2018-05-16, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En annan aspekt är att det finns starka kollektiv-egoistiska inslag i både Norrbottenskommunism och gråsosse-svängen. Att fritt dela ut surt förvärvade resurser ("erövrade arbetarförmåner") ligger inte för "hederlig arbetare", och sådana finns kvar.
Så är det säkert. Tänker att resonemanget borde gå ungefär ”Stockholmsjävlarna plundrar oss på skog, malm och vattenkraft och då måste vi kompensera genom att rösta för röd fördelningspolitik så att vi får maximal kompensation”, men om kompensationen går ner i fickorna på arbetslösa (eller rent av arbetsvägrande) invandrare i Skåne, ja då är det tack och adjö till sossarna.

SD kan då inkassera viss ”invandringshämnd” medan resten av missnöjet kanaliseras till M som i alla fall har en image av bidragsstrypande, även om den post-Borg är överdriven.
2018-05-16, 14:01
Medlem
[Assman]s avatar
Borde inte sifos för Maj ha kommit nu?
2018-05-16, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Om syftet är att splittra alliansen så har man valt det sämsta möjliga medlet. Alliansen var död framtills igår när Mattias Karlsson skrev sin artikel. Alliansen hade behövt 50 procent för att regera och det är en omöjlighet. Nu lever alliansen igen, och det är SD som har återupplivat den och på köpet har vi också fått DÖ i en ny tappning.

Fattar ni inte att det här är ett svek av monumentala proportioner?
Lugn i stormen. Vi är alla ivriga att få till stånd ett permanent paradigmskifte i migrationspolitiken, men Jeeeesus christ ni måste sluta se allt genom detta sugrör 24/7 och tro att allt som sägs hahdlar om det hela tiden.

Fundera mer över MK:s val av plattform här. Man skickar inte till första bästa som vill publicera, det finns en informell praxis. Om man vill adressera väljarna, skapa folklig debatt och bli veckans ämne i Opinion Live skriver man i Expressen eller Aftonbladet. Om man vill adressera andra partier skriver man i någon av fintidningarna DN och SvD. Om man väljer Dagens industri är budskapet avsett för näringslivet och marknaden. Uppenbarligen ansågs de behöva få ett tydligt besked i stil med “Hej! Visste ni att ni kan få en högerregering i majoritet och att den till och med kan tillåtas ha inslag av som ligger i linje med centerns ekonomiska politik? Vårt enda villkor är att Centerns migrationspolitik ska vara portförbjuden. Om ni inte får en högerregering, kom ihåg att det är centerns fel, inte vårt. Tack på förhand!”
2018-05-16, 14:23
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det ar minst sagt anmarkningsvart att sifo visar pa en okning av 1,9 % sen valet 2014, dvs ca 120 000 roster. Samtidigt som sd har okat 100 000 bara pa facebook. Hur kan nagon tro pa de pajaserna langre?

Du måste ju titta på Sifos siffra från före valet. Där är det runt en fördubbling.
2018-05-16, 16:08
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Du måste ju titta på Sifos siffra från före valet. Där är det runt en fördubbling.
Ja de var like fel ute då som nu. Som varje gång de mäter SD av någon märklig anledning.
2018-05-16, 16:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Ja de var like fel ute då som nu. Som varje gång de mäter SD av någon märklig anledning.
Men ökningen kan ändå vara intressant att notera. Även om alla vet att nivåerna är för låga.
2018-05-16, 16:45
Medlem
fernebos avatar
Jag tror absolut att SD har en god chans att bli största parti i och med sossarnas kraftiga tillbakagång och osäkerheten kring vad M kan få igenom i och med Centern. Man ska komma ihåg att Annie Lööf är en kvarnsten kring Kristerssons hals.

Det är dock av största vikt att de innan valet inte framstår som ett stödparti till Alliansen. Jag vill helt enkelt inte se Annie Lööf i en regering. Då skulle jag tom föredra en S-regering och det handlar inte bara om invandringspolitiken. Om SD får uppåt 1/4 av rösterna i Sverige så måste det till förhandlingar och garantier. Jag kan tänka mig att Karlsson är lite rädd för att tvinga fram ett samarbete mellan M och S, men det är inget hot. Skulle så bli fallet så skulle jag genast sätta pengar på att Åkesson blir statsminister 2022.
2018-05-16, 17:48
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Assman]
Borde inte sifos för Maj ha kommit nu?
Nej. De brukar komma på fredagar.
Gissar att SD ökar med 2pe
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men ökningen kan ändå vara intressant att notera. Även om alla vet att nivåerna är för låga.
Exakt.

Det som är bra med Sifo och SCB är att de inte ändra metoden så att det är mer rimligt att använda samma felfaktor.

3-månaders genomsnitt är 15.6%. Felfaktorn är (5.7/4.1 +12.9/10)/2 =>

(5.7/4.1 +12.9/10)/2 *15.6% = 21% => helt okej gissning
2018-05-16, 21:06
Medlem
Vi bör försöka vara sakliga och inte ägna oss åt önsketänkande. Jag studerar nu Yougovs aprilsiffror:

Soc. 23,3%
SD 22,1%
M 19,9%

Jag tvingas konstatera att siffrorna för Soc. och M är för låga här. Soc. kan komma att sjunka till den siffran, men troligare just nu är nära 26,0%. På SD har jag just nu 21,0% men jag känner att det går uppåt.
Procenten måste tas någonstans. När Soc. går dåligt växer M och SD.
Efter två dagars stiltje kände jag åter SD-vindar. Det var bra att röra om i skolpolitiken. Det är bra att träffa Dansk Folkeparti och dricka gammeldansk.
Men allra bäst är den totala splittringen inom Soc. där tydligen 105 politiker lämnar in....Hur kan detta bli ett vinnande parti? Genom att tillgodose gråsossarna körde Löfvén ut vänsterflygeln.

Den som tror att M går bakåt kommer att bli besviken. M är just nu superpopulistiskt och det är mer än en kluven tunga. Jag tror istället att SD tar från "osäkra" och allmänt "besvikna" och även kvinnor går sakta över.
MK:s utspel är naturligtvis ett politiskt spel för att framstå som ett parti som "tar ansvar för Sverige" och att markera lite men bara lite mot Annie-spöket. Valet kommer att utmynna i KAOS och får SD inget inflytande väntar "give èm hell"....
Valnatten, fram med bästa vinet och jordnötterna!
2018-05-16, 21:45
Medlem
Ny yougov ute
Maj 2018 11-14 maj

S 23,0
Sd 23,0
M 18,3
L 4,2
C 10,1
Kd 3,0
V 9,0
Mp 3,6

Källa metro
2018-05-16, 21:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stroopwafel-80
Ny yougov ute
Maj 2018 11-14 maj

S 23,0
Sd 23,0
M 18,3
L 4,2
C 10,1
Kd 3,0
V 9,0
Mp 3,6

Källa metro
Jämt skägg får man säga. MP ute, bara det sätter ju en guldkant på kvällen.
2018-05-16, 21:54
Medlem
brutalares avatar
Det är verkligen inte bra för SD att Centern har så pass stort stöd. Det kan förstört allt. Min dröm är att SD + M/S ska få tillsammans 175 mandat så att man kan stödja deras förslag iallafall och fälla en regering enkelt eller rösta ner en.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in