Salongsberusad en tisdag på ett hotell i Malmö. Apropå alkis…

(tyskköpta öl, 1,94 kronor styck......)
Som alltid så hänger jag med min kompis youtube efter några öl. Jag och Totti. Börjar nästan bli tjatigt, vet inte hur många gånger jag sett alla klackar, passningar, lobben mot Inter och allt det där. Och så derbyt, selfie-derbyt. De Rossi passerade intill Totti när han grejar med telefonen. Intill men inte inzoomad. Aldrig i fokus, alltid i skuggan. Story of his life, typ. Samtidigt en historia om många tidigare romanisti. Trogna, under många perioder bättre än laget men på grund av lojaliteten aldrig erkänt världsklassbra, en tom hylla där pokaler borde stå. Min husgud Giannini är av samma skrot och korn. Nåt cupguld, men inget ligaguld. Vi får aldrig reda på hur det sett ut om Giannini, De Rossi och alla dom där spelat i nåt vinnarlag istället. Tack och lov. Kan jag tycka, men tycker dom det efteråt??
I samma stund Totti la av så blev De Rossi den i de fem stora ligorna som längst tillhört en och samma klubb. Näst mest matcher i Romas historia, fjärde mest landskamper, ändå behandlas han som en parentes. Bara att kolla in på svenskafans så ser alla svenskspråkiga, men vare sig här inne eller i Rom får han det han förtjänar. Supportrar kacklar rytmiskt, halvpopulistiskt och utan tanke på kompromiss att man är emot calcio moderno och alla jävla klubbyten. Nästa andetag säger samma supportrar att 34-åriga De Rossi är för gammal.
Di Bartolomei fightades för att vara kvar i Roma. Hamnade efter omvägar sittandes på sin altan utanför Salerno. Skickade sonen Luca till skolan. Han var besviken på Roma, att han inte fick vara med längre, led att depressioner tomrummet efter fotbollen skapar. Med en plånbok med kort på Curva Sud riktade han pipan mot hjärtat och tryckte av avtryckaren. 10 år efter Europacupfinalen som förlorades mot Liverpool i Rom. Vackert, tragiskt, men kanske manar det till eftertanke?
Om vi värnar lojala spelare när dom är bra, vem backar dom när dom blir äldre? När dom inte längre ”duger”? Eller lämnar vi dom då själva med alla uteblivna framgångar?