2018-05-16, 16:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wesdom
Om det är en vinstlott är chansen faktiskt 100% att du får en vinst. Det kan inte appliceras på chansen att Gud finns, för den chansen är alltid antingen 100% eller 0%
Vilket inte är att blanda ihop med troligheten.
Bevis för att Gud finns:

Citat:
Han talar till troende,
Hur vet vi det? Hur vet den troende det?
Citat:
skänker frid,
Det gör även fantasier. Det är inte grund för någots sannolikhet till existens.
Citat:
förvandlar liv,
Samma som ovan.
Citat:
förnimmas psykiskt
Hur skiljer man det från föreställning och/eller fantasi?
Citat:
och i vissa fall fysiskt.
Det låter ju fantastiskt. Var vi något fog för att säga det?
Citat:
Visar sig visuellt via sina budbärare (änglar) för vissa.
Hur vet vi det? Bevis?
Citat:
Botar vissa dödliga sjukdomar osv...
Men inte amputeringar på film, för det hade varit för synligt?

Citat:
Problemet är främst 3 saker vad jag kan se:

1) Hur bevisar man att förändringar som skett i ens liv, eller syner man haft, eller sjukdomar som botas, bara kunnat vara från Gud?
Om man inte kan bevisa det, hur vet man ens själv att det bara kunnat vara från Gud?
Citat:
Man vet, men kan inte bevisa det.
Vet man eller tror man att man vet?
Citat:
Liksom man inte kan bevisa att mötet med en speciell människa förvandlat ens liv om det hänt (men det å andra sidan kräver aldrig någon att man bevisar heller).
Som en vis man konstaterade. "Extraordinary claims require extraordinary evidence".
Citat:
2) Hur mäter man en Gudsupplevelse? Och hur avgränsar och definierar man Gud för att därefter kunna pröva hens existens?
I det här fallet, hur förmedlar man en sådan på ett objektivt sätt till någon annan människa.
Citat:
Det går säkert att mäta samma endorfinpåslag som vid en förälskelse vid gudsupplevelser, men det är inget bevis (egentligen inget bevis på förälskelse heller, men inte heller förälskelse kräver någon att man bevisar).
Det bevisar ju bara att man upplevt något, inte om det är på riktigt eller vad källan eller orsaken är eller att det är gudomligt/övernaturligt.

Citat:
3) Varför får inte alla erfara Gud?
Det går heller inte att svara på, iallafall inte ett enkelt svar som passar alla personer.
Men det är mycket som inte alla erfar, alla erfar exempelvis inte manlig orgasm utan tror hela livet det är samma sak som utlösning, förlåt! men kom inte på ett bättre exempel!
Eller så krävs det en personlig övertygelse innan man har upplevelsen?
Citat:
Livet tycks helt enkelt vara orättvist. Alla erfar inte alla fantastiska ting som existerar att erfara, tyvärr!
Visst är det så.
Senast redigerad av Sepiritz 2018-05-16 kl. 16:27.
Citera
2018-05-17, 03:46
Medlem
Har börjat intressera mig en del om den s.k. Bahaitron som är världens yngsta världsreligion. Den säger att Gud över tiden sänt profeter eller s.k "utbildare" till mänskligheten för att komma närmre honom.

Här är en ca 2-min video som förklarar tron snabbt och simpelt.
https://www.youtube.com/watch?v=wHpOy7vgqtI

"Bahá'íer tar liksom muslimer och judar avstånd från kristendomens tes om
treenigheten (Fadern, Sonen och Den Helige Ande). Gud är en, och så stor att
människan, med sitt begränsade intellekt och ännu bara måttligt utvecklade
andliga förmågor, inte kan omfatta honom med sitt förstånd. Tycker tron på att treenigheten förkastas låter mer rimligt faktiskt, ingen (inte ens Jesus) kan alltså "förkroppsliga" Gud, och han finns inte inombords någon.

