2018-05-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Man vet inte avstånd till månen, man vet inte månens storlek. Man vet inte avstånd till solen, man har ingen aning om solens storlek. Man vet inga avstånd till någon stjärna, man vet inga storlekar på någon stjärna.

TROR du något annat så presentera dina visuella bevis, din tro här inte hemma här nämligen så er totala avsaknad av bevis för allt er snömos är bara irriterande. Allting ni skriver i tråden är ot.

Samma dravel om visuella experiment och bevis.

Samma skräck för att svara på obekväma frågor. https://www.flashback.org/sp64049573

Eftersom du hela tiden duckar måste ju slutsatsen vara att du pratar om bevis men har ingen definition på vad ett bevis är. Med andra ord när du pratar om "bevis" så saknar ordet fullständigt värde.

Pilot. och jag kung på Kurrikurriduttön.
Citera
2018-05-15, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Du fortsätter att svamla om avståndet till polstjärnan trots att vi sagt om och om igen att det inte spelar någon roll då det räcker att den befinner sig mycket långt bort. Vi håller inte på med några trianglar. En tydlig observation som falsifierar platt jord helt och hållet eftersom det saknas en trovärdig förklaring från plattjordshåll.

Edit: hittade ett bra svar på spörsmålet på Quora
Er egen uträkning falsifierar påståendet om att Polstjärnan bevisar rund jord. Polstjärnan bevisar varken rund eller platt jord.
Citera
2018-05-15, 19:08
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Er egen uträkning falsifierar påståendet om att Polstjärnan bevisar rund jord. Polstjärnan bevisar varken rund eller platt jord.

Vilken uträkning?

Självklart falsifierar polstjärnans vinkel över horisonten en platt jord.
Och ditt påstående om motsatsen blir inte sant bara för att du om och om upprepar det som en galen papegoja.

http://debunkingflatearth.blogspot.se/2016/02/debunking-flat-earth-how-polaris-proves.html
Citera
2018-05-15, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Eftersom du själv kan mäta att vatten följer jordens kurva så tror jag inte ens du kan erkänna att vatten på sjöar är helt platta.

Du kan göra detta test om du vill: https://youtu.be/4uwvx7-x98U

Konstigt att alla plattskallar måste hålla på att mäta vid sjöar med laser mm när ALLA, inklusive plattskallarna, vet hur ljus kan påverkas av refraktion.
Skulle vara kul om dessa plattskallar skulle orka göra ett sådant enkelt test som här ovan. Men det är klart ni inte vill göra det för då spricker ju er världsbild.
"Jösses så du slingrar dig..." Famous last words! Var det inte så du sa?

Undersökningen jag länkade till visade att höjden på WGS84 Ellipsoid inte stämde med verkliga observationer. Stämmer denna du länker till med höjd WGS84 Ellipsoid? För du kan väl ändå inte mena att din runda jord är en perfekt sfär?

Vad jag minns av videon du länkar till så hade slangen tre öppningar för atmosfäriskt tryck, vilket blir två som trycker mot en. Den resulterande kraften blir således i den mittersta och uppvisar en högre höjd.
Citera
2018-05-15, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vet du något som tyder på att stjärnor inte är fysiska objekt, utöver spekulationer/önsketänkande för att observationer ska passa in i plattjord-modellen?
Ja, att Polstjärnans avstånd inte kan bedömas. Det tyder på att det inte är ett fysiskt objekt, har jag bevis? Nej.
Citera
2018-05-15, 19:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Avståndet orsakar en parallax på kanske 0,00001° eller något liknande. Resten av polstjärnans vinkelförändring när du förflyttar dig t ex Stockholm-Paris kan inte komma från något annat en jordens kurvatur.
Citat:
Ja, att Polstjärnans avstånd inte kan bedömas. Det tyder på att det inte är ett fysiskt objekt, har jag bevis? Nej.
Eftersom vi kan se polstjärnan så är den ett fysiskt objekt för vi kan knappast se ickefysiska objekt.
Senast redigerad av Jonas1968 2018-05-15 kl. 19:21.
Citera
2018-05-15, 19:18
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ditt påstående är inte ett bevis.
Citera
2018-05-15, 19:23
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vad jag minns av videon du länkar till så hade slangen tre öppningar för atmosfäriskt tryck, vilket blir två som trycker mot en. Den resulterande kraften blir således i den mittersta och uppvisar en högre höjd.
Varför skulle två trycka mot en?
Varför skulle i så fall de yttersta trycka mot mittersta?
Atmosfären trycker lika på alla tre.
Citera
2018-05-15, 19:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Undersökningen jag länkade till visade att höjden på WGS84 Ellipsoid inte stämde med verkliga observationer. Stämmer denna du länker till med höjd WGS84 Ellipsoid? För du kan väl ändå inte mena att din runda jord är en perfekt sfär?

Alla som vet det minsta om fysik vet att det skulle bli 3 mot 3 och inte 2 mot 1. Alla öppningar trycker lika mycket mot alla. Den mittersta skulle inte motta mer tryck än dom yttersta.
Citera
2018-05-15, 19:38
Medlem
madtops avatar
Citat:

Självklart kan vi göra en bedömning av avståndet till Polstjärnan, vi vet utan något som helst tvivel att den är mycket långt bort. Om den är 3055815942643340 km bort eller 4105957025099720 km bort är i trådens sammanhang helt ointressant.

Vad som däremot är relevant i tråden är att vi kan mäta avståndet till planeter och stjärnor. Vi känner t.ex till avståndet till månen på några meter när och enbart denna observation är tillräcklig för att falsifiera den platta jorden.
Citera
2018-05-15, 22:04
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Jag är pilot så kan tveklöst konstatera att du har fel.

Du ljuger ju som en häst travar!!

Du avslöjades med byxorna helt nere i chemtrailstråden när du på fullt allvar trodde att webbsidan flightradar24 är en radarstation och att det krävs en transponder för att ett plan ska ge ifrån sig ett radareko!!

Vem har hört talas om en pilot som inte vet hur radar fungerar?!?

Är det möjligen modellplan du flyger när du har frigång från stormen?
Citera
2018-05-15, 23:58
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Jorden är inte en perfekt svär. Det är liksom vedertagen kunskap. Så vad vill du komma fram till med detta nu då?

Citat:

Du har tre stycken 3-kilos tyngder.
Om du ställer dessa tre tyngder på en våg får du en vikt av 3 * 3 = 9 kilo totalt.
Nu ställer vi en stor planka på 10 meter på vågen. Nollar vågen för plankan så den visar 0.
Vi sätter en 3-kilos tyngd på ena yttersta änden, den andra på den andra yttersta ändan, den tredje i mitten, rakt ovanför vågen (med plankan i mitten så klart).

Enligt dig kommer dom två yttersta 3-kilostyngderna alltså på något magiskt vis göra att den i mitten väger mindre? Kommer det då plötsligt inte vara 9 kilo totalt utan 8.5 kilo?

Eller menar du på att det skiljer något om man tar tre glasbehållare och fyller dom med vatten och sammankopplar dom som på testet? Blir det inte samma med en sjö? Kommer då vattnet i mitten av sjön skapa en "kulle" av vatten?

Du hittar på rent nonsens för att försvara din tro på en platt jord men ibland måste du faktiskt sluta hitta på massa trams. Det finns inget som stödjer din tes eftersom det bryter mot vedertagen, bevisad fysik som inte ens du kan säga är felaktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in