landets tillväxt. Tillväxt som är helt avgörande för framtida pensioner. Men det är klart. Att vi säkrar framtidens pensioner får ju inte gå ut över ett par peivilegiades rätt att bo långt under marknadspris i attraktiva områden.

Svinbilligt vet jag inte om det är. Vill inte ha London-varianten där lärare inte har råd att bo i stan. Eller som det blev i Berlin där lägenheter förvandlades till B&B då lägenhetsinnehavare kunde tjäna multum på det. Där har man infört förbud och dryga böter.

Här kan man se vad hyrorna legat 2014. Hittade inte senare statistik.

http://statistik.stockholm.se/images/stories/excel/b092.htm
http://statistik.stockholm.se/images/stories/excel/b090.htm

Men jag förstår att du inte vill bo utanför tullarna utan vill skicka dit Gösta och ta över hans lägenhet. För tillväxtens skull. Det skulle ju verkligen höja BNPn. Ojojoj vilken fart det skulle bli. Och tjänste-PMI skulle raka upp till 70 till följd av alla flyttlass som skulle köra runtomkring. Dessutom brukar gamlingar trilla av pinnen om man flyttar på dem så där gör vi dessutom en besparing. Oooh du sköna nya värld.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in