Guds existens tros vara evig; utan början eller slut, och beskrivs som en
personlig Gud, källan till alla uppenbarelser, allvetande, allestädes närvarande
och allsmäktig"

Med detta sagt, "bevis" på att Gud finns är att vi människor inte kan uppfatta honom eller ens föreställa oss honom DET MINSTA. Många som förkastar tron på Gud tänker sig att Gud är typ som "God" i Family Guy uppe någonstans i himmelen, inte en chans i helvetet att HAN finns liksom? Nej, det tror inte jag heller, utan Gud är helt enkelt så stor att vi inte ens kan gissa eller måla upp en bild, lika omöjligt som att uppskatta antalet sandkorn på en havsstrand. Vi har INGEN, inte den minsta, aning. Så stor är Gud.

Och som svar på "vad fanns innan Gud?" så är svaret (enligt Bahai) att Guds existens är evig, "han" har ALLTID funnits helt enkelt och kommer alltid att göra. Finns ingen början eller slut för hans existens. Skulle man skriva det matematiskt hade svaret helt enkelt varit ∞ och ingenting annat. Det tror jag.
Citera
2018-05-17, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Har börjat intressera mig en del om den s.k. Bahaitron som är världens yngsta världsreligion. Den säger att Gud över tiden sänt profeter eller s.k "utbildare" till mänskligheten för att komma närmre honom.

andliga förmågor, inte kan omfatta honom med sitt förstånd. Tycker tron på att treenigheten förkastas låter mer rimligt faktiskt, ingen (inte ens Jesus) kan alltså "förkroppsliga" Gud, och han finns inte inombords någon.

personlig Gud, källan till alla uppenbarelser, allvetande, allestädes närvarande
och allsmäktig"

Med detta sagt, "bevis" på att Gud finns är att vi människor inte kan uppfatta honom eller ens föreställa oss honom DET MINSTA. Många som förkastar tron på Gud tänker sig att Gud är typ som "God" i Family Guy uppe någonstans i himmelen, inte en chans i helvetet att HAN finns liksom? Nej, det tror inte jag heller, utan Gud är helt enkelt så stor att vi inte ens kan gissa eller måla upp en bild, lika omöjligt som att uppskatta antalet sandkorn på en havsstrand. Vi har INGEN, inte den minsta, aning. Så stor är Gud.

Och som svar på "vad fanns innan Gud?" så är svaret (enligt Bahai) att Guds existens är evig, "han" har ALLTID funnits helt enkelt och kommer alltid att göra. Finns ingen början eller slut för hans existens. Skulle man skriva det matematiskt hade svaret helt enkelt varit ∞ och ingenting annat. Det tror jag.
Även om du närmade dig denna religion av intresse, så måste det väl ändå finns något som övertygade dig om att den versionen av Gud existerar?
Citera
2018-05-17, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Även om du närmade dig denna religion av intresse, så måste det väl ändå finns något som övertygade dig om att den versionen av Gud existerar?

