Citat:
Ursprungligen postat av
belyi
Jag ska inte uttala mig i hur effektiv plattskatten är men du skulle få mycket svårt att sälja in det till den svenska arbetarklassen. Behåll istället en progressiv beskattning och gå till val på skattesänkningar för alla och speciellt för arbetarklassen, det är det enda realistiska. I politik så gäller det inte bara att ha den bästa politiken utan främst om att ha en politik som väljarna är mottagliga för.
AfS skattepolitik skulle ge en vanlig arbetare ett par hundra tusen mer i plånboken varje år. Jag tror de flesta inom arbetarklassen skulle upskatta detta. Som jag redan har nämnt så är det ju redan platt skatt för huvuddelen av överklassens inkomster, som är inkomst från bolag och kapital! Betydelsen av proggressiv skatt enbart just för inkomst av tjänst är överdriven. Ett höjt grundavdrag skulle ju göra beskattningen proggressiv i alla fall och gynna låginkomsttagare.
Jag skiter personligen i vilket i dagsläget. Om AfS hade förespråkat exakt samma skattesystem som idag eller om de hade velat ha platt skatt på rysk nivå hade inte påverkat mig i mitt stöd till partiet.
Det hela är en bagatell och i det närmaste en icke-fråga. Det är lite som att lägga möda på att diskutera om röda eller gula kalsonger är det bästa, medan man befinner sig ute på däck på Titanic som håller på att kantra. Fokusera lite på det viktiga nu gubbar. Det som räknas just nu är att få in AfS i riksdagen. Partiprogrammet är fastställt. Take it or leave it. Ska du med i livbåten eller?