Jo. Bara tro och ingen vetskap, men har någonstans svårt att se hur Guds profeter, vilket enligt Bahaitron är i följande ordning: Adam, Noa, Abraham, Krishna, Zoroaster, Moses, Buddha, Jesus, Muhammed, Báb och senast Bahá'u'lláh ALLA skulle "mytta" för skoj skull. Jag menar, de har alla olika syn på vem Gud är, men kanske är det som så att inte bara en av dem har rätt utan att alla har det. Men för att förkasta tron på Gud helt och hållet säger man att man tror att ALLA myttat som sagt. Varför i helvete skulle de göra det? Jesus Kristus fanns t.ex. till 99.9 % säkerhet enligt historiker, vad grundade allt han predikade om om det inte var Guds lära? Politisk agenda? Njae... Svårt att se. Att Jesus skulle ha utfört diverse mirakel som sin uppståndelse finns det dock INGA bevis för och det hela låter jävligt påhittat eller åtminstone förvrängt. Således har jag svårt att se att Jesus var Guds son, men tror det är fullt möjligt att han var Guds profet liksom de andra jag nämnde. Men som sagt, ALLA nämnda profeter kan inte haft fel. Har så jävla svårt att se det.
Citera
2018-05-17, 09:17
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jo. Bara tro och ingen vetskap, men har någonstans svårt att se hur Guds profeter, vilket enligt Bahaitron är i följande ordning: Adam, Noa, Abraham, Krishna, Zoroaster, Moses, Buddha, Jesus, Muhammed, Báb och senast Bahá'u'lláh ALLA skulle "mytta" för skoj skull. Jag menar, de har alla olika syn på vem Gud är, men kanske är det som så att inte bara en av dem har rätt utan att alla har det. Men för att förkasta tron på Gud helt och hållet säger man att man tror att ALLA myttat som sagt. Varför i helvete skulle de göra det? Jesus Kristus fanns t.ex. till 99.9 % säkerhet enligt historiker, vad grundade allt han predikade om om det inte var Guds lära? Politisk agenda? Njae... Svårt att se. Att Jesus skulle ha utfört diverse mirakel som sin uppståndelse finns det dock INGA bevis för och det hela låter jävligt påhittat eller åtminstone förvrängt. Således har jag svårt att se att Jesus var Guds son, men tror det är fullt möjligt att han var Guds profet liksom de andra jag nämnde. Men som sagt, ALLA nämnda profeter kan inte haft fel. Har så jävla svårt att se det.

Jag ser att du inte inkluderade vare sig Joseph Smith eller Charles Taze Russell i din lista över profeter.
Varför är inte de inkluderade? De har ju också predikat framgångsrikt om Guds lära.
Citera
2018-05-17, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag ser att du inte inkluderade vare sig Joseph Smith eller Charles Taze Russell i din lista över profeter.
Varför är inte de inkluderade? De har ju också predikat framgångsrikt om Guds lära.

Därför att jag utgick från Bahai-faith, de jag nämnde är de som nämns i tron. Det är genom dessa profeter och inte någon annan som Gud valt att undervisa mänskligheten. De du nämner står det ingenting om i Bahaitron.
Citera
2018-05-17, 12:06
Medlem
Citat:
Därför att jag utgick från Bahai-faith, de jag nämnde är de som nämns i tron. Det är genom dessa profeter och inte någon annan som Gud valt att undervisa mänskligheten. De du nämner står det ingenting om i Bahaitron.
Så hur, och av vem, avgörs detta?
Vilken metod används för att utesluta vissa profeter?
Citera
2018-05-17, 12:11
Medlem
Citat:
Jesus kan ha grundat sin predikan på en tro om Guds lära. Alltså inte på Guds lära, utan tron på att Guds lära finns. Det är en viktig skillnad på de två alternativen.
Det finns hundratals profeter/predikare/lärda som predikat om Gud och gudar.
Och jo, alla kan ha haft fel i att gudar existerar.
Citera
2018-05-17, 12:15
Medlem
Luxuss avatar
Är inte det grundläggande problemet med diskussionen att den som TROR ser gud i allt medan den som inte tror inte ser gud i någonting?
Citera
2018-05-17, 12:27
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Det finns ju visst bevis för uppståndelsen om du läser vittnesbörden från Matteus, Markus, Lukas och Johannes. Och även bevis för att han uträttade mirakel då alla fyra vittnar om samma sak
Citera
2018-05-17, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Det finns ju visst bevis för uppståndelsen om du läser vittnesbörden från Matteus, Markus, Lukas och Johannes. Och även bevis för att han uträttade mirakel då alla fyra vittnar om samma sak
I så fall kan vi bara ändra till ”det finns inga BRA bevis för uppståndelsen”. Ungefär som påståenden från de som varit vittnen till spöken, healing, magi, och allt möjligt.
Och var verkligen dessa fyra herrar vittnen? Är det ens klart att de som skrivit sina evangelium?
Citera
2018-05-17, 14:34
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

och allsmäktig"

Ok, så hur kommer man ens fram till att han finns?
Om han är så omöjlig att känna till, hur känner ni till honom? Vad indikerar ens att han är där?
Kommer vi nu tillbaka till argumentet från ignorans som säger "vad skulle annars ha skapat allting?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in